Varför svänger folk på transsportsträckor?

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad JaroV (6 år sedan)

Jag blir så förbannad. Idag fick en kärring bägaren att rinna över.

Varför svänger man (inga carving-svängar) på en transportsträcka? Okej, om det skulle vara brant, men i detta fallet var det inte det och man såg på långt håll att man skulle behöva fart för att slippa staka sig fram som en gris.

Det som gör mest frustrerad är att hon tar upp hela(!!!!) skiten, och hon kollar ej heller över axeln när hon gör sina sladd-svängar.

Visst, oddsen för att jag stöter på henne igen är inte så heta men det är inte första gången man stöter på en sådan jäkel.

Vad tycker ni? Jag kan ju knappast vara ensam om att bli frustrerad över ett sådant "fenomen".

EDIT: För er som undrar vart detta utspelade sig var det i Åre, transportsträckan mellan VM8:an och VM6:an/WC-liften.

Never promise something you can not promise. Citera

Svar

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

Chilla. smile

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 6 år sedan

Relalalalalaxa.

EAarup
120 inlägg
EAarup 120 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad EAarup (5 år sedan)

hagelbössa?

Vad vore världen utan tjejer? -pain in the butt.. Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

EAarup :

ta med hagelbössan laddad i ryggsäcken nästa gång så ska du se att kärringen inte kommer vara ivägen mer..

Kul. Du verkar ju vara en tuff och rolig kille.

EAarup
120 inlägg
EAarup 120 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad EAarup (5 år sedan)

yes

Vad vore världen utan tjejer? -pain in the butt.. Citera
iche
230 inlägg
iche 230 inlägg 6 år sedan

Det är jullov. Fjollträskarna är uppe..

https://www.redbull.com/se-en/ Citera
havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 6 år sedan

Sjuk irriterande med sladdtanter men inte mycket att göra åt tyvärr sad

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 6 år sedan

Acceptera att det är turister som åker som turister som betalar för att det överhudutaget finns system att åka i. Det är knappast de relativt mycket färre som kör svarta linjen eller droppar 20m-klippor som drar in pengarna som krävs för att skidorter och skidindustri ska rulla. Antingen köper man en egen backe eller så slutar man att gnälla.

patr
97 inlägg
patr 97 inlägg 6 år sedan

Klart man måste få gnälla!
Är det nån som aldrig har blivit iriterad i liknande situationer?

Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 6 år sedan

Närmast skidåkaren vinner!

TurboM
2 inlägg
TurboM 2 inlägg 6 år sedan

Hur står det till med skidskillsen om du har problem att passera en sladdande kärring på en transport? big_smile

F.ö. kolla du över axeln varje gång du svänger? Det finns garanterat folk som åker fortare än dig som vill passa. Frågan är då om du håller undan för dessa?
Nä jag trodde inte det så vad var det du var irriterad över?

bigf1sh
36 inlägg
bigf1sh 36 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad bigf1sh (6 år sedan)

Nu kan jag självklart inte svara för varför just denna personen gjorde som hon gjorde, MEN jag var uppe i Åre förra veckan och lärde mig åka snowboard och dom enda blåa backarna som var öppna var transportsträckorna mellan VM8an och VM6an. Hade jag fått välja vilken annan blå backe som helst hade jag valt den, men det fanns inga öppna så jag hade inte så mycket att välja på.

Sen är vissa människor bara inte uppmärksamma på någonting som sker i deras omgivning överhuvudtaget. Det är bara att acceptera eller bli skitarg på alla idioter som åker som dom äger vägarna/pisterna/cykelbanan etc etc. Jag personligen väljer att acceptera att det finns sådana människor och anpassar mig. Det är därför man åker offpist så fort man får chansen kanske...

lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 6 år sedan

Är du en sån som blir arg av att någon går mitt på trottoaren?

SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 6 år sedan

lundatok :

Haha +1 big_smile

Snö är roligt! Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

Dumma människor beter sig dumt, rädda människor beter sig ofta på ett sätt som är konstigt för de som inte är rädda, fler frågor?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 6 år sedan

Hade du problem från 8an till 6an idag så är mitt tips att valla brädan. Det va ju medvind och sjukt bra fart.

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 6 år sedan

TurboM :

Hur står det till med skidskillsen om du har problem att passera en sladdande kärring på en transport? big_smile

F.ö. kolla du över axeln varje gång du svänger? Det finns garanterat folk som åker fortare än dig som vill passa. Frågan är då om du håller undan för dessa?
Nä jag trodde inte det så vad var det du var irriterad över?

Ja det blir ganska svårt när det är massa andra runt också. Jag vill ju inte behöva bromsa.

Ja jag kollar över axeln varje gång jag gör en sväng ut i backen eller när jag ska passera folk.
Kan säga att jag är långt över medeln i skidåkning då jag har tävlat flera år så blir inte så ofta passerad, endast på transsportsträckor om jag har dåligt glid, men jag svänger fan inte om jag ser att jag behöver fart.

JaroV
319 inlägg

lundatok :

Vad har trottoarer med detta att göra?
Gå och lägg dig om du har inte något vettigt att komma med.

Och nej, jag har inga problem med folk som går i mitten av trottoaren.. det är lättare att ta sig förbi dem.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

En sådan här http://www.chainreactioncycles.com/Mode … elID=20105 har jag på min Electra. Du kan fethaja att folk som går på cykelbanan flyttar sig när man 'påminner' dem (roligast hittills var när en, eeh, astuff HD-kille från någon sunkförort stod och hängde utanför McDonald's (växer vissa människor aldrig från Happy Meal?). Hade han inte haft någon tjej bredvid sig hade han nog jagat efter mig på sin moppe). Borde funka även på transportsträckor. Men stora frågan är, varför åker man skidor på ställen som har transportsträckor?

Torma
7 inlägg
Torma 7 inlägg 6 år sedan

Vad vore livet utan dessa arga män i världen...
Om du är i Åre på semester -vad/hur trodde du det skulle vara i backarna? Om du bor här i Åre -åk en annan vecka, vi lever på dessa turister och de är mer än välkomna.

Robban72
34 inlägg
Robban72 34 inlägg 6 år sedan

De åker väl efter sin förmåga? Jag ser hellre att de gör det än att de kommer okontrollerat i alltför hög fart. Om du har tävlat i flera år så borde detta inte vara ett problem för dig. Själv brukar jag knacka stavarna mot varandra när jag kommer ikapp ett blåbär.

kaian
66 inlägg
kaian 66 inlägg 6 år sedan

Pricka en dansk, 20 poäng. Pricka en tysk, 50 poäng! Barn ger x2!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Skyll dig själv om du kör transporter i Åre. Lika dumt att bli irriterad på folk som sladdar där som att sätta sig i bilen och köra in i Sthlm centrum kring 08.00 en vardag... och bli störd över att det är många bilar!

Svenska fjällvärlden är enorm och extremt glesbefolkad. Inte alls svårt att hitta en fjällsluttning där man kan lägga sina egna spår i helt egen takt oavsett om du är i Åre eller Sälen och oavsett om det är Jul, Nyår, Sportlov eller Påsk!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad limegreen (6 år sedan)

jag kan inte annat göra än att hålla med båda läger i frågan. för majoriteten av de som åker skidor minst 1 vecka om året har då sannerligen, någon gång, blivit irriterad på annan skidåkare, även om det specifikt ej rört o-observanta svängisar på transportisar. vi människor har en tendens att irritera oss på andra, som oxå är människor. antingen avtar irritation med stigande ålder (vilket torde tyda på mognad) eller så eskalerar den. att den eskalerar får ses som högst naturligt och kan således ha mången orsak. livet är en.

en humörs-mässig bra dag på transportsträckan: jag susar förbi ev. sväng-kusar, alt. utbrister i ett högt & glatt "tjoflöjt" ca 20 m innan passerandet. en dålig dag på samma plats: jag bromsar in så att den jäveln får åka. när jag står där å skriker å gormar (å hoppas att ingen hör) å har knäckt en stav så kommer de vanliga grubblerierna upp om reinfelts satans tillväxt-cirkus som inte direkt främjar en hållbar utveckling, den s.k. "utvecklingen" av åre-helvetet, kvinnans kollektiva fördummande av sig själva genom detta ständiga fokus på det yttre (alltså framhävning/ev. makt-positionering av sin mänsklighet i form av jucka-på-madrasser). ev. måste jag gnugga ansiktet i snön för att slutligen skratta högt åt mig själv å vad jag sysslar med. jag ser till att påminna mig om barndomens lättja varpå jag lägger av en ordentlig möök för att sedan åka ner fakie genom skogen å slutligen få avnjuta en kopp varm tjoklad med grädde. vid behov kollar jag lite på eurosport. ännu en dag i livet. vad är väll en bal på slottet?

JaroV
319 inlägg

Mountain_Man :

Skyll dig själv om du kör transporter i Åre. Lika dumt att bli irriterad på folk som sladdar där som att sätta sig i bilen och köra in i Sthlm centrum kring 08.00 en vardag... och bli störd över att det är många bilar!

Svenska fjällvärlden är enorm och extremt glesbefolkad. Inte alls svårt att hitta en fjällsluttning där man kan lägga sina egna spår i helt egen takt oavsett om du är i Åre eller Sälen och oavsett om det är Jul, Nyår, Sportlov eller Påsk!

/MM

Ditt argument är värdelöst.
Jag behövde ju ta den transsportsträckan?

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 6 år sedan

http://ompldr.org/vNjl0aQ/trololo.jpg

HampZz0n
134 inlägg
HampZz0n 134 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad HampZz0n (6 år sedan)

Det är därför man undviker transportsträckor under högsäsong veckorna. Nått som stör mig mer är folk som står på mina skidor i liftkön vet inte om dom tror dom kommer snabbare fram i kön när dom står på personen framförs skidor och flåsar i nacken.

JajeBule! Citera
Vattendroppe
Online 3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 6 år sedan

JaroV :

Ditt argument är värdelöst.
Jag behövde ju ta den transsportsträckan?

Du har uppenbarligen en alldeles för fientlig inställning till att knalla lite.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Igel
160 inlägg
Igel 160 inlägg 6 år sedan

Som brädåkare har jag var säsong problem med den typen av åkare som avses i tråden. Vet man att man behöver fart för att klara en flack längre fram, är det väldigt irriterande att behöva sakta ner för att de upptar hela ytan med sina slowturns.
Men jag brukar försöka göra mej hörd, skrapa lite med brädan och slänga fram ett "schuldigung" när man kommer nära, så brukar de hålla åt sidan.

Live 2 tell Citera
Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 6 år sedan

Ähum... men upphinnande åkare har alltid väjningsplikt, ren basics!
Håller med MountainMan, skidsverige ÄR glesbefolkat, var tacksam för det.
Kom just hem från ett överexploaterat St Anton (det var 20 år sen sist...!), där kan vi verkligen snacka om vinglande åkare på transportsträckor, så jag bara citerar Lee-nus... "chilla!".
Eder
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 6 år sedan

JaroV :

lundatok :

Vad har trottoarer med detta att göra?
Gå och lägg dig om du har inte något vettigt att komma med.

Och nej, jag har inga problem med folk som går i mitten av trottoaren.. det är lättare att ta sig förbi dem.

Tycker du att denna tråden är så mycket mer vettig?

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Finns en värld bortom transporterna (och trottoarerna)

https://www.freeride.se/img/photo/normal/f910fee482a7b53c74ffbfc4121e59d2.jpg

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

Finns en värld bortom transporterna (och trottoarerna)

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 1e59d2.jpg

/MM

+1. Åkte på den idag.

jibbsara
49 inlägg
jibbsara 49 inlägg 6 år sedan

EAarup :

ta med hagelbössan laddad i ryggsäcken nästa gång så ska du se att kärringen inte kommer vara ivägen mer..

HHAHA SÅ. JÄVLA. SKÖÖN!

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 6 år sedan

Vore det inte optimalt med en gastuta i fickan?? smile

OEngstrand
52 inlägg
OEngstrand 52 inlägg 6 år sedan

När pappa lärde mig åka skidor så sa han alltid "Du ska fullständigt skita i folk bakom dig, dom med högre hastighet ska ha uppsikt. Du ska endast hålla koll på framförvarande så tänk efter hur dom kan bete sig, om dom tänker stanna, svänga osv. Om du kommer till en korsning där transportsträckan korsar nedfarten så ska du hålla koll uppåt och framåt"

Jag har då alltid kört med den stilen, har aldrig behövt stannat för krångelkråkor på transportsträckor eller i pisten.

Stör du dig på plogande åkare som skrapar upp stora bulor i pisten också?

Berggrund
195 inlägg
Berggrund 195 inlägg 6 år sedan

På något forum någonstans skriver en dam just nu "Var i Åre förra veckan och blir så välldans irriterad på alla pojkspolingar som ska hålla på att stressa i backen, nära åker de och alldeles för fort"

Vi får acceptera att folk svänger på transportsträckor, precis som vi får acceptera att folk gör gigantiska carvingsvängar och tar upp hela backen, gör traverser över backen, står still mitt i backen, trampar på skidorna i liften, försöker tränga sig o.s.v. Jag tror att skidåkning kanske är den optimala övningen i självkontroll.

Det enda vi aldrig någonsin ska acceptera är att bli på åkt av någon som kommer uppifrån med högre fart. Det är alltid fel.

Låt damen ta sina säkerhetssvängar (transporten är ju faktiskt så pass brant) och kom ner nån minut senare. Väl nere får du ta en tablett lugnande och vara tacksam för den extra motionen du fått.

Valmgren
214 inlägg
Valmgren 214 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad resqual (6 år sedan)

Borde införa "högfartsdagar", likt den klassiska kvällsskidåkningen. Två förmiddagar i veckan får endast dem med god teknik och hög hastighet åka i några, noga utvalda, röda/svarta backar. Om några blåbär letar sig dit får dem räkna med folk som kör om dem nära.
Alternativt kan man ha en "Take no prisoners" regel på dem dagarna också. För att underlätta lite.

Kanske ska börja med ett handikappsystem inom skidåkningen?

richie_sthlm
181 inlägg
richie_sthlm 181 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad richie_sthlm (6 år sedan)

man irriterar sig, man brusar upp sig, man åker därifrån, man tar en stor stark + shot. Done deal lol

Att folk stampar på skidorna är lätt åtgärdat:
1 Köp blänsylta och titta ut personen som om han vore ett ufo
2 Stampa tillbaka om personen forstätter efter steg 1.
Funkar alltid big_smile

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 6 år sedan

@ resqual
tanken med högfarts-dagar e god å lockande. dock tror jag det skulle
resultera i katastrof. det skulle gå skytteltrafik till
sjukstugan med div. åkommor. i huvudsak pojkar å män skulle
köra över en direkt hälsosam hastighet. å tänk dig att man samlar
alla dessa ihop.. helvete vilka otrevliga kollisioner/krascher å ur-körningar det skulle bli,
om man får anta. avd. "ove, är du snäll å går å hämtar den där bröstkorgen
som hänger i björken där borta"..
de s.k. blåbären har alltså en god bromsande funktion.

nej, ett tips: om man åker mycket på samma skidort så lär man sig efter hand
var i systemet å när på dagen cirka det finns utrymme för div. ljudvalls-projekt,
knäsvaga elvor etc. sedan om man känner att det ändå är dags att brassa på lite å det är
en del med-resenärer i backen, ja då väntar man på toppen av en backe tills
det glesat till sig/senast sedda sällskap fått någon minut å därefter lägger man på
en ordentlig rem utför innan nästa lift-lass e på väg i ens riktning.
if you ain´t first - you´re last!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook