Quiver killers, och erfarenheter av?

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 3 år sedan

rabbit :

burgars :

Kruxet är att jag inte vet om jag hinner få det fixat innan avresa till Japan 10 januari.

Det vore väl nästan skamligt om inte det hanns med?

burgars :

Kan jag på något sätt låta de gamla griffonhålen stå öppna (eller vad ska jag fylla dem med utan att det blir permanent pluggat?) och vänta med inserts till dem och bara köra en vanlig montering av yak så länge?

Plugga som vanligt med de vanliga plastpluggarna. Skitlätta att borra upp och hålen skall ju ändå förstoras för att få plats med insertsen.

/r

+1 2,5v för en montering?
+1 som föregående talare sa så är det bara att ha i lite trälim, slå i plastpluggen nu. När du sen ska borra igen så borra upp hålen först, vilket är jättelätt, och borra sen med större borr.

God jul!

Åk mer jobba mindre! Citera
Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 3 år sedan

LawndartGustav :

rabbit :

burgars :

Kruxet är att jag inte vet om jag hinner få det fixat innan avresa till Japan 10 januari.

burgars :

Kan jag på något sätt låta de gamla griffonhålen stå öppna (eller vad ska jag fylla dem med utan att det blir permanent pluggat?) och vänta med inserts till dem och bara köra en vanlig montering av yak så länge?

Plugga som vanligt med de vanliga plastpluggarna. Skitlätta att borra upp och hålen skall ju ändå förstoras för att få plats med insertsen.

/r

+1 som föregående talare sa så är det bara att ha i lite trälim, slå i plastpluggen nu. När du sen ska borra igen så borra upp hålen först, vilket är jättelätt, och borra sen med större borr.

God jul!

+2 2,5v För en montering ?

Om du berättar var du bor så kanske det till och med finns någon snäll freeride-medlem som kan hjälpa dig för ett sexpack öl eller liknande.

burgars
207 inlägg
burgars 207 inlägg 3 år sedan

Piglet55 :

LawndartGustav :

rabbit :

burgars :

/r

God jul!

+2 2,5v För en montering ?

Om du berättar var du bor så kanske det till och med finns någon snäll freeride-medlem som kan hjälpa dig för ett sexpack öl eller liknande.

Är hemma hos föräldrarna utanför Karlstad under jul men ska fira nyår i Oslo, och jaga puder i Norge första veckan i januari.
Sportsnett i Oslo monterar inserts men det är bara en man där som gör det. I påskas var han ledig när jag skulle montera...

burgars Citera
herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad herrgard (3 år sedan)

Sitter och funderar lite på borret för gängtappen. 1/4" (6,35mm) och 17/64" (6,75mm) verkar vara lämpliga för en 5/16-18 tapp, men hur är det med 6mm? Min borrguide har nämligen hål för 6mm. Den har också för 8mm och 5/16" verkar passa bra där så att göra själva gängningen känns som det ska gå bra.

Eller kanske borra med guide på 4mm och sen frihandsborra med 1/4"?

</övertänka saker>

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad JohanKristofers (3 år sedan)

Jag gjorde en liten tutorial igår. Hoppas den kan vara till hjälp.

Kazle
121 inlägg
Kazle 121 inlägg 3 år sedan

Jag brukar börja borra ett styrhål med ett 6mm träborr, piggen i spetsen gör det lätt att sikta in sig (äger ingen borrguide). Sen borra med 1/4" borren till lagom djup.

Dvs om jag vore du hade jag kört 6mm guiden och sen borrat på frihand med lagom stort borr

Bättre hemska slut än hemskheter utan slut. Citera
herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 3 år sedan

Jag testade att bara köra med 6mm-borret och det funkade fint. I träet var det inga problem. Möjligt att det kan krångla lite i topsheetet och första gängan där. Downs td103 hade inga problem (ganska hårt topsheet). Nåt år gamla 4frnt renegade var lite besvärligare med sitt genomskinliga mjuka plasttopsheet, men jag fick ju dit allt hur som helst. Nästa gång blir det nog till att borra upp med 1/4" om topsheet är mjukt.

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Hallå alla glada insert-ivrare!

Undrar stilla om det är så att någon "råkat" beställa en hel radda inserts och kanske sitter på sisådär 50-60 inserts över? Allra helst skulle jag få tag på 84st eller fler wink Jag antar att det är en rätt stor long-shot men vem vet.

Verktyg för att montera skulle jag gärna vilja låna, antar att det är fler än jag i Åre-dalen som pysslat med inserts så det borde väl vara enklare att få tag på?

carl_couloir
Online 356 inlägg
carl_couloir 356 inlägg 3 år sedan

Lurar lite på att köra inserts på mina skidor för off-piste rando, men vill ju naturligtvis inte gasa iväg för mkt med vikten.... så snabb fråga hur mycket extra vikt blir det?

bon ski!
/C

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 3 år sedan

1,1 gram per styck...

Jag brukar köpa inserts från http://thepisteoffice.com/index.php/the … serts.html
Går inte att beställa via hemsidan om man vill få det skickat till Sverige, men går utmärkt att maila (jon@thepisteoffice.com)och sedan betala via PayPal. Snabbfrakt och okej pris.

MariaairaM
2 inlägg
MariaairaM 2 inlägg 3 år sedan

Halloj!
Detta kanske är en ofantligt korkad fråga..
Läst en hel del om inserts sista dagarna och insåg att det var lösningen på mina problem.
Lovade mig själv att jag aldrig skulle åka utför i en mjuk Dynafit-pjäxa igen, köpte en stel pist-sko utan gåläge och kände att tiden med stighudar fick vara över..
Men ack så fel, till våren blir det minst två veckor enbart toppturer i Lofoten!

Mina gamla turlagg är allt annat än fungerande, så de ska bara hystas.
Har ett par nya puderlagg, men på dem sitter en bra men vanlig fast bindning.
Så min plan var att montera på inserts till både den bindningen som sitter på nu och flytta över mina gamla Dynafit-bindningar från de gamla turlaggen till de nya skidorna.

Nöjd med livet ringde jag garaget i Stockholm som totalsågade min idé. Alltså totalt.
De kunde absolut hjälpa till med monteringen av inserts, men avrådde starkt från den lösningen.

Enligt dem blir hållfastheten brutalt mycket sämre och det finns en stor risk att "någonting händer" med fästningen när man är mitt ute i ingenstans, vilket är mycket svårt att fixa på fjället utan rätt verktyg osv.

Köper absolut att det är fett jobbigt att fixa en trasig bindning långt från civiliserade världen, men det är väl inte jobbigare än med en vanlig montering?
Är riskerna så mycket högre att man helt bör tänka om och skaffa två lagg?
Försökt googla men hittar inte jättemycket negativt om inserts annat än att man måste vara noggrann vid monteringen och ha koll så inte skruvarna gängar ur sig själva.

Har inte turat riktigt på flera år så känner att Dynafit-skorna helt enkelt får duga den här gången.
Både nya lagg, bindningar och pjäxor känns allt annat än rimligt i min studentbudget..

Hjälp vad långt det blev! Undrar ju egentligen bara om någon har dåliga erfarenheter eller håller med om garagets avrådan? smile

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 3 år sedan

MariaairaM :

Halloj!
Detta kanske är en ofantligt korkad fråga..
Läst en hel del om inserts sista dagarna och insåg att det var lösningen på mina problem.
Lovade mig själv att jag aldrig skulle åka utför i en mjuk Dynafit-pjäxa igen, köpte en stel pist-sko utan gåläge och kände att tiden med stighudar fick vara över..
Men ack så fel, till våren blir det minst två veckor enbart toppturer i Lofoten!

Mina gamla turlagg är allt annat än fungerande, så de ska bara hystas.
Har ett par nya puderlagg, men på dem sitter en bra men vanlig fast bindning.
Så min plan var att montera på inserts till både den bindningen som sitter på nu och flytta över mina gamla Dynafit-bindningar från de gamla turlaggen till de nya skidorna.

Nöjd med livet ringde jag garaget i Stockholm som totalsågade min idé. Alltså totalt.
De kunde absolut hjälpa till med monteringen av inserts, men avrådde starkt från den lösningen.

Enligt dem blir hållfastheten brutalt mycket sämre och det finns en stor risk att "någonting händer" med fästningen när man är mitt ute i ingenstans, vilket är mycket svårt att fixa på fjället utan rätt verktyg osv.

Köper absolut att det är fett jobbigt att fixa en trasig bindning långt från civiliserade världen, men det är väl inte jobbigare än med en vanlig montering?
Är riskerna så mycket högre att man helt bör tänka om och skaffa två lagg?
Försökt googla men hittar inte jättemycket negativt om inserts annat än att man måste vara noggrann vid monteringen och ha koll så inte skruvarna gängar ur sig själva.

Har inte turat riktigt på flera år så känner att Dynafit-skorna helt enkelt får duga den här gången.
Både nya lagg, bindningar och pjäxor känns allt annat än rimligt i min studentbudget..

Hjälp vad långt det blev! Undrar ju egentligen bara om någon har dåliga erfarenheter eller håller med om garagets avrådan? smile

AG snackar skit. Insatsgängor har ingen som helst negativ påverkan på utrustningens pålitlighet.

vctr
135 inlägg
vctr 135 inlägg 3 år sedan

la_grave :

AG snackar skit. Insatsgängor har ingen som helst negativ påverkan på utrustningens pålitlighet.

Har hört detta från flera olika personer och skidbutiker. Håller det för snowboards så borde det hålla på skidor? Drar också slutsatsen att det är BS. Tror snarare det är ett argument för att inte folk ska köpa en bindning till flera par skidor och därmed inte tappa försäljning.

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 3 år sedan

Borde bli starkare infästning med inserts. Större diameter på hålen ger ju mer ingrepp för gängan i skidan. Antar att det är lite större gängdjup på utsidan av insertsen också jämfört med skruvens gänga utan inserts.

MariaairaM
2 inlägg
MariaairaM 2 inlägg 3 år sedan

Thanks! Litar på er och klickar hem en uppsättning! smile

Kazle
121 inlägg

vctr :

la_grave :

Har hört detta från flera olika personer och skidbutiker. Håller det för snowboards så borde det hålla på skidor? Drar också slutsatsen att det är BS. Tror snarare det är ett argument för att inte folk ska köpa en bindning till flera par skidor och därmed inte tappa försäljning.

En tanke som slagit mig är dock om man borrar i många gängor i bredd. Man borrar ju igenom i princip hela träkärnan, och det är väl ändå trä-lagret som tar upp kraften när skidan böjer sig? En snowboard är ju väldigt bred jämfört med ett par skidor så det finns mycket träyta kvar som inte är avkapad av ett hål.

Jag ska montera F12 EPF och Griffon på samma skida och då får man 4 hål (nästan) i bredd, kommer inte kunna montera riktigt som på bilden nedan, men kommer ändå ha kapat ca 20mm av träkärnans bredd. Hålen blir längst fram vid tån, där det borde bli en spänningskoncentration.

Nu är min skida 110mm bred, så är inte direkt orolig. Men om man har en smalare skida så blir det ändå ganska stor del av bredden som inte kan ta upp någon kraft. (Om mitt antagande om trät nu stämmer?)

https://www.freeride.se/img/photo/n/f1be211436344c3db7d448a53de3b7cf.jpg

la_grave
1780 inlägg

Kazle :

vctr :

la_grave :

En tanke som slagit mig är dock om man borrar i många gängor i bredd. Man borrar ju igenom i princip hela träkärnan, och det är väl ändå trä-lagret som tar upp kraften när skidan böjer sig? En snowboard är ju väldigt bred jämfört med ett par skidor så det finns mycket träyta kvar som inte är avkapad av ett hål.

Jag ska montera F12 EPF och Griffon på samma skida och då får man 4 hål (nästan) i bredd, kommer inte kunna montera riktigt som på bilden nedan, men kommer ändå ha kapat ca 20mm av träkärnans bredd. Hålen blir längst fram vid tån, där det borde bli en spänningskoncentration.

Nu är min skida 110mm bred, så är inte direkt orolig. Men om man har en smalare skida så blir det ändå ganska stor del av bredden som inte kan ta upp någon kraft. (Om mitt antagande om trät nu stämmer?)

https://www.freeride.se/img/photo/n/f1b … e3b7cf.jpg

Montera dem lite förskjutet då? ±5mm. Schizo kan man väl dessutom montera skilt från rekommenderad montering och sedan justera pjäxmitt så att den hamnar på rätt ställe ändå mha av tåbindningen?

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad rabbit (3 år sedan)

Kazle :

En tanke som slagit mig är dock om man borrar i många gängor i bredd.
...
...

En rekommendation som ingen tycks veta var den kommer ifrån, dvs en "gammal sanning", är ju den att: " -ingen bindningsskruv bör vara närmare än 10mm ifrån ett gammal pluggat hål."
Anpassningen av detta till användandet av inserts tycks vara att ingen insert skall vara närmare än 10mm ifrån en annan.
(huruvida man mäter 10mm ifrån mitten av hålet eller från ytterkanten tycks variera och jag har använt bägge varianterna.)

Jag tror inte att hålmönstret på din bild kommer att förstöra dina skidor men jag skulle definitivt anstränga mig för att hitta en variant där de hålen var förskjutna i längsled i förhållande till varandra.

fwiw
/r

Equal rights and Justice. Citera
Kazle
121 inlägg

Jo, kommer såklart montera så att hålen inte går i varandra. Har inga problem heller med att gängorna touchar varandra, speciellt inte efter att ha läst detta inlägg (som nog figurerat tidigare i denna tråd)

Min fundering gällde snarare hur mycket varje extra par hål för bindningar påverkar hållfastheten. Det måste finnas ett tak när skidan blir "sönderborrad" av alla hål, sen om det sker vid typ 200 hål är det ju ett ickeproblem, men om det sker vid tre, fyra par bindningar kanske man borde fundera lite på hur man sätter sina hål. Speciellt om man har smalare skidor.

la_grave
1780 inlägg

Kazle :

Jo, kommer såklart montera så att hålen inte går i varandra. Har inga problem heller med att gängorna touchar varandra, speciellt inte efter att ha läst detta inlägg (som nog figurerat tidigare i denna tråd)

Min fundering gällde snarare hur mycket varje extra par hål för bindningar påverkar hållfastheten. Det måste finnas ett tak när skidan blir "sönderborrad" av alla hål, sen om det sker vid typ 200 hål är det ju ett ickeproblem, men om det sker vid tre, fyra par bindningar kanske man borde fundera lite på hur man sätter sina hål. Speciellt om man har smalare skidor.

Binding Freedom har ju metallplattor för detta ändamål.

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 3 år sedan

Kazle :

...

En annan "gammal sanning" gällande var gränsen går för antalet monteringar är just vid tre til fyra ggr.
Det gällde ju dock enskilda monteringar med plastpluggade gamla hål.

Vad gäller gränsen för antalet inserts i ett par skidor innan de markant tappar i hållfasthet är det enda jag känner till en tråd på tgr som heter nåt med "swiss chese experiment". wink
(http://www.tetongravity.com/forums/show … Experiment)

Gissningsvis når man väl en kritisk punkt ungefär samtidigt som antalet inserts markant påverkar flexet i skidan?

Vete tusan vem som skulle kunna ha bra mätvärden för en sån frågeställning.

fwiw
/r

Equal rights and Justice. Citera
David_K_J
6 inlägg
David_K_J 6 inlägg 2 år sedan

Hur viktigt är valet av skruvar när man monterat inserts?
Kollar man på bilderna hos Binding Freedom så är skruvarnas anläggningsyta räfflade. Är det viktigt eller funkar det med standardskruvar + loctite?

Länka gärna om ni har förslag på alternativ till Binding Freedom / Quiver Killer's skruvar.

MVH David

havreboll
Online 1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad havreboll (2 år sedan)

David_K_J :

Hur viktigt är valet av skruvar när man monterat inserts?
Kollar man på bilderna hos Binding Freedom så är skruvarnas anläggningsyta räfflade. Är det viktigt eller funkar det med standardskruvar + loctite?

Länka gärna om ni har förslag på alternativ till Binding Freedom / Quiver Killer's skruvar.

MVH David

Funkar med standard utan loctite om du är noga med att kolla dom varje skiddag och några gånger första dagen så du lär dig hur hårt din skall dras för att sitta utan att ha sönder något.

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 2 år sedan

Körde en helt säsong med skruvar härifrån: http://rostfribult.se/maskinskruv/
Funkade utmärkt men vi flyttade bindningar ibland så de drogs ju åt då och då.

David_K_J
6 inlägg
David_K_J 6 inlägg 2 år sedan

Supert! Tack för positiva svar!

Pillard
Online 3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 2 år sedan

Jag har länge sugit på den här karamellen men fullt seriöst, går det inte att få tag i dem till ett vettigt pris ? Mitt mål var väl mest att kunna använda ett par bindningar till två par skidor men vad jag kan se så kostar ju en uppsättning inserts till två par skidor ungefär som att bara köpa ett par bindningar (begagnat förstås) extra...

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad herrgard (2 år sedan)

Pillard :

Jag har länge sugit på den här karamellen men fullt seriöst, går det inte att få tag i dem till ett vettigt pris ? Mitt mål var väl mest att kunna använda ett par bindningar till två par skidor men vad jag kan se så kostar ju en uppsättning inserts till två par skidor ungefär som att bara köpa ett par bindningar (begagnat förstås) extra...

Mja, inte om du ska ha den här fina boutiqe-lösningen med inserts framtagna av och för skidnördar. Tror jag betalade 300kr sist för inserts till två par skidor och det kändes prisvärt jämfört med att köpa två par beast 16. Vill du spara 240kr kan du ju testa biltemas gänginsatser (liknande går säkert att få gratis om du känner rätt person). De funkar säkert rätt bra de med. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … 000022430/

EDIT: 300kr för ett par skidor såklart, 600kr för två par.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad snorkel (2 år sedan)

herrgard :

Pillard :

Mja, inte om du ska ha den här fina boutiqe-lösningen med inserts framtagna av och för skidnördar. Tror jag betalade 300kr sist för inserts till två par skidor och det kändes prisvärt jämfört med att köpa två par beast 16. Vill du spara 240kr kan du ju testa biltemas gänginsatser (liknande går säkert att få gratis om du känner rätt person). De funkar säkert rätt bra de med. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarve … 000022430/

EDIT: 300kr för ett par skidor såklart, 600kr för två par.

Skulle inte rekommendera Biltemas inserts som en fullgod ersättning. I princip är dessa en rullad tråd och är alltså inte en tät "skål" som nördvarianterna är. Fukt kan alltså komma in och mjuka upp träkärnan varpå det hela ruttnar och släpper. Vidare så har nördinsertsen M5 invändigt men en mycket grövre träanpassad gänga utvändigt vilket gör att de sitter bättre i skidan. Biltemas gänga har samma stigning invändigt som utvändigt samt maskinskruvsgänga även utvändigt.

Geggar man fullt med epoxi + loctite och svär att aldrig lossa på skruvarna kan det kanske duga för att laga ett sönderdraget hål men känns dumt att chansa när det finns nördinserts. Att slippa stå på en fjälltopp med bindningen i näven kan ju vara värt några tior..

Pillard
Online 3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 1 år sedan

Sådär, nu är det dags. Vi har landat i våra quiver här hemma och tänker köra på två par skidor var men då för att spara vikt och pengar så kör vi på ett par bindningar var.

Inserts för det här projektet blir ju ingen jättekostnad men verktygen man "måste" köpa på binding freedom blir ju en rätt rejäl slant. Så frågan är, finns det någon i Linköping/Stockholm som kan tänka sig att hyra ut det som behövs för monteringar i några veckor under sommaren? Jag har allt som behövs för att montera vanligt och har "rätt" hål i skidorna redan. Det enda som behövs är stegen från att man byter ut hålen från vanlig montering tills insertsen sitter i. Vad är det man behöver som är speciellt egentligen? Spontant tänker jag att det räcker med en gängtapp men vad är allt det andra som finns i de olika "kiten"? Har de lyckats göra insertsen i extremt udda dimensioner så man måste köpa svindyra specialborr osv?

Nån i närheten av Linköping som sitter på en pelarborr man kan få låna annars? Gängandet på frihand känns inte som något där jag skulle lita på min egen noggrannhet wink

Sen den vanliga 10.000-kronorsfrågan. Vad har ni kört med för epoxi? Det står i alla beskrivningar att jag måste ha minst 4-timmars men när jag försökt hitta sådant för att stärka upp gamla hål hittar jag ju ingenting som är längre än 5 min typ. Var köper ni ert epoxi till inserts?

skanken
198 inlägg
skanken 198 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Sådär, nu är det dags. Vi har landat i våra quiver här hemma och tänker köra på två par skidor var men då för att spara vikt och pengar så kör vi på ett par bindningar var.

Inserts för det här projektet blir ju ingen jättekostnad men verktygen man "måste" köpa på binding freedom blir ju en rätt rejäl slant. Så frågan är, finns det någon i Linköping/Stockholm som kan tänka sig att hyra ut det som behövs för monteringar i några veckor under sommaren? Jag har allt som behövs för att montera vanligt och har "rätt" hål i skidorna redan. Det enda som behövs är stegen från att man byter ut hålen från vanlig montering tills insertsen sitter i. Vad är det man behöver som är speciellt egentligen? Spontant tänker jag att det räcker med en gängtapp men vad är allt det andra som finns i de olika "kiten"? Har de lyckats göra insertsen i extremt udda dimensioner så man måste köpa svindyra specialborr osv?

Nån i närheten av Linköping som sitter på en pelarborr man kan få låna annars? Gängandet på frihand känns inte som något där jag skulle lita på min egen noggrannhet wink

Sen den vanliga 10.000-kronorsfrågan. Vad har ni kört med för epoxi? Det står i alla beskrivningar att jag måste ha minst 4-timmars men när jag försökt hitta sådant för att stärka upp gamla hål hittar jag ju ingenting som är längre än 5 min typ. Var köper ni ert epoxi till inserts?

Jag köpte på Bygma, 24timmars. Har bara turat 4dagar (på stenhårt underlag dock) men det värkar hålla smile jag har haft samma borr till bindingfreedoms och quiverkiller insertsen, det är samma gäng. Står du för frakten tur å retur kan jag posta en tapp och borr med "stopp" om du inte hittar nån i närheten.

KrisL
30 inlägg
KrisL 30 inlägg 1 år sedan

Beijer har 24h också, Bostik. Ingen egen erfarenhet av det dock.

Kazle
121 inlägg
Kazle 121 inlägg 1 år sedan

Inga specialverktyg behövs egentligen, borret är ett vanligt 1/4" och sen en 5/16-18" Gängtapp (vilket är snubblade nära M8, om det är lättare/billigare att få tag i)

Jag gjorde en mall för gängtappen i en bit plexiglas, andra har gjort mallar i skärbrädor och liknande. Har provat att gänga nåt hål med pelarborr men tycker att det är lite omständligare att både snurra chucken med ena handen och pressa ner den lagom hårt med den andra.
http://s22.postimg.org/jhbx1551d/image.jpg

Använde det epoxy man kunde köpa till i lagom stora påsar, 24h härdningstid. Clas Ohlson har tex detta: http://m.clasohlson.com/se/Power-Epoxy-Loctite/34-8917
Sen monteras ju vanligtvis bindningar med trälim, så skulle gissa på att det inte spelar jättestor roll. Viktigast är att det härdar så pass långsamt att man hinner få i alla inserts till en bindningsdel och skruva dit den innan.

Passar på att slänga in lite smygreklam för min guide

karlj86
85 inlägg
karlj86 85 inlägg 1 år sedan

använde 24h epoxy, gängade på frihand.. ett tips kan va att vara 2st, en som kollar så du håller rakt.
http://www.swedol.se/gangtappshallare.html
http://kreatima.se/produkter/tejp-och-l … rofessinal

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad herrgard (1 år sedan)

Jag kör den här http://www.clasohlson.com/se/Borrguide-Bosch/40-9485 för att borra och gänga rakt.

Har kört både loctites 4h http://www.clasohlson.com/se/Power-Epox … te/34-8917 och hardmans double bubble blue (24h) som kommer med quiverkiller, http://thepisteoffice.com/index.php/the … etail.html

Loctite-epoxyt kan börja bli lite stelt mot slutet om man blandar för två skidor åt gången, men det är ju bara att blanda lite mindre mängd och blanda två satser så funkar det prima det också.

Pillard
Online 3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 1 år sedan

Oj, herrejösses vad det tog fart. Man kan ju tro att ni inte gör annat än monterar inserts och gärna vill skriva av er wink . Tacksamt för mig iaf...

Vad jag förstår så ska epoxit i för att förhindra insertsen att rotera i hålet? När alla skriver att man ska ha långsamt härdande epoxi för att man ska kunna dra dit bindningen så att de härdar helt exakt, hur mycket kan egentligen insertsen röra sig? Det känns som att om jag nu gängat ner ett hål så lär ju rörelsemånen för insertsen där nere vara relativt obefintlig?

@kazle När du skriver "snubblande nära", är det detsamma som att det är så nära att man lätt kan köra på det eller att det är så nära att man lätt blir lurad att tro att man kan köra på det? Jag menar, jag monterar ju vanliga bindningar med 3,5 eller 4mm borr istället för de helt orimliga 3,6 eller 4,1.

Vad händer däremot om jag skulle borra med ett 6mm-borr? Vad jag hittar är ju 1/4" detsamma som 6,35mm. Klarar tappen att gräva ur det extra eller kommer det bli pannkaka av allting?

@herrgard Din borrmall verkar ju jäkligt smidig men ni som gjort egna, jag antar att ni haft tillgång till pelarborr för att göra mallen?

@skanken Det ska jag verkligen ha i åtanke om jag inte får tag på några vettiga alternativ...

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 1 år sedan

Har väl inte lika mycket att skriva av mig om kring inserts mer än att jag vill poängtera vikten av bra lim. Två olika skidor borrade och gängade med "rätt" borr och tapp men där vi använde utomhusträlim i all hast har tappat inserts. De sitter helt enkelt sämre mot trät i skidan än vad skruv mot metallen gör och när man byter bindningar följde inserts med.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 år sedan

Inte för att vara sån men träim använde ni väl då för att täta kärnan, att trälim skulle fästa på stål eller vad det nu är för metall trodde ni väl inte?

Åk mer jobba mindre! Citera
Kazle
121 inlägg
Kazle 121 inlägg 1 år sedan

Pillard :

......

Vad jag förstår så ska epoxit i för att förhindra insertsen att rotera i hålet? När alla skriver att man ska ha långsamt härdande epoxi för att man ska kunna dra dit bindningen så att de härdar helt exakt, hur mycket kan egentligen insertsen röra sig? Det känns som att om jag nu gängat ner ett hål så lär ju rörelsemånen för insertsen där nere vara relativt obefintlig?

@kazle När du skriver "snubblande nära", är det detsamma som att det är så nära att man lätt kan köra på det eller att det är så nära att man lätt blir lurad att tro att man kan köra på det? Jag menar, jag monterar ju vanliga bindningar med 3,5 eller 4mm borr istället för de helt orimliga 3,6 eller 4,1.

Vad händer däremot om jag skulle borra med ett 6mm-borr? Vad jag hittar är ju 1/4" detsamma som 6,35mm. Klarar tappen att gräva ur det extra eller kommer det bli pannkaka av allting?

......

Stigningen skiljer sig lite, 5/16-18 = 18 varv/inch ~ 1.41 mm, M8 har 1.25 mm.
I metall hade det inte gått, men eftersom det är trä och inte så många gängvarv skulle jag gissa på att det går bra.

Om du borrar ett 6 mm hål med en handhållen borrmaskin eller skruvdragare så blir nog hålet minst 6.25 mm

Sen angående hur mycket insertsen flyttar på sig, på ett av mina par skidor hamnade hålen nån millimeter snett, för mycket för att få i skruven om inserten suttit fast, men genom att dra i skruvarna växelvis så löste det sig. Så underskatta inte det.

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 1 år sedan

Självklart hade vi ingen vision av att det skulle fästa på metall utan ville mest försäkra oss om att det skulle skydda mot väta. Eftersom trälim funkat bra vid klassisk montering av skidor tog vi det även denna gången, det var ont om tid och det var nog färdig härdat någon gång i luften över Tyskland.

Skriver mest detta för att om någon annan skulle hamna i samma situation skulle jag rekommendera att skita i att limma tills man får tag på epoxy istället för att som vi testa och hoppas på det bästa...

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 1 år sedan

Tanken är väl att man ska smeta i så pass mycket epoxy i hålen att det sipprar upp lite när man gängat i fullt och på så sätt får en skyddande hinna längst upp melllan insert och skida så vatten inte kan tränga ner.

Jag har kört med 6 mm borr och det funkar. Blir nog finare gängor om man kör 1/4" istället eftersom gängtappen får mosa lite väl mycket i ett 6 mm hål.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook