"Måste" hudarna täcka hela bredden?

Etriol
0 inlägg
Etriol 0 inlägg 6 år sedan

Behöver köpa nya hudar till mina armada TST, hittade ett par black diamond relativt billigt, dock i bredden 110 mm. Mina skidor är 133-103-124.
Alltså är det som mest 11,5mm belag utan stighud där skidan är som bredast.
Gör detta något?

Svar

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 6 år sedan

Nej, bara bättre . du ska ha så att kanterna får grepp och lite till.

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 6 år sedan

Kortsvaret är nej det är inte kritiskt, du kommer ha tillräckligt breda hudar under tillräckligt stor del av skidan för att det ska fungera.

Det långa svaret med teknikaliteter och specialfall utelämnas...

The older I get, the faster I was. Citera
Etriol
0 inlägg
Etriol 0 inlägg 6 år sedan

Ok, bra! Då blir det ett par sådana.

Notosai
25 inlägg
Notosai 25 inlägg 6 år sedan

Jag är ingen "topptursmupp" och kan inte mycket om stighudar, men enligt det lilla jag har läst så ska väl hudarna vara skurna så att stålkant och lite till ligger fritt?

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 6 år sedan

Är hudarna exakt skurna, dvs så att stålkanten + någon mm belag syns längs hela vägen tycker jag att det är riktigt svårt att sätta dit dom. Man måste vara riktigt noga. Istället föredrar jag om det är typ 5mm belag fritt på varje sida.

En aspekt att beakta är också att breda hudar till breda skidor väger en hel del. Jag har, utöver mina huvudhudar, ett par 65mm-hudar som "ligga-i-ryggan-hudar" som jag använder även för breda skidor. Dom väger ungefär hälften mot ett par hudar i fullbredd. Även om de inte är lika bra att gå med som fullbreda hudar så fungerar det ändå rätt skapligt, speciellt om man splittar dom så att man kan sätta ut dom mot kanterna och låta mitten på skidan vara hudfri istället för kanterna.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Jag har oxå ett par gamla smala hudar som mäter in omkring 65 mm. Har kört med dem både på mina Sidestash (108) och Super 7 (117). Helt OK så länge det inte brantar på ...

Jag har inget bakfäste på dessa hudar utan de är bara avrundade i bakänden. Hur fungerar det med att splitta? Låter man bakdelen vara isär (splittad) eller lämnar man den "oskuren".

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad A-Pow (6 år sedan)

Mountain_Man :

Jag har oxå ett par gamla smala hudar som mäter in omkring 65 mm. Har kört med dem både på mina Sidestash (108) och Super 7 (117). Helt OK så länge det inte brantar på ...

Jag har inget bakfäste på dessa hudar utan de är bara avrundade i bakänden. Hur fungerar det med att splitta? Låter man bakdelen vara isär (splittad) eller lämnar man den "oskuren".

/MM

jag skör mina splittade och "oskurna" bak, funkar riktigt bra, iaf det lilla jag har hunnit gått med dem

Mountain_Man
4119 inlägg

A-Pow :

Mountain_Man :

/MM

jag skör mina splittade och "oskurna" bak, funkar riktigt bra, iaf det lilla jag har hunnit gått med dem

Hur långt ska lämnas osplittat i ändarna? På ett ungefär?

/MM

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

A-Pow :

Mountain_Man :

/MM

Hur långt ska lämnas osplittat i ändarna? På ett ungefär?

/MM

så kort som möjligt tycker jag. du kan med fördel sätta någon förstärkning, tex några stygn, där splittningen upphör, så att du inte råkar slita isär hudarna mer när du drar loss dom från skidan eller från sig själv så att säga.

Mountain_Man
4119 inlägg

Jag skulle uppskatta en bild på ett par hemsplittade hudar. Gärna hur de ser ut på skidorna. Någon som orkar?

/MM

larsrudal
28 inlägg
larsrudal 28 inlägg 6 år sedan

Tror definitivt att detta är lite godtyckligt. Har själv ett par BD Ascension hudar som ursprungligen var skurna för ett par Arno Adam (runt 90 mm midja om jag minns rätt). Sen dess turar man ju på fetare lagg...

Splittade mina hudar så att ca 15 cm i varje ände är intakt. Själva snittet är så rakt jag kunde men på inget sätt spikrakt. Hur som helst funkar de bra på mina lagg med 108 mm midja. Om det är isigt i spåret och det brantar på rejält kan det bli lite bakhalt så då får man gå lite försiktigare. Det tar ju också lite längre tid att få på och av hudarna, särskilt om det blåser.

Samanfattningsvis tycker jag det är klart funkis och så passar de ju till lagg med olika bredd. Lite lättare borde det ju också bli men jag har så tung utrustning så det känns som det kvittar.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook