Länkade produkter
Extrem Opinion
4 recensioner, betyg 4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

JohanSundstrom
440 inlägg
JohanSundstrom 440 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad JohanSundstrom (5 mån sedan)

AreSkidfabrik skrev:

Yes @JohanSundstrom även Opinion 108 Carbon finns kvar i sortimentet i höst. // Calle

Schysst. Är rejält sugen på en one-quiver-lösning à la Opinion 108 Carbon med ett par Shift. Blir ju dessvärre en dyr historia..!

Hasse_Lindborg
2893 inlägg
Hasse_Lindborg 2893 inlägg 5 mån sedan

JohanSundstrom skrev:

AreSkidfabrik skrev:

Yes @JohanSundstrom även Opinion 108 Carbon finns kvar i sortimentet i höst. // Calle

Schysst. Är rejält sugen på en one-quiver-lösning à la Opinion 108 Carbon med ett par Shift. Blir ju dessvärre en dyr historia..!

Varför Carbon om du ändå skall ha en sådan tung bindning? Jag skulle gå på en lättare bindning på den skidan wink

JohanSundstrom
440 inlägg
JohanSundstrom 440 inlägg 5 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

JohanSundstrom skrev:

AreSkidfabrik skrev:

Varför Carbon om du ändå skall ha en sådan tung bindning? Jag skulle gå på en lättare bindning på den skidan wink

För att totalvikten blir mindre än om jag går på en tyngre skida.. dah! Nej, men känns ju spontant som den perfekta balansen mellan vikt och åkegenskaper!

Hasse_Lindborg
2893 inlägg

JohanSundstrom skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

JohanSundstrom skrev:

För att totalvikten blir mindre än om jag går på en tyngre skida.. dah! Nej, men känns ju spontant som den perfekta balansen mellan vikt och åkegenskaper!

Ja men det ger ju ingen riktigt mening. Lättare skida med en tung bindning? Ger bättre mening med en lättare skida och lättare bindning? Men det är ju så klart upp till dig.

Sen är väl det fortfarande skillnad på Carbonen och den vanliga i åkegenskaperna? Det är det i alla fall på den nuvarande versionerna.

JohanSundstrom
440 inlägg
JohanSundstrom 440 inlägg 5 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

JohanSundstrom skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

Ja men det ger ju ingen riktigt mening. Lättare skida med en tung bindning? Ger bättre mening med en lättare skida och lättare bindning? Men det är ju så klart upp till dig.

Sen är väl det fortfarande skillnad på Carbonen och den vanliga i åkegenskaperna? Det är det i alla fall på den nuvarande versionerna.

Mening och mening. Det torde innebära att jag kan använda skidorna till större delen av all åkning jag sysslar med. Givetvis får man skarva och tumma på lite egenskaper.

JohanSundstrom
440 inlägg
JohanSundstrom 440 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad JohanSundstrom (5 mån sedan)

JohanSundstrom skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

JohanSundstrom skrev:

Mening och mening. Setupen torde innebära att jag kan använda skidorna till större delen av den åkning jag sysslar med. Givetvis får man skarva och tumma på lite egenskaper.

Från vad jag har läst om Carbon 108 (har inte provat dem) så låter de som en skida som klarar av det mesta, trots sin vikt.

Alfakrull
279 inlägg
Alfakrull 279 inlägg 5 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Känn dig gärna fri att utveckla dina tankar om skillnaderna. Någonstans har jag fått för mig att jag skulle gilla 108 carbon som topptur/offpistrigg men tror nog inte det är verklighetsbaserat tyvärr, så det hade varit trevligt att få lite mer insyn i skidornas egenskaper (jag har testat 108 och 118 i standardversion)

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
MarkusO
Online 1014 inlägg
MarkusO 1014 inlägg 5 mån sedan

MnO har båda. Lär nog komma några rader här om jag känner honom rätt...

- Hel och ren? - Citera
Glisseur
944 inlägg
Glisseur 944 inlägg 5 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

JohanSundstrom skrev:

AreSkidfabrik skrev:

Shift tung? 850 gram är 100 gram tyngre än Kingpin som är en rätt vanlig bindning på Carbon2 108. Den väger dessutom runt 1600 gram och kan knappast kallas för en ultralätt skida.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Hasse_Lindborg
2893 inlägg
Hasse_Lindborg 2893 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 mån sedan)

Glisseur skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

JohanSundstrom skrev:

Shift tung? 850 gram är 100 gram tyngre än Kingpin som är en rätt vanlig bindning på Carbon2 108. Den väger dessutom runt 1600 gram och kan knappast kallas för en ultralätt skida.

Du känner mig. Allt som väger är för tungt när man skall gå uppför eller hur?

Glisseur
944 inlägg
Glisseur 944 inlägg 5 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Glisseur skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

Det är ju en icke-fråga, du går ju inte uppför överhuvudtaget.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Hasse_Lindborg
2893 inlägg

Glisseur skrev:

Hasse_Lindborg skrev:

Glisseur skrev:

Det är ju en icke-fråga, du går ju inte uppför överhuvudtaget.

Joooooo faktiskt ibland(två gånger i vintras bland annat)... (det är därför det skall vara lätt och så är jag ju patriotisk mot @AreSkidfabrik och Calle) Men självklart föredrar jag ju helikopter som du vet. När kommer du på besök?

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 1 vecka sedan

Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 smile Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.

iSooLi
Online 832 inlägg
iSooLi 832 inlägg 1 vecka sedan

DrJ skrev:

Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 smile Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.

Bra läge att fråga @PNyberg som släpper iväg ett par 108 Charger på köp&sälj...

The older I get, the faster I was. Citera
DrJ
489 inlägg

Intressant men jag hade nog tänkt mig 186 cm. Och den uppdaterade modellen smile

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 1 vecka sedan

iSooLi skrev:

DrJ skrev:

Bra läge att fråga @PNyberg som släpper iväg ett par 108 Charger på köp&sälj...

@DrJ @iSooLi

Ser att det har börjat växa mossa på min profilbild här på freeride. Looooooooong time no see tongue

Jag har ju fortfarande kvar min 118 LDE eftersom det fortfarande är det roligaste jag har testat, förutsatt att det inte går väldigt fort i uppkört. De trivs alltså inte med för stora krafter då kärnan är tunnare och mjukare (men roligare) än vad versionen efter var.

Jag skaffade ett par Charger för att jag ville ha ett par skidor som man kan slänga med mig och köra med överallt oavsett underlag. Den suger inte på ngåto och har inga direkta svagheter förutom att den är köttig och kräver mer input(kraft) när farten inte är så hög.
Jag har kört dem ca 10 dagar och fått testa dem i allt från försäsongspist till 30cm nysnö och personligen så finner jag den lekfull så länge det finns plats.
Det jag även gillar är att man kan köra hur fort som helst och att man veta att man enkelt kan ta ned farten eller dra en jävla karv oavsett vad man har under belagen.
Anledningen till att jag ska sälja dem är för att jag inte åker nog med skidor för att kunna ha kvar de i stallet. Har snittat 5 dagar per år sedan jag fick barn och skidtekniken blir ju såklart lidande och då känner jag inte att den köttig skida är vad jag vill ha under fötterna de få dagarna jag får per år.

Med detta som bakgrund så kan jag väl säga vad jag vet om den nya 108 Reload som jag INTE har provat.
Det ska vara en snällare variant av Chargern som inte är lika aggressiv i bettet och ska vara ett bättre val i allt utom att åka MACH3 genom ett hav av dödspucklar.

Chargern är en ruggigt bra skida för de som åker mer än 5 dagar per år och gillar att dra på oavsett före.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
DrJ
489 inlägg

Tack för svaret! Jag måste nog gå och klämma lite på både reload och second opinion. Börjar nästan svänga mer mot second opinion igen ändå, jag är ju gammal och trött och åker inte alls mkt skidor och definitivt inte i mach 3. Hur ”dålig” upplever ni som åkt på second opinion 108 att den är i uppkörd offpist? Då menar jag inte riktigt överjävlig refrozen death chicken heads from hell shitfuck offpist utan mer det lite vanliga uppkörda offpistföret man som semesteråkare i alperna ofta får ta.

termons
239 inlägg
termons 239 inlägg 6 dagar sedan

"Jag skaffade ett par Charger för att jag ville ha ett par skidor som man kan slänga med mig och köra med överallt oavsett underlag. Den suger inte på ngåto och har inga direkta svagheter förutom att den är köttig och kräver mer input...

personligen så finner jag den lekfull så länge det finns plats..

Det jag även gillar är att man kan köra hur fort som helst och att man veta att man enkelt kan ta ned farten..

Har snittat 5 dagar per år sedan jag fick barn och skidteknik

Chargern är en ruggigt bra skida.."

Sorligt... borde man kanske börja söka en mera lättåkt skida...är ju inte ung själv mera.

iSooLi
Online 832 inlägg
iSooLi 832 inlägg 6 dagar sedan

PNyberg skrev:

Ser att det har börjat växa mossa på min profilbild här på freeride. Looooooooong time no see

Men han ska i alla fall känna sig varmt välkommen tillbaks i gemenskapen! Tack oxå för fylligt svar. Låter, precis som jag misstänkte, att 108 Ch är en riktigt vettig one ski quiver för en någorlunda friåkningsinriktad individ.... Måste tygla köplusten, måste...

Note to self, one ski quiver är inget för mig, repeat, repeat..!

The older I get, the faster I was. Citera
MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 6 dagar sedan | Senast ändrad MnO (5 dagar sedan)

DrJ skrev:

Jag kan tillföra lite info till funderandet. För att förklara hur Reload känns krävs det att jag går tillbaka i Opinionhistoriken och diskuterar hur den har växt fram genom åren.

Opinion börjar ju som bekant med LDE/Cartoon 118. Det var en skida som PNyberg väl beskrev ovan. Den är i relation till alla andra senare Opinion ganska mjuk under foten, vilket ger en lekfullhet i mjukare snö framförallt. Det gav dock även några tydliga nackdelar i form av att framförallt lite tyngre åkare tyckte att den vek sig lite när den verkligen pressades över ojämnheter och att det fanns lite för mycket greppighet och spårighet i pisten.

Lösningen blev att justera kärnprofilen till den modell som i folkmun kallades 118 2.0, men som officiellt inte fick det namnet utan "bara" var en ny årsmodell av 118. För kännare av Åre Skidfabriks sortiment innebar det att vi gick från en kärna som liknade CMD:s The Wizard (dvs en BC-jibber) till en kärna snarlik den i Projekt 100 i aspekten profil, dock med en del justeringar relaterat till bredden såklart. Samtidigt som kärnprofilen ändrades breddades även den gummistringer som ligger i mitten på skidan, eller om det lades in mer gummi i tip och tail kanske, men dämpningen ökades i alla fall. Minnet sviker en aning. Opinion 118 2.0 blev därför en skida som var REJÄLT mycket biffigare än LDE:n både i aspekten stuns i flex och dämpningsgrad. De som var större åkare och de som står på hårt gillade detta och skidan hade nu gått tydligt mot att vara riktad mot avancerade åkare. För mig personligen gick den skidan över gränsen i biffighet och kanske framförallt dämpning, men eftersom besluten alltid har baserats på demokratiska beslut inom Opinionprojektet fick jag ge mig där. Jag trivdes dock aldrig helt på den skidan, samtidigt som andra jublade över förändringarna. I pist och stök var det en markant förbättring från LDE dock även för min del och det är en idag en av mina favoritbredlagg i pisten. Men i bra lössnö fick jag aldrig riktigt den glädje jag letade efter och därför hittade jag aldrig helt rätt med 2.0. Det är den skida som har varit närmast en 118 Charger utan att heta det. Jag tar det lite lugnare och har alltid gillat skidor med mycket snökänsla i på bekostnad av stabilitet ska tilläggas, så dom flesta på den här sidan och av de som testade den gillade 2.0. Alla som testade var överens om att kärnprofilen var riktigt lyckad oavsett vilken syn man har på dämpning och stabilitet i avvägningen mot lättsamhet och lekfullhet.

Kärnprofilen i 2.0 har sedan dess använts i alla versioner av Opinion, inkl 88, 98, 108 och 118 i både standardmaterial, carbon och Charger/Reload, men materialet kring den har varierats.

Nästa skida på tur var 108 och den baserades väldigt tydligt på 118 2.0. Konstruktionen är liknande, men skidan blir ändå tydligt mindre i känslan när man går ner 10mm i midjebredd. Även dämpningen och stunsen upplevs som något mindre framträdande, men det är i samma härad som 118. Strax efter standard-108:an utvecklades sedan 108 Charger. Eftersom både 118 2.0 och standard-108 var relativt bra tryck i klev vi ganska långt mot stabilitet och spår i Charger. Annars hade den helt enkelt inte varit värd namnet Charger i jämförelse med framförallt 118 som i version 2.0 faktiskt är ganska chargeig. 108 Charger blev därmed en skida med ordentliga mängder stabilitet, spår och tryck precis som förväntat när man dopar upp 108:an med dubbla titanallager i stringerformat med en bredd som är nära fullbredd i mitten. Jag är inte i målgruppen för den, men om jag ska beskriva den från mitt eget perspektiv tycker jag att den är en imponerande skida, men det krävs lite för mycket insats och kraft för att jag ska tycka att den går bra en hel dag på berget för min del. För mig är det en skida som jag kan ta ett par åk och ge max och verkligen känna mig som en superhjälte för en stund, men när antingen krafterna eller modet tryter skär den fast lite för mycket och jag blir passiv och avvaktande istället.

De senaste åren har marknaden gått tydligt mot lättare konstruktioner och smalare bredder. Det har gjort att 118 2.0 känns lite utdaterad eller åtminstone smal i sin målgrupp, även om vissa åkare prisar den som den bästa Opinion hittills. MEN 118mm är idag en väldigt mycket mer puderinriktad bredd när marknaden för everydays har gått ner mot 105mm. Knappt någon köper idag en 118mm skida för att använda som enda skida och därmed kräver marknaden en mer puderinriktad konstruktion. För att möta den efterfrågan testade vi en hel del nya varianter på 118 och fastnade för en variant med en upplättad och spänstigare kärna och en aning minskad gummimängd (vilket väldigt snabbt ger inverkan på vikten). Resultatet var/är Second Opionion 118, vilket kanske kan ses som aningen förvirrande här på forumet eftersom den tidigare kallades Opinion 2.0. Dock får man då ta i beaktande att i Extrems produktlinje har det aldrig funnits någon Opinion 2, utan det var som sagt en helt standard årsmodellsuppdatering. För mig som vän av lite lättare konstruktioner med mer spänst och liv var steget från 2.0 till 2nd som att verkligen komma hem. Second Opinion 118 är den skida som jag alltid har sökt efter i utvecklandet av Opinion och jag tycker personligen att det är en mycket lyckad skida.

Som logisk efterföljare till 2nd Op 118 kom därefter 2nd Op 108, vilket precis som tidigare är en 108 i en liknande konstruktion. Den går därmed samma väg som 118 och blir tydligt lättare och lekfullare. Den kommer därmed också att passa bättre till de som vill tura, vilket nästan är ett måste på marknaden idag om det ska säljas några numerärer i 110mm-segmentet. Jag har inte testat slutprodukten än eftersom några beslut rörande konstruktionen togs efter mina sista åkdagar förra året, men den kommer säkerligen att vara en skida som faller mig väldigt väl i smaken. Det är fortfarande en allrounder, men den tar ett steg mot lättsamhet. Dock tycker jag att den håller sin plats i marknaden eftersom de mesta annat också har tagit samma väg.

Både marknaden och standard-108:a har också påverkat Charger när den byter namn till Reload. När standard-108:an förflyttar sig är det fullt logiskt att Charger också gör det. Annars blir steget för stort mellan modellerna. När det gäller Reload tycker jag dock inte bara att man kan prata om en förflyttning mot en lättsammare skida, eftersom det inte gör den skidan rättvis. Det är fortfarande en skida med dubbeltitanal, om än med en lite smalare stringer nu. En av problemen med den gamla Chargern var att lite mindre kraftfulla åkare förvisso uppskattade stabiliteten, men också upplevden den som lite för bettig på vissa underlag. Speciellt på greppig snö och i svår snö offpist. Jag är en av dessa åkare. Jag gillar chargern, men som sagt blir den lite för krävande ibland. När titanalstringern smalas ner en aning får man nästan samma bett under foten och fortfarande ett väldigt tryggt spår i kraftfulla svängar i pisten samtidigt som mängden titanalfri bredd ökar i tip och tail, vilket tar bort en del av greppet där i en del av skidan där man inte vill ha det. Det ger totalt sett en aningen lättare skida, men framförallt får man en skida som är mer förutsägbar trots att mycket av Chargern finns kvar i botten. Resultatet är en skida som jag personligen ser som MYCKET svårslagen. Det är en av de bästa prestandaskidorna jag någonsin testat i breddklassen. Den ger en fantastisk trygghet i stökiga förhållanden men känns ändå inte alls tung eller svårjobbad. Den har verkligen tagit det bästa från Chargern och mixat in en dos åkglädje och hanterbarhet från 2nd Opinion 108/118. Med tanke på din vikt och hur du beskriver din åkning skulle jag bli väldigt förvånad om du inte blir riktigt nöjd med Reload.

RWD
564 inlägg
RWD 564 inlägg 6 dagar sedan

Jag testade Chargern förra vintern och tyckte den var betydligt mer lättåkt än vad den kanske verkar vara på pappret. Testade den inte i någon lössnö direkt men i uppkörd svart och röd pist.
Den enda nackdelen jag upplevde med den var att den fladdrade lite i högre farter på lite hårdare och ojömntunderlag men upplevde det inte som så störande. Går förmodligen bättre i lite djupare snö.
Riktigt rolig och livlig skida enligt min mening som gick som tåget på skär och skulle nog kunna tänka mig den som enda skida.
Är varken ung eller extremt vältränad så tror inte det krävs för denna skida.

DrJ skrev:

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 dagar sedan

Tackar, du väger det ju över mot reload igen!

Kaskar
511 inlägg
Kaskar 511 inlägg 5 dagar sedan

Blev tvungen att köpa ett par 108 Charger ifjol då jag la en kommentar om cliffdrops med obskyr referens på nån random friåkningssida och Sverre var den enda som gillade min kommentar. Det måste ju premieras!

Jag tycker skidan är suverän. Det känns som att det enda som begränsar en är en själv. Du viker dig före skidan. Men som sagt ovan. Ja, den kan kännas lite otymplig i låga farter, men det är ju bara naturligt. Vem köper lagg som priotirerar låg fart? Och ja, rockern kan kännas lite fladdrig om underlaget är perfekt. Typ på nypistade transportsträckor. Men när man väl viker ner i pisten. Det är bara att gasa på.

LawndartGustav
1063 inlägg
LawndartGustav 1063 inlägg 5 dagar sedan

Om rockern är fladdrig på chargern blir det ju inte mindre fladdrigt på de andra mindre dämpade wink
Oavsett bra skida den där chargern smile

Åk mer jobba mindre! Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 dagar sedan

Kaskar skrev:

Blev tvungen att köpa ett par 108 Charger ifjol då jag la en kommentar om cliffdrops med obskyr referens på nån random friåkningssida och Sverre var den enda som gillade min kommentar. Det måste ju premieras!

Jag tycker skidan är suverän. Det känns som att det enda som begränsar en är en själv. Du viker dig före skidan. Men som sagt ovan. Ja, den kan kännas lite otymplig i låga farter, men det är ju bara naturligt. Vem köper lagg som priotirerar låg fart? Och ja, rockern kan kännas lite fladdrig om underlaget är perfekt. Typ på nypistade transportsträckor. Men när man väl viker ner i pisten. Det är bara att gasa på.

Helt rätt. Bara att sätta en kant så finns det inget fladder att finna.
Anledningen till fladdret är att det är en relativt lång rocker för att vara en 108mm AM charger. Det är även rockern som gör den så lekfull och, relativt, lätthanterad.

Det ska sägas att det gör ont att sälja dessa skidor...

Generiskt citat som alla gillar! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook