Gymträning, stel!

NyXX
7 inlägg
NyXX 7 inlägg 6 år sedan

Tjena!
Jag är 16 bast och kör på gym 3 gånger i veckan.. Kör ca 50 min med konditions och fettförbrännings program (185cm lång och väger nu 86 kg)

Nu är det så att jag är väldigt stel, och undrar om ni har några tankar på hur man kan mjuka upp sig?
Alternativa träningsprogram för att få igång ben osv?
Vad tränar ni?

/ Axel

Svar

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan

Stel som i största allmänhet? = Stretching.
Stel som i dagarna efter gymmandet? = warm up och warm down vid träningen, stretching. Kan köra "aktiv vila" om du har dag(ar) mellan passen, dvs lätt jogg... Eventuellt magnesium tillskott..

listerine. Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 6 år sedan

Kolla dynamisk stretching, finns på Försäsongsträning med Wille Lindberg är på Freeride!

livet är en semester Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

Vad är syftet med träningen till att börja med? Vilken typ av träning och övningar gör du mer specifikt?
Har du varit/är "överviktig"(världens sämsta jävla ord, vill inte använda det men folk förstår vad man menar)?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Ake_Astrom
315 inlägg
Ake_Astrom 315 inlägg 6 år sedan

Komplettera med någon variant av power yoga rekommenderar jag oavsett i vilket syfte du tränar.
Det ger rörlighet, balans dvs. smidighet och styrka för hela kroppen vilket aldrig är fel.

//Åke

Linoos
65 inlägg
Linoos 65 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Linoos (6 år sedan)

Ta ett varmt bad med olja smile Alternativt drick olivolja, mjukar upp muskulaturer och leder!

Johanflorell död ?! Citera
FabbeThePeak
75 inlägg
FabbeThePeak 75 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad FabbeThePeak (6 år sedan)

delta :

Stel som i dagarna efter gymmandet? = warm up och warm down vid träningen, stretching. Kan köra "aktiv vila" om du har dag(ar) mellan passen, dvs lätt jogg... Eventuellt magnesium tillskott..

"Stel som i dagarna efter gymmandet?" Antar att du menar träningsvärk. Stretching har ingenting med träningsvärk att göra, du kan inte lindra träningsvärken genom att stretcha, varken före, under eller efter passet.

Ts, Stretcha EFTER passet och kör alltid övningarna på gymmet med fullt ROM, alltså fullt rörelseomfång. t.ex när du kör bänkpress så går du alltid ner så att du nuddar bröstet och sedan så långt upp du kommer.

AndersLanden
390 inlägg
AndersLanden 390 inlägg 6 år sedan

Streching är bra vid varje pass för att bli mer rörlig.
En annan del är att variera träningen mellan att köra vissa pass tungt och blanda med rörlighetsträning i olika övningar.
Några bra övningar har du här på Freeride av Wille Lindberg.

landenkungen Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 6 år sedan

Vad är fettförbränningsträning?

Det som inte dödar det härdar. Citera
NyXX
7 inlägg
NyXX 7 inlägg 6 år sedan

Härligt med svar!
Jag menar mer att jag är stel i mina rörelser då jag inte haft mycket aktiv aktivitet förut.

Vill nu mjuka upp kroppen för att få det enklare att vrida kroppen i hopp osv.

Fettförbränning anser jag som powerwalk, lite springa och crosstrainer i ca 50 min sammanlagt.
Jag har en liten mage, det är klart jag har, men jag anses inte som överviktig enlig t.ex. min skolsköterska.

Tränar ofta armar, rygg, ben, axlar, bröst. Kör alltså en blandning mellan allt!

Ahlback
135 inlägg
Ahlback 135 inlägg 6 år sedan

FabbeThePeak :

delta :

"Stel som i dagarna efter gymmandet?" Antar att du menar träningsvärk. Stretching har ingenting med träningsvärk att göra, du kan inte lindra träningsvärken genom att stretcha, varken före, under eller efter passet.

Ts, Stretcha EFTER passet och kör alltid övningarna på gymmet med fullt ROM, alltså fullt rörelseomfång. t.ex när du kör bänkpress så går du alltid ner så att du nuddar bröstet och sedan så långt upp du kommer.

Jag får i stort sett alltid "träningsverk" om jag inte stretchar och kör uppvärmning osv.
Om man är vältränad får man inte träningsverk lika lätt som om man skulle vara otränad. Det är ganska lätt för mig att blanda ihop att vara stel och träningsverk.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

Ahlback :

FabbeThePeak :

delta :

Jag får i stort sett alltid "träningsverk" om jag inte stretchar och kör uppvärmning osv.
Om man är vältränad får man inte träningsverk lika lätt som om man skulle vara otränad. Det är ganska lätt för mig att blanda ihop att vara stel och träningsverk.

Hur kan det vara lätt att blanda ihop dem? Det går att stretcha med träningsvärk men kan kännas mer obehagligt, men är du stel har du en begränsning i rörelse/vighet utan att det för den skull gör ont nånstans. Två rätt skilda saker.

NyXX: varför tränar du på ett gym dessa övningar , varför inte hitta någon "idrott" som ger dig liknande övningar men också stretching? Bara träna på "gym" utan att stretcha kommer du fortsätta vara stel och utan mer realistiska typer av övningar kommer din balans och koordination också lida (dåligt för skidåkning bl a).

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

Varva med lite yoga!

Vinter-Paul
155 inlägg
Vinter-Paul 155 inlägg 6 år sedan

Lee-nus :

Varva med lite yoga!

I Revelstoke, och många andra skidorter har jag läst senare, kördes afterski-yoga. Suveränt komplement och man blir bättre skidåkare, och på andra idrotter för den delen. Och så är det fint för själen också, glöm inte den jäveln.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad FF (6 år sedan)

Försök hitta nån idrott som du tycker är kul också, rätt segt att bara hänga på gymmet tycker iaf jag. Sen tycker jag att det är smart att köra "riktiga" styrkeövningar mest på gymmet. Så blir du stark istället för mest uppsvälld. Du är ju 16 år också och har alla möjligheter i världen att bli skitbra på någon sport fortfarande smile Och såklart, stretcha. Yoga är bra.

NyXX
7 inlägg
NyXX 7 inlägg 6 år sedan

Ursäkta för så sent svar alla, men har inte kunnat logga in via facebook på freeride...

Jag har kört lite ishockey förut & även bandy, men jag är ingen kille som håller på med någon sport länge tyvärr.. Gymmet känns skönare för mig, där jag kan pumpa riktigt hårt och få känna mig utmattad.. Känns som musklerna får verkligen jobba då!

Har börjat stretcha en hel del nu & ska börja intervall köra kondis när jag väl blivit frisk ifrån min förkylning.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook