Länkade produkter | Recensioner | Betyg | |
---|---|---|---|
Extrem Opinion 6 recensioner, betyg 4,3
|
6 | ||
Extrem Opinion 108 5 recensioner, betyg 4,6
|
5 | ||
Extrem Opinion 108 Carbon |
|||
Extrem Second Opinion 118 |
MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION
AreSkidfabrik :
Yes @JohanSundstrom även Opinion 108 Carbon finns kvar i sortimentet i höst. // Calle
JohanSundstrom :
AreSkidfabrik :
Yes @JohanSundstrom även Opinion 108 Carbon finns kvar i sortimentet i höst. // Calle

Hasse_Lindborg :
JohanSundstrom :
AreSkidfabrik :
Yes @JohanSundstrom även Opinion 108 Carbon finns kvar i sortimentet i höst. // Calle

JohanSundstrom :
Hasse_Lindborg :
JohanSundstrom :
Schysst. Är rejält sugen på en one-quiver-lösning à la Opinion 108 Carbon med ett par Shift. Blir ju dessvärre en dyr historia..!

Sen är väl det fortfarande skillnad på Carbonen och den vanliga i åkegenskaperna? Det är det i alla fall på den nuvarande versionerna.
Hasse_Lindborg :
JohanSundstrom :
Hasse_Lindborg :
Varför Carbon om du ändå skall ha en sådan tung bindning? Jag skulle gå på en lättare bindning på den skidan
Sen är väl det fortfarande skillnad på Carbonen och den vanliga i åkegenskaperna? Det är det i alla fall på den nuvarande versionerna.
JohanSundstrom :
Hasse_Lindborg :
JohanSundstrom :
För att totalvikten blir mindre än om jag går på en tyngre skida.. dah! Nej, men känns ju spontant som den perfekta balansen mellan vikt och åkegenskaper!
Sen är väl det fortfarande skillnad på Carbonen och den vanliga i åkegenskaperna? Det är det i alla fall på den nuvarande versionerna.
Från vad jag har läst om Carbon 108 (har inte provat dem) så låter de som en skida som klarar av det mesta, trots sin vikt.
Hasse_Lindborg :
Sen är väl det fortfarande skillnad på Carbonen och den vanliga i åkegenskaperna? Det är det i alla fall på den nuvarande versionerna.
Hasse_Lindborg :
JohanSundstrom :
AreSkidfabrik :
Yes @JohanSundstrom även Opinion 108 Carbon finns kvar i sortimentet i höst. // Calle

Glisseur :
Hasse_Lindborg :
JohanSundstrom :
Schysst. Är rejält sugen på en one-quiver-lösning à la Opinion 108 Carbon med ett par Shift. Blir ju dessvärre en dyr historia..!

Hasse_Lindborg :
Glisseur :
Hasse_Lindborg :
Varför Carbon om du ändå skall ha en sådan tung bindning? Jag skulle gå på en lättare bindning på den skidan
Glisseur :
Hasse_Lindborg :
Glisseur :
Shift tung? 850 gram är 100 gram tyngre än Kingpin som är en rätt vanlig bindning på Carbon2 108. Den väger dessutom runt 1600 gram och kan knappast kallas för en ultralätt skida.
Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.
DrJ :
Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.
iSooLi :
DrJ :
Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.
Ser att det har börjat växa mossa på min profilbild här på freeride. Looooooooong time no see

Jag har ju fortfarande kvar min 118 LDE eftersom det fortfarande är det roligaste jag har testat, förutsatt att det inte går väldigt fort i uppkört. De trivs alltså inte med för stora krafter då kärnan är tunnare och mjukare (men roligare) än vad versionen efter var.
Jag skaffade ett par Charger för att jag ville ha ett par skidor som man kan slänga med mig och köra med överallt oavsett underlag. Den suger inte på ngåto och har inga direkta svagheter förutom att den är köttig och kräver mer input(kraft) när farten inte är så hög.
Jag har kört dem ca 10 dagar och fått testa dem i allt från försäsongspist till 30cm nysnö och personligen så finner jag den lekfull så länge det finns plats.
Det jag även gillar är att man kan köra hur fort som helst och att man veta att man enkelt kan ta ned farten eller dra en jävla karv oavsett vad man har under belagen.
Anledningen till att jag ska sälja dem är för att jag inte åker nog med skidor för att kunna ha kvar de i stallet. Har snittat 5 dagar per år sedan jag fick barn och skidtekniken blir ju såklart lidande och då känner jag inte att den köttig skida är vad jag vill ha under fötterna de få dagarna jag får per år.
Med detta som bakgrund så kan jag väl säga vad jag vet om den nya 108 Reload som jag INTE har provat.
Det ska vara en snällare variant av Chargern som inte är lika aggressiv i bettet och ska vara ett bättre val i allt utom att åka MACH3 genom ett hav av dödspucklar.
Chargern är en ruggigt bra skida för de som åker mer än 5 dagar per år och gillar att dra på oavsett före.
Tack för svaret! Jag måste nog gå och klämma lite på både reload och second opinion. Börjar nästan svänga mer mot second opinion igen ändå, jag är ju gammal och trött och åker inte alls mkt skidor och definitivt inte i mach 3. Hur ”dålig” upplever ni som åkt på second opinion 108 att den är i uppkörd offpist? Då menar jag inte riktigt överjävlig refrozen death chicken heads from hell shitfuck offpist utan mer det lite vanliga uppkörda offpistföret man som semesteråkare i alperna ofta får ta.
"Jag skaffade ett par Charger för att jag ville ha ett par skidor som man kan slänga med mig och köra med överallt oavsett underlag. Den suger inte på ngåto och har inga direkta svagheter förutom att den är köttig och kräver mer input...
personligen så finner jag den lekfull så länge det finns plats..
Det jag även gillar är att man kan köra hur fort som helst och att man veta att man enkelt kan ta ned farten..
Har snittat 5 dagar per år sedan jag fick barn och skidteknik
Chargern är en ruggigt bra skida.."
Sorligt... borde man kanske börja söka en mera lättåkt skida...är ju inte ung själv mera.
PNyberg :
Ser att det har börjat växa mossa på min profilbild här på freeride. Looooooooong time no see
Note to self, one ski quiver är inget för mig, repeat, repeat..!
DrJ :
Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.
Opinion börjar ju som bekant med LDE/Cartoon 118. Det var en skida som PNyberg väl beskrev ovan. Den är i relation till alla andra senare Opinion ganska mjuk under foten, vilket ger en lekfullhet i mjukare snö framförallt. Det gav dock även några tydliga nackdelar i form av att framförallt lite tyngre åkare tyckte att den vek sig lite när den verkligen pressades över ojämnheter och att det fanns lite för mycket greppighet och spårighet i pisten.
Lösningen blev att justera kärnprofilen till den modell som i folkmun kallades 118 2.0, men som officiellt inte fick det namnet utan "bara" var en ny årsmodell av 118. För kännare av Åre Skidfabriks sortiment innebar det att vi gick från en kärna som liknade CMD:s The Wizard (dvs en BC-jibber) till en kärna snarlik den i Projekt 100 i aspekten profil, dock med en del justeringar relaterat till bredden såklart. Samtidigt som kärnprofilen ändrades breddades även den gummistringer som ligger i mitten på skidan, eller om det lades in mer gummi i tip och tail kanske, men dämpningen ökades i alla fall. Minnet sviker en aning. Opinion 118 2.0 blev därför en skida som var REJÄLT mycket biffigare än LDE:n både i aspekten stuns i flex och dämpningsgrad. De som var större åkare och de som står på hårt gillade detta och skidan hade nu gått tydligt mot att vara riktad mot avancerade åkare. För mig personligen gick den skidan över gränsen i biffighet och kanske framförallt dämpning, men eftersom besluten alltid har baserats på demokratiska beslut inom Opinionprojektet fick jag ge mig där. Jag trivdes dock aldrig helt på den skidan, samtidigt som andra jublade över förändringarna. I pist och stök var det en markant förbättring från LDE dock även för min del och det är en idag en av mina favoritbredlagg i pisten. Men i bra lössnö fick jag aldrig riktigt den glädje jag letade efter och därför hittade jag aldrig helt rätt med 2.0. Det är den skida som har varit närmast en 118 Charger utan att heta det. Jag tar det lite lugnare och har alltid gillat skidor med mycket snökänsla i på bekostnad av stabilitet ska tilläggas, så dom flesta på den här sidan och av de som testade den gillade 2.0. Alla som testade var överens om att kärnprofilen var riktigt lyckad oavsett vilken syn man har på dämpning och stabilitet i avvägningen mot lättsamhet och lekfullhet.
Kärnprofilen i 2.0 har sedan dess använts i alla versioner av Opinion, inkl 88, 98, 108 och 118 i både standardmaterial, carbon och Charger/Reload, men materialet kring den har varierats.
Nästa skida på tur var 108 och den baserades väldigt tydligt på 118 2.0. Konstruktionen är liknande, men skidan blir ändå tydligt mindre i känslan när man går ner 10mm i midjebredd. Även dämpningen och stunsen upplevs som något mindre framträdande, men det är i samma härad som 118. Strax efter standard-108:an utvecklades sedan 108 Charger. Eftersom både 118 2.0 och standard-108 var relativt bra tryck i klev vi ganska långt mot stabilitet och spår i Charger. Annars hade den helt enkelt inte varit värd namnet Charger i jämförelse med framförallt 118 som i version 2.0 faktiskt är ganska chargeig. 108 Charger blev därmed en skida med ordentliga mängder stabilitet, spår och tryck precis som förväntat när man dopar upp 108:an med dubbla titanallager i stringerformat med en bredd som är nära fullbredd i mitten. Jag är inte i målgruppen för den, men om jag ska beskriva den från mitt eget perspektiv tycker jag att den är en imponerande skida, men det krävs lite för mycket insats och kraft för att jag ska tycka att den går bra en hel dag på berget för min del. För mig är det en skida som jag kan ta ett par åk och ge max och verkligen känna mig som en superhjälte för en stund, men när antingen krafterna eller modet tryter skär den fast lite för mycket och jag blir passiv och avvaktande istället.
De senaste åren har marknaden gått tydligt mot lättare konstruktioner och smalare bredder. Det har gjort att 118 2.0 känns lite utdaterad eller åtminstone smal i sin målgrupp, även om vissa åkare prisar den som den bästa Opinion hittills. MEN 118mm är idag en väldigt mycket mer puderinriktad bredd när marknaden för everydays har gått ner mot 105mm. Knappt någon köper idag en 118mm skida för att använda som enda skida och därmed kräver marknaden en mer puderinriktad konstruktion. För att möta den efterfrågan testade vi en hel del nya varianter på 118 och fastnade för en variant med en upplättad och spänstigare kärna och en aning minskad gummimängd (vilket väldigt snabbt ger inverkan på vikten). Resultatet var/är Second Opionion 118, vilket kanske kan ses som aningen förvirrande här på forumet eftersom den tidigare kallades Opinion 2.0. Dock får man då ta i beaktande att i Extrems produktlinje har det aldrig funnits någon Opinion 2, utan det var som sagt en helt standard årsmodellsuppdatering. För mig som vän av lite lättare konstruktioner med mer spänst och liv var steget från 2.0 till 2nd som att verkligen komma hem. Second Opinion 118 är den skida som jag alltid har sökt efter i utvecklandet av Opinion och jag tycker personligen att det är en mycket lyckad skida.
Som logisk efterföljare till 2nd Op 118 kom därefter 2nd Op 108, vilket precis som tidigare är en 108 i en liknande konstruktion. Den går därmed samma väg som 118 och blir tydligt lättare och lekfullare. Den kommer därmed också att passa bättre till de som vill tura, vilket nästan är ett måste på marknaden idag om det ska säljas några numerärer i 110mm-segmentet. Jag har inte testat slutprodukten än eftersom några beslut rörande konstruktionen togs efter mina sista åkdagar förra året, men den kommer säkerligen att vara en skida som faller mig väldigt väl i smaken. Det är fortfarande en allrounder, men den tar ett steg mot lättsamhet. Dock tycker jag att den håller sin plats i marknaden eftersom de mesta annat också har tagit samma väg.
Både marknaden och standard-108:a har också påverkat Charger när den byter namn till Reload. När standard-108:an förflyttar sig är det fullt logiskt att Charger också gör det. Annars blir steget för stort mellan modellerna. När det gäller Reload tycker jag dock inte bara att man kan prata om en förflyttning mot en lättsammare skida, eftersom det inte gör den skidan rättvis. Det är fortfarande en skida med dubbeltitanal, om än med en lite smalare stringer nu. En av problemen med den gamla Chargern var att lite mindre kraftfulla åkare förvisso uppskattade stabiliteten, men också upplevden den som lite för bettig på vissa underlag. Speciellt på greppig snö och i svår snö offpist. Jag är en av dessa åkare. Jag gillar chargern, men som sagt blir den lite för krävande ibland. När titanalstringern smalas ner en aning får man nästan samma bett under foten och fortfarande ett väldigt tryggt spår i kraftfulla svängar i pisten samtidigt som mängden titanalfri bredd ökar i tip och tail, vilket tar bort en del av greppet där i en del av skidan där man inte vill ha det. Det ger totalt sett en aningen lättare skida, men framförallt får man en skida som är mer förutsägbar trots att mycket av Chargern finns kvar i botten. Resultatet är en skida som jag personligen ser som MYCKET svårslagen. Det är en av de bästa prestandaskidorna jag någonsin testat i breddklassen. Den ger en fantastisk trygghet i stökiga förhållanden men känns ändå inte alls tung eller svårjobbad. Den har verkligen tagit det bästa från Chargern och mixat in en dos åkglädje och hanterbarhet från 2nd Opinion 108/118. Med tanke på din vikt och hur du beskriver din åkning skulle jag bli väldigt förvånad om du inte blir riktigt nöjd med Reload.
Jag testade Chargern förra vintern och tyckte den var betydligt mer lättåkt än vad den kanske verkar vara på pappret. Testade den inte i någon lössnö direkt men i uppkörd svart och röd pist.
Den enda nackdelen jag upplevde med den var att den fladdrade lite i högre farter på lite hårdare och ojömntunderlag men upplevde det inte som så störande. Går förmodligen bättre i lite djupare snö.
Riktigt rolig och livlig skida enligt min mening som gick som tåget på skär och skulle nog kunna tänka mig den som enda skida.
Är varken ung eller extremt vältränad så tror inte det krävs för denna skida.
DrJ :
Har åkt på mina original Opinion 118 ltd nu sen jag fick dom och börjar känna att jag är sugen på en lite smalare skida som är lite mer allround men ändå fokus på offpist. Eftersom jag även trivs med mina carbon 98 som turskida så blir det självklart ett par Opinion 108 Frågan är vanliga eller reload? Lutar åt reload, vill ha en mer dämpad skida tror jag som klarar uppkörd offpist vilket det blir typ 90% av tiden 🙄 Men hur mkt styvare och “tungjobbad” är den i jämförelse? Jag är 190 cm, drygt 80 kg, medelgod offpiståkare åker verkligen inte i mach 2. Kommer antagligen monteras med shift men turandet kommer nog bli minimalt.
Blev tvungen att köpa ett par 108 Charger ifjol då jag la en kommentar om cliffdrops med obskyr referens på nån random friåkningssida och Sverre var den enda som gillade min kommentar. Det måste ju premieras!
Jag tycker skidan är suverän. Det känns som att det enda som begränsar en är en själv. Du viker dig före skidan. Men som sagt ovan. Ja, den kan kännas lite otymplig i låga farter, men det är ju bara naturligt. Vem köper lagg som priotirerar låg fart? Och ja, rockern kan kännas lite fladdrig om underlaget är perfekt. Typ på nypistade transportsträckor. Men när man väl viker ner i pisten. Det är bara att gasa på.
Om rockern är fladdrig på chargern blir det ju inte mindre fladdrigt på de andra mindre dämpade
Oavsett bra skida den där chargern
Kaskar :
Blev tvungen att köpa ett par 108 Charger ifjol då jag la en kommentar om cliffdrops med obskyr referens på nån random friåkningssida och Sverre var den enda som gillade min kommentar. Det måste ju premieras!
Jag tycker skidan är suverän. Det känns som att det enda som begränsar en är en själv. Du viker dig före skidan. Men som sagt ovan. Ja, den kan kännas lite otymplig i låga farter, men det är ju bara naturligt. Vem köper lagg som priotirerar låg fart? Och ja, rockern kan kännas lite fladdrig om underlaget är perfekt. Typ på nypistade transportsträckor. Men när man väl viker ner i pisten. Det är bara att gasa på.
Anledningen till fladdret är att det är en relativt lång rocker för att vara en 108mm AM charger. Det är även rockern som gör den så lekfull och, relativt, lätthanterad.
Det ska sägas att det gör ont att sälja dessa skidor...
Har kommit över ett par second opinion 118 och har lite svårt att bestämma mig för vilken bindning jag ska montera.
Ligger både en Atomic STH och en G3 ION12 hemma och skräpar. Hade varit kul att kunna tura någon gång emellanåt samtidigt som det inte varit dumt att kunna åka nån sväng i pisten (även om inte skidan köptes för det) eller i stökig uppkörd snö.
Någon som har nåt bra råd kring detta val?
perssse :
Har kommit över ett par second opinion 118 och har lite svårt att bestämma mig för vilken bindning jag ska montera.
Ligger både en Atomic STH och en G3 ION12 hemma och skräpar. Hade varit kul att kunna tura någon gång emellanåt samtidigt som det inte varit dumt att kunna åka nån sväng i pisten (även om inte skidan köptes för det) eller i stökig uppkörd snö.
Någon som har nåt bra råd kring detta val?
Har du andra lagg att tura med också? I så fall skulle jag nog gått på STH och sikta på liftnära/ bootpacking för turandet med Opinion. Ähh, strunta i det förresten, sälj båda och köp Shift, det är ju för just detta kejset de har utvecklats för!
iSooLi :
perssse :
Har kommit över ett par second opinion 118 och har lite svårt att bestämma mig för vilken bindning jag ska montera.
Ligger både en Atomic STH och en G3 ION12 hemma och skräpar. Hade varit kul att kunna tura någon gång emellanåt samtidigt som det inte varit dumt att kunna åka nån sväng i pisten (även om inte skidan köptes för det) eller i stökig uppkörd snö.
Någon som har nåt bra råd kring detta val?
Har du andra lagg att tura med också? I så fall skulle jag nog gått på STH och sikta på liftnära/ bootpacking för turandet med Opinion. Ähh, strunta i det förresten, sälj båda och köp Shift, det är ju för just detta kejset de har utvecklats för!
Har ett par sky 7 för turer sedan tidigare men man kanske klarar sig med dessa även dagar då det är lite djupare.
Bumpar tråden med ett konstaterande och en bekännelse...
Den överlägset bästa metoden att bli av med en frestelse är att falla för den!
187 LDE blev inte allt jag hoppades, men har suktat efter chargers sen de introducerades. Höga förväntningar? Absolut!
Vad händer just nu?

Som info har vi själva i testgruppen, liksom vid vårt skidtestande, inget som helst ekonomiskt intresse i projektet, utan ser det som ett tillfälle att få vara med och göra något som vi annars inte skulle kunna göra på egen hand. Förhoppningsvis kan Extrem få betalt för den initiala mödan senare genom att sälja tillräckligt många skidor för att projektet ska gå runt, men det vågar vi inte sia om. Om inte annat så får de ta del av en bred kunskap om hur en modern friåkningsskida ska se ut och det kan vara nog så värdefullt.
En ny version av Opinion 118 är nu släppt. Namnet är Second Opinion 118. Det är en skida förenar lekfullheten och kvickheten av originalversionen med stabiliteten och stunsen i Opinion 118 "2.0" genom att innehålla en ny kärna, en uppdaterad kärnprofil och en lägre spannsektion.
Namnet Opinion står numera för en hel serie skidor:
Opinion 88 - inriktad på topptursmarknaden.
Opinion 88 Carbon - ännu mer topptur
Opinion 98 - Samma konstruktion som 118 2.0 men i ett smalare format.
Opinion 98 Carbon - turinriktad skida med lätt vikt och mycket rapp respons.
Opinion 108 - Samma konstruktion som 118 2.0 men med 108mm midjemått.
Opinion 108 Carbon - Samma form som 108, men med delar av glasfiberlaminatet utbytt mot kolfiber. Mycket rapp och alert skida med krispig snökontakt.
Opinion 118 2.0 - Ny flexkurva, samma shape. Tryggare och lugnare när det går undan. Lika rolig i tät åkning.
Det finns ett antal testskidor i Åre och i ett antal fjällbutiker. Hör av ser till Åre Skidfabrik för detaljer.
Bakgrund
Under ett antal säsonger har jag och några av mina skidåkarpolare (MarkusO, xJonx och PNyberg) testat och analyserat ett stort antal skidor. Vi har både inför och under säsongerna tagit varje chans till att provåka det marknaden har att erbjuda. För oss, liksom för många andra, är prylarna en mycket viktig del av åkningen. På forumet har det framförallt märkts i form av ett årligt återkommande inlägg från skidtestarhelgerna. Det brukar komma runt nyår och där diskuterar och beskriver vi våra intryck av årets nyheter på skidsidan. Inlägget har ofta dessutom en funktion i att dra igång pryldiskussioner från övriga och efterhand byggs en databas av testerfarenheter från forumet som kollektiv, på ett lite mer informellt sett än i Freerides recensionssystem.
Skidtester genom åren...
När man kritiskt testar mycket skidor och samtidigt skriver ner tankar och idéer byggs efterhand en ganska stor kunskap upp om skidors egenskaper och parametrar. Är man prylintresserad och testar grejor så letar man alltid efter vägar att utveckla de skidor man åker på just för stunden. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "den här skidan vore riktigt, riktigt bra om bara spannet vore lite lägre och tailen några mm smalare", eller liknande. Jag och min lilla testgrupp har under de senaste åren diskuterat om möjligheten att på ett bättre sätt förvalta både våra egna och forumets erfarenheter när det gäller skiddesign. Det givna idén är då att försöka bygga en skida på egen hand, vilket också har förekommit här på forumet. Även om det vore riktigt kul är det något som skulle kräva alldeles för stor insats för oss som i samtliga fall är heltidsarbetande eller heltidsstuderande på annat håll. Det vore helt enkelt inte praktiskt möjligt.
Project Opinion tar form
På skidtestarhelgen i Åre förra året fick vi den öppning vi hade väntat på när Åre Skidfabrik bjöd in till öppet hus i fabriken i Såå. Efter en mycket intressant rundvandring i anläggningen där vi fick på nära håll fick se hur man bygger skidor hamnade vi i en diskussion med Calle Geijer, som är en av de nya delägarna i både Åre Skidfabrik och Extrem. Vi pratade erfarenheter, skiddesign och rent allmänt om vår syn på hur friåkningsskidor ska se ut. Det blev en mycket givande diskussion med bra utbyte och respons. Efter att ha funderat hemma på kammaren en stund presenterade vi en idé för Geijer någon månad senare:
- Vi vill bygga en skida från grunden utifrån våra egna tankar och kanske framförallt med hjälp av Freerides forum. Vill ni vara med och hjälpa till?
Till vår glädje visade grabbarna i Åre med Geijer i spetsen intresse för vår idé och efter fortsatt diskussion under den förra vintern är det nu dags att dra igång projektet. Åre Skidfabrik står för de ganska ansenliga kostnaderna i samband med utveckling, prototypbyggen och senare produktion om vi kommer så långt. Motprestationen från vår sida blir, förutom att bidra med erfarenheter och idéer, att låta modellen integreras i Extrems ordinarie sortiment till nästa vinter om den blir lyckad, vilket vi förstås hoppas att den ska bli. Vi ser det som en helt suverän deal för oss iom att vi inte har vare sig tid eller ekonomisk möjlighet att dra igång ett skidmärke eller liknande. Vi får helt enkelt göra det roliga och slipper göra grovjobbet
Jag ser Project Opinion som ett osedvanligt kul hittepå och det ska bli intressant att se vart det kan landa. Tidsplanen är i grova drag att diskutera fram en shape under hösten och sen i november någon gång göra ett antal prototyper som kan testas under försäsong och tidig vinter. Vi har visst hopp om att hinna få fram några testbara skidor till skidtestarhelgen i Åre, men det kan bli svårt med tanke på att hösten är en hårt belastad tid i fabriken i Åre enligt Geijer. Mer rimligt är att anta att några olika konstruktioner är klara för test någon gång i januari och vi hoppas då att de kan provåkas av flera här på forumet. Går det som vi har tänkt hinner vi sedan bestämma shape och konstruktion under vintern och kanske göra en förserie. Officiell release blir i produktlinjen för vintern 2013/2014.
Målbild
Diskussionen är helt fri, men vi har ändå en ungefärlig designidé att utgå från:
Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning. Skidan ska fungera väldigt bra i puder, slask och annan mjuk snö, utan att för den skull vara mesig i pisten. Vi utesluter inte på något sätt en mer modern stance, men grundbalansen bör vara inriktad på åkning framåt i första hand. Tanken är inte heller någon superstyv charger, utan vi siktar på en lagom lekfull skida som ändå har pondus och pallar hård åkning. En modern skida för den typen av åkning som väldigt många här bedriver helt enkelt. I min värld innebär det ett midjemått någonstans mellan 110 och 120mm, men det är som sagt helt öppet för diskussion.
Målet är såklart att göra ett par riktigt, riktigt bra skidor. Åre Skidfabrik har i sin nuvarande produktion några mycket fina och välbyggda skapelser. De bygger främst Extrem och Hendryx och enligt mig inkluderar detta några av marknadens bästa skidor. Förhoppningen är att Åre Skidfabriks konstruktionskunnande och forumets kollektiva erfarenhet ska resultera i något alldeles extra. Utförandet på skidan är inte helt fritt, utan begränsas i tex längd och vissa mått efter vad pressar och kringutrustning i Åre Skidfabrik klarar av. Det kan innebära att vi måste slipa lite på utformningen i samråd med konstruktörerna i fabriken för att det ska gå att tillverka skidorna i befintlig maskinpark (vilket såklart är en förutsättning ur ekonomisk synvinkel). Förutom detta har vi helt fria händer. Skidan kommer förmodligen att kallas Opinion. Det är i alla fall arbetsnamnet tills vidare.
Shape och konstruktion
Vad säger ni om bland annat följande parametrar?
Längd (grundplanen är att utveckla en längd initialt och sedan utöka det till minst en till, beroende på vad opinionen säger)?
Bredd?
Radie?
Rocker/spannprofil?
Shape/skärning? 5-point? Traditional? Nåt annat?
Vikt kontra biffighet?
Taper? (relation i bredd mellan fram- och bakände)
Stance/kärncenter/monteringspunkt? Modern stance eller mer traditionell?
Tip- och taildesign? Indragen skärning fram och bak? Höjd på tail osv.
Metall eller ej?
Gummidämp/dov ton, krispig keramik eller alert fiberpop i snökontakt?
Flexmönster? - tex hård tail och mjuk front? Eller mjuk fram och bak och hård i mitten? Jämn flexkurva?
Så vad tycker ni? Hur ska ett par skidor av idag byggas?
/MnO