Länkade produkter
Rossignol EXPERIENCE 88
1 recensioner, betyg 4
Völkl RTM 84
13 recensioner, betyg 4,9

köpråd: Völkl RTM 84 VS. Rossignol Experience 88

Granathe
0 inlägg
Granathe 0 inlägg 6 år sedan

Hej som rubriken lyder behöver jag hjälp med val av skidor.

är 23 år, 180cm och 76kg utan skidkläder, pjäxor etc.

åkt skidor i runt 15 år. men de är väll på senare tid som det börjat hända saker,

åker för tillfället på ett par Fischer rx fire 170cm, carving skida med en midja på ca 70mm.
känner väll nu att jag vuxit ur dessa att jag vill ha nått som är lite stabilare och ger mig lite mer utmaning.

kan tillägga att jag bara åker pist, åker en dag i veckan under säsong för motionens skull, men tanken är att jag vill ge mig ut i lite mer opreparerad miljö. brukar bli nån vecka lr weekend i åre, trysil. Men lika där Österrike etc. står på tur.

tittade först på en Progressor 900 men känner att en all-mountain skulle passa mig bättre,

vet att det finns massor av skidor att välja på men har efter mycket läsning, tittande, klämmande och pratande kommit fram till att jag vill ha en Rossignol Experience 88 i 178cm eller en RTM 84 i 176cm.

Om vi börjar med Experience 88;an, verkar vara en fantastisk skida allt jag läst om den är positivt, tycker den är grymt snygg och ligger i en riktigt trevlig prisklass dessutom, jämför man den med RTM 84;an så känns bindningen lite sneak, har tittat på ett par Marker Griffon till dessa, är de bara tok ska man köra på stock? ingen större skillnad i pris mellan ord och Griffons, men jag kommer ju närmare skidan med Griffon bindningen och de är inte alltid önskvärt när man pratar pist förstår jag,

sen har vi RTM 84;an som i mina ögon inte är lite estetiskt tilltalande som Experience 88;an men det får man väll förbi se så länge skidan beter sig bra, gillar Völkl och allt deras lull lull med titan etc. passar mig fint, provat ett par RTM 77 några gånger och är väll en ok skida i mina ögon men tror den är lite för vek för mig, i alla fall om jag vill fortsätta utvecklas vilket är målet, frågan är om RTM 84;an är en lite för styv skida för mig? måste den pressas markant hårdare än Experience 88;an för att vara åkbar/rolig?

Så Pretty please hjälp mig reda ut vad jag ska köpa!

Tack på förhand // Victor

Svar

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Mycket inressant val. Körde ett par Progressor 900 förra vintern, hade mycket nöje med dessa skidor men konstaterade tillslut att de var lite för veka för min åkning (fartkontrollerande skärande svängar i röd/svarta pister) ... jorå.

Nu har jag köpt ett par Völkl The Code Speedwall istället, men ... hmmm ... kanske skulle jag gått upp i bredd mot något av de här alternativen istället.

Jag har inte testat varken RTM 84 eller E 88 men uppfattar dem båda som ett par mycket kompetenta frontsidecarvers som klarar (kräver?) hög fart, styrka och god teknik. Båda rockers men E88 med normalspann under foten medan RTM 84 faktiskt är en fullrocker ... som sagt, mycket intressant.

Tror inte du kan sätta på en Griffon på RTM 84 (vilket för övrigt verkar helt meningslöst, i så fall är det ju Jester som skulle vara intressant), men det finns en 14 bindning (iPT WR 14.0 D) som alternativ. Kan ju vara ide' att betala lite extra för den.

E88 finns ju både med skenor för standardbindningar och i version "open" för valfri bindning. Smart Ross!

Det här var väl antagligen inte till någon större hjälp! Jag kommer att följa tråden med stor intresse och hoppas att någon som verkligen kört skidorna kommer med "input".

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Granathe
0 inlägg

Hej MM, Tack för svaret, huvudet på spiken!

Ang bindningarna så har jag pratat med Marker och bindningen som sitter på RTM 84;an är i princip en Griffon, dock med modifikation för att passa deras rail system, men mekaniken för övrigt är en Griffon / Jester. så de är ju riktigt schysst,

så om det blir ett par RTM 84;or så blir de som du säger iPT WR 14.0 D,

men om jag skulle gå på Rossignol så är ju frågan, Griffon känns som en betydligt schysstare binding än Axium binidningen ross kör som std. och de är inta pengar som skiljer direkt heller, men blir lite tveksam om man ställer till det genom att bindningen hamnar närmare skidan, spec eftersom jag åker mest pist.

men den stora frågan är kanske om RTM 84;an är för styv för mig och min vikt? även om det ska gå fort så känner jag att det ska gå att åka och cruisa lite också utan att all glädje försvinner...

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 år sedan)

Aha ... syftningsförvirring ... avseende bindningar.

Håller med dig, Ross Axiumbindningar ger inget förtroendeingivande intryck. Har ett par sådana i familjen, har iofs hållt hitentills. Jag skulle definitivt välja "Open" och gå på någon annan bindning, vad beror väl mycket på var du handlar och vad som erbjuds. Sedan är ju faktiskt plattfrågan intressant, precis som du påpekar.

Allå,allå alla bindnings och plattexperter!

/MM

Nitrogendykare
143 inlägg
Nitrogendykare 143 inlägg 6 år sedan

Har själv köpt Völkl v werks RTM 84 men väger mer än dig. (90kg)
När jag pratade med Alpingaraget om uppgradering av skida så sa dom följande och jag har pratat med fler som har samma uppfattning att skidan kräver en del men med rocker konstruktionen gör det lätt att få in den i sväng.
så har du en bra carving teknik tror att du fixar båda skidorna utan problem. Jag kan lämna rapport när jag åkt på mina. min erfarenhet av Völkl skidor är att dom kräver fart, men har du farten så går allt som en dans förutom gele i benen efter 12000 höjdmeter. Har dock jobbat i år med benträningen vi får se vad det gett.

m4kk4n
38 inlägg
m4kk4n 38 inlägg 6 år sedan

Hej.
Völkl RTM är i mitt tycke en grymt bra och mycket allsidig carver. Jag hade förra säsongens bästa svängar på dessa skidor i fjätervålen!
Jag tycker om att trycka på ordentligt i pisten och är ganska tung, ca 95 kg.

Granathe
0 inlägg

m4kk4n :

Hej.
Völkl RTM är i mitt tycke en grymt bra och mycket allsidig carver. Jag hade förra säsongens bästa svängar på dessa skidor i fjätervålen!
Jag tycker om att trycka på ordentligt i pisten och är ganska tung, ca 95 kg.

Trevligt! vilken av RTM skidorna körde du på?

m4kk4n
38 inlägg

Ursäkta min otydlighet, jag menade ovannämnda model.
I min bok är rtm 84 en grym pistskida som klarar alla tänkbara förhållanden.
Har sällan åkt på en så pass lång och bred skida (181cm) som var så kvick ifrån kant till kant.
Skidan har i den längden en radie på dryga 19meter men Jag upplevde att jag kunde pressa skidan till en betydligt kvickare sväng. Jag tycker att skidan har en bra rockerkurva som gör den kvick livlig och lättåkt utan att upplevas som fladdrig eller ostadig.

Granathe
0 inlägg

Okej Schysst! hur tycker du att den beter sig när det är lite mer upp åkt eller med lite puder under om du varit ut och provat de?

Sen är ju frågan vad som händer när jag ställer mig på som väger 20kg mindre..

m4kk4n
38 inlägg

Jag har testat i hårda välpreparerade pister samt i mer uppkörda vårförhållanden. Den sväljer ojämnheterna i pisten helt galant!
Vad det gäller lössnö/offpist kan jag inte uttala mig. Men kan tänka mig att den skulle bära upp dina 75 pannor fint för att vara en pistskida.
Gällande bindnings frågan tror jag du kan känna dig trygg i att köpa skidan i paket med den rekomenderade bindningen.

Hade jag haft plats i budgeten och förrådet hade jag gärna köpt ett par inför kommande säsong!
Jag rekomenderar med glädje rtm 84, men då bör observeras att jag inte gett rossen en ärlig chans, ( två åk på skidtestet i tandådalen kan väl knappas räknas?)

Granathe
0 inlägg

m4kk4n :

Jag har testat i hårda välpreparerade pister samt i mer uppkörda vårförhållanden. Den sväljer ojämnheterna i pisten helt galant!
Vad det gäller lössnö/offpist kan jag inte uttala mig. Men kan tänka mig att den skulle bära upp dina 75 pannor fint för att vara en pistskida.
Gällande bindnings frågan tror jag du kan känna dig trygg i att köpa skidan i paket med den rekomenderade bindningen.

Hade jag haft plats i budgeten och förrådet hade jag gärna köpt ett par inför kommande säsong!
Jag rekomenderar med glädje rtm 84, men då bör observeras att jag inte gett rossen en ärlig chans, ( två åk på skidtestet i tandådalen kan väl knappas räknas?)

Tack, Ja bindningen på RTM 84;an verkar grymt trevlig,

Intressant du har alltså provat E88;an också? om än två åk, hur kändes den mot Rtm 84;an?

m4kk4n
38 inlägg

Den kändes trygg och stabil, förvisso två bra egenskaper men upplever den inte allls lika rolig.
Upplevde betydligt mer åkglädje i rtm 84!
För mig är det ett lätt val :-)

Corin
1173 inlägg
Corin 1173 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad GOS (6 år sedan)

Jag har kört RTM lite grann i vinter,, och det är faktiskt en ganska intressant skida. Är det hyfsat bra underlag är det riktigt lätt att lägga snygga skärande svängar, i princip alla kan göra det. Funkar grymt för någon som kan åka skidor sen länge, men vill lära sig carving ordentligt. Rockern gör att den även är lättsladdad och går rätt bra i slask.

Det som jag inte gillar, är att den är rätt vek. Drar man på lite blir stabiliteten ytterst tveksam, och skären kommer inte helt enkelt längre. Ett problem, som finns med de flesta liknande skidor, är att de är alldeles för lätta. Varför göra dom lätta om man ändå inte ska tura? Då man åker pist är det ju roligt att trycka ifrån lite på krön och hoppa runt i eftermiddagspucklarna, och med sånna här flugviktslagg blir det extremt ostabilt och läskigt.

Och det ska tilläggas att jag körde på flera olika bredder, men allra i längsta längden (176 tror jag). Jag är (var) 178 cm och ca 67 kg. Personligen tyckte jag att 176 var ca 6-7 cm för kort.

Min rekommendation är att gå på något lite större. Nordica Fire Arrow 84 EDT i 184 är ett bra alternativ.

Det man ska komma ihåg med den hör typen av skidor, är att dom säljs till extrema överpriser. Är ett par hyfsat mediokra pistlagg värda 8-9k?

EDIT: Verkar inte som jag kört RTM 84, utan bara 77 och 80.

livet är en semester Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

@GOS
Är du säker på att du kört RTM 84? En helt annan skida än de smalare RTM-modellerna ...

/MM

Corin
1173 inlägg
Corin 1173 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

@GOS
Är du säker på att du kört RTM 84? En helt annan skida än de smalare RTM-modellerna ...

/MM

Kollade i pryldatabasen, och jag har nog bara kört 80 och 77. My bad.

livet är en semester Citera
Granathe
0 inlägg

Ingen i viktklassen 70-80kg som kört Völkl RTM 84?, vad tyckte ni om skidan?

Skidsuge-Erik
111 inlägg
Skidsuge-Erik 111 inlägg 6 år sedan

Granathe :

Ingen i viktklassen 70-80kg som kört Völkl RTM 84?, vad tyckte ni om skidan?

Vi säger att jag vägde 79 kg när jag testade den:P(83 nu). 181 cm. Tre åk i uppkört men rätt så jämt och hård underlag under, i blå backe(björnrikes jämnbranta bra backe).

Direkt när man vinklar skidorna börjar den svänga som tusan, och greppet hittar skidan innan man hunnit tänka "grepp". Det kände nästan som att jag skulle välta över skidan i dom första svängarna pga av rockern. (Min första rockerupplevelse).

Jag ökade hastigheten till något slags mellansnabbt och började svänga. Greppet och kraften kommer verkligen direkt och dom gav inte ens en antydning till att vilja vika ned sig eller släppa. Jag gillar skidor som kickar ur ordentligt(som mina Völkl racetiger speedwall gs 185 cm) men jag tror att eftersom kraften fanns där hela tiden, var det svårt för mig att få till nån riktig kick. Det går att ta i och träna benen ordentligt.

ja den är väldigt vridstyv men det lär ju inte va så svårt att hantera och sladda med den i och ned fullrockern. Du är 23, vill utvecklas (och tränas), så är nog en bra skida för dig.

Johan-L
0 inlägg
Johan-L 0 inlägg 5 år sedan

Jag väger 79 kilo och har kört RTM 84 en dag. Både i lite lösare underlag och på lite hårdare. Min syn är att skidan är grym. Fantastiskt isgrepp, enkel och kvick att få upp på kant, och den håller för att köra riktigt fort och hårt. Jag körde skidan i 181 cm. Nackdelen är kanske att den inte så gärna sladdar om man vill åka runt och fisåka. Jag har lagt en beställning på ett par, men valde 176 cm. Kom i paket från UPS i går. Återkommer när jag kört på dessa.

Plosky
0 inlägg
Plosky 0 inlägg 5 år sedan

Johan-L :

Jag har lagt en beställning på ett par, men valde 176 cm. Kom i paket från UPS i går. Återkommer när jag kört på dessa.

Ja återkom du gärna. Jag blev väldigt intresserad av denna skida så vill veta lite mer va folk tycker om den.

Johan-L
0 inlägg
Johan-L 0 inlägg 5 år sedan

En grej som Völkl (och Marker) gör en stor grej av är WR-bindningen. Och den finns endast till Völkls skidor trots att tex K2 ingår i samma koncencern (om jag är rätt informerad). Det vore intressant att höra vad andra tror om effekten av WR. Beror det fantastiska isgreppet på Völkl RTM 84:an på själva skidan eller är det bindningen? Reklamen för bindningen pekar ju just på att man får ett så bra tryck på kantrerna tack vare WR-konstruktionen.
Hur som helst så kanske man inte behöver bry sig, kombinationen av skida och bindning funkar ju klockrent, men jag kan ändå inte släppa tanken på vad som skulle hända om man satte på en annan bindning på RTM84, eller för den delen, om man satte WR biningen på en annan skida.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Hmm ... känner att jag måste testa ett par RTM 84 ... ;-)

/MM

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Völkl RTM 84 testad. Vet inte om det var solskenet, det perfekta underlaget eller något annat, men jag hade riktigt, riktigt roligt med skidorna. Kan inte annat än hålla med ovanstående skribenter, det här är en grym skida.

Extremt svänglad och svänger mycket tajtare än de 19 meter som anges på 181 cm jag testade. Oväntad kvick kant till kant trots midja på 84 mm. Inga problem att lägga kvicka sammanlänkade kortsvängar trots att underlaget var hårt.

Känns definitivt mer SL än GS och visade skidan några svagheter var det i så fall en viss tvekan i skäret när underlaget var lite hårdare och brantade på (läs, gick riktigt fort).

:-D / MM

Plosky
0 inlägg
Plosky 0 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

Völkl RTM 84 testad. Vet inte om det var solskenet, det perfekta underlaget eller något annat, men jag hade riktigt, riktigt roligt med skidorna. Kan inte annat än hålla med ovanstående skribenter, det här är en grym skida.

Extremt svänglad och svänger mycket tajtare än de 19 meter som anges på 181 cm jag testade. Oväntad kvick kant till kant trots midja på 84 mm. Inga problem att lägga kvicka sammanlänkade kortsvängar trots att underlaget var hårt.

Känns definitivt mer SL än GS och visade skidan några svagheter var det i så fall en viss tvekan i skäret när underlaget var lite hårdare och brantade på (läs, gick riktigt fort).

:-D / MM

Du... Tack för att du testade laggen!
Har läst lite vad du skrivit om Speedwall och andra skidor som du prövat genom tiden. Nu vill jag bara säga tack för det eftersom jag står o funderar på ett par RTM 84, Code PSI och Speedwall. Men jag satsar nog på RTM! big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook