Backflip

Martinfosho
0 inlägg
Martinfosho 0 inlägg 6 år sedan

Tjena.

Nu till vinter har jag bestämt mig att samla ihop mod och testa backflip. Och då undrar jag lite saker.

1. Måste man kunna det på studsmatta?
2. Gör det ont om man failar?
3. Och är det så svårt som det ser ut?

Svar

J_Gabrielsson
168 inlägg
J_Gabrielsson 168 inlägg 6 år sedan

fördel om du kan det på studsmatta men jag tycker känslan i ett göra backflip med skidor likanar känslan som målberga på badhus.

det känns knappt om man failar är man med kompisar så kommer du nog bara skratta och försöka igen lol

det är lättare än det ser ut imo dock kanske lite obehagligt när du är uppochner lyckatill

OVesterlund
298 inlägg
OVesterlund 298 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad OVesterlund (6 år sedan)

1. Jag skulle inte ha försökt om jag inte har gjort det på studsmatta.

2. Beror på, landar man helt på huvudet kan jag tänka mig att det gör ganska ont! Jag har lyckats underrotera nån gång och det värsta som hände då var lite snö i ansiktet! Överroterat har jag också gjort, och det gjorde då inte ont! (kanske hade tur?)

3. Nej. Bara man vågar och inte bara rycker med armarna och överkroppen, det gäller att ta fart med benen också! Bara man inte gör det för hårt/för tidigt så manslår huvudet i kicken!

Lägg ut film om du gör det! Oavsett om du failar eller inte! big_smile

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. Citera
josh
445 inlägg
josh 445 inlägg 6 år sedan

https://www.freeride.se/content/223/

Frankfurt Citera
Martinfosho
0 inlägg

OVesterlund :

1. Jag skulle inte ha försökt om jag inte har gjort det på studsmatta.

2. Beror på, landar man helt på huvudet kan jag tänka mig att det gör ganska ont! Jag har lyckats underrotera nån gång och det värsta som hände då var lite snö i ansiktet! Överroterat har jag också gjort, och det gjorde då inte ont! (kanske hade tur?)

3. Nej. Bara man vågar och inte bara rycker med armarna och överkroppen, det gäller att ta fart med benen också! Bara man inte gör det för hårt/för tidigt så manslår huvudet i kicken!

Lägg ut film om du gör det! Oavsett om du failar eller inte! big_smile

Underlättar det om man kan från vattnet då? Har liksom ingen studstmatta/trampolin

Duffis08
Online 270 inlägg
Duffis08 270 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Duffis (6 år sedan)

Jag hade aldrig gjort bakåtvolt nånsin, på något sätt innan förra året och jag gjorde såhär.

Bygg en kicker så fort det kommer snö och se till att du landar i en sluttning. Vänta på att det kommer ett stort dump så att du har lite puder att landa i. När det är fixat är det bara att våga att hoppa. Använd armar, rygg och huvud för att få rotation bakåt. I början så är det bra att dra in knäna mot mage/bröst för att få upp farten i rotationen lite extra.

Så var det när jag började och det är rädslan för över/under rotation som man måste komma över. Om du roterar "lagom mycket" så tycker inte jag att det gjorde märkvärdigt ont när man ramlade.

Hoppas det hjälpte på något sätt.

Här är mitt första försök. Vet inte om det går att se då det är på facebook men men..

http://www.facebook.com/photo.php?v=101 … =3&theater

I love HEAD! Citera
FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad FBacklund (6 år sedan)

OVesterlund :

3. Nej. Bara man vågar och inte bara rycker med armarna och överkroppen, det gäller att ta fart med benen också!

det gjorde jag för nåt år sen (dock på bigairbag) när jag inte satte backflip på studsmatta heller.
efter halva rotationen kände jag att jag inte skulle komma runt så böjde fram huvet igen.
kändes lite i nacken/ryggen ett tag...

Aa fast nä... Citera
Martinfosho
0 inlägg

Duffis :

Jag hade aldrig gjort bakåtvolt nånsin, på något sätt innan förra året och jag gjorde såhär.

Bygg en kicker så fort det kommer snö och se till att du landar i en sluttning. Vänta på att det kommer ett stort dump så att du har lite puder att landa i. När det är fixat är det bara att våga att hoppa. Använd armar, rygg och huvud för att få rotation bakåt. I början så är det bra att dra in knäna mot mage/bröst för att få upp farten i rotationen lite extra.

Så var det när jag började och det är rädslan för över/under rotation som man måste komma över. Om du roterar "lagom mycket" så tycker inte jag att det gjorde märkvärdigt ont när man ramlade.

Hoppas det hjälpte på något sätt.

Här är mitt första försök. Vet inte om det går att se då det är på facebook men men..

http://www.facebook.com/photo.php?v=101 … =3&theater

Tack somfan! Får bara mer och mer självförtroende, man ska vara taggad och inte tveka, right? smile och tyvärr kunde jag inte se din video på fb.. hmm

whiskeythrottle
9 inlägg
whiskeythrottle 9 inlägg 6 år sedan

Jag i vit camo hjälm och svart jacka. Satte det inte 2007 och väntar fortfarande på att jag ska hitta en bra setup för att våga igen. Kan tillägga att det där var enda åkdagen på bräda den säsongen så det var väl friskt vågat när man aldrig provat tidigare. fick rätt mycket uppmärksamhet av att bara de 2 som vågade den dagen.

de 2 sista försöken i slutet av filmen tappa jag luften rätt duktigt när jag underrotera. tips för att jag ska sätta den är välkomna.

Har inte varit i sälen sedan 2007 men i helgen ska jag upp igen, vem vet kanske man köttar om hoppen är bra?

Abbelille
0 inlägg
Abbelille 0 inlägg 6 år sedan

1. Det är absolut en fördel men är inget måste. Det är mest att våga slänga sig rakt bak bara.. smile
2. Det kan göra ont ja, lärde mig BF för ca 3veckor sen, första försöket så överroterade jag så landade på ryggen och tappade andan, inte superskönt men efter 2min break så var det ju bara att kötta igen :p Andra försöket så satte den, o tredje så underroterade jag o fuckade upp munnen, men det är bara att kötta på! smile
3.Nej det svåra är att veta hur mycket man ska ta i osv, men det är typ det ända.. smile
Lycka till man!
Peace!

kevinMEkepil
176 inlägg
kevinMEkepil 176 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad kevinMEkepil (6 år sedan)

1. Ja det är ju ganska bra så att du vet hur det känns och hur du ska slänga.
2. Beror ju på, landar du på en kamel med ansiktet först så får du ont.
3.Nej det är bland det lättaste som finns enligt mig.

Tveka inte, då går det inte.
Då landar du shnett och dör.

jsvensson1
9 inlägg
jsvensson1 9 inlägg 6 år sedan

Hejsan
Jag bestämde mig förra vintern för att försöka lära mig backflip, dock så klarade jag den aldrig helt men..
1. Jag har alltid kunnat bakåtvolt på studsmatta, så det har varit en stor fördel i hur mycket man ska rotera.
2. Vi byggde ett eget litet hopp ute i offpisten, där landningen var mjuk, kan vara en fördel vid första försöket. Även när det mesta av snön var borta gjorde det inte ont att landa på magen.
3. Jag blev förvånad över att det var så lätt som det var. Mina första försök gjorde jag på en BigAirBag i Hemsedal. På andra försöket landade jag upprätt. Dock är det en annan sak i backen. Men om du bara vågar och fullföljer din rotation så ska det nog gå bra smile

Länkar 2 filmer på mig och min kusin när vi försökte :p
http://mpora.com/videos/AAdbmeeqxli2
Som du ser var det en riktig magsugare, men inget som gjorde ont alls smile
http://mpora.com/videos/AAdafu8tme4n

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook