Quiver killers, och erfarenheter av?

LawndartGustav
Online 971 inlägg
LawndartGustav 5 dagar sedan

herrgard skrev:

Tanken är väl att man ska smeta i så pass mycket epoxy i hålen att det sipprar upp lite när man gängat i fullt och på så sätt får en skyddande hinna längst upp melllan insert och skida så vatten inte kan tränga ner.

Jag har kört med 6 mm borr och det funkar. Blir nog finare gängor om man kör 1/4" istället eftersom gängtappen får mosa lite väl mycket i ett 6 mm hål.

Eller så får du bättre gängor än oss andra smile
Jag har haft problem när jag borrat på frihand men har ju aldrig skruvat i bindningen före inserts och inte heller skruvat i den i insertsen, blir det definitivt nästa gång. Tips är allis bra smile

Live free and die ...ing Citera
herrgard
276 inlägg
herrgard 5 dagar sedan | Senast ändrad herrgard (5 dagar sedan)

LawndartGustav skrev:

herrgard skrev:

Tanken är väl att man ska smeta i så pass mycket epoxy i hålen att det sipprar upp lite när man gängat i fullt och på så sätt får en skyddande hinna längst upp melllan insert och skida så vatten inte kan tränga ner.

Jag har kört med 6 mm borr och det funkar. Blir nog finare gängor om man kör 1/4" istället eftersom gängtappen får mosa lite väl mycket i ett 6 mm hål.

Eller så får du bättre gängor än oss andra smile
Jag har haft problem när jag borrat på frihand men har ju aldrig skruvat i bindningen före inserts och inte heller skruvat i den i insertsen, blir det definitivt nästa gång. Tips är allis bra smile

Jag har både borrat upp gamla monteringshål och borrat helt färska, blir ingen större skillnad. Lite skönare att borra upp för då slipper man mäta ut var hålen ska sitta tongue

Har haft nån insert som varit lite trög att få i och man vill ju helst inte dra sönder gänorna. Tror det är för att jag varit lite väl hårthänt när jag tagit bort lösa plastflärpar som blivit från topsheet när jag gängat. Om jag monterar ett par till skidor med inserts kommer jag vara mer försiktig med det och inte ha sönder ingången till gängorna.

Ett annat tips är att alltid torka av skruvverktyget (m5skruven med två muttrar på) mellan varje insert så det inte blir en massa epoxykladd i inserten. Är så sjukt jobbigt när inserten vill följa med upp igen när man ska gänga ur verktyget. Gäller att ha den rätta knycken tongue

EDIT: Jag har alltid skruvat fast bindningen i insertsen direkt efter för att de ska sätta sig så rättriktat som möjligt.

havreboll
834 inlägg
havreboll 5 dagar sedan

herrgard skrev:

Kör med 24h marinepoxy, då får du anstränga sig för att få loss det. Låt limmet dra in i träet lite innan du drar i inserten och överfyll inte då risken är att det åker över kanten och ner i inserten. Angående gängning så kör på frihand och var lite noggrann. Det hjälper att träna innan och det kan vara bra att vara två då en kan gänga och den andra kollar att det är rakt.

Pillard
Online 2221 inlägg
Pillard 4 dagar sedan

havreboll skrev:

herrgard skrev:

Kör med 24h marinepoxy, då får du anstränga sig för att få loss det. Låt limmet dra in i träet lite innan du drar i inserten och överfyll inte då risken är att det åker över kanten och ner i inserten. Angående gängning så kör på frihand och var lite noggrann. Det hjälper att träna innan och det kan vara bra att vara två då en kan gänga och den andra kollar att det är rakt.

Hur kladdigt är det att hålla på med? Jag gillar idén med något som inte stelnar direkt men behöver man sanera hela hemmet sen?

Du säger att man lätt kan överfylla. Det låter ju livsfarligt för om man "under"fyller lär man ju få fukt i hålet istället? Hur fasen prickar man den sweetspoten?

niillle
106 inlägg
niillle 3 dagar sedan

Jag tycker att det går ganska lätt att få lagom med lim. Blev det för mycket kan man lätt torka av när det börjar sippra upp. Använder man dessutom skruv med mutter för att dra i själva insertn så är det ju ingen risk att lim kommer i. Bara att torka bort innan du skruvar ur skruven.

En annan grej jag märkte på mitt första par var att borrar man för grunt finns risk att man får bulor i belaget (gäller väl även vid montering utan inserts antar jag). Och var som det säkert nämnts tidigare noga med att inget skräp finns kvar i hålet efter borrning och gängning.

Pillard
Online 2221 inlägg
Pillard 3 dagar sedan

niillle skrev:

Jag tycker att det går ganska lätt att få lagom med lim. Blev det för mycket kan man lätt torka av när det börjar sippra upp. Använder man dessutom skruv med mutter för att dra i själva insertn så är det ju ingen risk att lim kommer i. Bara att torka bort innan du skruvar ur skruven.

En annan grej jag märkte på mitt första par var att borrar man för grunt finns risk att man får bulor i belaget (gäller väl även vid montering utan inserts antar jag). Och var som det säkert nämnts tidigare noga med att inget skräp finns kvar i hålet efter borrning och gängning.

Intressant, jag hade faktiskt tänkt mig binding freedom ist för QK just för att ha bättre kontroll över i och eventuellt urskruvande av dem. Men det kanske är bättre med QKs variant?

LawndartGustav
Online 971 inlägg
LawndartGustav 3 dagar sedan

Du kan ju skruva i insertsen på det sättet oavsett var du köpt dom.

Pillard
Online 2221 inlägg
Pillard 3 dagar sedan

LawndartGustav skrev:

Du kan ju skruva i insertsen på det sättet oavsett var du köpt dom.

Ja jo, men min poäng var att jag helst vill skruva i dem på egen hand så att säga. Om jag ändå måste använda den här metoden kan jag ju lika gärna köra QK. Finns det nåt vinnande argument isf för BF eller QK?

LawndartGustav
Online 971 inlägg
LawndartGustav 3 dagar sedan

same shit different name.

MarkusO
999 inlägg
MarkusO 3 dagar sedan

Jag kör med den här:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier … 000020523/
Bra att ha hemma och klarar sig många år i flaskan verkar det som. Jag tror min är typ fem år gammal och jag märker ingen skillnad på den än så länge.

- Hel och ren? - Citera
Pillard
Online 2221 inlägg
Pillard 3 dagar sedan

MarkusO skrev:

Jag kör med den här:
Bra att ha hemma och klarar sig många år i flaskan verkar det som. Jag tror min är typ fem år gammal och jag märker ingen skillnad på den än så länge.

Coolt! Jag har jagat efter nån vettig epoxi i många år nu. Biltema gillar jag så det får det bli. Skulle du rekommendera att man håller sig borta från hemmet när man pysslar med den eller är det ofarliga ångor?

MarkusO
999 inlägg
MarkusO 3 dagar sedan

Pillard skrev:

MarkusO skrev:

Jag kör med den här:

Coolt! Jag har jagat efter nån vettig epoxi i många år nu. Biltema gillar jag så det får det bli. Skulle du rekommendera att man håller sig borta från hemmet när man pysslar med den eller är det ofarliga ångor?

Mja. Luftigt uttalande, men känns inte som den ångar/luktar nåt speciellt. Jag håller till i förrådet, men har inte känt att jag behöver storfläkten direkt. Dörren öppen sådär bara.
Då är det nog sämre att kladda den på huden tror jag.

- Hel och ren? - Citera
Pillard
Online 2221 inlägg
Pillard 3 dagar sedan

MarkusO skrev:

Pillard skrev:

MarkusO skrev:

Jag kör med den här:

Mja. Luftigt uttalande, men känns inte som den ångar/luktar nåt speciellt. Jag håller till i förrådet, men har inte känt att jag behöver storfläkten direkt. Dörren öppen sådär bara.
Då är det nog sämre att kladda den på huden tror jag.

Så klart, har redan storpack gummihandskar till skoputslådan dock smile

karlj86
Online 67 inlägg
karlj86 2 dagar sedan

Vet inte om någon har nämnt det innan, kan tyckas fånigt men men. Epoxy och liknande 2-komponents lim är väldigt hälsofarligt, tänk på ångorna och skydda även de största organet huden.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook