Quiver killers, och erfarenheter av?

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan

alltså.... som någon skrev ovan så har det mkt att göra med storlek på paketet. Beställer man 100inserts skruvar o installkit kommer det fortfarande i ett brev och då går det sannolikt förbi tullen oavsett. Ingen aning om hur mkt man måste beställa för att det inte ska skickas som brev men förmodligen en hel del.

Åk mer jobba mindre! Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan

Mitt kom som paket men då det var värt mer än 1400:- så är det kanske därför jag åkte dit på det. Men nu har jag inserts så det räcker i alla fall.

Och de som säger QK är svårare att montera än Bindingsfreedom har inte rätt saker wink

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

Och de som säger QK är svårare att montera än Bindingsfreedom har inte rätt saker wink

Eller så är det du som vägrar erkänna fel tongue

Jag har provat båda varianterna och väljer alla dagar bindingfreedom just för skåran i inserten.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Piglet55 :

Hasse_Lindborg :

Eller så är det du som vägrar erkänna fel tongue

Jag har provat båda varianterna och väljer alla dagar bindingfreedom just för skåran i inserten.

Har oxå monterat med bägge. Med monteringskitet frånQK så ingår en "tapp" som gör montering till en fröjd. Går inte att montera snett med den...

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

LawndartGustav :

Dessutom är det inte stjärnskruvmejsel till Bindingfreedoms skruvar.

Till skillnad från? Fördelen är?

la_grave
1780 inlägg

Piglet55 :

I mitt tyckte är det enklare att jobba med Bindingfreedoms variant. Tänk att ett litet spår kan göra så mkt big_smile

Har försökt läsa på vad skillnaden mellan BF Och QK är, utan någon större framgång. Du nämner ett spår? Vad är det som gör BF enklare än QK?

johanb
106 inlägg
johanb 106 inlägg 6 år sedan

la_grave :

LawndartGustav :

Dessutom är det inte stjärnskruvmejsel till Bindingfreedoms skruvar.

Till skillnad från? Fördelen är?

Egentligen så får man ju fixa själv de skruvar som man vill ha vilket kan vara ett pyssel. Olika bindningar kräver olika längder på skruv och det är ju smidigast om man kan använda samma mejsel/skruv till olika bindningar och standardlängder på skruv kan behöva kapas.

Om jag minns rätt så levererar BindingFreedom skruvar med insexhuvud och QK med Pozihuvud och Jon's ski tuning med Phillips/kryss. Jag försöker få alla mina med Torx men måste ha en platt variant på huvudet för att kunna få på NTN-bindningarna på de skenor som monteras i skidan.

johanb
106 inlägg
johanb 106 inlägg 6 år sedan

la_grave :

Piglet55 :

I mitt tyckte är det enklare att jobba med Bindingfreedoms variant. Tänk att ett litet spår kan göra så mkt big_smile

Har försökt läsa på vad skillnaden mellan BF Och QK är, utan någon större framgång. Du nämner ett spår? Vad är det som gör BF enklare än QK?

Spåret använder du för att skruva in och ur insertsen med en platt skruvmejsel (eller till och med en skruvdragare om man kör den försiktigt), QK leverar en variant med (tror jag) en M5 bult och ett par M5 muttrar på som används för att skruva i och ur insertsen. Du behöver som sagt skruva i insertsen efter du gängat för dem i skidan för att prova med bindningarna stämmer, skruva ur dem igen för att fylla på epoxy och sedan skruva in dem igen. Med många bindningsvarianter och med flera par skidor blir det en del skruvande...

Det finnns ju en instruktionsvideo som visar hur det funkar på: http://www.techinfo.bindingfreedom.com/ … ideos.html

Disco
3 inlägg
Disco 3 inlägg 6 år sedan

En no-clue-fråga. Hur vet man vilken längd på skruvarna man behöver?

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 6 år sedan

Disco :

På bindingfreedoms hemsida finns det en tech del där du kan hitta den Infon. Där kan du även köpa rätt skruvar till din bindning.

JTW
40 inlägg
JTW 40 inlägg 6 år sedan

Disco :

Her finner du full oversikt: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc … ROGc#gid=0
Det viser seg å være vanskeligere enn håpet å få tak i riktige skruer i riktige lengder, så jeg endte opp med å bestille fra bindingfreedom.

Forøvrig må det bemerkes at verktøyet fra bindingfreedom virker å være svært nøye utplukket og/ eller godt laget.
Anbefales.

Jeg kjøpte "basic insert installation kit", "insert installation tap" og en "guide block" som jeg ikke finner på sidene nå. Alt har vært svært nyttig.
Angrer på at jeg ikke kjøpte "insert driver", da jeg mistenker at det hadde gjort det å sette i insertsene mye enklere

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 6 år sedan

Insert drivern är grym. Sanslöst mkt enklare att dra dit insertsen än tidigare..

Salomon/Atomic Citera
la_grave
1780 inlägg

Om jag förstått saken rätt använder man epoxy för att fixera QK:s? Är det någon som försökt få bort sina epoxylimmade-QK:s? Funkar varmluftspistol eller behöver man kemikalier? Förutsättningen här är att skidorna är döda och man inte bryr sig vad som händer med dem.

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 6 år sedan

HAr inte provat själv, men det jag hört att folk gjort är att värma (elda på??) en skruvmejsel, sätta den i inserten och på så sätt mjuka upp epoxyn.

Salomon/Atomic Citera
lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 6 år sedan

Nya QK kostar ju nada om man bara ska ha inserts. Resten kostar ju lite mer.

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 6 år sedan

la_grave :

Om jag förstått saken rätt använder man epoxy för att fixera QK:s? Är det någon som försökt få bort sina epoxylimmade-QK:s? Funkar varmluftspistol eller behöver man kemikalier? Förutsättningen här är att skidorna är döda och man inte bryr sig vad som händer med dem.

Lödkolv fungerar utmärk att värma upp inserts eller skruv med, har man inte tillgång till lödkolv fungerar det bra att värma en skruvmejsel ordentligt som snej säger. Sedan är det bara att med ett bestämt knyck skruva ur.

precis. Citera
la_grave
1780 inlägg

lundatok :

Nej men man måste beställa dem från USA.

Kan man överlåta åt en skidbutik att montera? Dvs har de nödvändiga verktyg?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

la_grave :

lundatok :

Nej men man måste beställa dem från USA.

Kan man överlåta åt en skidbutik att montera? Dvs har de nödvändiga verktyg?

Nej det måste du inte. Kolla på http://www.yellowsportshop.com/gui/shop/index.asp så kan du beställa där. Två dagar tog att få de för mig.

la_grave
1780 inlägg

lundatok :

Nja, faktiskt inte om man räknar på det. 2 bindningar på 2 par skidor -> 16 inserts (svensk översättning?) per skida -> 32 per par och 64 för hela arrangemanget. På Yellowsports kostar ett 16-pack €27 och man behöver alltså fyra sådan, dvs €108. Finns väl anledning att ta loss material för en femhundring ur skidan när den så småningom går sönder.

Hur är det med verktygen? Det är väl bara vanliga insexnycklar, torxmejslar osv - dvs sådant en vettig skidverkstad ska ha? Eller är något av verktygen unikt och behöver beställas om jag tänkte låta en verkstad sköta monteringen?

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

Det behövs en gängtapp för insertsen och M5 skruvar av rätt typ för just dina bindningar, dvs rätt längd och typ av skalle. Beställ verktyg, skruvar och inserts direkt av binding freedom, billigast så. Tar ca en vecka.

la_grave
1780 inlägg

snorkel :

Det behövs en gängtapp för insertsen och M5 skruvar av rätt typ för just dina bindningar, dvs rätt längd och typ av skalle. Beställ verktyg, skruvar och inserts direkt av binding freedom, billigast så. Tar ca en vecka.

Jag vill inte ha massa prylar och tänker absolut inte montera det här själv. Den tiden lägger jag gärna på något annat.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

la_grave :

snorkel :

Jag vill inte ha massa prylar och tänker absolut inte montera det här själv. Den tiden lägger jag gärna på något annat.

Oavsett vem som monterar så behövs verktyg. Tror inte alla skidverkstäder har denna typ av inserts som är täta i botten. Lättast är väl att fråga i butiken där du tänkt montera.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Nu har jag äntligen fått tag på Vibra-Tite VC-3 i Europa/Sverige. Efter att först ha e-postat Vibra-Tite i USA utan respons,, sedan ringt och talat in ett meddelande i en röstbrevlåda, fortfarande utan respons slog jag till sist till med fax (!). Då kunde de inte längre ignorera mig big_smile

De har en agent i Europa i England, http://www.fpe-ltd.co.uk/ som i sin tur hänvisade mig till http://www.drivma.se.

Kan ju vara kul med förutsägbara leveranstider och priser.

Hur långt har era 30 ml:s förpackningar räckt?

Anders_Wallander
34 inlägg
Anders_Wallander 34 inlägg 5 år sedan

Om man vill få tag på extra skruvar i Göteborg kan jag rekommendera Göteborgs Skruvcenter AB på Ovädersgatan 14. De har samma skruvar (M5, insex, A2) som jag tidigare beställt från Binding Freedom.

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 5 år sedan

Beställde inserts från BF den 11/12, väntar fortfarande på orderbekräftelse. Någon annan som upplevt detta?

Mailat, PM:at på TGR etc men fortfarande inte ett knyst. Men pengarna tog de gärna.

Nu tror jag ju det löser sig till slut, men jag funderar på att beställa igen, fast då QKs från Österrike... har ju en deadline att möta. Men då måste jag ju få veta att jag får pengarna tillbaka från BF, någon som tagit den striden med jondrum?

Anders_Wallander
34 inlägg
Anders_Wallander 34 inlägg 5 år sedan

För mig har det varit lite olika, första beställningen tog nog en månad att få hem, utan ett ord från dem om ev förseningar. Andra beställningen kom hem på en vecka. Tycker de verkar seriösa, men svåra att få kontakt med.

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 5 år sedan

Jag har köpt och installerat bindning freedom på mina skidor nu. Min erfarenhet är att det INTE blir bättre av att borra i gamla skruvhål. borren hade en tendens att glida av lite åt sidan så hålen inte blev perfekt symmetriska. Det gör det lite svårare att skruva fast bindningarna.
För att få till det bättre använde jag en papperstemplate där jag markerade exakt mitt av hålen med en syl som jag slog på ett par gånger för att borren skall guidas rätt. Blev skitbra.

Fick också fel skruvar till mina FKS-bindningar vilket rent ut sagt var jävligt irriterande. Som tur var finns det en affär i stan som säljer skruv på lösvikt (Albert E. Olsen i Trondheim) så det gick att fixa relativt snabbt. Mailade BF angående problemet för ett par veckor sedan och har inte fått något svar.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan

JohanKristofers :

Fick också fel skruvar till mina FKS-bindningar vilket rent ut sagt var jävligt irriterande. Som tur var finns det en affär i stan som säljer skruv på lösvikt (Albert E. Olsen i Trondheim) så det gick att fixa relativt snabbt. Mailade BF angående problemet för ett par veckor sedan och har inte fått något svar.

Är också i färd med att dra i inserts för FKS. Du råkar inte ha nån förteckning på dimensioner på de skruvar du använder?

The older I get, the faster I was. Citera
LuddeWingren
6 inlägg
LuddeWingren 6 inlägg 5 år sedan

Kollade med alpingaraget och de tog 800kr per par skidor för att montera inserts och då behövde man köpa monteringsverktygen till de också som går för 300kr så det blir ju rätt saftigt om man ska lämna in ett par skidor

Är det någon i Sthlmsområdet som har monteringsverktyg för QK att låna ut?? så sparar jag mig en 300kr iaf smile

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan

Hade det varit i Gävle och om 3 veckor så hade det kostat dig ett sexpack för både lån av verktyg och installationen.

Det är ju inte direkt något avancerat vi pratar om, dock tar det lite tid vilket gör att butikerna måste ta ut en slant för att kunna utföra den tjänsten.

Att AG inte har monteringsverktyget tycker jag dock var under all kritik. Då frågar jag ju mig om dom verkligen har monterat QK tidigare ? Eller var tanken att dina skidor skulle bli provparet ?

LuddeWingren
6 inlägg
LuddeWingren 6 inlägg 5 år sedan

Hade ju varit gött
Jag har dessvärre aldrig ens monterat en vanlig bindning och tänkte inte ge mig på inserts det första jag gör
De hade monterat inserts, vet ej om det var QK eller från bindningfreedom men de svarade i ett mail

"Hej! Du får beställa inserts, borrar och skruvar. De andra verktygen
samt epoxy har vi. Det kostar 800 kr per montering."

Om jag behöver beställa "borrar" så blire väl att beställa hela monteringskittet

Alfakrull
314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 5 år sedan

tokkson :

Beställde inserts från BF den 11/12, väntar fortfarande på orderbekräftelse. Någon annan som upplevt detta?

Mailat, PM:at på TGR etc men fortfarande inte ett knyst. Men pengarna tog de gärna.

Nu tror jag ju det löser sig till slut, men jag funderar på att beställa igen, fast då QKs från Österrike... har ju en deadline att möta. Men då måste jag ju få veta att jag får pengarna tillbaka från BF, någon som tagit den striden med jondrum?

Min orderbekräftelse i skräpposten, sen kom mitt på en vecka såhär vid juletiden men det löser sig nog

LuddeWingren :

Hade ju varit gött
Jag har dessvärre aldrig ens monterat en vanlig bindning och tänkte inte ge mig på inserts det första jag gör
De hade monterat inserts, vet ej om det var QK eller från bindningfreedom men de svarade i ett mail

"Hej! Du får beställa inserts, borrar och skruvar. De andra verktygen
samt epoxy har vi. Det kostar 800 kr per montering."

Om jag behöver beställa "borrar" så blire väl att beställa hela monteringskittet

Köper du från binding freedom kan du köpa borren separat (eller en 6,5borr hemifrån), har inte hittat någon nackdel med binding freedom.

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
la_grave
1780 inlägg

LuddeWingren :

Kollade med alpingaraget och de tog 800kr per par skidor för att montera inserts och då behövde man köpa monteringsverktygen till de också som går för 300kr så det blir ju rätt saftigt om man ska lämna in ett par skidor

Är det någon i Sthlmsområdet som har monteringsverktyg för QK att låna ut?? så sparar jag mig en 300kr iaf smile

Jag har.

la_grave
1780 inlägg

xSooLx :

JohanKristofers :

Är också i färd med att dra i inserts för FKS. Du råkar inte ha nån förteckning på dimensioner på de skruvar du använder?

Allt står ju på BF:s sida. Jag köpte skruvar till FKS från http://www.fixnvis.se/?SID=o7kb3tg5tkv4 … m_store=fr

För övrigt är de kassa på att svara på kontaktförsök. Senast frågade jag dem om det inte fanns andra fraktalternativ än $28, som alla paket till Europa kostar, även om du bara beställer 1 insatsmutter. Fick förvisso ett rätt snabbt svar (inom någon dag eller två) att det var det enda fraktsätt de hittat men var öppna för förslag. Jag kollade då på USPS där man kunde få rekommenderade brev på tex 150 g för $7 vilket jag meddelade dem för två veckor sedan men fortfarande inte fått någon reaktion på.

iSooLi
866 inlägg

la_grave :

xSooLx :

JohanKristofers :

Allt står ju på BF:s sida.

Allt som står på internet är ju inte sant som bekant...

Jag ställde frågan därför att:
- Johan hade fått fel skruvar till FKS när han beställde där.
- Binding Freedom och Quiver Killer har divergerande uppgifter avseende behovet till FKS.

BF och QK grundlägger alltså samma läge som snubbarna i Speakers corner, i texten till Dire Straits låt "...two men say they're Jesus, one of them must be wrong..."

Efter egna mätningar anser jag att QK har mer rätt än BF...

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JohanKristofers (5 år sedan)

xSooLx :

JohanKristofers :

Ursäkta sent svar. Ibland tar det tydligen lång tid att gå ner i källaren och skruva ut två skruvar. Längden på skruvarna jag har i mina FKS, alltså effektiv längd på skruvarna är 6 st 9 mm och 2 st 17 (eller var det 19) mm för en bindning. Yttre diameter är 5 mm. Med skruvhuvud så blev de någon millimeter längre.

Jag vet inte om det är någon skillnad men jag har den gamla FKS-bindningen. Men i mina ögon är den ju helt lik den nya...

iSooLi
866 inlägg

JohanKristofers :

Jag vet inte om det är någon skillnad men jag har den gamla FKS-bindningen. Men i mina ögon är den ju helt lik den nya...

Ok, tack för svar! smile Men ja, det är skillnad på den nya (längre skruvar på tådelen varav två har mindre huvud dessutom). Har grepp om vilka skruvar jag behöver nu.

la_grave
1780 inlägg

Någon som vet var man kan få tag på en LÅNG 3 mm insexbit till skruvdragare för att skruva fast bindningarna i sina insatser? Verkar inte finnas på Clas Ohlson och liknande. Jag vill gärna slippa köpa ett helt kit som jag aldrig kommer använda…

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 5 år sedan

Går det att skruva ur Quiverkiller inserts på något sätt? Eller sitter de där när man väl skruvat i dem?

raassmus
79 inlägg
raassmus 79 inlägg 5 år sedan

la_grave :

Någon som vet var man kan få tag på en LÅNG 3 mm insexbit till skruvdragare för att skruva fast bindningarna i sina insatser? Verkar inte finnas på Clas Ohlson och liknande. Jag vill gärna slippa köpa ett helt kit som jag aldrig kommer använda…

räcker 75 mm lång bits?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook