Finns det någon som helst fördel med skidor utan rocker?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Jag har den senaste tiden kört en del på fullrockade skidor och är enomrt positivt överraskad över hur bra de går i pist och på hårt underlag. Det som förvånat mig mest är hur vansinnigt enkla de är att hantera och hur lätt det är att växla mellan skär och sladd , och .... hur enkelt det är att bara stå på rakt utför, oavsett vad som är i vägen. Jag trodde verkligen det skulle vara en balansgång på slak lina, men de skidor jag kört är betydligt enklare att hålla "flata" än ett par med traditionellt spann som man får passa så de inte skär.

Vad är det då jag kört ... jo Völkl Kuro i 185 och 195 samt Völkl RTM 84 i 181 cm. Kuro i 185 är iofs. ingen höjdare i hård pist men på 195 blir man odödlig! RTM 84 är den roligaste pistskida jag någonsin kört. Jag gillar fullrockers!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Hasse_Lindborg
2921 inlägg
Hasse_Lindborg 2921 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

Jag har den senaste tiden kört en del på fullrockade skidor och är enomrt positivt överraskad över hur bra de går i pist och på hårt underlag. Det som förvånat mig mest är hur vansinnigt enkla de är att hantera och hur lätt det är att växla mellan skär och sladd , och .... hur enkelt det är att bara stå på rakt utför, oavsett vad som är i vägen. Jag trodde verkligen det skulle vara en balansgång på slak lina, men de skidor jag kört är betydligt enklare att hålla "flata" än ett par med traditionellt spann som man får passa så de inte skär.

Vad är det då jag kört ... jo Völkl Kuro i 185 och 195 samt Völkl RTM 84 i 181 cm. Kuro i 185 är iofs. ingen höjdare i hård pist men på 195 blir man odödlig! RTM 84 är den roligaste pistskida jag någonsin kört. Jag gillar fullrockers!

/MM

RTM är det fullrocker? Har de rocker kurva från tip tail i år?

Mountain_Man
4119 inlägg

@Hasse
Yes, RTM 84 är fullrocker, ingen tillstymmelse till trad. spann. Väldigt låg rocker iofs, men står man med flata skidor är det bara att vrida runt på en femöring. Fungerar grymt bra!

/MM

Hasse_Lindborg
2921 inlägg
Hasse_Lindborg 2921 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

@Hasse
Yes, RTM 84 är fullrocker, ingen tillstymmelse till trad. spann. Väldigt låg rocker iofs, men står man med flata skidor är det bara att vrida runt på en femöring. Fungerar grymt bra!

/MM

Ahha för den gamla hade då ett spann på ca 2-3 mm.

Sedan vet jag inte om jag vill kalla det fullrocker fortfarande men det är ju en fråga om vad man tycker personligen fortfarande. En fullrocker skida tycker jag personligen skall ha ett platt ställe på max ca 20 cm är min åsikt men som sagt den är ju personligen..

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

@Hasse
De har inget platt parti överhuvudtaget (eller möjligtvis en mycket kort bit, har inte kollat så noga) om den inte belastas ... så nog är det fullrocker alltid. Känslan är ungefär den samma som på Kuro ...

Kan det vara så att du tänker på Code? Måttlig tip&tailrocker och ett lågt trad. spann.

/MM

PS! Bäst jag kollar, för säkerhets skull ... återkommer. DS

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan

Jag gillar fullrockers!

/MM

Da har du noe å glede deg til...

simen at downskis.com Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Checkade RTM 84 ... för säkerhets skull ... visst är det fullrockers. Helt omvänt spann även om det är mycket lågt! Jag är verkligen grymt imponerad över hur bra det fungerar i pisten, även i hård pist! Völkl kan det där det med rockers!

/MM

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

För att svara på frågan i rubriken: man glider väl bättre på skidor med traditionellt spann. Kan vara rätt trevligt att slippa staka mer än nödvändigt i en meter lössnö.

Hendryx
102 inlägg
Hendryx 102 inlägg 5 år sedan

Nä...det gör man inte...det är precis tvärtom...

hendryx Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

... men rimligtvis borde ett par fullrockade skidor glida betydligt sämre på hårt underlag eftersom glidytan blir betydligt mindre ... eller?

/MM

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad SiSt (5 år sedan)

Mountain_Man :

... men rimligtvis borde ett par fullrockade skidor glida betydligt sämre på hårt underlag eftersom glidytan blir betydligt mindre ... eller?

/MM

Det finnes nok et optimalt trykk mot underlaget for en gitt temperatur/snø/voks/fart, men det er nok en grunn til at utforski fortsatt har litt spenn i seg. Til gjengjeld er spennet veldig lavt og gjerne komplettert med en liten, lav rocker i tuppen.

Så fort man ligger på skjær blir spennet ganske irrelevant med tanke på glid, og dersom man tenker seg godt om når det gjelder forholdet mellom spenn og innsving på en ski, så ender man etterhvert opp med å se en mulig optimal løsning på problemet.

la_grave
1780 inlägg

Hendryx :

Wot? En rocker, som sedan dessutom böjs upp än mer, borde rimligen bromsa ganska kraftigt när den skär genom lössnö.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Du har inte tänkt på att uppböjningen av en skida med spann medför en kraft? Och att den kraften bromsar farten?
Argumenten som gör att en rockerskida blir enklare att svänga och manövrera i puder gör den ju samtidigt snabbare. Inget är så snabbt som en R/R skida när det gäller att ställa om och skicka ut skidan i sladd, och ingenting går så fort när det gäller att dra tillbaka den och forsätta i fallinjen.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
mattiasborg
52 inlägg
mattiasborg 52 inlägg 5 år sedan

Carled :

Du har inte tänkt på att uppböjningen av en skida med spann medför en kraft? Och att den kraften bromsar farten?
Argumenten som gör att en rockerskida blir enklare att svänga och manövrera i puder gör den ju samtidigt snabbare. Inget är så snabbt som en R/R skida när det gäller att ställa om och skicka ut skidan i sladd, och ingenting går så fort när det gäller att dra tillbaka den och forsätta i fallinjen.

Sladd är per definition att bromsa. Ett faktum som inte går att komma runt.

Carled
3588 inlägg

Ja, och väl i sladd är en vanlig ickerockad skida mycket effektivare då den har mer yta och kontakt med underlaget.
Jag gör det enkelt att förstå. Jag antar att du har körkört. Bromssträckan vid en inbromsning är inte bara beroende av hur bra bromsar och däck man har. Reaktionstiden är minst lika viktig. En rockad skida, speciellt en skida som även har omvänd skärning, är betydligt snabbare att ställa om och positionera där man vill ha den (reaktionstiden). Att den sedan inte är lika optimal som en skida med fullt spann när det gäller att bromsa in (bromsar och däck) betyder inte att den är svårare att få stopp på. Jag tror de flesta med lite kött på benen håller med mig om att en rockad skida är klart snabbare att snabbt få stopp på vid skogsåkning.

Rockad skida -> Lättare att trycka genom djupsnö pga mindre motstånd
Mindre motstånd -> Snabbare genom pudret

la_grave
1780 inlägg

Carled :

Ja, och väl i sladd är en vanlig ickerockad skida mycket effektivare då den har mer yta och kontakt med underlaget.
Jag gör det enkelt att förstå. Jag antar att du har körkört. Bromssträckan vid en inbromsning är inte bara beroende av hur bra bromsar och däck man har. Reaktionstiden är minst lika viktig. En rockad skida, speciellt en skida som även har omvänd skärning, är betydligt snabbare att ställa om och positionera där man vill ha den (reaktionstiden). Att den sedan inte är lika optimal som en skida med fullt spann när det gäller att bromsa in (bromsar och däck) betyder inte att den är svårare att få stopp på. Jag tror de flesta med lite kött på benen håller med mig om att en rockad skida är klart snabbare att snabbt få stopp på vid skogsåkning.

Pratar du om vanlig skidåkning med svängar? Jag pratade om skidåkning utan svängar.

SiSt
393 inlägg

la_grave :

Hendryx :

Wot? En rocker, som sedan dessutom böjs upp än mer, borde rimligen bromsa ganska kraftigt när den skär genom lössnö.

Hvis du har en myk ski med bratt rocker, ja.

En mer moderat rocker med stiv ski, nei.

Poenget med en veldesignet rockerprofil er i denne sammenhengen at skien flyter bedre i lavere hastigheter uten at skien trenger å være myk. Geometrien gjør at den søker seg opp i snøen med minimal bremseeffekt. At skien i tillegg blir mer lettkjørt er i denne sammenhengen en ren bonus.

Ski med spenn er i mine øyne bedre på en ting og det er hardt, oppkjørt underlag der den tidligere snøkontakten gjør at mer av slagene kan absorberes av skolan en. I tillegg kan du få mer pop i en ski med spenn.

Carled
3588 inlägg

la_grave :

Carled :

Pratar du om vanlig skidåkning med svängar? Jag pratade om skidåkning utan svängar.

Det jag skrev för något inlägg sen, "argumenten som gör att en rockerskida blir enklare att svänga och manövrera i puder gör den ju samtidigt snabbare" verkade inte gå in så jag försökte förklarade det. Uppenbarligen i onödan.

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

fördelen, som jag ser det, med att köra utan rocker är att man får en mer
sund respekt och medmänsklig värme på ex. en skid-resort. men det är
ju ur ett socialt perspektiv. i sammanhanget antar jag att det är ur ett mer
åk-mässigt perspektiv det dillas om. frågar du mig så finns det alltså en mängd
fördelar med en skida utan rocker. men då är det ju oxå oklart om jag över huvud
taget ens har kört på ett par skidor med rocker.

fördelen utan rocker kan ju även vara att ifall någon av det motsatta könet,
ex. en tjej, sitter inne på en del bas-fakta gällande utförsåkning, så kan denne,
utifrån ens egen åk-förmåga givetvis, finna en extra stor passion/attraktion då hon
upptäcker vad man har under pjäxorna. alltså att man då upplevs som typ av skön snubbe.
alltså, även själ-starka tjejer känner till det ytligas ovärde vid en god natts sömn
i jordnära armars lag. sug på den karamellen, så skall jag gå ut i den strömsundska
natten å knäcka en bira. det är ju trots allt fredag.

la_grave
1780 inlägg

Carled :

la_grave :

Carled :

Det jag skrev för något inlägg sen, "argumenten som gör att en rockerskida blir enklare att svänga och manövrera i puder gör den ju samtidigt snabbare" verkade inte gå in så jag försökte förklarade det. Uppenbarligen i onödan.

Eftersom det var jag som återstartade tråden efter 11 dagars tystnad genom att påpeka att man glider bättre utan rocker så var hela din utläggning ganska OT. Knappast mitt problem att du inte läst hela sidospåret innan du svarar.

Carled
3588 inlägg

jag klev ju in när du nämnde "skär genom lössnö"... Att du vill åka stenhård offpist på 197 Katana och att du väljer en 197 fullrockad skida för att åka smala korridorer, det är upp till dig. Rockerskida på hårt underlag är så utbenat i tråden och jag klev in när det blev någorlunda annorlunda riktning, dvs. när du hävdade att en spannad skida var bättre i puder. Jag har inte diskuterat något annat än det.
Sen om din värld bara består av 2,5m bred korridor, isfallsåkning och stakning i puder, jag då är det svårt att mötas i diskussionen.

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan

limegreen :

själ-starka tjejer känner till det ytligas ovärde vid en god natts sömn
i jordnära armars lag. sug på den karamellen,

Det här är bland den vackraste spontanpoesi jag läst! smile
Tack för den!

Equal rights and Justice. Citera
la_grave
1780 inlägg

Ett nytt försök: rockade skidor blir så jäkla korta! Har väl en meters snökontakt i lös kramsnö som det varit de senaste dagarna - och det på en 189-skida. Man kan se det på olika sätt: man får bra fartkänsla även i låg fart/man kan inte köra fort!!!

Det borde definieras ett standardmått för snökontakt på rockade skidor, typ 350 N belastning i en normalmonterad bindning i snö som är XX mjuk (finns det någon måttenhet för snös mjukhet?) = 140 cm snökontakt (hypotetiskt). Borde vara intressant med ett sådant mått, eller?

SiSt
393 inlägg

la_grave :

Ett nytt försök: rockade skidor blir så jäkla korta! Har väl en meters snökontakt i lös kramsnö som det varit de senaste dagarna - och det på en 189-skida. Man kan se det på olika sätt: man får bra fartkänsla även i låg fart/man kan inte köra fort!!!

Det borde definieras ett standardmått för snökontakt på rockade skidor, typ 350 N belastning i en normalmonterad bindning i snö som är XX mjuk (finns det någon måttenhet för snös mjukhet?) = 140 cm snökontakt (hypotetiskt). Borde vara intressant med ett sådant mått, eller?

Hvis du ikke kan kjøre fort på en ski med lav fullrocker, 190+ cm lengde og metallsandwich, så er det kanskje ikke skiene det er noe feil med?

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad SiSt (5 år sedan)

Dobbelpost...

la_grave
1780 inlägg

SiSt :

la_grave :

Hvis du ikke kan kjøre fort på en ski med lav fullrocker, 190+ cm lengde og metallsandwich, så er det kanskje ikke skiene det er noe feil med?

Wot? Vilken skida pratar du om? Förmodligen inte samma som jag.

SiSt
393 inlägg

la_grave :

SiSt :

la_grave :

Katana, Bodacious, en ny versjon av en av våre modeller som kommer neste år.

Hvilken ski snakker du om? Virker fra det du postet at det var snakk om ski med rocker "i allmänhet", ikke en spesifikk modell... snakker du om EP Pro fra noen år tilbake er jeg 100% enig.

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (5 år sedan)

Ok, det har skrivits mycket här och ni har väl tröttnat snart men...

* Den helrockade Völkl RTM 84 181 cm och 19(!) m radie är en alldeles fantastiskt trevlig och rapp pistskida. SL-carverfeeling TROTS 84 i midjan, hur f-n det nu går till... Den carvar, hasar, stivoterar utan nämnvärd ansträngning. Den svänger tusan så mycket snävare än sina 19(!) m, ...just det, rockern gör susen!

* Den tip- och tailrockade Hendryx Funkallistic 182 cm är ju som alla fattat vid det här laget en grym pistlagg med 100% chargerkaraktär och med viss offpistkapacitet (dom är rätt styva...), MEN kräver betydligt mer arbete än just ovan nämnda RTM 84, visst man kan man göra allt det med den här också, rockern hjälper nog till men gör nog inte hela susen i detta fall.

* Den i mina piståkarögon löjligt rockade (dock med litet spann!) Ross Super 7 är ju riktigt åkbar i pist! (...där jag hittills kunnat köra dom). Nu bidrar väl inte rockern i pist direkt i detta fall men den hindrar inget heller direkt (...faktiskt).

Kombinationen av skärning, flex, uppbyggnad, grad av rocker etc går att variera i all oändlighet. Utveckligen går verkligen framåt och det ska bli riktigt intressant att följa nästa steg!

Japp, rocker är här för att stanna i alla typer av åkning!

G'kväll önskar eder,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
la_grave
1780 inlägg

SiSt :

la_grave :

SiSt :

Katana, Bodacious, en ny versjon av en av våre modeller som kommer neste år.

Hvilken ski snakker du om? Virker fra det du postet at det var snakk om ski med rocker "i allmänhet", ikke en spesifikk modell... snakker du om EP Pro fra noen år tilbake er jeg 100% enig.

Jag pratar om min Pettitor. Katanan är en dm längre och mycket mindre rockad - det märks. Pettitorn är som att segla jolle utan centerbord, man kanar omkring åt alla möliga håll. Nu har jag ju köpt den för att åka skog, inte för att åka snabbt men ibland åker man ju i suboptimala förhållanden.

8500rpm
12 inlägg
8500rpm 12 inlägg 5 år sedan

Det är ju otroligt individuellt. Det riktigt svåra med skidåkning och diskussioner/forum är att man vet inte på vilken nivå folk ligger och vad är målet med skidåkningen.

Om vi börjar med att säga att 95% är genuint dåliga skidåkare, rena semestersmörare inget annat (MEN inget fel med det) så kommentarer från dessa 95% blir otroligt snedvridna för t.ex. Soophie (om hon skulle ha tävlat aktivt hela 90-talet, nuförtiden bara semesteråkare), hon kanske har en helt sjukt bra åkteknik som alla gangsters och friåkare bara kan drömma om.

Nämnde det i någon annan tråd om skidval, gör så att välj en hjälte, en förebild som ni vill åka som, se hurdant skidval personen gör för det ändamålet och chansen är att det kommer bli ganska bra för er.

T.ex. väljer nog ingen puckelåkare några pansarvagnar från Hendryx och ingen friåkare puckel spjut från Dynastar, det blir intressant när sjukt duktiga åkare skall ha en dag på 'berget' eller i pisten, det intressanta är att se att de flesta väljer dedikerade skidor för underlaget, inte kommer dom dragande med 95cm breda rockers till en stenhård pist ty de vet att de kommer skida mycket bättre och ha mera kul med dedikerade pist-skidor.

Det är heta känslor inom skidval, märks väl på dessa forum. Samma personer skriver konstant samma sak, när någon ber om input till en bra skida så får de som svar XYZ för det är såå coolt.

Jag tycker att Rockers är bra, men mitt andra par skidor som är 74cm bred midja utan rockers är precis lika bra och bättre i vissa fören.... så är det bara. Det är inte XYZ som är bäst.

JohanSundstrom
448 inlägg
JohanSundstrom 448 inlägg 5 år sedan

8500rpm :

95cm breda rockers till en stenhård pist ty de vet att de kommer skida mycket bättre och ha mera kul med dedikerade pist-skidor.
74cm bred midja utan rockers är precis lika bra och bättre i vissa fören.... så är det bara. Det är inte XYZ som är bäst.

95 centimeter och 74 centimeter i midjan! Så breda skidor trodde jag ingen åkte på!!

8500rpm
12 inlägg
8500rpm 12 inlägg 5 år sedan

JohanSundstrom :

8500rpm :

95cm breda rockers till en stenhård pist ty de vet att de kommer skida mycket bättre och ha mera kul med dedikerade pist-skidor.
74cm bred midja utan rockers är precis lika bra och bättre i vissa fören.... så är det bara. Det är inte XYZ som är bäst.

95 centimeter och 74 centimeter i midjan! Så breda skidor trodde jag ingen åkte på!!

Det är halvmeters midja och uppåt som gäller wink

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 5 år sedan

Nu är det ju inte direkt skidans bredd som är det som diskuteras i tråden, utan huruvida rocker är något som alla skidor borde ha. Det sättet du skriver på får mig att tro att du inte riktigt förstår vad rocker ens är.

8500rpm
12 inlägg
8500rpm 12 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad 8500rpm (5 år sedan)

bootfitta :

Nu är det ju inte direkt skidans bredd som är det som diskuteras i tråden, utan huruvida rocker är något som alla skidor borde ha. Det sättet du skriver på får mig att tro att du inte riktigt förstår vad rocker ens är.

Jag beklagar mitt slarviga språk, samt att jag nämnde skidbredd. Jag kommenterade bredd ty på senare år har jag läst att 'köp brett, bara det är rocker så är skidan snabb iaf' och håller inte alls med om det.

Dock, jag lovar äta mina ord när Slalom WC killarna och tjejerna börjar köra 80mm+ i bredd, oavsett rocker eller inte, ty vad jag upplevt är att ingen rocker räddar för breda skidor om man vill att de svänger.

Så att jag inte blir påhoppad för mycket skall jag erkänna att jag är 40+ och från att åkt 100+ dagar på 90-talet så är jag ner i 15+ dagar på senaste år...så kanske jag har en del att läsa på smile

Mountain_Man
4119 inlägg

8500rpm :

JohanSundstrom :

8500rpm :

Det är halvmeters midja och uppåt som gäller wink

Du har uppenbart missat en del de senaste åren ... har du överhuvudtaget kört ett par moderna rockade "frontside carvers" i bredden 80 - 90 mm? Återkom när du testat! ;-)

/MM

rickyknock
50 inlägg
rickyknock 50 inlägg 4 år sedan

Har ställt denna frågan i en annan tråd, men denna passar nog bättre. Är det någon som åkt på Head supershape titan både med årets modell, som har rocker, och på föregående årsmodeller med camber. I så fall, är skillnaden stor? Har skidan kvar den där "kicken" som fanns i utgången av svängen? Tar gärna emot tips på liknande skidor.

Jag tillhör den preironiska generationen Citera
bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 4 år sedan

rickyknock :

Har ställt denna frågan i en annan tråd, men denna passar nog bättre. Är det någon som åkt på Head supershape titan både med årets modell, som har rocker, och på föregående årsmodeller med camber. I så fall, är skillnaden stor? Har skidan kvar den där "kicken" som fanns i utgången av svängen? Tar gärna emot tips på liknande skidor.

Den rockern är så kort och låg att du absolut inte märker någon skillnad. Och ja, den har kvar kers som ansvarar för "kicken".

jollyroger
3 inlägg
jollyroger 3 inlägg 4 år sedan

Intressant ämne smile

Köpte nya lagg i år med tiprocker, hade höga förväntningar på vad effekten skulle bli och jag blev inte besviken. För mig var det viktigt att det skulle fungera bra i pist först och främst eftersom jag åker där kanske 75%, allt beror ju på väder och snö. Vill också bara ha ett par skidor som ska fungera så bra som möjligt i alla olika förhållanden (all-mountain).

Resultatet var över all förväntan, det går grymt både offpist och i pist, Rockern gör det så mjukt samtidigt är de stabila. De gamla laggen utan rocker känns hopplöst omoderna jämfört med dessa. Mina lagg är Stöckli Y72 184cm (129 breda i toppen och 72 i midjan smile ), längtar så till nästa år.

NathanaelBergman
1 inlägg
NathanaelBergman 1 inlägg 2 år sedan

Kör på ett par ett par Rossignol smash 7 -16. Som jag höjt tailsen på. Dom är en blandning av park/pist och puder skidor. Väldigt bekväma skidor. Även fast jag föredrar rocker skidor...

VALTHO
17 inlägg
VALTHO 17 inlägg 2 år sedan

Tycker inte om för mycket rocker bak när du droppar och får backslap. Men det är bara min åsikt.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook