Quiver killers, och erfarenheter av?

iSooLi
868 inlägg
iSooLi 868 inlägg 4 år sedan

skanken :

Är det nån som har en pappers mall till Dynafit Radical ST i pdf på datorn (och som har ork och lust att mail över en till mig) eller vet vart man kan ladda ned? (tysk.markusSNABELAhotmail.com)

Quvilkiller håller på att göra om sidan så de har inte ordnat den biten av sidan än.

Bindingfreedom har gjort så man måste begära åtkomst för att ladda ned därifrån och det verkar jag inte få.

Den på Wildsnow är jag helst utan.

Tack på förhand.

Finns att ladda ner på tetongravity

The older I get, the faster I was. Citera
skanken
198 inlägg
skanken 198 inlägg 4 år sedan

xSooLx :

skanken :

Är det nån som har en pappers mall till Dynafit Radical ST i pdf på datorn (och som har ork och lust att mail över en till mig) eller vet vart man kan ladda ned? (tysk.markusSNABELAhotmail.com)

Quvilkiller håller på att göra om sidan så de har inte ordnat den biten av sidan än.

Bindingfreedom har gjort så man måste begära åtkomst för att ladda ned därifrån och det verkar jag inte få.

Den på Wildsnow är jag helst utan.

Tack på förhand.

Finns att ladda ner på tetongravity

Snyggt.

Tack igen!

LawndartGustav
1097 inlägg
LawndartGustav 1097 inlägg 4 år sedan

Tänkte beställa från binding freedom om 1h typ, ring om ni vill skicka med något o dela frakt!
073 922 944 två

Åk mer jobba mindre! Citera
LawndartGustav
1097 inlägg
LawndartGustav 1097 inlägg 4 år sedan

och finns en kod på 20% just nu...

If your out black Friday shopping be kind to those shop guys and girls!! Your local shop team busts their butts, and sometimes shops get busy.

Here's our black Friday deal valid through 12/1/14! 20% off everything (plates already marked down).
Please give us a like! Get ready for snow and skip the lame TV/Lap Top deals.

CODE - blackfrideal - all lower case one word. Use code at check out.

Åk mer jobba mindre! Citera
ekkepekke
8 inlägg
ekkepekke 8 inlägg 4 år sedan

Jag beställde Quiver Killers igår ett set för Dynafit TLT Radikal FT igår och det landade på 70$ och det var 60$ billigare än Bindingsfreedom. Får se hur det blir när det ramlar ned hemma.

//Erik

Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 4 år sedan

Tjena!

Har läst igenom tråden och vill först tacka för all info!

Någon i GBG som har verktyg för montering? Snackade med Skistore men de ville ha 1150 per par skidor, kändes lite saftigt för min budget...

/Udesen

Damn what nice Citera
Alfakrull
315 inlägg
Alfakrull 315 inlägg 4 år sedan

Udesen :

Tjena!

Någon i GBG som har verktyg för montering? Snackade med Skistore men de ville ha 1150 per par skidor, kändes lite saftigt för min budget...

/Udesen

Det enda udda verktyget du behöver är egentligen gängtappen som du med fördel beställer tillsammans med insertsen om det inte redan är för sent. Sen kan det ju vara trevligt med borrstopp men det kan man köpa på biltema. Mina grejer kommer tyvärr inte vara i Gbg förrän till sommaren...

/Johan

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Udesen
103 inlägg

Alfakrull :

Udesen :

Tjena!

/Udesen

Det enda udda verktyget du behöver är egentligen gängtappen som du med fördel beställer tillsammans med insertsen om det inte redan är för sent. Sen kan det ju vara trevligt med borrstopp men det kan man köpa på biltema. Mina grejer kommer tyvärr inte vara i Gbg förrän till sommaren...

/Johan

Tack för svaret! Om det bara är det som krävs kan jag nog lösa det själv.

Någon som har erfarenhet om det går att typ ha både ett par marker tour OCH ett par sth på samma skida med hjälp av inserts? tänker att någon av bindningarna får göra avkall för att våra på mount center...

Damn what nice Citera
Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 4 år sedan

Udesen :

Någon som har erfarenhet om det går att typ ha både ett par marker tour OCH ett par sth på samma skida med hjälp av inserts? tänker att någon av bindningarna får göra avkall för att våra på mount center...

Vilken BSL på pjäxorna ?

Udesen
103 inlägg

Piglet55 :

Udesen :

Vilken BSL på pjäxorna ?

typ 328 mm. Efter att ha spanat en del på TGR verkar det som att man kan ha insertsen rätt jäkla nära varandra utan att det har varit några större problem. Så det är väl bara att printa ut de olika modellerna och köra

Damn what nice Citera
Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 4 år sedan

Udesen :

Piglet55 :

Udesen :

Vilken BSL på pjäxorna ?

typ 328 mm. Efter att ha spanat en del på TGR verkar det som att man kan ha insertsen rätt jäkla nära varandra utan att det har varit några större problem. Så det är väl bara att printa ut de olika modellerna och köra

3 mm är det mellan mina insert på min Opinion skida. Dynafit/STH 16...

//H

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 4 år sedan

Jag skulle säga att du har lite problem även om inserts kan sättas väldigt nära varandra.
BSL=328 och large på Marker bindningen.

https://www.freeride.se/img/photo/n/c5b0d8106da1caa1cf2b798fec6c092a.jpg

iSooLi
868 inlägg
iSooLi 868 inlägg 4 år sedan

Montera Duken 0,5-0,6cm framför strecket och Salomon 0,5-0,6cm bakom strecket så fixar det väl sig. En gnutta frammonterat för Duken kan dessutom kompensera för lägre (noll) ramp jmf m Salomon.

The older I get, the faster I was. Citera
Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 3 år sedan

Jag måste vara helt efterbliven, men jag förstår inte hur man klurar ut vilka skruvlängder man ska ha.

Har ett par Salomon STH 16 och både spreadsheetet samt BF hemsida visar ju alla möjliga olika skruvlängder. Är det så att man ska ha vissa skruvar på vissa ställen?

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ … edit#gid=0

http://www.bindingfreedom.com/salomon/

Tacksam för svar!

Damn what nice Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 3 år sedan

Ja, du har inte 18 identiska originalskruvar till dina bindningar, utan de varierar i längd. Tror skruvarna till tådelen är likadana, sedan har en särskild skruv under hålfoten och två olika längder på häldelen.

Udesen
103 inlägg

la_grave :

Ja, du har inte 18 identiska originalskruvar till dina bindningar, utan de varierar i längd. Tror skruvarna till tådelen är likadana, sedan har en särskild skruv under hålfoten och två olika längder på häldelen.

Ja det borde jag ju kunnat räkna ut med mitt arsle och en kritbit...

När jag kollar alla templates för STH 16 är det 5 borrhål fram och 5 borrhål bak, dvs 20 hål/skida. Dock säger både Binding Freedom och Google-Spreadsheetet att jag ska ha totalt 16 skruvar per par skidor. Behöver man inte borra alla hål?

Damn what nice Citera
snej
788 inlägg
snej 788 inlägg 3 år sedan

Udesen :

la_grave :

När jag kollar alla templates för STH 16 är det 5 borrhål fram och 5 borrhål bak, dvs 20 hål/skida. Dock säger både Binding Freedom och Google-Spreadsheetet att jag ska ha totalt 16 skruvar per par skidor. Behöver man inte borra alla hål?

Intressant, jag har då 18 skruvar i mina sth16. 4 fram och 5 bak per skida. Vet inte om de tycker att du inte behöver wormskruven men jag har den borrad för mina gängor. Mallen är för flera bindningstyper så därför ser du fler hål än du behöver borra.

//Jens, tech rep Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
Udesen
103 inlägg

snej :

Udesen :

la_grave :

Intressant, jag har då 18 skruvar i mina sth16. 4 fram och 5 bak per skida. Vet inte om de tycker att du inte behöver wormskruven men jag har den borrad för mina gängor. Mallen är för flera bindningstyper så därför ser du fler hål än du behöver borra.

Alright då förstår jag, tack så mycket! Bindningarna sitter redan i skidan, så får nog plocka ut dom imorgon och spana lite hur det ser ut smile

Damn what nice Citera
snej
788 inlägg

Udesen :

snej :

Udesen :

Alright då förstår jag, tack så mycket! Bindningarna sitter redan i skidan, så får nog plocka ut dom imorgon och spana lite hur det ser ut smile

Låter ytterst rimligt big_smile

Salomon/Atomic Citera
Udesen
103 inlägg

snej :

Udesen :

snej :

Som du skrev Jens, var det 18 hål borrade i mina skidor smile Nu blir det bara att jämföra skruvlängd tongue

Damn what nice Citera
snej
788 inlägg

Udesen :

snej :

Udesen :

Som du skrev Jens, var det 18 hål borrade i mina skidor smile Nu blir det bara att jämföra skruvlängd tongue

Perfekt,

hoppas det löser sig på bästa sätt och hojta till om du har fler funderingar.

//jens

Salomon/Atomic Citera
rabbit
780 inlägg
rabbit 780 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad rabbit (3 år sedan)

... för lite kaffe...

Equal rights and Justice. Citera
Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 3 år sedan

Är det någon som hittat ett smidigt ställe i Sverige att köpa skruvarna från? Är ju lite sugen på skruvar med räfflorna under huvudet för att slippa loctite eller liknande, kan ju inte bara bindningfreedom som säljer de.
Hade ju även vara skoj om de inte kommer i 100 pack då jag tydligen behöver 7 sorters skruv till alla bindningar...

Hur har ni löst det?

la_grave
1780 inlägg

Bjersing :

Är det någon som hittat ett smidigt ställe i Sverige att köpa skruvarna från? Är ju lite sugen på skruvar med räfflorna under huvudet för att slippa loctite eller liknande, kan ju inte bara bindningfreedom som säljer de.
Hade ju även vara skoj om de inte kommer i 100 pack då jag tydligen behöver 7 sorters skruv till alla bindningar...

Hur har ni löst det?

100 pack? Det är insatsgängorna som säljs i 100-pack (men även styckvis).

Jag köpte skruvar från http://www.visseriefixations.fr/ men jag vet inte om jag kan rekommendera det.

Lagesson
19 inlägg
Lagesson 19 inlägg 3 år sedan

Tänkte lägga en beställning nu i dagarna nån som vill vara med åå dela på frakt och tull osv?
Bor i stockholm. Eller om det finns någon sthlms bo som har åå sälja?
mvh //Martin

mattiaswij
17 inlägg
mattiaswij 17 inlägg 3 år sedan

Lagesson :

Tänkte lägga en beställning nu i dagarna nån som vill vara med åå dela på frakt och tull osv?
Bor i stockholm. Eller om det finns någon sthlms bo som har åå sälja?
mvh //Martin

Jag är intresserad av 50 inserts och lite diverse. Bor dock i Halmstad så vi får lösa inrikesfrakten på något sätt. Är dock en del i Stockholm i tjänsten så något sätt löser vi det på. Jag skickar PM.

/Mattias

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 3 år sedan

Hej och hå. Sitter i Kanada just nu och tänkte rensa lite bland bindningsutbudet hemma. QK verkar toppen!
Har ett par Dynafit liggandes hemma som är omonterade, mina opinion med Barons på skulle nog må bra av dynafit istället känner jag. Rätta mig om jag tänker fel:

Beställa installeringskit för Dynafit och Baron, så man kan "plugga" Hålen för Baron med inserts, sen köpa dubbla satser med skruvar för båda modellerna om man känner för att flytta runt lite?

Kan även tänka mig att köpa hem ett extra pack om någon vill, ska bara räkna lite på vikter och så wink

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (3 år sedan)

...

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 3 år sedan

Så jag har lite problem att få tag på vibratite vc-3 och 24h epoxy. Jag bor i Kanada och vad det gäller både lim och gänglåsning så har jag varit runt i alla butiker som kan tänkas ha dessa två. Vad det gäller gänglåsning hittar jag bara loctites lila 222, blåa 242 och röda 271 men jag har läst här på freeride att loctite inte är bra för plasten på bindningen/skidan. Hur dåligt är det? har ngn testat?

Vad gäller lim så verkar alla lim stelna så fort, ofta mellan 5-15 min "set time", hur lång tid behövde ni för få dit insertsen och sätta på bindningen för att se att allt fungerade?

Tack på förhand!

madness
Online 65 inlägg
madness 65 inlägg 3 år sedan

AxelHassel :

Så jag har lite problem att få tag på vibratite vc-3 och 24h epoxy. Jag bor i Kanada och vad det gäller både lim och gänglåsning så har jag varit runt i alla butiker som kan tänkas ha dessa två. Vad det gäller gänglåsning hittar jag bara loctites lila 222, blåa 242 och röda 271 men jag har läst här på freeride att loctite inte är bra för plasten på bindningen/skidan. Hur dåligt är det? har ngn testat?

Vad gäller lim så verkar alla lim stelna så fort, ofta mellan 5-15 min "set time", hur lång tid behövde ni för få dit insertsen och sätta på bindningen för att se att allt fungerade?

Tack på förhand!

Kollat på canadian tire, home depot och home hardware?

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 3 år sedan

madness :

AxelHassel :

Tack på förhand!

Kollat på canadian tire, home depot och home hardware?

kollat canadian tire, home depot, walmart, rona, Triton automotive, googlade precis och vi har faktiskt en home hardware så ska kolla där med men i alla de butiker jag varit i så är utbudet mer eller mindre detsamma så har inga större förhoppningar. Bor i en ganska liten stad...

la_grave
1780 inlägg

AxelHassel :

Tack på förhand!

Jag köpte Vibra-Tite på Amazon. Inga problem.

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 3 år sedan

AxelHassel :

Tack på förhand!

Enligt min erfarenhet så behöver du helt enkelt inte någon gänglåsning. Var bara lite uppmärksam så ingen skruv börjar gänga upp sig. Typ jag kollar dem kanske 3-4 ggr på en säsong och har aldrig tappat en skruv.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 3 år sedan

Piglet55 :

AxelHassel :

Tack på förhand!

Enligt min erfarenhet så behöver du helt enkelt inte någon gänglåsning. Var bara lite uppmärksam så ingen skruv börjar gänga upp sig. Typ jag kollar dem kanske 3-4 ggr på en säsong och har aldrig tappat en skruv.

Helt enig med dig Piglet.... Har aldrig använt det i mina inserts..

la_grave
1780 inlägg

Piglet55 :

AxelHassel :

Tack på förhand!

Hmm, min erfarenhet är den motsatta. Även MED gänglåsning (loc-tite förvisso) har skruvar gängat ur. Inte så att jag tappat dem men det finns ju en anledning till att de sitter 9 skruvar i en bindning snarare än 5.

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad AxelHassel (3 år sedan)

JTW :

http://www.amazon.com/Vibra-TITE-VC-3-Threadmate/dp/B008D6GHY6

http://www.amazon.com/JB-WELD-Cold-Weld … ds=jb+weld

solved smile

Det står ju att de inte skeppar utomlands?
Domestic Shipping: Item can be shipped within U.S.
International Shipping: This item is not eligible for international shipping.

Aja, jag testar kanske utan då i väntan på att få tag på ngn gänglåsning, tack för hjälpen!

burgars
207 inlägg
burgars 207 inlägg 3 år sedan

Hej alla quiverkillar!

Jag står inför ett litet problem angående insertmontering:
Jag har låtit montera inserts för griffon och plum yak på mina r2 108 och vill nu göra samma sak på mina pettitor.
Kruxet är att jag inte vet om jag hinner få det fixat innan avresa till Japan 10 januari.
Kan jag på något sätt låta de gamla griffonhålen stå öppna (eller vad ska jag fylla dem med utan att det blir permanent pluggat?) och vänta med inserts till dem och bara köra en vanlig montering av yak så länge?

burgars Citera
niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 3 år sedan

Jag tänker att det borde ju vara lungt att fylla hålen med trälim så länge och sedan borra upp dem när det är dags..

rabbit
780 inlägg
rabbit 780 inlägg 3 år sedan

burgars :

Kruxet är att jag inte vet om jag hinner få det fixat innan avresa till Japan 10 januari.

Det vore väl nästan skamligt om inte det hanns med?

burgars :

Kan jag på något sätt låta de gamla griffonhålen stå öppna (eller vad ska jag fylla dem med utan att det blir permanent pluggat?) och vänta med inserts till dem och bara köra en vanlig montering av yak så länge?

Plugga som vanligt med de vanliga plastpluggarna. Skitlätta att borra upp och hålen skall ju ändå förstoras för att få plats med insertsen.

/r

Equal rights and Justice. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook