Nya katana, 2013

joakimjo
40 inlägg
joakimjo 40 inlägg 6 år sedan

Hallådär!

Är det nån här med erfarenhet av årets Katana, årsmdl 2013?

Jag har årsmdl 2011 sedan tidigare men tänkte ev slå till på den nya. En skillnad är full rocker light, jmf tip rocker. Hur påverkar detta skidan i stort? En anledning till att jag köpte katanan 2011 var att jag inte ville ha massa fladder utan en stabil pist/offpistskida. Den slog mig med häpnad och har varit väl använd! Kan nämna att jag kört med en dukebindning monterad +2, vilket möjligen gjort att den blivit lite rappare än orginalmonteringen. (Och ja, jag har turat med denna tunga skida/bindning i flera dagar, många 1000 höjdmetrar. Jag vet att det inte är optimalt, men har gjort det utan att klaga allt för mycket).

Jag är 176 cm lång, väger 72 kg och har åkt på längden 190 cm. Ifall jag ska köpa nya modellen funderar jag ev på att gå ner på 184 cm´s. Skidan har fungerat ypperligt i köttmiljö på stora berget men samtidigt har lite rappighet saknats i småskogen á sverige.

Jag är inte riktigt säker med syftet i denna tråd, men om det är nån som förstår vad jag menar och har erfarenhet av den nya rockern jämte den gamla, olika längder på katanan osv osv så får ni gärna skriva nån rad. (Hur uppför sig en längre, tiprocker katana mot en (ev) kortare, full rocker (light?) katana?) Det kommer nog sluta med att jag köper 191 modellen med duke, monterar nån + och blir nöjd hursom.. Men skriv gärna ifall ni har något att komma med! smilesmilesmile

Jag har andra skidor, att åka på andra ställen med, så håll er gärna ifrån att tipsa om andra modeller, kompromisser osv. Katanan är dock en kompromiss och min favvoskida, därför vill jag att den ska ha både pist-hyfsatrapp och storabergetegenskaper!

Tack o bock på förhand! Jocke

Svar

wolverine
16 inlägg
wolverine 16 inlägg 6 år sedan

Katana har väl haft full rocker sedan 2010?

Anzom
570 inlägg
Anzom 570 inlägg 6 år sedan

Har du legat på plus två när du kört offpist!? Tycker den delvis tappar bärighet när jag ligger minus tre enligt anvisningarna. Är inne på att flytta fram den. Men det har funkat bra? Har själv köpt 2012 och funderar på hur jag ska montera dem, har ett par pajade sen tidigare nämligen.

Den som väntar på något gott.... Citera
joakimjo
40 inlägg

Det är möjligt, dock har årsmdl 2011 BARA tip rocker hmm

joakimjo
40 inlägg
joakimjo 40 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad joakimjo (6 år sedan)

Yes! Dock har jag inte använt den för att åka bottenlös puder. Men jag tycker att +2 har fungerat bra, samtidigt som jag fått den att gå lite snabbare in i sväng i uppkörd offpist/pist. Jag tyckte orginalmonteringspunkten låg sjukt långt bak på katanan tidigare, vet inte hur det ser ut på de nyare?? Jag upplevde ändå tidigare att man hade för mycket skida framför sig i förhållande till bakom. Hur funkar den med full rocker? Är den mycket lik gotaman eller hur mycket fladdrar den, hur beter den sig i pisten?

Dessutom valde jag att frammontera den eftersom jag tyckte att jag då köpte en lång skida. Vägde några kilo mindre osv..

xLUNDISx
33 inlägg
xLUNDISx 33 inlägg 6 år sedan

En sak att ha i åtanke är att 191 och 198 har ett styvare flex än dom kortare modellerna men med det sagt så skulle jag med din längd och vikt kört på 184, speciellt om du tänkt tura på den. Den kommer vara lättare att hantera men fortfarande en sjukt stabil skida. Men det är ju verkligen en smak sak, har en kompis som väger typ som du och kör på 198an och tycker den är grym smile

xLUNDISx
33 inlägg
xLUNDISx 33 inlägg 6 år sedan

joakimjo :

Hur funkar den med full rocker? Är den mycket lik gotaman eller hur mycket fladdrar den, hur beter den sig i pisten?

Dessutom valde jag att frammontera den eftersom jag tyckte att jag då köpte en lång skida. Vägde några kilo mindre osv..

Har inte kört nya gotama så kan inte jämföra med den men Katanan är extremt stabil i pisten och fladdrar ingenting, du kan bomba på hur fort som helst i stora svängar.

iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 6 år sedan

joakimjo :

Det är möjligt, dock har årsmdl 2011 BARA tip rocker hmm

Som någon skrev, Katana har haft "full rocker light" sedan 2010. Tror inte att man gjorde något undantag för årsmodell 2011. Men du borde ju rimligtvis ha koll eftersom du äger ett par, förutsatt att du inte har fabrikationsfel på dina. smile

Det är stor skillnad på Katana och Gotama i pist tycker jag. Gotaman fladdrar avsevärt mycket mer.

joakimjo
40 inlägg

xLUNDISx :

En sak att ha i åtanke är att 191 och 198 har ett styvare flex än dom kortare modellerna men med det sagt så skulle jag med din längd och vikt kört på 184, speciellt om du tänkt tura på den.
..Har en kompis som väger typ som du och kör på 198an och tycker den är grym smile

Tack för ditt svar xLUNDISx! Jag hade ingen aning om att de var olika flex på längderna? Är det inte proportionerligt, eller var kan man läsa om de? Turningen kommer i andra hand, har jag en bra skida under fötterna bryr jag mig inte ifall jag ska släpa upp två pansarvagnar för några dagsturer smile

Frågan är hur mycket stabilitet, styvhet o bärighet jag tappar ifall jag skulle gå på en kortare modell. Mot den rappare skidan jag får om jag väljer den kortare. Har du nån aning om var rekommenderad montering sitter på de nya modellerna jämf med tex 2011, då de satt rätt långt bak. Var har din kompis monterat sin bindning tex?

joakimjo
40 inlägg
joakimjo 40 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad joakimjo (6 år sedan)

iLd0tt0re :

Tror inte att man gjorde något undantag för årsmodell 2011. Men du borde ju rimligtvis ha koll eftersom du äger ett par, förutsatt att du inte har fabrikationsfel på dina. smile

Det är stor skillnad på Katana och Gotama i pist tycker jag. Gotaman fladdrar avsevärt mycket mer.

Inga fabrikationsfel här inte smile Dom gick från tip rocker till full rocker i fjol. Steget efter är dom på mantran, från ingen rocker till tip rocker i fjol.. Allt ska gå mot full rocker nuförtiden. Jag provade gotaman tidigare vilken inte föll mig i smaken! Därför är jag rädd att katanan gått ett steg närmre den skidan. Hade mantran funnits i en fetare modell hade jag utan tvekan köpt den skidan! smile

Och nu när man ändå är i farten, varför inte slå till med 198an? Kan rockern göra att man kan vill gå på längre skidor?

josh
445 inlägg
josh 445 inlägg 6 år sedan

Har akt 2013 och de ger ifran sig ett jävligt irriterande "isigt" ljud samt fladdrar som 2 linjaler. Lättsvängda javisst men inget som passade mig.

Frankfurt Citera
Sockerfarsan
217 inlägg
Sockerfarsan 217 inlägg 6 år sedan

Katana har haft en väldigt försiktig full rocker sedan 2010 och senaste modellen har fått en ännu mindre rocker jämfört med generationen innan. Fortfarande full rocker dock.

Årets 191 och 198 är som fiolsträngar, stenhårda. Mina 190 från 10/11 känns betydligt mjukare vid en jämförelse.

Völkl har även skaffat ett nytt måttband sedan de flyttade produktionen till Tyskland. Den senaste generationen är klart längre jämfört med tidigare årsmodeller. Årets 184 är i princip lika lång som gammla modellen i 190, det skiljer bara ngn cm.

På Internet är alla hjältar. Citera
joakimjo
40 inlägg

Du får gärna utveckla josh!

När flyttades produktionen till Tyskland sugardad? Jo jag vet av att min 10/11 i 190 är nån cm kort.

På vilket sätt känns dem styvare då? Svårare att trycka ut i sväng? Klumpigare? Något som kompenseras av rockern? ÄR dom brutalt styva? Nån skidkänsla måste man ju få utan att köra super G svängar i 100 knyck.. roll

V-Werks
8 inlägg
V-Werks 8 inlägg 6 år sedan

Hej, jag jobbar med Völkl i Sverige.
Jag håller med Sockerfarsan - Full Rocker Low har sedan (åtminstone) 2010 varit idén med Katana. Precis som med andra tävlingsskidor typ FIS-lagg, kan det alltid variera lite mellan olika par.
Sedan tillverkningen startade igen i Tyskland, har längderna blivit något längre... märkligt men sant.
Det är hårdaste friåkningsskidan i Völkls sortiment - därav att den syns i tävlingssammanhang, men med en försiktigt tilltaget längdval - erbjuder den givetvis fin skidkänsla, den behöver bara mer fart än lillebror Mantra.
Lekfullhet (subjektivt) är alltid svårt att få med Völkl "Powered by Titanium"-modeller - men metallen är till för att minska vibrationer i högre hastigheter.
Bridge, Gotama(Kiku) & Shiro har ingen metall. Kendo/Kenja, Mantra/Aura, Katana (och nu i år Kuro) har metall i sig.

Kom och testa själv i Sälen, Åre, Vemdalen, Björnrike på Skistars testhelger.
Patrik Nilsson kommer vara där - han har flera Katanor!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook