Ryktestråden 13/14

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 6 år sedan

jocke_torkelson :

Hur tänkte dom när de gjorde V-Werks Katana svart? Snyggt med coolfiber, absolut! Men en svart skida blir varm i solen och snön fastnar snart är hela viktminskningen förlorad. Dessutom trist att man inte kan sätta en lätt tec bindning på den. I övrigt ser den ju mycket spännande ut.

Den är inte svart, den är kolfiberfärgad. Dvs grafitgrå.

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

SiSt :

Sveda_och_verk :

Katana Verks skall väga 15% mindre än originalet.

Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.

Om Freeride.se var där. (Vet att de var det) Så borde de har kollat upp detta tycker man. Vi får väl vänta på herr V-werks komma in och skriva här. Var är du Johan Stjerna??

Völkl's latest incarnation of its V-Werks technology, the Katana (143/112/132), is 15 percent lighter, due to carbon-fiber construction. The fiber's stiff suppleness means that the designers could go even narrower in the tip and underfoot.
http://www.snewsnet.com/cgi-bin/snews/S … 11113.html

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 6 år sedan

Sveda_och_verk :

Hasse_Lindborg :

SiSt :

Hvor kommer det tallet fra? Og hvor kommer i så fall tallet "2kg pr par" som sportfack skriver? Misinformation is the new information? Og det virker.

Om Freeride.se var där. (Vet att de var det) Så borde de har kollat upp detta tycker man. Vi får väl vänta på herr V-werks komma in och skriva här. Var är du Johan Stjerna??

Völkl's latest incarnation of its V-Werks technology, the Katana (143/112/132), is 15 percent lighter, due to carbon-fiber construction. The fiber's stiff suppleness means that the designers could go even narrower in the tip and underfoot.

15% på 2,5kg er 375 gram, sluttvekt 2125 gram. Så da veier den omtrent som en vanlig ski.

Bra gjort å få så mye pr for det isåfall.

simen at downskis.com Citera
Sveda
905 inlägg

Men 9000;-, ersätter den vanliga Katana helt eller blir den vanliga billigare? Mkt smart av Völkl att komma med "GTi"-versioner av sina skidor, har sett överraskande många Werks-RTMor i år.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 6 år sedan

SiSt :

Sveda_och_verk :

Hasse_Lindborg :

15% på 2,5kg er 375 gram, sluttvekt 2125 gram. Så da veier den omtrent som en vanlig ski.

Bra gjort å få så mye pr for det isåfall.

4500g/par, inte 5000 är det jag hittat iaf.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan

Tror jag skrev 4500 per par oxå om jag inte missmunner mig?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Just det. Glömde det. ELAN kommer med TBT på Boomerangen. Den kan bli riktigt intressant att se den i snön plus deras nya friåknings serie..

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 6 år sedan

jocke_torkelson :

Hur tänkte dom när de gjorde V-Werks Katana svart? Snyggt med coolfiber, absolut! Men en svart skida blir varm i solen och snön fastnar snart är hela viktminskningen förlorad. Dessutom trist att man inte kan sätta en lätt tec bindning på den. I övrigt ser den ju mycket spännande ut.

Varför KAN man inte sätta en lätt tech bindning på den ? Är det pga av att det står "endast marker-bindningar" eller är det något jag missat ?

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad SiSt (6 år sedan)

Ok. Jeg husker litt feil. Katana 2010, 197 cm veier 2533. Trodde det var 190-versjonen. Kilde: Fri Flyt.

Edit 2: 11/12 (som er lik 12/13) i 190 veier 2530 gram.

Oppgitt vekt er ofte på korteste modell, at ikke store produsenter klarer å oppgi riktig vekt på hver lengde er ganske irriterende.

Edit: Den er forresten 196cm lang, målt langs sålen.

Black-Daimond
164 inlägg
Black-Daimond 164 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Black-Daimond (6 år sedan)

Vad är detta för Marker bindning?

Pistvakt Citera
Black-Daimond
164 inlägg
Black-Daimond 164 inlägg 6 år sedan

.

Pistvakt Citera
jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

Utter :

jocke_torkelson :

Jag är mycket medveten om att det stavas kolfiber, men då det är bland det snyggaste materialet och coolaste så borde det stavas coolfiber. cool Dock kvarstår att en mörk skida blir varmare än en ljus och följden blir att mer snö fastnar.

T-son Citera
SiSt
393 inlägg

jocke_torkelson :

Utter :

jocke_torkelson :

Jag är mycket medveten om att det stavas kolfiber, men då det är bland det snyggaste materialet och coolaste så borde det stavas coolfiber. cool Dock kvarstår att en mörk skida blir varmare än en ljus och följden blir att mer snö fastnar.

Så ehentlig burde det hete "hotfiber"?

Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 6 år sedan

Herre min je... SiSt, det är mitt i natten hos dig, gå och lägg dig. Torkelson, det har snöat i Happo, ut och åk skidor med dig!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 6 år sedan

Är det någon som klämt på Völkl Two och kan avslöja lite om hur den är flex/vridstyvhetsmässigt?

Rädda träden. ät en bäver Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (6 år sedan)

Eric_W :

Är det någon som klämt på Völkl Two och kan avslöja lite om hur den är flex/vridstyvhetsmässigt?

Har kört den oxå men återkommer sen.

Heddious
Online 1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

Eric_W :

Har inte kört, bara känt på den och jämfört med typ allt annat brett som det stått Völkl på är den rejält mjuk genom hela. Vilket jag personligen tycker är ganska trevligt smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Black-Daimond
164 inlägg

Gör ett nytt försök med bild. Vad är det här för Marker bindning någon som vet?

Pistvakt Citera
Black-Daimond
164 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/f0a497ce366a5db4cbf54dae3a7f0e21.jpg

Pistvakt Citera
SiSt
393 inlägg

Black-Daimond :

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 7f0e21.jpg

http://friflyt.no/Ski/Bredere-Marker-F12

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

F12 med EFP wink

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 6 år sedan

Heddious :

Hasse_Lindborg :

Eric_W :

Har inte kört, bara känt på den och jämfört med typ allt annat brett som det stått Völkl på är den rejält mjuk genom hela. Vilket jag personligen tycker är ganska trevligt smile

Ahh, jag som hade hoppats att det skulle vara lite stuns i dom.
Men mjuka med völkls mått behöver ju inte betyda nudelflex heller tänker jag..

Rädda träden. ät en bäver Citera
jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad jonny (6 år sedan)

Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant. Elasticitet som Dynafit Beast fast halva vikten och troligtvis betydligt billigare. Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

http://freizeitalpin.at/25685/diamir-ze … -fritschi/

http://www.wildsnow.com/9176/diamir-zen … ew-skiing/

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

jonny :

Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant.
Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

Finns en bild på någon sida tillbaka wink

jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

jonny :

Det har varit förvånande tyst om Diamirs Techbindning "Zenith 12". Tycker att den verkar väldigt intressant.
Ställbar lateralutlösning i tådelen med 11mm elasticitet och vertikalutlösning i hälen. Dessutom har häldelen förspänning vilket borde minska risken för tjuvlösningar.

Finns en bild på någon sida tillbaka wink

My mistake!

Men fortfarande väldigt tyst, med tanke på intresset angående Beast.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Jag tycker Diamiren är mer intressant faktiskt med tanke på priset.. Och att jag inte behöver något mer än 12 på en tur.

Heddious
Online 1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 6 år sedan

Eric_W :

Heddious :

Hasse_Lindborg :

Nä, nudel skulle jag inte kalla dom.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Heddious :

Eric_W :

Heddious :

Nä, nudel skulle jag inte kalla dom.

Nej det är ingen nudel. Det är bra spänns i den. Körde den en dag i Davos(3 timmar iofs). Trivdes bra på den. Inte alls lika "stum" som nya kuron tex och sjukt "lekfull".

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 6 år sedan

Vilken pseudodebatt om Völkl V-werks! Skidan är uppenbart tänkt att säljas till flintskalliga Audiägare och dom går inte på tur.
Desto intressantare är att ett flertal skidmärken verkar fattat att dom är tvungna att göra lättare turskidor, b.la Black Diamond och Dynafit. I kombination med nya TLT6 pjäxan kan man framöver få en riktigt lätt tur-setup med bra utförsegenskaper. Freeridetouring pjäxorna som b.la Scarpa, K2 och Black Diamond nu lanserar känns mest användbara om man behöver ett gåläge när man ska på afterskin. Ett försök att sälja turpjäxor till folk som egentligen inte går på tur.

Lowe Citera
Sveda
905 inlägg

Lowe71 :

Vilken pseudodebatt om Völkl V-werks! Skidan är uppenbart tänkt att säljas till flintskalliga Audiägare och dom går inte på tur.
Desto intressantare är att ett flertal skidmärken verkar fattat att dom är tvungna att göra lättare turskidor, b.la Black Diamond och Dynafit. I kombination med nya TLT6 pjäxan kan man framöver få en riktigt lätt tur-setup med bra utförsegenskaper. Freeridetouring pjäxorna som b.la Scarpa, K2 och Black Diamond nu lanserar känns mest användbara om man behöver ett gåläge när man ska på afterskin. Ett försök att sälja turpjäxor till folk som egentligen inte går på tur.

Ja det är sant, men katana är för svår för de flintskalliga audiägarna, därför väljer dom RTM werks

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

Sveda_och_verk :

Lowe71 :

Ja det är sant, men katana är för svår för de flintskalliga audiägarna, därför väljer dom RTM werks

Den kanske bara har Katana till namnet men är mer som den Pocket Rocket den ser ut som.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg

JL76 :

Sveda_och_verk :

Lowe71 :

Den kanske bara har Katana till namnet men är mer som den Pocket Rocket den ser ut som.

Den är som Katanan...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (6 år sedan)

Ha begäret slog till:

http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=131114&d=1358968750&thumb=1
http://stk.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=131115&d=1358968800

Down nya mid season wink

Sveda
905 inlägg

Sexiga!

Glisseur
Online 946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 6 år sedan

Det här är nog mer rykten för 14/15 men Salomon håller på och utvecklar en ny typ av turbindning åt Dynafit Beast-hållet, som om jag fattade det rätt funkar med tech-inserts. Ryktet kommer från en av märkets åkare som är involverad i produktutveckling så det är säkra källor. När jag försökte få ur honom mer fakta fick jag bara ett flin och tystnad tillbaka men uppenbarligen är det nya lösningar på gång som det låter, mer eller mindre tech 2.0 om jag fattade det rätt.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Low-tech vs. Hi-tech!

wink / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 6 år sedan

Salomon fortsätter vara riktigt bra på att hypea sina produkter wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Glisseur
Online 946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 6 år sedan

Jepp, haha, deras hype-machine är rätt oöverträffad i skidvärldens just nu smile Låt mig säga som så att den ena källan är svensk och lite mer återhållsam, och den andra amerikanska och stört entusiastisk. Så kanske vi landar någonstans mitt emellan i verkligheten. Vi får se, något håller Salomon i alla fall på med trots att dom hävdat att dom inte skulle ge sig in på att göra tech bindningar med det första efter att ha signat Greg Hill och Fransson.

I like big dumps and I cannot lie Citera
oscarius
1352 inlägg
oscarius 1352 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad oscarius (6 år sedan)

Ser cleant ut! Hur är dom i profil?

- eller att habegäret slog till kanske inte innebär att du har dom?

MagnusO
0 inlägg
MagnusO 0 inlägg 6 år sedan

Salomon rekryterade greg hill av en anledning, antar att det för eller senare kommer ngt ut av det. Kan bara bli bättre.
Down skidorna ser riktigt fina ut!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook