Börjar Kuro bli föråldrad?

Sockerfarsan
217 inlägg
Sockerfarsan 217 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Sockerfarsan (5 år sedan)

Såg att förra årets Völkl Kuro finns för under 3.000:- inkl. frakt hos Bittl. Grymt bra pris och köpsuget slog till... Speciellt när jag inte har några riktiga puderlagg just nu (kör på Scimitar i 185 och Katana i 190).

Frågan är om Kuro börjar bli lite daterad, den har väl varit med runt fem år? Tänker att den kanske är lite för stor, bred och tung jämfört med det som finns idag. Jag vill ha en glad och lättsam puderskida, inte ett godståg.

Vad sägs?

På Internet är alla hjältar. Citera

Svar

Ekan66
42 inlägg
Ekan66 42 inlägg 5 år sedan

Nej då. De vann senaste testet i Fri flyt.

Ekan66 Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Ekan66 skrev:

Haha..jajo. Men deras motivering till att den vann var ju att den flöt så mycket bättre än de andra skidorna. Inte så konstigt att vinna med 132mm fullrocker utan indragen skärning, när bredaste konkurrent var 122mm och mer frammonterad...

Generiskt citat som alla gillar! Citera
user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

Ekan66 skrev:

Haha..jajo. Men deras motivering till att den vann var ju att den flöt så mycket bättre än de andra skidorna. Inte så konstigt att vinna med 132mm fullrocker utan indragen skärning, när bredaste konkurrent var 122mm och mer frammonterad...

Lika montering på alla skidor är väl nästan en självklarhet i test? Eller iaf efter tillverkarens rekommendationer tongue

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Haellgren skrev:

PNyberg skrev:

Ekan66 skrev:

Lika montering på alla skidor är väl nästan en självklarhet i test? Eller iaf efter tillverkarens rekommendationer tongue

Jo. Klart att dem är monterade efter rekommendationerna, men det påverkar ju flytet en hel del. Volkl montering på -11 eller Rocker2 122 på -3.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Mountain_Man
4118 inlägg
Mountain_Man 4118 inlägg 5 år sedan

Sockerfarsan skrev:

Såg att förra årets Völkl Kuro finns för under 3.000:- inkl. frakt hos Bittl. Grymt bra pris och köpsuget slog till... Speciellt när jag inte har några riktiga puderlagg just nu (kör på Scimitar i 185 och Katana i 190).

Frågan är om Kuro börjar bli lite daterad, den har väl varit med runt fem år? Tänker att den kanske är lite för stor, bred och tung jämfört med det som finns idag. Jag vill ha en glad och lättsam puderskida, inte ett godståg.

Vad sägs?

Jo, det är trist det här hur de Tyska näthandlarna lurar godtrogna Svenskar att köpa ålderdomliga modeller vars "bäst före" sedan länge är passerat.

För två tre säsonger sedan flöt Kuro som korkar både i Nordamerikanska lössnöparadisen som i de Europeiska branterna. De lär faktiskt även ha fungerat i Japan ... med det är bara ett rykte jag hört.

Tyvärr har det hänt en hel del det senaste året och allt över 122 i midjan är mer eller mindre oåkbart. Sjunker direkt, utan förvarning!

Jag kan dock tänka mig att lätta dit hjärta genom att köpa skidorna för en symbolisk peng. En hel tusenlapp är jag beredd att köpa dem för, då enbart av nostalgiska skäl (som du säkert förstår).

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Heddious
1755 inlägg
Heddious 1755 inlägg 5 år sedan

Enda gången jag upplevt Kuro som jobbiga är på långa, isiga skråtransporter tillbaka till civilisationen. Bredden gör att de blir tunga att hålla på kant så länge på det underlaget. Men jag tar ändå dem före mina gamla Nancy eller parkskidorna till allt som inte är maskinellt utplattad snö.
(Att carva manchester på Kurona är förresten förvånansvärt kul, så länge det är just manchester. Pucklar, not so much.)

Sen vet inte jag hur mycket det spelar in att mina är 175:orna.. om det gör dem lättare att härja runt med eller så.
Men de är klart hanterbara för 60 kilo inte jättevältränad tjej i alla fall.
Det enda som kan få mig att snegla på andra, lite smalare skidor är att jag inte säsongar längre och inte har möjlighet att åka till typiska puderhålor särskilt ofta. Jag behöver något mer allround helt enkelt.
Men TS har ju redan Katanan som är mer av en "blandade förhållanden"-skida så det är inte så relevant i det här fallet.

Jag har aldrig kört på några andra rockerskidor i samma breddlek som Kuro, så jag kan egentligen inte säg om den är lekfull eller inte för sin storlek. Första ordet jag skulle använda är nog trygg - vetskapen om att ingenting (nästan) kan få dem att sjunka får mig att våga stå på. De är hårda och fladdrar inte mycket. Lekfull? Konstiga kortsvängar och allmän fulåkning funkar iaf. Men jag kan som sagt inte jämföra med något annat.
Min teori är att flytet gör mig modigare, vilket gör att allting, både lekåkning och stå på, känns enklare. En bra självförtroendeskida även om den inte ses som typiskt lekig. Då är det väl snarare skidor som BentChetler, Rocker2, S7, Royale, Hellbent, JJ.. som brukar dyka upp i diskussionerna..?
(Ursäkta rörigt svar)

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Broddan
178 inlägg
Broddan 178 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

Tyvärr har det hänt en hel del det senaste året och allt över 122 i midjan är mer eller mindre oåkbart. Sjunker direkt, utan förvarning!

/MM

Hur menar du här? Att det kryllar av smalare modeller som FLYTER bättre än Kuro?
Har hört en del folk som inte gillar Kuron men det är knappast för att de flyter för dåligt, snarare andra egenskaper.
Kuron är än idag en av modellerna på marknaden som flyter absolut bäst och det är inte många modeller som slår dom på fingrarna där!

Broddan Citera
Vattendroppe
2909 inlägg
Vattendroppe 2909 inlägg 5 år sedan

Broddan skrev:

Hur menar du här? Att det kryllar av smalare modeller som FLYTER bättre än Kuro?
Har hört en del folk som inte gillar Kuron men det är knappast för att de flyter för dåligt, snarare andra egenskaper.
Kuron är än idag en av modellerna på marknaden som flyter absolut bäst och det är inte många modeller som slår dom på fingrarna där!

Ätit drygsoppa med torrsås till lunch? wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

Broddan skrev:

Mountain_Man skrev:

/MM

Ser att du inte satt på ironifiltret smile

LawndartGustav
1063 inlägg
LawndartGustav 1063 inlägg 5 år sedan

Utter skrev:

Broddan skrev:

Mountain_Man skrev:

/MM

+1

Åk mer jobba mindre! Citera
Broddan
178 inlägg

Vattendroppe skrev:

Utter skrev:

Inte alls wink
Bara dumt att uttrycka sig såpass oklart och dissa Kuron när den fortfarande är en utav de bästa i sin kategori.
Hata Völkl eller vad stör er annars med Kuron?

Broddan Citera
LawndartGustav
1063 inlägg
LawndartGustav 1063 inlägg 5 år sedan

Broddan skrev:

Vattendroppe skrev:

Utter skrev:

Inte alls wink
Bara dumt att uttrycka sig såpass oklart och dissa Kuron när den fortfarande är en utav de bästa i sin kategori.
Hata Völkl eller vad stör er annars med Kuron?

E en kul skida, enda negativa enligt mig e rockern. Tycker en fullrocker som völkl kör med gör det svårare att landa klippor bra. Tycker det är lätt att rulla bak "wheelie effect" i landningen även om man landar bra, förstår själv inte hur smile

Åk mer jobba mindre! Citera
Mountain_Man
4118 inlägg
Mountain_Man 4118 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

Völkl har en mycket intressant linje med friåkningsskidor och ligger som vi alla vet i absoluta framkanten. Mantra, Gotama, Katana, Shiro och Kuro. Från freeride med fokus på hårdare underlag och pist till lössnö och storabergskörning.

Jag har aldrig kört Kuro själv men som jag uppfattar det finns det få skidor som kan hävda sig i bottenlöst på stora berg mot Kuro. Kanske inte skidan man tänker på som "glad & lättsam" ... då finns det nog bättre alternativ. Men ska man köra djupt och stort är det rätt verktyg även 2012/13!

@Sockerfarsan
Jag har ett par nya Ross Super 7 (11/12) som jag spontanhandlade i våras ... de är inte lika seriösa som Kuro och är nog närmare kategorin "goa gubbar". Vi kanske ska träffas och jämföra! Mina är 195! Hur långa är dina? ;-)

/MM

PS! Ironifadäs åtgärdad! ;-) DS

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Sockerfarsan
217 inlägg
Sockerfarsan 217 inlägg 5 år sedan

Hej, hej och tack för svaren.

Vad tror ni som kört på Kuro om längden för en herre på knappa 90 pannor som trivs bra på ett par Katana i 190 (med reservation för tät skog då en viss gubbtrötthet gör sig påmind)?

Gissar att alla kommer säga 195, men det känns helt galet stort... Tror ni jag kommer undan med 185:an eller är det bara att gå på längsta som gäller? smile

På Internet är alla hjältar. Citera
Ekan66
42 inlägg
Ekan66 42 inlägg 5 år sedan

Jag tycker att 195:orna är en helt annan skida. Jag äger 185 och den är tillräckligt fartstabil för snabb åkning på stora ytor. I skog kan jag stanna på en femöring och aldrig upplevt dem tröga. Det är fullt tillräcklig yta ändå.

Ekan66 Citera
V-Werks
8 inlägg
V-Werks 8 inlägg 5 år sedan

Hej, jag jobbar (som Ni vet) med Völkl i Sverige.
Och som dopad inläggare tycker jag Ni kan alltid jämföra nya Kuron (2012/2013 med metall), med fjolårets - då framstår den "gamla" som kvick och livlig.

Info: Nya fullrocker modeller från Völkl är på väg hem som är mjukare och mer lättåkta (lättsladdade) trots att de är bredare än Shiro.
Finns strax hos "välsorterade" butiker.

PhatFred
297 inlägg
PhatFred 297 inlägg 5 år sedan

V-Werks skrev:

Nya fullrocker modeller från Völkl är på väg hem som är mjukare och mer lättåkta (lättsladdade) trots att de är bredare än Shiro.

Har man gjort en gammal Kuro under nytt namn? smile

Broddan
178 inlägg

PhatFred skrev:

V-Werks skrev:

Nya fullrocker modeller från Völkl är på väg hem som är mjukare och mer lättåkta (lättsladdade) trots att de är bredare än Shiro.

Har man gjort en gammal Kuro under nytt namn? smile

Tippar på att det är "ONE" och "TWO" modellerna som "V-Werks" menar?
116 respektive 124 midja, mycket taper och rocker samt att de ska uppföra sig som mycket lekfulla!
Kommer bli ett bra komplement till shiro, kuro helt klart.

Broddan Citera
castie
1 inlägg
castie 1 inlägg 4 år sedan

Jag hittade den gamla Kuron (2012an) för en billig peng och den är fan-fuckin-tastic! smile Härligt flyt, bra kontroll, kan lätt balansera skidan fram/bak i snön. Kände inget problem med vridstyvheten. Jag är numera frälst.

Den var mycket roligare i pisten än jag trodde, kräver dock att man Carvar men det gick väldigt bra, inte så fort men bra. Dock kan de kännas om atlantångare när man går från sida till sida med tanke på den långa undersidan. Så det är absolut en skida som bara ska användas i pisten när du transporterar dig mellan offpisterna/ till liften.

carl_couloir
235 inlägg
carl_couloir 235 inlägg 4 år sedan

Jag älskar mina 2012:or

min recension finns här:
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … /kuro.html

/C

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook