skidbag för två skidor!

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 6 år sedan

Behöver en skidbag, gärna med hjul, för två skidor!

Har kollat på Dakines stora, mycket trevligt. Dock är priset något som tar emot. Är ju trots allt en fattig student!

Har kikat rundor och hittat en på SC, som faktiskt verkar vara rätt schysst!

Nu undrar jag om jag någon har några andra tips eller känner till svagheter eller styrkor med denna: http://www.sport-conrad.com/page/produc … prod/19986

Dryga kommentarer undanbedes!

Tack som fan!

Svar

Bedlam
200 inlägg
Bedlam 200 inlägg 6 år sedan

Haft min ett par resor nu och den är super, packar skidor pjäxor och en hel del kläder.

Måste fan va prisvärdast på marknaden!

Bedlam Citera
Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 6 år sedan

Alla skidfodral jag sett är gjorda för att rymma två skidor, två PAR skidor däremot är det inte alla som klarar. cool

Nä men seriöst. Har en kompis som är nöjd med sin och har inte haft några problem med den än så länge. Har blivit lite sliten av vardagligt användande men så blir det med alla oavsett pris eller märke.

Mvh

Niklas

I love HEAD! Citera
JohanSundstrom
454 inlägg

Låter ju skitbra killar!

Ja grymt bra pris, verkar ju vara likvärdig Dakine och Peaks!

Slår nog tilll på en sådan! big_smile

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan

Skit, bagen är ju 191cm, mina skidor är 192, salomon rocker 2. Det borde väll gå att klämma in ändå?

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 6 år sedan

Ashtraymofucku :

Skit, bagen är ju 191cm, mina skidor är 192, salomon rocker 2. Det borde väll gå att klämma in ändå?

Kanske, jag har en likadan, den var ju både billig och lång hos tysken! wink
Om du bara ska ha ner ett par skidor i bagen, kan det kanske gå och knöla ner på snedden?

När jag provpackade med mina 179 Pon2oon's (fast de är 183cm cirka) så var det ett par cm tillgodo, får prova igen när man har fått hem automatic 186 smile

JohanSundstrom
454 inlägg

Har beställt den nu!

Längden ska inte vara någon fara för mig! , Obsethed 179 och extreme 174! Blir super att kunna trycka ner lite kläder och pjäxor också!

Rockafellan
2 inlägg
Rockafellan 2 inlägg 6 år sedan

Ashtraymofucku :

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/travel-gear/unisex1/skibag_sv-se.aspx - är att rekommendera till ett bra pris. 195 cm lång också så du får plats med Rockern.

kevinMEkepil
176 inlägg
kevinMEkepil 176 inlägg 6 år sedan

Hm..
Skulle det inte gå att sy ihop en själv med någon pläxiglasskiva i botten och något kraftigt tyg + hjul från en kundvagn?

Fast det kanske ändå skull bli dyrt..

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 6 år sedan

Skidorna är faktiskt inte exakt 192, snarare 190. Dock spretar ju själva rockern iväg lite så det kanske blir lite pysslande att hitta bästa sättet att få ned dem på, men ner kommer du iaf. få dem!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan

Oj bra pris på SC bagen! Nån i gbg som vill beställa bag och småsaker och dela på frakten?

Rudolfsson
169 inlägg
Rudolfsson 169 inlägg 6 år sedan

Rockafellan :

Ashtraymofucku :

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ryggsackarvaskor/travel-gear/unisex1/skibag_sv-se.aspx - är att rekommendera till ett bra pris. 195 cm lång också så du får plats med Rockern.

Kör själv med trollyn från Haglöfs, fungerar riktigt bra! Det krävs dock lite trix och fix får att få plats med pjäxorna och jag vill mena att pjäxorna endast ryms då det är ett par skidor i bagen.

Ha de fint!

FF
2068 inlägg

Rudolfsson :

Rockafellan :

Ashtraymofucku :

Kör själv med trollyn från Haglöfs, fungerar riktigt bra! Det krävs dock lite trix och fix får att få plats med pjäxorna och jag vill mena att pjäxorna endast ryms då det är ett par skidor i bagen.

Ha de fint!

Tips! Checka aldrig in pjäxorna! Den gången du blitt av med allt ditt bagage på din veckosemester kommer du vara jäävligt glad att du iallfall har ett par pjäxor som sitter bra. Resten av prylarna går att hyra, men hyrpjäxor = blä!

Carled
3588 inlägg

Precis, kör inte pjäxor i skidfodralet/incheckningen... Dels riskerar du att bli av med dem ngn dag men sedan kan flygbolagspersonalen säga nej till att du har pjäxorna i fodralet. Det är ju mycket snack om det nu och SAS säger ju nej.

Personligen föredrar jag ett lång icke-hjulbeprytt fodral (jag har Salomons 200cm, nu är det 195cm ist). Där får jag lekande lätt plats med två par breda skidor och genom att skippa hjulen sparar jag något kilo. Jag har haft rullfodral från Dakine tidigare och visst är det bra inne på flygplatsen, men väl i en snöig alpby släpar man mer än rullar då hjulen inte går ner så långt. Sen känns det lättare att charma sig undan övervikt vid incheckningen om man har ett "normalt" fodral jämfört med ett hjulfodral. Det är väl snarare regel än undantag att de med stora hjulfodral har övervikt...

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 6 år sedan

FF :

Oj bra pris på SC bagen! Nån i gbg som vill beställa bag och småsaker och dela på frakten?

+1

Åk mer jobba mindre! Citera
frella
0 inlägg
frella 0 inlägg 6 år sedan

Iår så ska jag ut och åka nere i alperna istället för som vanligt med bil i Norge och Sverige.
Men till frågan, varför tycker flygbolagen att det bara får vara ett par skidor i ett fodral,
så länge det är väl packat och att jag håller vikten e det väl inget problem? Vadr gör ni.?

Carled
3588 inlägg

Det är ganska svårt att komma under 12kg med två par skidor i fodralet. helt vanliga pistskidor har ju oftast lite plattor och en hel del plast runt bindningarna som ökar på vikten. Men visst, har man två smala, ospektakulära skidor så hamnar man nog under viktrestriktionerna. Men det här är Freeride, inte Friluftsfrämjandet. Mina gamla DPS Pure-skidor hamnade över 6kg med bindning på (iofs FKS, men...). Sen väger ju fodralet några kilo...

Om man sen ser till att de ogillar pjäxor i fodralen förstår jag dem. Stora klumpiga vikter i ändarna som gör fodralet ännu otympligare och ännu ondare att få på sig om någonting ramlar ner.

frella
0 inlägg
frella 0 inlägg 6 år sedan

Tackar för svar.
Modifierade en skidbag för 2år sen med en tunn plast ram och mjuk cellplast som skydd, vikt 800g.
Åker bara pist så vikten hamnar runt 11 kg med mina skidor och bag.

Men det e inte värre än att man bara tar favorit laggen med sig.

Carled
3588 inlägg

www://friluftsframjandet.se

Lukasbostrom
1 inlägg
Lukasbostrom 1 inlägg 6 år sedan

Kolla in Douchebags. Jon Olssons märke
http://mydouchebag.com/products/douchebag/

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 6 år sedan

Lukasbostrom :

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Douche

Salomon/Atomic Citera
FF
2068 inlägg

liiiiite OT men bara nästan, var hittar jag en ENORM duffelbag med hjul och handtag på skaft som dras ut? är trött på att släpa runt på mina enorma diton som inte går att dra utan måste bäras.

Nosskire
Online 914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 6 år sedan

FF :

liiiiite OT men bara nästan, var hittar jag en ENORM duffelbag med hjul och handtag på skaft som dras ut? är trött på att släpa runt på mina enorma diton som inte går att dra utan måste bäras.

Hockeytrunk på stadium. Har en på 180L, perfekt! Brukar få med den som "normalt" bagage trots storleken/vikten det blir

FF
2068 inlägg

Nosskire :

FF :

Hockeytrunk på stadium. Har en på 180L, perfekt! Brukar få med den som "normalt" bagage trots storleken/vikten det blir

tack, bra tips!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

snej :

Lukasbostrom :

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Douche

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=douchebag

Skidfodralet ser OK ut, men namnet? :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Rudolfsson
169 inlägg
Rudolfsson 169 inlägg 6 år sedan

FF :

Rudolfsson :

Rockafellan :

http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ … sv-se.aspx - är att rekommendera till ett bra pris. 195 cm lång också så du får plats med Rockern.

Ha de fint!

Tips! Checka aldrig in pjäxorna! Den gången du blitt av med allt ditt bagage på din veckosemester kommer du vara jäävligt glad att du iallfall har ett par pjäxor som sitter bra. Resten av prylarna går att hyra, men hyrpjäxor = blä!

Håller med både dig och Carled här! Men det är inte alltid man flyger, jag tar ofta både buss och tåg till skidåkningen och då kan det vara skönt att få plats med pjäxorna i bagen och därigenom minska antalet väskor att släpa på.

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 6 år sedan

Börjar bli dags för mig, hur gör ni som inte checkar in pjäxorna då? Har ni både dom och handbagae då?

Åk mer jobba mindre! Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

LawndartGustav :

Börjar bli dags för mig, hur gör ni som inte checkar in pjäxorna då? Har ni både dom och handbagae då?

Utanpå ryggan (handbagaget). Har aldrig fått någon tillsägelse om det. smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Carled
3588 inlägg

Jag använder denna bad boy, Salomons go-to-ski gear bag!. Handbagagemått, separata fack för varje pjäxa, gogglesfack och bra med övrig volym för att rymma dator och massa andra tunga grejer (typ jeans, hudar etc) som man gärna fördelar över i handbagaget när man flyger. Även grymt praktisk väska för småstintar till backen när man kanske vill ha lite bättre ordning i bakluckan...

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 6 år sedan

tänkte höra hur flygbolagen ser på fodral avsedda för två par skidor, typ Dessa
när det uttryckligen skriver att det inte är okej med multifodral. är det ändå lugnt om man bara fyller dem med ett par skidor och stavar? eller har ni haft problem?

Nosskire
Online 914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 6 år sedan

Undrar samma sak Som A-Pow. Någon som vet hur bred dessa multifodral är?.. Vill få in en snowboard i botten (utan bindningar) och sedan skidor.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Nosskire :

Undrar samma sak Som A-Pow. Någon som vet hur bred dessa multifodral är?.. Vill få in en snowboard i botten (utan bindningar) och sedan skidor.

Dakine Fall Line Double:
12 x 6.5 x 80" [ 30 x 16 x 203cm ]
Fits max. 190cm skis

Dakine Concourse Double:
1600580 185cm
13.5 x 11.5 x 78" [ 34 x 29 x 198cm ]
Fits max. 185cm skis

1600585 200cm
13.5 x 11.5 x 82" [ 34 x 29 x 208cm ]
Fits max. 200cm skis

Generiskt citat som alla gillar! Citera
DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 6 år sedan

Carled :

Jag använder denna bad boy, Salomons go-to-ski gear bag!. Handbagagemått, separata fack för varje pjäxa, gogglesfack och bra med övrig volym för att rymma dator och massa andra tunga grejer (typ jeans, hudar etc) som man gärna fördelar över i handbagaget när man flyger. Även grymt praktisk väska för småstintar till backen när man kanske vill ha lite bättre ordning i bakluckan...

Lite sugen på den eller någon liknande väska. Men den är ju egentligen för stor för handbagage, åtminstone på SAS men dom kanske inte bråkar om det.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 6 år sedan

Någon som vet var man kan hitta denna? http://www.voelkl.com/bags-sticks/bags/ … kpack.html

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook