Barnskidor - Rocker eller inte?

tamiren
0 inlägg
tamiren 0 inlägg 5 år sedan

Hej,
Håller på och kollar på nya skidor till dottern (10 år, 142 cm, 32 kg), som är en medelgod åkare som håller till mest i pisten och skogen. Står mellan valet att antingen gå på en traditionell pistskida, eller en Rockerskida (ex. Völkl Gotama eller K2 Bolt Jr). Hur skall jag resonera?

Vad är en lagom längd för Rocker-skidorna?

MVH/Mattias

Svar

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 5 år sedan

Ska man inte åka bana rekommenderar jag Gotama JR å det varmaste. Så lättåkta plus kort åkyta att man kan ta i lite längdmässigt. Dottern på 7 började med dem ifjol. 118 cm, vilket är lite kort nu. Åker rätt obehindrat lössnö nu, kör på i pisten och älskar skogsbanor. Stannar på en femöring tack vare rockern. Känns mer välbyggda än K2.

Men jag ville att hon skulle återgå till carving för att få upp intresset för banåkning, köpte ok skidor på 130 cm. Hon testade ett åk och sa att hon aldrig mer skulle köra carving. Gotama-skidorna är så förlåtande att man kan göra lite fel rent tekniskt utan att bli straffad. För och nackdelar med det. Med tiden lär de sig nog 100% rätt teknik, nu är det lite innerskida etc utan att det blir svårare för det.

Vill man få in dem på carving i pisten är dessa Head mycket bra:
http://www.head.com/ski/products/skis/j … ?region=eu

PhatFred
297 inlägg
PhatFred 297 inlägg 5 år sedan

Skare skrev:

Ska man inte åka bana rekommenderar jag Gotama JR å det varmaste. Så lättåkta plus kort åkyta att man kan ta i lite längdmässigt. Dottern på 7 började med dem ifjol. 118 cm, vilket är lite kort nu. Åker rätt obehindrat lössnö nu, kör på i pisten och älskar skogsbanor. Stannar på en femöring tack vare rockern.

+1

148 cm nu, 158 ev. för långt (men att växa i, om plånboken ska styra...)

tamiren
0 inlägg
tamiren 0 inlägg 5 år sedan

Tack för bra input.

158 cm låter i längsta laget, funderade själv snarast på om 148 cm är för långa med tanke på att hon är ganska lätt.

Ekan66
42 inlägg
Ekan66 42 inlägg 5 år sedan

Mina barn har älskat och hatat rocker. Sonen ,14 år, älskar för åkkänslan och dottern ,11 år, hatar för hon orkar inte styra dem i liften och på transporter. Så lite lotteri kan det vara:)

Ekan66 Citera
Hybris
23 inlägg
Hybris 23 inlägg 5 år sedan

Min dotter (f 2005) hade ett par K2 Missy 109 med "all-terrain rocker" som enda par skidor förra säsongen. Hon både tävlade (SL/GS) och friåkte med dem. Hon gillade dem skarpt och konstaterade glatt att hon äntligen hade ett par skidor som gick på snön istället för under den!

I år (127 cm lång och 26 kg) tävlar hon på de Head-skidor som Skare nämner i sitt inlägg. Som friåkningsskidor har hon Völkl Pyra Jr 118 med fullrocker. Hon tycker att den är bättre än K2 Missy på det mesta men särskilt i hög fart.

Jag är alltså positiv till rocker på barnskidor. Jag vill dock lägga till en sak. Som tränare för en barngrupp (5-10 år) kan jag säga att det inte finns något som hämmar utvecklingen av barns åkning så mycket som för långa (och/eller för hårda) skidor. Det gör det mycket svårare att jobba bort medvridning och bakvikt. Min erfarenhet är också att barn med god teknik, men med för långa och/eller för hårda skidor, inte orkar åka ordentligt en hel skiddag utan efterhand "återfaller" i dålig teknik. Som jag ser det bör därför tamirens dotter (om han köper Gotama Jr) välja 138 cm.

Lycka till!

/Jonas

Pistgubbe
230 inlägg
Pistgubbe 230 inlägg 5 år sedan

Min son är 9år och drygt 140 lång. Han körde på Gotama 148 redan förra året. Tycker faktiskt att de kändes bättre förra året. I år tycker jag att han kör lite "fladdrigt" med dem och att 158 förmodligen skulle vara mycket bättre. Min son la också sina superfina Fischer GS Junior på hyllan när han fick sina Gotama.

Tycker att det är en supermodell, men kvalitén är inte ok. Belaget är hemskt och torkar ut hela tiden hur man än försöker sköta dem. Kanske är skidan bättre i år. Klämt på den i butik och den ser nog lite gedignare ut nu.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook