Alperna 2013/2014 - Vart ska man åka?

ebbaed
9 inlägg
ebbaed 9 inlägg 6 år sedan

Hej!
Jag och en tjejkompis är galet sugna på en säsong i Alperna efter studenten, vilket blir 2013/2014 men har ingen tidigare erfarenhet av att säsonga. Vi har båda varit i Alperna tidigare bland annat Val Thorens och Bad Gastein. Nu undrar vi förstås vilket ställe ni skulle rekomendera att åka till om man åker för första gången? Vi har inga direkta krav förutom de självklara, bra skidåkning, relativt billigt och bra boende, bra party och trevliga människor!
Bara ös på med tips, det skulle vara till stor hjälp!

Svar

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad A0S (6 år sedan)

Tjena! Tar också studenten nu till våren och har planerat att säsonga till nästa vinter i Verbier eller Val d'isere. Inte riktigt bestämt mig än...

BG och St Anton är iaf knökfullt med svenska säsongare så om ni är rädda för att inte kunna språket behöver ni inte oroa er, det snackas svenska på samtliga butiker o restauranger. Billigast är det i Österrike samt Italien pga en låg euro. Dyrast är det i Schweiz. Bäst åkning skulle jag säga Verbier eller alla andra stora skidsystem med hög fallhöjd. Fest och party är det ju på samtliga större orter men enligt mig så är det snäppet mer i BG och Anton. Boendet blir ju vad man betalar för men säsongsbostäder brukar i allmänhet inte vara dom fräschaste på orterna...

Andra orter att titta på:
Serre Chevalier
Mayrhofen
Zermatt
Engelberg
Chamonix
Sestriere
Nendaz
Ischgl
Madonna
Cormanyeur
Det finns hur många som helst wink

Tagga till studenten nu!!! big_smile

Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 6 år sedan

Har också börjat fundera på att säsonga nästa år. Tar också studenten nu till våren. Har inte riktigt börjat tänkta så mycket på orter än men har väl kikat lite på st. anton, andermatt, engelberg och whistler. Skall följa tråden med intresse!

moderatorer är sura Citera
MliAlm
4 inlägg
MliAlm 4 inlägg 6 år sedan

Kommer också följa tråden med intresse!
Har själv kollat en del på St Anton, Whistler och Charmonix. Var i St Anton vecka 7 2012 och det var fantastiskt, både under och efter skidåkningen.

Söker även personer att åka med, som verkligen vill åka skidor/snowboard också och inte bara festa.

ebbaed
9 inlägg

@MliAlm
Kul med en tjej i samma ålder som oss! Vi är (änsålänge) två tjejer som fyller 19 i år och vi är intresserade av att bo med några fler då det antagligen blir billigare och betydligt roligare! Festen är absolut inte anledningen att vi åker ner, utan skidåkningen är självklart prio 1. Att man sedan både kommer hinna med att jobba, festa och umgås med nya människor är bara ett stort plus i kanten.
Jag la till dig som vän så kan vi ju följa varandras vägar eller vad man säger haha, alltid skönt att prata med andra som också vill göra en säsong för första gången.

Stridkvist
43 inlägg
Stridkvist 43 inlägg 6 år sedan

Jag kommer också följa den här tråden med intresse! Kommer förmodligen bli säsong för mig, men vet inte vart än.

Tror att jag egentligen är mest sugen på Kanada pga min sjukt dåliga tyska, haha!

Men Alperna kan absolut vara ett alternativ!

DanielMarkusson
14 inlägg
DanielMarkusson 14 inlägg 6 år sedan

Även jag ska ta studenten i år och funderar på att säsonga i alperna eller kanske Kanada nästa vinter.

Riktigt sugen på att göra det så ska följa denna tråden big_smile

Togo
0 inlägg
Togo 0 inlägg 6 år sedan

Inte bara jag som börjat tänka i banorna 2013/2014 än alltså, KUL! smile.. Det är också första gången för mig att göra en säsong, det kommer även bli första gången jag åker till Alperna alls.

Har ni tänkt att spara pengar så ni slipper jobba under hela säsongen? Mina planer är att försöka hitta något jobb, men frågan är ju då om man måste åka ner tidigt innan säsongen eller inte då. (Man vill ju hinna med så mycket brädåkning som möjligt o inte ha ett 24/7 jobb)

St Anton har jag kollat mycket på och läst väldigt gott om, men även Mayrhofen verkar fett, haha, man känner sig sjukt kluven vart man ska, men som sagt jag är öppen för förslag och kan tänka mig att åka tidigt på säsongen för att få ut det mesta möjliga smile

/ Toby

A0S
203 inlägg

TobiasGoeransson :

Har ni tänkt att spara pengar så ni slipper jobba under hela säsongen? Mina planer är att försöka hitta något jobb, men frågan är ju då om man måste åka ner tidigt innan säsongen eller inte då. (Man vill ju hinna med så mycket brädåkning som möjligt o inte ha ett 24/7 jobb)

Har tänkt att jobba 1-2 dagar i veckan och åka under resten av tiden. Har som plan att kötta ihop så mycket cash som möjligt i sommar att ta med mig. Har även planer på att ta med sig bilen ner ska tydligen vara rätt skönt med lite omväxling då och då. vad vet jag? Men det är mina planer iaf smile

Har förövrigt tänkt att åka ner i mitten av november.

Togo
0 inlägg
Togo 0 inlägg 6 år sedan

A0S :

TobiasGoeransson :

Har tänkt att jobba 1-2 dagar i veckan och åka under resten av tiden. Har som plan att kötta ihop så mycket cash som möjligt i sommar att ta med mig. Har även planer på att ta med sig bilen ner ska tydligen vara rätt skönt med lite omväxling då och då. vad vet jag? Men det är mina planer iaf smile

Har förövrigt tänkt att åka ner i mitten av november.

Jag har också tänkt att spara pengar så man har en budget, men frågan är hur lätt det är att hitta jobb som bara vill anställa en för 2-3 dagar / Vecka? Bil tror jag på kan vara väldigt skönt att ha där nere, iaf om man vill åka någon helg o testa något nytt, eller utifall man bara skulle behöva ta sig någonstans!

Mina planer är också November, hur ser det ut med backarna osv, när öppnar första pisterna vanligtvis i Alperna? förstår att det kan vara väldigt olika, men ungefär?

A0S
203 inlägg

Jo vet det där med 2-3 dagar i veckan men vad ska man göra, vill ju kötta puder lixom...
Beror ju mycket på snöförhållandena, Engelberg öppnar ibland redan i oktober medan BG hade problem förra säsongen att lyckas öppna till jul... Därför ett plus med bil att kunna åka till ett ställe som har glaciärskidåkning året om. Kommer ihåg att vi gjorde så när jag gick min skidlärarutbildning då det inte fanns snö i BG åkte vi till Kaprun istället med hyrbuss varje morgon...

Annars kan man ju alltid knata upp om inte liften är öppen wink

hannit
0 inlägg
hannit 0 inlägg 6 år sedan

Tänker också följa denna tråden, är galet taggad inför att säsonga 2013/2014 efter studenten! Har funderat starkt på Kanada, men också alperna. Ska till Bad Gastein för andra gången nu vecka 8, längtar verkligen. Kan dock ingen tyska eller franska haha, så det är nog ett ganska stort problem om man ska jobba där eller kan man hitta jobb ändå?

mater728
0 inlägg
mater728 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad mater728 (6 år sedan)

Hej hopp! Följer också denna tråden med stort intresse!

Har i några veckor nu funderat på en säsong i Alperna men har inte riktigt bestämt mig vart ännu.

Jag är 21 år och bor i Linköping där jag pluggar till Civilingenjör i Maskinteknik. Kommer ta ett sabbatsår till sommaren efter jag läst klart mitt tredje år och är sjukt sugen på en säsong i Alperna.

Skulle vara riktigt nice att redan nu börja spawna lite på orter, boende och sällskap och är öppen för alla idéer!

Även jag åker till största delen för att åka skidor!

Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 6 år sedan

ebed1314 :

Hej!
Jag och en tjejkompis är galet sugna på en säsong i Alperna efter studenten, vilket blir 2013/2014 men har ingen tidigare erfarenhet av att säsonga. Vi har båda varit i Alperna tidigare bland annat Val Thorens och Bad Gastein. Nu undrar vi förstås vilket ställe ni skulle rekomendera att åka till om man åker för första gången? Vi har inga direkta krav förutom de självklara, bra skidåkning, relativt billigt och bra boende, bra party och trevliga människor!
Bara ös på med tips, det skulle vara till stor hjälp!

Bilden säger mig att ni är från malmö? Inte sant?

Angående skidåkningen så finns det väldigt många ställen har egentligen 3 ställen jag hade kunnat tänka mig är sjyssta och passar er.

Val Thorens, St Anton samt någon av byarna kring Val Gardena/Canazei.

Bra drag i samtliga orter samt att det är stora områden. Kan tänka mig att det lätt blir tråkigt om man har samma område att åka i en hel säsong.

Ska själv iväg och säsonga, blir troligtvis St Anton för min del.

Hade varit intressant att höra vad någon rutinerad säsongare har att säga.

Undrar lite över hur det är lättast att fixa jobb, har en del kontakter men om det inte skulle gå vägen så är det bra att ha en plan B såklart.

fredrisch
378 inlägg
fredrisch 378 inlägg 6 år sedan

Val d'Isere eller Val Thorens ett par månader är mitt mål till nästa vinter! Håller alla tummarna för att det ska bli så smile Självklart öppen för annat men det är de orterna jag är sugen på just nu!

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 6 år sedan

Jag har närmat mig andra sidan pölen i stället, och blivit riktigt sugen på Banff i Kanada om det faller in i smaken för någon annan blivande säsongare? Champagnepuder anyone?

Olichor :

samt någon av byarna kring Val Gardena/Canazei.

Bra drag i samtliga orter samt att det är stora områden. Kan tänka mig att det lätt blir tråkigt om man har samma område att åka i en hel säsong.

Canazei eller byarna i omkring är det väl inte direkt något "bra drag i" om man inte refererar till fulla danskar och ryssar som plogar ned för backen och rabblar något oförståndligt på after ski'n! Sedan att offpisten är delvis förbjuden p.g.a. nåt Unesco-världsarv-skit gör ju inte saken bättre. Dock ett mycket trevligt system om man gillar att åka autobahn-breda pister hela dagarna.

Olichor
189 inlägg

A0S :

Jag har närmat mig andra sidan pölen i stället, och blivit riktigt sugen på Banff i Kanada om det faller in i smaken för någon annan blivande säsongare? Champagnepuder anyone?

Olichor :

Canazei eller byarna i omkring är det väl inte direkt något "bra drag i" om man inte refererar till fulla danskar och ryssar som plogar ned för backen och rabblar något oförståndligt på after ski'n! Sedan att offpisten är delvis förbjuden p.g.a. nåt Unesco-världsarv-skit gör ju inte saken bättre. Dock ett mycket trevligt system om man gillar att åka autobahn-breda pister hela dagarna.

Upplevde faktiskt inte det ena eller det andra sist jag var där! Men men...

Vad gäller för Kanada, är det inte speciella visum och liknande som krävs?

skidmannen1
2 inlägg
skidmannen1 2 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad skidmannen1 (6 år sedan)

kul tråd! funderar oxå på att säsonga nästa år!

hugomartinsson
11 inlägg
hugomartinsson 11 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad hugomartinsson (6 år sedan)

Jag och några polare ska oxå säsonga och funderar på Verbier. Bra fest och skidåkningen är grym! Ska bli kul att följa denna tråd. smile

A0S
203 inlägg

Olichor :

I Kanada är det turistvisum i 6 månader som gäller, aschill om man jämför med många andra som bara har 3 t.ex. Sverige!

Visum för att få jobba i Kanada står det och besvaras om flitigt i denna tråd

alexibara
21 inlägg
alexibara 21 inlägg 6 år sedan

Har inte varit iväg själv, men är rkt sugen på att säsonga. Är inne på St Anton, har hört mycket bra om det.
Bra priser, bra åkning och mycket härligt folk och mycket festande. Finns olika system i närheten också om man vill testa lite olika. Om jag skulle kunnat åka iväg så skulle jag nog åkt till St Anton så som det ser ut nu smile

Vildaa
0 inlägg
Vildaa 0 inlägg 6 år sedan

Heej! Jag och en tjejkompis går också ut nu i vår och vill åka till Verbier under säsongen. Det skulle vara sjukt kul att dela boende med några sköna människor! Jag kommer också följa tråden cool

LovisaRosengren
5 inlägg
LovisaRosengren 5 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad LovisaRosengren (6 år sedan)

Hej alla glada!smile

Nu är det så här att jag är en tjej på 18 år som efter studenten ska t St:Anton o säsonga 13/14!! Vilket jag ser att många här redan börjat tänka på, skitkul! Nu är det så att jag redan fixat ett jobb samt boende, dock måste jag få med mig två buddies enl. Hotellägaren pga att de ska få ut ngn vinst på det! O eftersom ingen av mina vänner var intresserade så vänder jag mig till er!
Man jobbar och bor på Parseier Blick, som ligger på Dorfstrasse 101 som ligger precis vid Nassereinliften!

Hyran för hela säsongen ligger på ca 28 000/person och du jobbar ca 3 h om dagen (är ej helt säker) och tjänar ca 8-9 euro/h och av allt detta får du olika förmåner så som bastu, lakan/handdukar, användning av tvättstuga, en o annan middag, sen får man även bjuda ner en o annan kompis för 15 euro/dag i några dagar! Arbetet går ut på att göra frukost o städa säkert massa annat, har inte heeela kollen på de!

Hotellet är super mysigt o litet, ägarna är hur trevliga som helst men är även väldigt stränga. Lilo söker där av personer som är skötsamma o som vill göra ett bra arbete! O som är trevliga osv u name it!
O jag söker någon sköning!
Är det någon som är intresserad elr vill veta mer, så äre bara o höra av er t maj!! Väl mött! smile

Zphinx
18 inlägg
Zphinx 18 inlägg 6 år sedan

Tja!
Jag liksom många andra på denna forumtråd ska ta studenten nu till våren och har siktet inställt på en säsong 13/14.
Vi är ca. 5 helsköna grabbar som ska dra ner till alperna ganska tidigt för att vara på den säkra sidan, min kompis bror har gjort en spontan säsong i St. Anton och har fortfarande kontakt med ägaren till nattklubben där han jobbade, så jobb skulle inte vara något problem! Sen har vi också funderat på Bad Gastein eftersom min eventuella hovmästare är barchef där nere!
Enda "problemet" är boendet, men det löser ju sig alltid!

Vi får se hur det utvecklar sig och kanske man träffar några sköna människor från forumet där nere big_smile
Säg gärna hur ni löser era boende problem längre fram!
Peace!

Omfg Wtf Bbq? Citera
tildus92
22 inlägg
tildus92 22 inlägg 6 år sedan

Kul tråd!

Jag ska också säsonga 2013/14. Första gången för mig som många andra här, ska försöka fixa jobb och boende hemifrån, annars har jag hört att "de e ba o åk, de löser sig!" smile

Mest inne på St Anton, kul att man inte är ensam smile

Är det någon som har bra tips på hur man får boende och jobb?

Älskar puder! // Matilda

Olichor
189 inlägg

tildus92 :

Kul tråd!

Jag ska också säsonga 2013/14. Första gången för mig som många andra här, ska försöka fixa jobb och boende hemifrån, annars har jag hört att "de e ba o åk, de löser sig!" smile

Mest inne på St Anton, kul att man inte är ensam smile

Är det någon som har bra tips på hur man får boende och jobb?

Älskar puder! // Matilda

Oftast brukar det vara lättast att fixa allt på plats, exempelvis kan vi säga att du hittar boende för en vecka här hemma. Sen åker du ner, går runt lite snackar med lite folk osv. Så kommer allt lösa sig! wink

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad somebody (6 år sedan)

LovisaRosengren :

Hej alla glada!smile

Nu är det så här att jag är en tjej på 18 år som efter studenten ska t St:Anton o säsonga 13/14!! Vilket jag ser att många här redan börjat tänka på, skitkul! Nu är det så att jag redan fixat ett jobb samt boende, dock måste jag få med mig två buddies enl. Hotellägaren pga att de ska få ut ngn vinst på det! O eftersom ingen av mina vänner var intresserade så vänder jag mig till er!
Man jobbar och bor på Parseier Blick, som ligger på Dorfstrasse 101 som ligger precis vid Nassereinliften!

Hyran för hela säsongen ligger på ca 28 000/person och du jobbar ca 3 h om dagen (är ej helt säker) och tjänar ca 8-9 euro/h och av allt detta får du olika förmåner så som bastu, lakan/handdukar, användning av tvättstuga, en o annan middag, sen får man även bjuda ner en o annan kompis för 15 euro/dag i några dagar! Arbetet går ut på att göra frukost o städa säkert massa annat, har inte heeela kollen på de!

Hotellet är super mysigt o litet, ägarna är hur trevliga som helst men är även väldigt stränga. Lilo söker där av personer som är skötsamma o som vill göra ett bra arbete! O som är trevliga osv u name it!
O jag söker någon sköning!
Är det någon som är intresserad elr vill veta mer, så äre bara o höra av er t maj!! Väl mött! smile

Fan vilken jävla blåsning, med så kass lön och så dyrt boende måste man ju knega varje jävla dag för att bara täcka hyran typ. Kräv billigt personalboende eller minst att dom halverar hyran.

LovisaRosengren
5 inlägg
LovisaRosengren 5 inlägg 6 år sedan

Aa fast det finns trots allt ngt som heter jobba sommar/höst dvs planering. Inte där för att jobba utan för skidåkningen o att jobba de där xtratimmarna är bara för att dryga ut kassan lite.

Yoggi123
70 inlägg
Yoggi123 70 inlägg 6 år sedan

Jag sticker till BG nästa säsong smile tror jag fixar boende/jobb innan. Kille på 18 år (19 till hösten smile ) från Götet ^^ Ses till vintern tongue

rydbec-k
25 inlägg
rydbec-k 25 inlägg 6 år sedan

Spännande tråd! Jag är i Sankt Anton just nu, och eftersom att många var inne på Anton så kan jag berätta lite hur det är här.
Någon nämnde att det finns gott om svenskar, det stämmer mycket väl. Det är förbannat mycket svenskar, på gott och ont. Lär känna rätt människor och få billigare mat och chans till gratis skiduthyrning om man behöver det.

Mycket fest såg jag någonstans också. JA! spritbummare finns det gott om. Men även om man kan festa tills man stupar så finns det duktiga och seriösa åkare också.

Om du gillar faceshots i liftburen offpist är Sankt Anton kanske inte det optimala stället. Under högsäsong (vilket det är just nu) är det helt otroligt mycket människor och efter ett dump är hela sankt anton området uppkört på en förmiddag. Men misströsta inte, vet man vad man håller på med och får lite koll på området så finns det väldigt fina åk!

Ett hett tips till er som tänkte komma undan billigt och få boende med jobbet. Skit i det! jobba röven av er hemma istället och åk ner och ta vara på dagarna. det suger att behöva lyssna på polarnas sjuka åk när man kommer hem och och slavat en hel dag för inga pengar alls. för det är så det är här. långa arbetsdagar, cheferna är svin, du tjänar dåligt med pengar (10 euro/h om du har tur, dvs).

Du som hade fixat boende på dorfstarsse 101. Gratulerar! sjukt bra boende. det kanske låter dyrt, men om man ska hitta billigare så är det sankt jakob eller pettan som gäller. och då kommer man lägga mycket pengar på buss och taxi. tänk på det.
boende här är dyrt. man får räkna med att lägga ut en hel del pengar om man vill ha ett bra boende.

Ni som satsar på att supa bort morgondagen, åk till BG!

om någon har varit i kontakt med barbara och stefan strolz om boende för nästa säsong, blås av det! (Sankt Jakober dorfstrasse 216)

ursäkta eventuella felstavningar och konstiga formuleringar. är lite onykter efter en bättre apresski på taps.

fråga gärna om ni undrar något om sankt anton!

tjena!

rydbec-k
25 inlägg
rydbec-k 25 inlägg 6 år sedan

Förresten, åk ner med bil! det blir billigare, man får med sig mycket mer prylar, lätt att storhandla, man tar sig lätt till innsbruck, zams, sonnenkopf, langen, lech.. och det är riktigt kul!

elange
0 inlägg
elange 0 inlägg 6 år sedan

Jag ska ner till Val Thorens är tänkt. Varit där två gånger innan men det blir min första säsong 13/14. Tjej från Göteborg, tar studenten i vår och åker snowboard. Har inte hunnit utforska resten av alperna men känner att första säsongen kan vara najs att ha på ett ställe man har lite kännedom om. Min vänkrets är dock inte full av snöälskande människor så släng iväg ett pm om det låter intressant! wink

Lenrik
144 inlägg
Lenrik 144 inlägg 6 år sedan

Verkar som att de är sjukt många 94or som ska ner i vinter nu efter studenten, kuuul!
Sitter i samma situation som många redan beskrivit, säsongsoskuld, nybliven student(i juni), inte bestämt ort än osv osv.

Har dock några förhands val av olika anledningar. Davos, har släkt där men tråkigt/dyrt ställe ganska bra åkning dock.
Mayrhofen, har kompisar som är där nere nu, verkar vara ett schysst ställe. Sista alternativet är BG, av samma anledning som Mayrhofen.
Har inte riktigt fått med mig polarna (än) så nödplan får väl bli att ragga upp boende/säsongskompisar här wink

jaaakob
2 inlägg
jaaakob 2 inlägg 6 år sedan

Hej, kul tråd!
Jag ska också ta studenten i år och ska säsonga i franska alperna hade jag tänkt, dec-april typ. Jag vet inte exakt vart jag vill åka men Val d'Isere känns som ett bra alternativ. Ska troligtvis åka ner själv pga att mina vänner inte är speciellt intresserade. Jag åker ner för skidåkningen främst! Har även läst franska i skolan så tänkte se om man får användning av den... Jag kommer följa tråden med intresse. Ni som ska till franska alperna och behöver en boendekompis får gärna höra av er!
/Jakob

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 6 år sedan

Kulkulkul!

Tar jag med studenten nu i sommar.

Jag hade tänkt att jobba så mycket som möjligt nu i sommar och sedan åka iväg efter jul!
Är mest inriktad på Alperna tror jag.

Siktar på att min säsong ska bestå av offpist, park och öl. Nej men gillar att festa men kan ändå vara uppe med tuppen för att få några bra åk!

Hör av dig ifall du är likasinnad!

Never promise something you can not promise. Citera
jawicky
0 inlägg
jawicky 0 inlägg 6 år sedan

Hej!
Ytterligare en som tar studenten nu i vår och har taggat för en säsong i Alperna hur länge som helst känns det som! Är en 19årig tjej som tänkt sig sin första säsong i Chamonix, vilket också är där jag varit tidigare. Vore hur kul som helst om det finns fler som är intresserade av Cham, då jag kommer åka själv i brist på intresserade kompisar! Är ute efter bra och rolig skidåkning i första taget. Men öl tillhör ju Alperna också, såklart.

Eftersom det blir min första säsong, så är jag jätteglad för tips och liknande!

ebbaed
9 inlägg

Shit va kul att så många hittade till min tråd haha, och att vi redan är såpass många i samma ålder med samma planer! Det är ju fortfarande ganska lång tid kvar men det är kul att många redan vet vad dom vill göra. Jag tycker att vi får köra en uppföljare av denna tråden när det är dags för ordentlig planering eller vad man ska säga. Verkar som att det är många som letar kompisar att åka med vilket är jättekul! Jag hade tyckt det var grymt kul att dela lägenhet med någon man fått kontakt med innan som har samma planer.
Ha det bra så länge smile

MalcSki
0 inlägg
MalcSki 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad MalcSki (6 år sedan)

ebed1314 :

Shit va kul att så många hittade till min tråd haha, och att vi redan är såpass många i samma ålder med samma planer! Det är ju fortfarande ganska lång tid kvar men det är kul att många redan vet vad dom vill göra. Jag tycker att vi får köra en uppföljare av denna tråden när det är dags för ordentlig planering eller vad man ska säga. Verkar som att det är många som letar kompisar att åka med vilket är jättekul! Jag hade tyckt det var grymt kul att dela lägenhet med någon man fått kontakt med innan som har samma planer.

Jag är nog ett par år äldre än många av er andra i denna tråd... Funderar dock också på att säsonga i Alperna 2013/2014. smile Efter att ha jobbat och pluggat lite efter gymnasiet känner jag mig nu sugen på att göra något riktigt kul nu, det vill säga säsonga i Österrike... smile Funderar på att gå skidlärarkurs eller något, öppen för olika tankar och idéer smile

Då jag jobbat en del utöver studier och har jobb för närvarande kommer jag ha lite sparad kosing och är ute efter någon form av jobb som drar in lite extraslantar, men samtidigt ger mig möjlighet till en del egen skön skidåkning samt möjlighet att träffa härligt folk etc... Kommer att hålla koll på denna tråd framöver! Peace

davmyr
0 inlägg
davmyr 0 inlägg 6 år sedan

Olichor :

A0S :

Olichor :

Upplevde faktiskt inte det ena eller det andra sist jag var där! Men men...

finns en tråd om visum osv för Nordamerika någonstans på freeride. De brukar ge ut ca 300-500 visum varje år så det gäller att man är ute i tid

A0S
203 inlägg

ebed1314 :

Ebba .... PlanerarN wink

maxekholm
48 inlägg
maxekholm 48 inlägg 6 år sedan

Vi är tre killar som också, tro det eller ej tar studenten i sommar. Just nu är siktet inställt på en säsong i Mayrhofen!
Vi tänkte åka till Norge i sommar och höst för att jobba ihop ett kapital för att slippa ta jobb under vintern. Jag själv funderar dock på att försöka hitta nån aktivitet vid sidan om åkningen (har hört att det ska vara skönt att ha det), är därför inne för att hitta nått ställe för att plugga tyska.

Mayrhofen verkar ha bra priser sen ligger det nära Hintertux och flera andra skidorter. Allt ingår i "SuperSkiPass"!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook