Vallapaket Tips

DavidJ-Ivarsson
100 inlägg
DavidJ-Ivarsson 100 inlägg 6 år sedan

Tjena! Jag har tänkt börja valla mina skidor själv för jag gissar att det blir billigare i längden så min fråga är om ni har något/några bra tips på något billigt och bra vallapaket? Jag kör mest park men åker även ute i lössnön om detta skulle ha någon betydelse. Fråga gärna något om det är något ni behöver veta. smile

Mvh David

Svar

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad skidmannen (6 år sedan)

För längdåkning kan det vara idé med olika valla beroende på snö och temp, men för utförsåkning orkar i alla fall inte jag med sådant. Köp en ganska hård multi-valla, mjuka vallor gnids bort snabbare. Vill du ha en som håller länge så leta efter en gjord för konstsnö. Sen behöver du ett strykjärn, en skrapa och en borste.

En kantslip (fil) kan du köpa när du ändå är ute och shoppar. Om du kört i sten kan hacken vara svåra att få bort med kantslipen, en liten brynsten funkar bra till det, det duger med nästan vad som helst, ruta i din morsas kökslåda eller farsans garage så ligger det nog en brynsten nånstans.

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 6 år sedan

köp ett vallajärn eller ta ett gammalt strykjärn, det funkar lika bra. sedan köper du en sickel, valla och en borste. efter det är det bara att köra smile

Hur du vallar dina skidor

DavidJ-Ivarsson
100 inlägg

Tack så mycket! Jag har tänkt köpa ett paket med typ massa vax och borste och sånt sen köper jag ett valljärn för sig. Men eftersom alla paket jag har sett har mest haft 2/3 fäst vax typ så jag undrar om ni vet något paket med det vaxet jag behöver eller är det bäst att jag köper vax enskilt? Tack ännu en gång! smile

vallasen
35 inlägg
vallasen 35 inlägg 6 år sedan

Jag har vallat med tre klassiska vallor typ med röd , blå och gul. Varm , kall och noll grader innan jag hittade HERTEL wax. En vit ofärgad valla som enligt reklamen skulle funka i alla temperaturer !

Kör den för andra säsongen nu och jag har kört den från - 20 grader till plus och banne mig den funkar. Trodde det var en bluff. Men nu slipper jag tänka på temperaturer, bara valla och sickla, enligt reklamen kan man smeta på den kall, har dock inte testat utan värmer in den med vallajärn låter den svalna lite typ 5 minuter och sen sicklar och polerar. köpte den på www://top12.se

kolla på http://www.hertelskiwax.com

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 6 år sedan

Köpte ett järn på xxl idag till nån form av nedsatt pris. 299kr känns helt ok för Swix T76

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/Vall … 71_1_Style

Ska införskaffa en skrapa, en metallspackel, borstar och lite valla.

DavidJ-Ivarsson
100 inlägg

AndreasM :

Köpte ett järn på xxl idag till nån form av nedsatt pris. 299kr känns helt ok för Swix T76

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/Vall … 71_1_Style

Ska införskaffa en skrapa, en metallspackel, borstar och lite valla.

Har kollat på samma järn på XXL också, känns värt att köpa det när det är så pass bra pris.

vallasen
35 inlägg
vallasen 35 inlägg 6 år sedan

Precis vad jag också behöver, använder ett vanligt strykjärn just nu. Funkar visserligen men den är klumpig och lite svår att ställa in rätt temperatur, tack för tipset.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook