Montering Ski Logik Howitzer och Rock Stars

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad jocke_torkelson (6 år sedan)

Rubriken säger det mesta. Hur bör man montera dessa skidor? Howitzern är tänkt som en turskida för skandinaviska berg. Dynafit FT Verical. Rockstaren är tänkt för det Japanska pudret som jag upplevde förra året på ett par Pontoons. Spontant ser R-S mountingpoint ganska långt fram. Är det så? Vill inte åka baksätesåkning. Info: 47å,r 89kg, milen på 46min (landar framlänges när jag mot väggen ligger monterinspunkten på HW ca 5 cm bakom R.S.
T-son

T-son Citera

Svar

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

Rubriken säger det mesta. Hur bör man montera dessa skidor? Howitzern är tänkt som en turskida för skandinaviska berg. Dynafit FT Verical. Rockstaren är tänkt för det Japanska pudret som jag upplevde förra året på ett par Pontoons. Spontant ser R-S mountingpoint ganska långt fram. Är det så? Vill inte åka baksätesåkning. Info: 47å,r 89kg, milen på 46min (landar framlänges när jag får välja själv)

T-son
https://www.freeride.se/img/photo/normal/3e529ba62f6005227e846e46a59d8aba.jpg

T-son Citera
blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 6 år sedan

Howitzer körde jag på den rekomenderade linjen med mina f12 tour, funkade alldeles utnärkt både i pist och i 30cm puder.

oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 6 år sedan

På mina howitzer körde jag även jag efter den rekommenderade linjen! Funkar bra i allt från pist till midjedjup snö!

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 6 år sedan

Ajjl be bakk

skistore.se/mtbstore.se Citera
blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 6 år sedan

Jarle :

Ajjl be bakk

Trevligt : )

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 6 år sedan

RS är en skida med väldigt lite taper (1mm för 178, 4mm för 188), lite högre och längre rockerkurva och med en mjuk tail. Att gå någon vidare distans bakåt tror jag är en riktigt dåligt idé. Väger en del mindre än dig men min tanke om montering vad det gäller RS 188 är snarare att gå framåt än bakåt för att få lite extra stöd. Monteringen på 188an är inte jättelångt fram, någonstans runt 6-8cm från mitt ungefär (om jag minns rätt dvs, Linus, har du något i huvude?) och det är nog inte helt fel. Mina 178 satte jag på linjen och trivs som fisken i vattnet även om jag ibland hade önskat lite mer längd för att få längre tail.

Spontant tror jag inte att HZ är lika känslig för monteringspunkten då du har mer spann och styvare skida att göra med. Kommer själv åka på 186an i vinter och i nuläget lutar det åt att jag kommer skruva på bindningen något längre fram än linjen säger, mest pga att jag gillar att stå ganska centrerat och väger lite (vi pratar max ett par cm). Beslutet får dock vänta tills jag traskat runt lite på skidan och funderat, blir jag osäker åker den på linjen, Det går ju alltid att flytta om jag inte skulle vara nöjd.

Jag har dock aldrig åkt på en skida där rekommenderad punkt kännts fel.
Monteringspunkter bortanför rek. handlar i regel om egna preferenser (om nu inte något tillverkningsfel skett med förskjutna topsheets osv), inget jag tycker ska ge sig på om man inte har tänkt igenom det noga och är säker på sin sak.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

Skulle, som jag sagt förut, aldrig få för mig att bakmontera en Rock Star. HZ, däremot, har jag kört 1,5 cm bakom och det var okej, även om jag nog hellre står på monteringslinjen om jag skulle välja mellan de två.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook