Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?

Christian2010
49 inlägg
Christian2010 49 inlägg 6 år sedan

Bara en undran i all enkelhet:

Man gillar ju rocker. Rejält. Även om jag personligen tveklöst föredrar lite mer modest tiprocker, och mer än gärna avstår tailrocker. Ett litet mått av spann gör mig lycklig. Nu när industrin verkar röra sig mer mot inte fullt lika "bananiga" rockerkurvor är ingen gladare än jag. Såhär inför kommande säsong då jag klurat lite på att, i vanlig ordning, spendera en slant i onöndan på ett par nya plank - Finns det någon som helst poäng att välja ett par skidor utan rocker/vettig early rise?

Jag menar;

Bättre i puder (Även om en galet bananliknande rev/rev sannolikt toppar ligan)

Bättre i uppkört (Beror förvisso mycket på resten av skidan)

Bättre i pist (Känsla av snabbare initiering av sväng vilket kompenserar för stökig bredd)

Bättre, helt enkelt.

Självklart är skidans sammantagna egenskaper vad som avgör om du har att göra med ett par lagg av rang, men likväl: Är jag ute och cyklar, eller kan någon komma på ett par goda anledning till att avstå någon form av rocker? Allt ifrån "det fostrar en sämre teknik" till "Det hanterar inte förhållande "X" (som infinner sig mellan 00:30-00:45 på den 29:e februari) välkomnas!

Svar

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 6 år sedan

Om det hade vart bättre utan rocker, hade det inte varit sprängfullt med skidor utan det då?

Christian2010
49 inlägg
Christian2010 49 inlägg 6 år sedan

Alltså, jag är ju 100% med dig på den. Min fråga är snarare: Hur tänker de skidfabrikanter/åkare som INTE gillar rocker? Vad ser de för fördelar?

Soophie
138 inlägg
Soophie 138 inlägg 6 år sedan

Jag är personligen inte mycket för rocker. I Offpisten på galna puderdagar när man har ev, trånga ytor alternativt skogåkning kan jag tycka det är trevligt då det gör att man lättare kommer runt, samt kan välja en kortare skida då rockern ger ett "lättare flyt". Däremot så tycker jag personligen att rockers kan bli väldigt "sladdrigt" om man vill hålla en högre fart på större ytor.

I pisten skulle jag aldrig komma på tanken att ens köpa en rocker skida, hela grejen med pist åkning är för min del att lägga upp på kant och kunna carva skidan ordentligt, vilket jag personlig anser att man förlorar helt med en rockerskida.
Rocker på pistskidor finns ju framför allt för nybörjare för att de lättare "ska kunna komma in i svängen" (om jag inte har fel).Detta tycker jag känns helt galet då en åkare som kan lägga upp skidan på kant redan kan carva och då inte behöver hjälp med det. Utan istället kanske borde välja en något mjukare pistskida för att kompensera bristande åkkunskaper/tyngt/förmåga.

Tilläggas ska väl även att jag aldrig har vart något stort fan av rocker och inte heller testat allt för många av dem även om jag kan tillgodoräkna mig ett par olika modeller både offpist och i pist.
Smaken är olika och tur är väl det:)
//Sophie

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Soophie :

Jag är personligen inte mycket för rocker. I Offpisten på galna puderdagar när man har ev, trånga ytor alternativt skogåkning kan jag tycka det är trevligt då det gör att man lättare kommer runt, samt kan välja en kortare skida då rockern ger ett "lättare flyt". Däremot så tycker jag personligen att rockers kan bli väldigt "sladdrigt" om man vill hålla en högre fart på större ytor.

I pisten skulle jag aldrig komma på tanken att ens köpa en rocker skida, hela grejen med pist åkning är för min del att lägga upp på kant och kunna carva skidan ordentligt, vilket jag personlig anser att man förlorar helt med en rockerskida.
Rocker på pistskidor finns ju framför allt för nybörjare för att de lättare "ska kunna komma in i svängen" (om jag inte har fel).Detta tycker jag känns helt galet då en åkare som kan lägga upp skidan på kant redan kan carva och då inte behöver hjälp med det. Utan istället kanske borde välja en något mjukare pistskida för att kompensera bristande åkkunskaper/tyngt/förmåga.

Tilläggas ska väl även att jag aldrig har vart något stort fan av rocker och inte heller testat allt för många av dem även om jag kan tillgodoräkna mig ett par olika modeller både offpist och i pist.
Smaken är olika och tur är väl det:)
//Sophie

Intressant tanke där.
Min tanke är att rocker på pistskidor har gått från protostadie till att alla åkare med någon slags självrespekt åker med dem, tom tävlar med detta....så högt som världscupen....hör och häpna.

Det finns väl inget negativt med att en skida blir lättare att åka på? Förlorar stabilitet? Man botar det relativt lätt med att göra lite småsaker med skidans form och vad den är byggd av.
Breda skidor var från början bara tänkta till Heli-skiingkunder som aldrig åkt puder förr. Nu åker alla på dem, just för att det är enklare.
Enklare, roligare, mer effektivt och därmed går det att åka fler åk per dag.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Soophie
138 inlägg

Som sagt så är det ju bara mina personliga åskikt. Jag har hittils inte åkt på en pistskida med rocker som jag anser är kul, och utmanande och ger mig samma känsla i åkniningen som med en skida med camber (om man nu får kalla det så eftersom det vanligen används för snowboard). Det jag framförallt ogillar är att spetsen på skidan inte får samma grepp med rocker, vilket jag anser gör det ostabilt.
Hela tanken med alla industrier oavsett om det är skidor eller turism är ju att det ska utvecklas och jag skulle gärna se en skida som gör åkningen roligare, MEN för min egendel är det även viktigt att åkningen är utmanande. Finns det en skida som kan göra detta så är jag inte negativt inställd, kanske bara sprungit över fel modeller.

Ser man till snowboard industrin så var ju alla dessa rockers ett väldigt stort tema för några år sedan, då det precis som med skidorna skulle göra åkningen lättare och ge mer flyt. Många av dessa märken har ju numera gått över från "Hel rocker" till olika andra anpassade rockers där man fortfarande har vid tryck på brädan ändrar rockern till att bli mer stabil och ta mer kant än vad typ Lib-tech´s bananer mfl. En liknande utveckligen inom skidorna skulle jag tycka var intressant, Nordica tror jag lanserar ett par iår med såkallad Camrock.

Men kul åkning måste vara målet för alla oavsett om man åker på 2m skidor från 80talet eller carvingskidor med eller utan rocket.

//Sophie

PNyberg
4251 inlägg

Soophie :

Som sagt så är det ju bara mina personliga åskikt. Jag har hittils inte åkt på en pistskida med rocker som jag anser är kul, och utmanande och ger mig samma känsla i åkniningen som med en skida med camber (om man nu får kalla det så eftersom det vanligen används för snowboard). Det jag framförallt ogillar är att spetsen på skidan inte får samma grepp med rocker, vilket jag anser gör det ostabilt.
Hela tanken med alla industrier oavsett om det är skidor eller turism är ju att det ska utvecklas och jag skulle gärna se en skida som gör åkningen roligare, MEN för min egendel är det även viktigt att åkningen är utmanande. Finns det en skida som kan göra detta så är jag inte negativt inställd, kanske bara sprungit över fel modeller.

Ser man till snowboard industrin så var ju alla dessa rockers ett väldigt stort tema för några år sedan, då det precis som med skidorna skulle göra åkningen lättare och ge mer flyt. Många av dessa märken har ju numera gått över från "Hel rocker" till olika andra anpassade rockers där man fortfarande har vid tryck på brädan ändrar rockern till att bli mer stabil och ta mer kant än vad typ Lib-tech´s bananer mfl. En liknande utveckligen inom skidorna skulle jag tycka var intressant, Nordica tror jag lanserar ett par iår med såkallad Camrock.

Men kul åkning måste vara målet för alla oavsett om man åker på 2m skidor från 80talet eller carvingskidor med eller utan rocket.

//Sophie

Ja, det kan hända att du bara inte träffat din rätta än.
När du säger utmanande, menar du då i pisten eller överallt?
En skida med så pass mycket rocker att nosen inte tar i backen när du kantar den ordentligt, låter egentligen inte som ett så väldigt genomtänkt bygge. Tanken med rocker på pistskidor är väl att den ska vara förböjd så att den blir snabbare kant till kant?

Det är en del tillverkare som har anammat rocker som ger lyft och lekfullhet, men en längre effektiv åkyta än tidigare. Line är ett bra exempel på detta. Det krävs inte många graders kantning innan man har nästan hela skidan i backen, trots att det är en banan.

Klart att kul åkning är målet. Sj tycker jag det är roligt att åka mycket och länge, därför använder jag gärna rockerlagg.

(har ett par SuperMojo 103 i 193cm samt ett par GS. Man blir klart mer ödmjuk efter en dag på dessa tongue)

Edit: Vilka rockerpistskidor har du testat som du tycker är tråkiga/ostabila?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 år sedan)

När carvingskidorna kom var det många som hävdade att det bara var en skojig grej som aldrig skulle slå igenom på bred front. Vissa var helt övertygade om att de skulle vara totalt oanvänbara i hård pist och aldrig skulle användas i tävlingssamanhang ... nu vet vi!

Rockerprofilen kanske inte är lika revolutionerande som carvingskärningen, men inte långt ifrån. Läs den här tråden från 2010 och bilda dig en egen uppfattning https://www.freeride.se/forum/thread.ph … 41#r593059 ... får nog säga att Hendryx har koll med facit i hand!

De mest monstruösa bananprofilerna tycks minska till förmån för konstruktioner med tip- och tailrocker kombinerat med ett traditionellt spann. I strort sett varenda allmountain och offpistskida har idag någon form av rocker. På pistsidan är det lite trögare (sannolikt eftersom fördelarna inte är lika uppenbara), men alla stora tillverkare har någon eller flera pistorienterade skida med rocker.

Min gissning är att alla alpina skidor som säljs i butik inom några säsonger kommer att ha någon form av rocker. Men, men, man måste vara medveten om att det skiljer enormt mellan olika profiler och de som finns på rena pistskidor oftast är i kombination med traditionellt spann och rockern är både kort och låg.

/MM

PS! Sophie ... du har uppenbart inte testat en ny modern pistorienterad skida med rockerprofil ... gör det! DS.

Måste även rekommendera den här tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58226&p=1 som reder ut alla begrepp kring skärning och rockerprofil! ;-)

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 6 år sedan

ett par bra servade hendryx t.ex. purple haze eller liknande med rocker är ju ändå att anse som ett par allround/offpist/pist everyday och de är ju ganska så goa i pisten ändå, de ger utmaning nog åt mig iallafall.

sedan har jag testat riktiga wc-gs skidor och jo visst är det mycket mer utmaning där, då får man ju verkligen ligga och trycka på en annan nivå - men det är inte den nivån jag vill ligga på. Det blir lite för mycket nosebleed på ett par spettiga monsterkraftfulla gs-wc lagg. att de i dagsläget har typ 30+m radie (rätta mig om jag har fel) gör ju inte dem roligare heller.

Hans Citera
Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Sveda_och_verk (6 år sedan)

Kört völkl rtm85, har inte en sportmössa mot mina andra lagg.

edit: rtm inte rm

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 6 år sedan

Sveda_och_verk :

Och med tanke på att dom heter rtm 84, anar jag att du inte gav dom en sportslig chans ;-)

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan

Magngan :

Sveda_och_verk :

Och med tanke på att dom heter rtm 84, anar jag att du inte gav dom en sportslig chans ;-)

Eh jo, så pass att jag pitchade dom till min kompis far - han köpte ett par.

free_fall
100 inlägg
free_fall 100 inlägg 6 år sedan

Tänker bara slänga in min syn på detta.. kör man styvare skidor med rocker på kant(!!) i pist sitter de hur bra som helst. Men är man inte tillräckligt bra åkare för att köra på kant och ligga på skär så får en rockad skida för lite snökontakt för att kännas stabil. big_smile

Hellre pist med puderlagg än puder med pistlagg! Citera
v-larsson
1607 inlägg
v-larsson 1607 inlägg 6 år sedan

Rocker ser b*igt ut.

go big or go to lindvallen Citera
Vattendroppe
3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan

v-larsson :

Rocker ser b*igt ut.

Beigt?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
emil-johansson
43 inlägg
emil-johansson 43 inlägg 6 år sedan

Skulle vara i pisten då! Ingen annan som tycker att man tappar kraften i svängväxling med dom flesta rockers? Å då menar jag bara svängväxling inte i övriga delar. Känns lamt på nått sätt... Och nu pratar vi bara pistlagg...
I övrigt är rocker oslagbart!
Åkt det mesta på rocker-sidan.. Och ja, hendryx med...

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 6 år sedan

Vi kan väl vara överens om att initiering och därmed byte av sväng känns lite olika. Det räcker väl rimligtvis som skäl till att folk föredrar olika utformningar. Jag tycker att jag kan uppskatta olika profiler liksom jag uppskattar olika cyklar/löparskor/U name it. Den stora frågan är väl hur mainstreamskidor och hyrskidor utformas och varför (har det skett någon förändring av dessa? det följer jag ju inte särskilt väl). Där kan jag tänka mig att tillverkarna är oroliga att konsumenterna inte ska våga prova på något nytt. Människan är till sin natur negativt inställd till förändring tycks det.

Och nu till det argument som alla tycks ha missat: det är mycket lättare att bära ett par skidor med camber! Skidbromsarna spänner ihop mycket bättre och skidan ligger stabilt o fint på axeln utan att spreta iväg som en helikopter.

Jamt69
170 inlägg
Jamt69 170 inlägg 6 år sedan

Fartskidor har haft early rise i många år, men det har inte kallats tiprocker så länge.

Den stora nackdelen med rocker som jag ser det är för nybörjare. Det inbjuder till att vrida skidorna istället för att lära sig åka på riktigt.
Om man är en avancerad åkare som lägger skidan på hög kant i pisten är det ingen större skillnad, och åker man utanför finns det ju uppenbara fördelar.

Jp-Mansson
168 inlägg
Jp-Mansson 168 inlägg 6 år sedan

Den nackdelen jag vet med att köra med ett par rockerskidor är att dem kan kännas lite fladdrigare och inte lika stabila som ett par ''vanliga'' skidor. Men jag tror nog att det finns fler fördelar än nackdelar med en rockerskida. Själv har jag beställt ett par ny lagg till säsongen som är rocker. smile

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 6 år sedan

Nackdelen är väl vid just sladdade skidor, att kontaktytan bli mindre, ser ingen nackdel för nybörjare (då är det bara en fördel) men möjligen en liten för duktiga åkare.
Så länge man kör skärande och hela tiden går "sväng i sväng" så är det ok men det beror väldigt mycket på hur skidan är skuren i övrigt.
Och då är man tillbaka på att det bästa är att ha flera par skidor och att kunna välja utifrån före.

I år kommer jag bara köra WC GS skidor, tycker att jag blir så förbannat lat av att åka runt på de här andra tramsskidorna och tappar tekniken att verkligen jobba med skidan.

erik_lagg
Online 732 inlägg
erik_lagg 732 inlägg 6 år sedan

Anders_Nilson :

Nackdelen är väl vid just sladdade skidor, att kontaktytan bli mindre, ser ingen nackdel för nybörjare (då är det bara en fördel) men möjligen en liten för duktiga åkare.
Så länge man kör skärande och hela tiden går "sväng i sväng" så är det ok men det beror väldigt mycket på hur skidan är skuren i övrigt.
Och då är man tillbaka på att det bästa är att ha flera par skidor och att kunna välja utifrån före.

I år kommer jag bara köra WC GS skidor, tycker att jag blir så förbannat lat av att åka runt på de här andra tramsskidorna och tappar tekniken att verkligen jobba med skidan.

Precis, skidåkning ska framförallt vara ett hårt arbete. ;-)

Jamt69
170 inlägg

Anders_Nilson :

Anders, visserligen blir det lättare att börja åka skidor och det skulle man kunna se som en fördel. Nackdelen som jag ser det är att man nöter in ett rörelsemönster som går ut på att man manuellt vrider runt skidan. Det är i grunden ett felaktigt mönster och kommer att bli svårt att vänja sig av med om man vill bli en duktig skidåkare.

WC GS, 35 meter då mao ;-)

Anders_Nilson
601 inlägg
Anders_Nilson 601 inlägg 6 år sedan

Jamt69 :

Anders, visserligen blir det lättare att börja åka skidor och det skulle man kunna se som en fördel. Nackdelen som jag ser det är att man nöter in ett rörelsemönster som går ut på att man manuellt vrider runt skidan. Det är i grunden ett felaktigt mönster och kommer att bli svårt att vänja sig av med om man vill bli en duktig skidåkare.
WC GS, 35 meter då mao ;-)

Fast om skärningen är rätt (dvs mycket) så blir det väldigt lätt att lära sig att carva, om det nu är en av parametrarna för att räknas som duktig åkare.
Kommer fuska lite eftersom jag är mastersåkare = 21m alt dam 23 :-)

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 6 år sedan

Som alt annet i skikonstruksjon er det glidende overganger og i mine øyne helt umulig å lage en ski som er perfekt til "alt".

Fordelen med normalt spenn er jo selvfølgelig at du har full kantkontakt uansett kantingsvinkel, og dermed alltid er på skjær. Ulempen med det er da at du alltid er på skjær, og det er vanskelig å kjøre sladdsvinger. En annen fordel med ski med spenn er at de har mer "pop" ut av svingene, ettersom de flekser "lenger" og man dermed lagrer mer energi i skiene i en sving. Den drøyeste skien jeg noengang har kjørt på var en Nordica Doberman Spitfire Pro EDT i 178cm. Masse spenn, kort radie, karbon bladfjærer oppå skiene for å øke trykket på tuppene, helt latterlig kantgrep, totalt utilgivende, fullstendig ubrukelig i noe annet enn hard eller isete pist.

I offpist ser jeg ingen ulemper med rocker. Skiene blir lettere å kontrollere, det er lettere å kvitte seg med fart, skiene går bedre i slagete føre, tuppene hekter ikke i skare/gjennomslagsføre, skiene planer opp i løssnø tidligere, etc. etc. etc.

Jeg har ingen problemer med å legge "railroadtracks" på ski med rocker og kort effektiv kantlengde, men man må være bestemt i overgangene mellom svingene. Hvis man nøler med å få skiene fra en kant til en annen, så oppleves skien mer diffus, og det er lettere å begynne å rotere på tvers av fartsretningen.

simen at downskis.com Citera
Hendryx
102 inlägg
Hendryx 102 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Hendryx (6 år sedan)

När man talar om rockern vara eller inte vara ska man också ta in i aspekten: vilken kvalitet skidan är av...
Man kan säga att ju finare skida du har desto mindre rocker kan du ha eller krävs det för att skidan ska få bra egenskaper.
Det finns ett grunproblem med spannskidor och det är att längst ut på åkytan kommer skidan aldrig att böja sig. Det böjande momentet blir lägre ju längre ut mot spetsen man kommer och kommer slutligen att bli noll. Man kan jämföra det med att man gjuter in ett rör som står rakt ut ur en vägg...om man nu trycker på röret längst ut kommer det att böja sig mest intill väggen och ingenting längst ut...det böjande momentet är noll längst ut och störst intill väggen...samma sak gäller för en skida...därför gör man skidorna mjukare mot spetsarna och styvare under foten.
Så rent teoretiskt måste en skida bli oändligt mjuk längst ut för att böja sig där...men det går inte att tillverka sådana skidor. Om man då har ett spann på skidorna som kommer det alltid att ligga kvar i spetsen...skidan kommer således alltid vara fel böjd där. Den här delen av skidan är den absolut viktigaste delen av hela skidan för hur den kommer att gå in i sväng. En skida som lider av spann här går aldrig in distinkt i sväng. Man kan göra många saker för att minska effekten av detta men man får ofta baksidor av dessa kompromisser. En vanlig är att man lägger in extra skärning i främre delen. När man kör hårt, läs lägger ner djupt, börjar dessa skidor att klättra i svängen. Man kan också låta skärningen gå ut i nosen en bit och fungera som minirocker, då styr skidorna in bättre men börjar klättra vi hård åkning.
Det är här det kommer in detta med hur fina skidor du har...om man gör en traditionel skida med lågt spann och tunnar ut skidorna max i spetsarna kommer dom att gå in i sväng bra...dock är det så att sådana skidor finns inte att köpa för vanliga konsumenter...dom absolut bästa Världs Cup´s åkarna får sådana skidor...men man kan inte producera sådana för konsument om du inte är villig att betala tiotusentals kronor för skidorna...
Dock vill jag påstå att dessa skidor skulle tjäna på en liten liten rocker...
Fartskidor har haft rocker länge...dock tror jag att det är för att ventilera belagen för bättre glid, i alla fall från början...fart skidor har ofta en rocker som startar relativt tidigt, 15-25 cm, och av storleksordningen 1-2 mm och går sedan över i en flack eller progressiv nosrocker. Dom här skidorna är inte ostabila på något sätt. Fartskidorna har dessutom kärnor som är uttunnade till noll i spetsarna. En sådan skida är som en dröm att åka på...dom svänger och går in i sväng på ett sätt som är gudomligt.... tilläggas kan att dessa skidor har alltid super-lågt spann...några av de absolut skönaste skidorna jag åkt på är fina SG skidor...
För att sammanfatta detta så skulle jag vilja påstå att alla skidor tjänar på att ha en rocker...och ju finare skidor desto lägre rocker krävs för att gå in bra i sväng.
Det handlar inte om rocker eller inte utan om hur den är utförd...
Liten utvikning....big_smile

hendryx Citera
Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan

Nu när du läst hållf kurs 1, med lätthet börjat svänga med rocker, hur kommer du då ur svängen kvickast?

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (6 år sedan)

Det är lätt att generalisera när det gäller rockerns vara eller icke vara. Det torde vara helt klart att på mjuka underlag är rocker aldrig i vägen. Man åker här på ett eftergivligt underlag och skapar därigenom lyftkraft genom hastighet genom/över snön kombinerat med den area som skidan har. Rockern ger en lätthanterligare och mer lättsvängd skida. Å andra sidan torde ju även en "gammal", hyfsat mjuk orockad feting i princip också vara konstant böjd vid åkning på mjukt underlag...

I hård pist måste kombinationen av böjkurvans utseende (tip-spann-tail), skidans styvhet och längd, sidoskärningsradie samt åkarens vikt och för den delen även tekniska färdigheter vara avgörande. Nu har jag bara kört Hendryx produkter (917, Funk, PH...) och då mest i pist, på intet sätt något komplett jämförelseunderlag. Jag märker nu ärligt talat inte så jättestor skillnad i pisten på ett par rockade lagg jämfört med lagg med traditionellt spann. Måste dock testa mer, har haft fel förr...

Samtidigt finns folk med HELT andra idéer...smile
http://www.antonskis.com/index.php (Kul att se min gamle 70-talshjälte Wayne Wong " Mr Hot Dog" igen...)

Eder,
/Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 6 år sedan

Soophie :

Däremot så tycker jag personligen att rockers kan bli väldigt "sladdrigt" om man vill hålla en högre fart på större ytor.

//Sophie

Känner inte riktigt igen mig i mina gamla Katana. Hög fart på stora ytor är väl kanske deras absoluta favoritområde.

Hendryx
102 inlägg
Hendryx 102 inlägg 6 år sedan

Wayne Wong kommer man ihåg...klassisk köksstol med armarna rakt ut över nån puckel...smile

Jo...jag har sett Antongliders...kanske inte så bra för stivoting...big_smile

hendryx Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 6 år sedan

Hendryx :

(...)
Det handlar inte om rocker eller inte utan om hur den är utförd...
(...)

Bra inlägg! Jag tycker du slog huvudet på spiken med den sista meningen. Den allmänna uppfattningen verkar ibland vara att antigen har en skida rocker, eller så har den inte det.
Ska sanningen fram så finns det oändligt många rockertyper, alla med olika egenskaper och för och nackdelar, samtidigt så samverkar (precis som du nämner) skidans konstruktion och utformning.

---

För att återgå till grundfrågeställningen i tråden; "Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?"
Jag skulle vilja ställa den motsatta frågan: Ska man vid konstruktion av en skida ta hänsyn till formens samverkan, form och flex?
Frågan är i stort sett självbesvarande, att ta hänsyn till alla faktorer och få dem att samverka är väl snart standard i branschen. Vinsten med detta synsätt blir ju antingen en skida som öppnar upp för en helt ny typ av åkning, eller en skida som klarar saker som det förr krävdes en hel uppsättning skidor för.
Rocker har idag diskuterats aktivt i skidvärlden i över 10 år. Tror man att rockerskidan är ett enormt flytblock med nervösa pistegenskaper behöver man nog uppdatera sina referenser lite och prova något nytt.

www.dpsskis.com Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

Soophie :

massa text
//Sophie

ännu mer text

Denna fråga har inte besvarats och är intressant för diskussionen.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Hendryx
102 inlägg
Hendryx 102 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Hendryx (6 år sedan)

Nu har vi kanske mest fokuserat på vad som rättfärdigar rocker...men faktum är att frågan är om det finns några fördelar med traditionella skidor...!
Det som är en fördel är att man har mer skida i snön hela tiden och att man har ett något högre tryck på spetsarna i skäret och fördelen med det är att skidan dämpas mot snön naturligt.
Jag hörde att Head hade fått sämre kantgrepp med sina rockerskidor i WC (prototyper)...detta är dock hörsägen...men det är det jag hört och Head valde att göra skidorna mjukare i spetsarna istället...dock är det så att Rossognol har rocker på både slalom och storslalom i år...förra och förrförra året hade man det på storslalom...så tesen med sämre grepp vet jag inte om den stämmer...dock kan det vara så att fördelen med rocker, inom racing, är större än de negativa aspekterna...
Det är allmänt känt att Tessa Worley inte fick ordning på sin åkning förens hon fick rocker skidor...

hendryx Citera
Jamt69
170 inlägg

Bästa beskrivningen jag sett Hendryx.

Vet du nåt om vad dom gjort med dom nya 35meters för att få dom att gå så pass bra?

Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 6 år sedan

Min erfarenhet är att man tappar stabilitet och kantgrepp med rocker. Inte så mycket så att det inte rättfärdigar flytet man får i snön och att det blir lättare att få runt skidorna.
Har även känt att för mycket rocker gör att skidan vill kliva över varenda liten småsak, typ gamla djupare spår
medan en traditionell skida bara köttar igenom och känns därmed stabilare
Jag föredrar skidor med lite tipprocker men i övrigt byggd traditionellt med spannet.

Vill också säga att jag tycker att rocker gör mer för flytet än vad bredden gör.

Lite scenarion:
Stenhård Nordalsbrant. - Ingen rocker
Varierad snö på Åres baksida, - kort tipprocker.
Puderfrossa i Niseko - Massa rocker
Stenhård Bec des rosses - Stanna hemma

Soophie
138 inlägg
Soophie 138 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Soophie (6 år sedan)

JL76 :

PNyberg :

Soophie :

massa text
//Sophie

ännu mer text

Denna fråga har inte besvarats och är intressant för diskussionen.

Ursäkta lite frånvaro. Framför allt är det nog dessa med "early rise rocker" (framför allt elans variant) Sen är det även ett par ut Atomics Cloud serie, jag är sjukligt dålig på att lägga namn på minnet som jag inte är begaistrad av, sorry.
Är inte så förtjust i Atomice "pist rocker" Ska försöka komma över ett par Elan "amphobie profile" (ser intressant ut) o lite annat så ska vi se om jag kan bli omvänd smile Eller är det någon som har några direkta förslag?

//Sophie

Soophie
138 inlägg

Pillard :

Soophie :

Däremot så tycker jag personligen att rockers kan bli väldigt "sladdrigt" om man vill hålla en högre fart på större ytor.

//Sophie

Känner inte riktigt igen mig i mina gamla Katana. Hög fart på stora ytor är väl kanske deras absoluta favoritområde.

Katana´n skulle jag nog personligen räkna som en hård skida, för stora svängar o fart även om det är en fullrocker, MEN har aldrig testat den om jag ska vara ärlig. O med sladdrig menar jag inte att den slår mot snön som en mjukfullrocker i pisten utan att skidan "vill" kanske ibland ta kortare svängar än vad jag vill, typ Armada JJ (ca14m?) Katanan en radie på mellan 24-30 det gäller nog inte i det specifika fallet, Men om man jämför med Black crows nocta som jag provat mest med en radie på ca 15, förra året om jag inte missminner.

//Sophie

Pillard
3096 inlägg
Pillard 3096 inlägg 6 år sedan

@Soophie

Det är väl det som är grejen. Rocker eller inte styr inte huruvida skidan funkar i hög fart utan det gör andra parametrar. Både Nocta och JJ som du tar som exempel har en aggresiv skärning, det har inte Katana. Så jag skulle snarare säga att skidor med kort radie är sämre i hög fart på öppna ytor, istället för att rockerskidor är sämre...

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

Frågan var inte riktad till mig men jag tycker Katana är ostabila (men inte tråkiga, däremot obehagliga) när man ska åka fort rakt fram på hårt underlag. De lever sitt eget liv under fötterna och studsar omkring.

PNyberg
4251 inlägg

la_grave :

PNyberg :

Frågan var inte riktad till mig men jag tycker Katana är ostabila (men inte tråkiga, däremot obehagliga) när man ska åka fort rakt fram på hårt underlag. De lever sitt eget liv under fötterna och studsar omkring.

Fast...(även om jag delvis håller med dig) Katana är väl ingen pistskida?

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

la_grave :

PNyberg :

Fast...(även om jag delvis håller med dig) Katana är väl ingen pistskida?

Jag åker aldrig pist. Mer än 99% av mina fallhöjdsmeter är icke-pist och jag åker ändå relativt ofta på underlag som skulle duga i en WC-slalom. Kallt, några dagars hård vind och du har ett perfekt slätt hårt underlag. Numera föredrag jag nog den sortens underlag framför knädjup nysnö (man slipper köra på stenar man inte ser!) men att elva med ett par Katana känns inte tryggt någonstans. Annars är det ju även rätt vanligt att man måste elva ut ur något som är för smalt/hårt för att svänga på eller bara att man vill hålla farten över en glidsträcka. Med Katana vill man i dessa lägen ligga på lite skär för att slippa obehagliga (hög fart och hårt underlag gör ont) överraskningar.

Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 6 år sedan

Utvecklingen av skidor har ju verkligen fört skidakningen till helt nya höjder, men ibland när jag hör valpar snacka om tiprocker och tailrocker hit o dit, Ja da undrar jag hur i tusan vi tog oss ner fran Glacier Argentiere pa 206 langa Blizzard storslalomlagg i början av 80talet???? missförsta mig inte nu, jag gillar verkligen rocker

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook