Kanada / USA 2013-2014

MattiasWille
8 inlägg
MattiasWille 8 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad MattiasWille (6 år sedan)

Jag och en polare kommer ta oss till Staterna istället. Vi vet inte riktigt var än, men Mammoth och Aspen är intressanta då vi tänker ta och roadtripa efter. Vår säsong kommer kanske inte vara jättelänge slutet på december till början av mars, sen blir det roadtrip. Folk som har några rekommendationer på skidort och är det några som är sugna att säsonga i Staterna istället? Hade varit kul att hitta fler som man kan dela ett hus med.
Vi är båda gamla erfarna säsongare sen tidigare som behöver en paus från vår civilingenjörsutbildning, vi är 22 år gamla fyller 23. Ett säsongspass i Aspen ligger på 5500 kr och i Mammoth 5000 kr, så det är betydligt billigare än i Whistler.

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 6 år sedan

MattiasWille :

Jag och en polare kommer ta oss till Staterna istället. Vi vet inte riktigt var än, men Mammoth och Aspen är intressanta då vi tänker ta och roadtripa efter. Vår säsong kommer kanske inte vara jättelänge slutet på december till början av mars, sen blir det roadtrip. Folk som har några rekommendationer på skidort och är det några som är sugna att säsonga i Staterna istället? Hade varit kul att hitta fler som man kan dela ett hus med.
Vi är båda gamla erfarna säsongare sen tidigare som behöver en paus från vår civilingenjörsutbildning, vi är 22 år gamla fyller 23. Ett säsongspass i Aspen ligger på 5500 kr och i Mammoth 5000 kr, så det är betydligt billigare än i Whistler.

Kolla in "the mountain collective pass" för där ingår det 12 dagar skidåkning i bl.a squaw, whistler, aspen och mammoth mfl vilket är rätt bra för 350 dollar om man ändå planerat att åka runt.

I love HEAD! Citera
davmyr
0 inlägg
davmyr 0 inlägg 6 år sedan

Tjenare! har själv lagt upp en tråd om säsongen 13/14(https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=90084) antar att trådnamnet ljuger men men.... Jag och polaren var först inställda på Alperna och framför allt Österrike men Nordamerika börjar locka allt mer. Vi var jävligt nära på att dra förra året, hade ansökt om visum osv men vi valde att plugga ett år till istället. Med andra ord har vi haft ett år till på oss att tagga!

Följer tråden med stort intresse!

Jocke92
15 inlägg
Jocke92 15 inlägg 6 år sedan

Tja!

Jag hade också tänkt att göra en säsong i Kanada nästa vinter och letar efter några andra snö/skidfantaster som också är sugna på Kanada. Jag är en kille på 20 år och just nu pluggar jag men tänker ta studieuppehåll nästa år, jobba ihop pengar och dra till Kanada. Jag har åkt skidor hela livet och anser mig vara en bra skidåkare särskilt i pist men även offpist. Har varit på flera orter i Alperna men aldrig säsongat förut och tänkte att det är dags att ta sig över Atlanten och få lite riktigt puder.
Orter som jag har funderat på är Revelstoke eller Kicking Horse men jag kan tänka mig andra orter också.

Hör av er om ni tycker det verkar intressant!

gretanordin
0 inlägg
gretanordin 0 inlägg 6 år sedan

noeledlling :

Hallå alla snögalna! big_smile

Jag och en polare ska sticka till Kanada i 6 månader med start i november. Whistler är vårat mål, får boende genom jobbet men då är det riktigt tight i små rum, så självklart är vi på jakt efter hus att hyra med andra, detta efter jul & nyår då folk sticker hem igen och det blir billigare. Skulle vara kul att höra med lite folk som tänker likadant. Även ni som redan varit i Whistler, hur dyrt är det egentligen? 200 dollar över i veckan med allt betalt utom mat + 60 000 sek, räcker det för att ha det riktigt gött en säsong? smile

Jag och en tjejkompis har också fått jobb där nere som börjar i November och en till väntar på svar. Vem har ni fått jobb hos? Vi kommer också få ett lökigt rum genom jobbet men har väl sagt lite som er att vi testar och annars får man leta något annat, vore riktigt fett med ett hus! big_smile

Flowmax
12 inlägg
Flowmax 12 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad MaxFranzen91 (6 år sedan)

Tjena!

Ska dra till Whistler nästa vinter i början av november är tanken. Som det ser ut nu kommer jag åka själv, så om någon är sugen på att leta boende tillsammans hade det varit soft. Fyller 22 år nu till sommaren och har åkt skidor varje vinter sen jag var 10 år, detta blir första säsongen dock.

Flyttar till Barcelona i början av Juli så hade gärna velat ha boende kirrat innan dess. Är någon intresserad av att leta någonstans att bo tillsammans eller om ni känner att ni behöver veta något mer om mig är det bara att skriva.

ha det gott
Peace

cool

Shred til' dead Citera
Ashtraymofucku
Online 635 inlägg
Ashtraymofucku 635 inlägg 6 år sedan

Gjorde säsong i Kicking Horse i år! Sjukt bra ställe! Här är en liten film som visar hur bra vi hade det:
(ni som följt FVA 2013 har säkert sett den)

AntonBeckman
24 inlägg
AntonBeckman 24 inlägg 6 år sedan

Hej!

Tänkte åka till Kanada i vinter, är en kille på 22 år (23 om ett par veckor) som letar efter någon likasinnad, har åkt skidor sen jag föddes i princip och har alltid haft en förälskelse för Kanada.

Om det är någon som vet något bra ställe att arbeta på får ni jättegärna säga till.

Samt om det är någon som har varit där tidigare och skulle kunna säga sin budget för en säsong.

Sen, åker ni dit och söker jobb eller använder ni någon av "agenterna"? (typ go international)

Allt gott!

strmgrn007
0 inlägg
strmgrn007 0 inlägg 6 år sedan

Tjene.
Är likt alla andra här extremt sugen på säsong i Canada. Har härjat i Alperna hela denna säsong så tänkte uppgradera mig ett snäpp till kommande. Skidor är vad jag åker och absolut helst utanför pisten.

Hade varit grymt att hitta ett gäng sköna dudes att dela boende med på någon ort i Canada och ba leva loppan 13/14 säsongen. Har inget större krav, vill ha shitloads med snö och trevligt folk. Hejtjohej.

Om ni är något gäng som ska bege er till vintern så hör av er förtusan! Kan va en fantastik sambo

Ashtraymofucku
Online 635 inlägg
Ashtraymofucku 635 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ashtraymofucku (6 år sedan)

strmgrn007 :

Tjene.
Är likt alla andra här extremt sugen på säsong i Canada. Har härjat i Alperna hela denna säsong så tänkte uppgradera mig ett snäpp till kommande. Skidor är vad jag åker och absolut helst utanför pisten.

Hade varit grymt att hitta ett gäng sköna dudes att dela boende med på någon ort i Canada och ba leva loppan 13/14 säsongen. Har inget större krav, vill ha shitloads med snö och trevligt folk. Hejtjohej.

Om ni är något gäng som ska bege er till vintern så hör av er förtusan! Kan va en fantastik sambo

Det behöver inte komma en shitload med snö, vi hade riktigt otur i år, kom 7,2 meter på hela säsongen i Kicking Horse BC, snittet ligger på 10,5 och förra året kom det 13,5 meter. Alperna fick mer snö än Kanada i år, men i normala fall så brukar ju Kanada få mer snö och framförallt bättre snö.

Träffade en hel del Kanadensare som hade vart runt och rest/bott/säsongat på alla möjliga orter i Kanada/Usa och det var inte en enda som tyckte något var bättre än Kicking Horse, är ju sugen på att dra till Alta också men dom amerikaner jag har snackat med säger att Kicking Horse är bättre. Alta får dock mer snö, näst mest i Amerika tätt efter Mt. Baker.

Om jag skulle göra min första säsong i Kanada så skulle jag definitivt välja mellan Alta eller Kicking Horse.
Alta/SB får mer och ännu bättre snö (nästan för lätt) och har bra terräng!
Kicking Horse är det lite folk och den stora puderhetsen (som är i Revelstoke, Whistler osv) existerar inte i KH, visst är det puderhets men kön är 1/5 av den kön i t.ex Revelstoke efter en natts dump!
Terrängen är också bättre i KH än både Alta, Revelstoke och Whistler om man har turutrustning vilket är ett måste om man ska göra säsong i Kanada, har man inga turgrejer, gör en till säsong i Alperna då istället!
Det är mina råd baserat på egna erfarenheter och ord från andra här på Freeride samt Amerikaner.

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 6 år sedan

Tjo!

Avslutar säsongen här i Val d'Isére i övermorgon, och har inga direkta planer på vad som händer framöver.

Spanar på Kanada, framförallt Rev och Kickin' Horse för en ev. nästa säsong om jag inte hamnar i föreläsningssalarna, och puder är då självklart i fokus. Funderat på att ta ett helt års W&H i Kanada, och då arbeta ihop pengar på plats innan säsongen drar igång.

Möjligheten att kunna arbeta på orten väl under säsong hade varit helkul, då det nog skulle kännas rätt segt och bara slöa. Jobbat kväll hela säsongen i år, vilket är perfekt för åkningen. Om någon här har lite inside info på hur lätt det är att haffa jobb så dela gärna med er.

Åker båda bräda och lagg, men blivit en majoritet på skidor i år(100+ dagar) jämtemot typ 5 på bräda. Plockar med ett par feta skidor och hudar till en ev. Kanadasäsong, och har inga som helst problem med timmar av hajkande för ett bra åk.

Håller utkik i tråden, men kommer tyvärr inte kunna ge några raka planer förrän om tidigast ett par månader. Bollar gärna idéer och liknande dock! Kul att det finns så mycket tagg!

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 6 år sedan

Någon som vet om Early Bird-priserna på säsongskorten börjat än? tongue

JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 6 år sedan

A0S :

Någon som vet om Early Bird-priserna på säsongskorten börjat än? tongue

Jag har fått erbjudanden både från Whistler och Vail resorts (www://snow.com). Så det är nog bara att köra på.

felixkarlsson
0 inlägg
felixkarlsson 0 inlägg 6 år sedan

Tjena!

Vi är ett gäng på 6 killar mellan 22-24 år som bestämt oss för en säsong i Revelstoke, från början januari till mitten av april 2014.

Någon som har kontakter angående boende i Revelstoke?

Vi har varit i kontakt med lite husägare redan, men inga toppenalternativ hittills. Är det någon som har erfarenhet om när man bör fixa boende? Tror ni det kommer ut mer boendealternativ på t ex. ownerdirect.com om man avvaktar lite till? Eller ska man ta det som erbjuds redan nu?

Någon som har varit i Revelstoke som är villig att dela med sig av sina erfarenheter så uppskattas det också! smile

//Felix

beaaa
20 inlägg
beaaa 20 inlägg 5 år sedan

Såg att de va længesedan någon skrev hær! Jag ær grymt sugen på att åka till Kanada eller USA i vinter och sæsonga. Ær 21år och har gjort två sæsonger tidigare, i Sælen och Val Thorens. Åker snowboard och kænner att jag vill ta mig utanfør pisterna nu och køra puder! Har inte bestæmt mig før om jag ska jobba eller inte, beror på hur længe man stannar dær. Ær inte sugen efter ett 100% jobb utan mer 2-4dagar i veckan i så fall så att man får mycket tid i backen.

Hør av er om ni vill dela boende! Ær øppen før de flesta orter! smile

Boulder
21 inlägg
Boulder 21 inlägg 5 år sedan

Hejsan!

Även jag ställer mig till gänget som ska säsonga i Nordamerika denna vinter!

Jag är en skön snowboard-kille från Sthlm som kommer åka själv men som gärna möter upp likasinnade. Är HELT öppen för destination och land men skulle gärna vilja hänga i det legendariska Mt. Baker under en tid. Kommer förmodligen inte jobba alltför mycket utan mest passa på att åka och ha kul. Tänkte väl åka så tidigt som möjligt i säsongen och stanna så länge som det går, förhoppningsvis till April.

Har dock aldrig säsongat tidigare och skulle vara tacksam för råd och tips! För det första om boende, vart ska man titta efter boende i skidorter i staterna och Kanada? Något man ska tänka på när man tittar på olika alternativ?

Annars får den som har ett boende klart med en säng över gärna berätta det för mig! smile

Tills vidare, skön sommar!

Moegus Citera
nilsschippers
0 inlägg
nilsschippers 0 inlägg 5 år sedan

Tjohej!

Jag ställer mig också i ledet USA/Kanada säsongen 13/14.

Har åkt skidor sen barnsben i såväl Alperna som våra egna små fjäll här hemma. Jag åker mest pist men har också gett mig på lite offpist på de få ställen det varit möjligt. Anser mig själv vara en ganska duktig men trött piståkare.. Jag vill ut o smaka på lite puder! Park har däremot aldrig riktigt intresserat mig, men vem vet!

Är öppen för det mesta när det kommer till destination och boende. Bara jag får åka och hyran inte äter upp mig. Så om du vill dela boende, u gotta friend in me!

Har inte bestämt mig än om jag ska söka jobb eller inte, men isf blir det nog bara några dgr i veckan så man hinner med lite åkning också smile

Just det, jag är 21 år gammal och av det manliga könet. Jävligt skön dessutom.

Ha det mina vänner! big_smile

jennyk
0 inlägg
jennyk 0 inlägg 5 år sedan

gretanordin :

noeledlling :

Hallå alla snögalna! big_smile

Jag och en polare ska sticka till Kanada i 6 månader med start i november. Whistler är vårat mål, får boende genom jobbet men då är det riktigt tight i små rum, så självklart är vi på jakt efter hus att hyra med andra, detta efter jul & nyår då folk sticker hem igen och det blir billigare. Skulle vara kul att höra med lite folk som tänker likadant. Även ni som redan varit i Whistler, hur dyrt är det egentligen? 200 dollar över i veckan med allt betalt utom mat + 60 000 sek, räcker det för att ha det riktigt gött en säsong? smile

Jag och en tjejkompis har också fått jobb där nere som börjar i November och en till väntar på svar. Vem har ni fått jobb hos? Vi kommer också få ett lökigt rum genom jobbet men har väl sagt lite som er att vi testar och annars får man leta något annat, vore riktigt fett med ett hus! big_smile

Hej! Jag är redan i Kanada, Montreal och lever stadslivet men är sugen på att säsonga i vinter. Hittade ni jobb genom en svensk organisation eller på egen hand? Funderar nämligen också på whistler men vet inte hur pass svårt det är att skaffa jobb, boende osv. Tack för svar!

OlleJardesten
0 inlägg
OlleJardesten 0 inlägg 5 år sedan

HÄJ!

Jag är riktigt sugen på en säsong i Canada, eller i värsta fall alperna. Lite jobb. Mycket skidåkning är tanken. Gjorde förra säsongen på hemmaplan, i Sälen, men skidåkningen där tröttnade man ju på efter en helg.. Nu vill jag ha något mer utmanande, och framförallt, mer puder! Frågan är då vart man ska åka..? Whistler. Revelstoke. Eller vad vet jag? Sitter du på lite trevlig information, please share! Tänker dra med mig lite polare från Sälen i bästa fall. Om du är en skön individ som letar sällskap så är det bara att höra av sig! cool

strmgrn007
0 inlägg
strmgrn007 0 inlägg 5 år sedan

Tjappa återigen. Jag och två polers ska dra säsong i Kicking Horse denna säsong, mitten dec till mitten april typo. Vårt fokus kommer ligga tungt i offpisten och vi turar himligt gärna för bra åk. Personer i samma tankebanor samt pers med tips osv osv etc är enormt välkomna att höra av sig! Kul och bra, hade ju det varit.

Såå willkommen att höra av sig va, jättewillkommen!

ludvigskinstad
28 inlägg
ludvigskinstad 28 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad ludvigskinstad (5 år sedan)

Hej!

jag är sjukt sugen på en säsong i Whistler eller kicking horse eller dylikt!

Jag gjorde iaf en säsong nu denna vinter som va i Schweiz och åkte där i princip bara puder. Gick en del toppturer, dock inte med hudar utan spände fast laggen på ryggan och knata!

Jag skulle iaf vilja fortsätta åka skidor och mycket puder den kommande säsongen och är som många andra jag läst om på denna tråd ensam, eller inte helt säker, men tror jag blir ensam så vitt jag vet! så skulle va kul att haka på några om det finns fler som jag som inte har någon att åka med!

Jag bor i sthlm och är 20 år, skidor är livet, vad mer behöver ni veta? wink

Mvh

vonGohren
8 inlägg
vonGohren 8 inlägg 5 år sedan

Hei!big_smile

Jeg er en normann på 25 år som skal ta meg et halvt år fri fra livet og starte med å stå på ski i Revelstoke i 3 måneder. Jeg er interessert i å finne flere folk som skal dit i samme sesong slik at man ikke ender opp heelt alene:) Jeg driver å søker etter bolig for tiden og føler det går bra. Men er det noen som har laget en facebook gruppe for de som reiser sesong 2014?

felixkarlsson
0 inlägg
felixkarlsson 0 inlägg 5 år sedan

På vanGohrens initiativ så skapade jag gruppen https://www.facebook.com/groups/181429072037109/ - Gå gärna med där om ni ska till Revelstoke 2013/2014.

hannahelfv
57 inlägg
hannahelfv 57 inlägg 5 år sedan

Hej!

Vi har hittat ett megaawesome hus i Whistler. Gångavstånd till lift och centrum. Huset tar 10 pers. Hyra 4800 kr per person och månad om vi fyller det.

Vi är i dagsläget 4 tjejer och söker alltså 6 sköningar till.

Länk: http://whistler.en.craigslist.ca/apa/3931326070.html

Intresserad? PMa, bara PMa!

Joole
32 inlägg
Joole 32 inlägg 5 år sedan

Efter en några säsonger och sista i Fernie BC så har min kärlek till Kanada bara vuxit. roll

Så nu i vinter blir det tillbaks igen och antagligen Revelstoke, drar dit och jobbar med en tjejkompis.
men vore skoj med fler resepartners/room mates.
vi drar nog början av sep och stannar hela säsongen. köpa bil och göra roadtrips till andra system.

För er som fortfarande funderar på ställe i bc. så rekommenderar jag verkligen Fernie.
skön resort med extremt mycket lättåtkomligt puder. du kan åka i en vecka på varje dump så länge den inte kommer under en helg då Calgaryborna invaderar byn.

Sjukt soft stad med många små hak. sjukt bra fest om man vet vart man ska gå med ett avslut på varje vecka på söndagen då hela Fernie firar på Fernie hotell att Calgaryborna har lämnat. big_smile

Om ni är osäkra på att dra till kanada, lägg det åt sidan och gör som Stenmark "det är bara å åk"

Hoppas vi syns där. Peace out

och förlåt för min våldtäkt av det svenska språket.

snystrom
16 inlägg
snystrom 16 inlägg 5 år sedan

Hej! Jag är en tjej på 20 år som tänkte köra en hel säsong i Fernie, åker skidor och är en riktigt glad person. Har tänkt åka själv men det mest pga att andra inte delar samma planer för framtiden. Vill någon ha en bokompis, skidsällskap eller vad som så är jag säkerligen peppad!

RasmusSH
15 inlägg
RasmusSH 15 inlägg 5 år sedan

Hi all future skibums!

Last year, I lived in Whistler as a skibum, it was amazing! Now I work for the company from which I rented my accommodation, called Season Housing. We are located in Copenhagen, and each year we send hundreds of young people getting out on the slopes, suplying them with apartments, houses, and assistance with jobs and visas. Our 8 destinations are: Whistler, Fernie, Mammoth, Breckenridge, Val Thorens, Tignes, Val d'Isere, and Avoriaz.

Traveling with Season Housing you will be part of a community and a network, that ensures your season will become everything you dream of. We provide exclusive package deals on clothing, goggles, skis, boards and cameras.

We still have available beds on all our destinations and we offer a pretty good group discount. If you are interested, want to hear more, or just wanna chat about the life as a skibum, you are welcome to PM me here, or just reply to my post smile

Best regards, Rasmus - Communication and Management – Season Housing

p.s. We will gladly advice anyone about jobs and traveling, even if you find your own accommodation.

Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 5 år sedan

Någon som sitter inne på info om Mammoth?

Tips på boendehemsidor för 2-3 månader.
Hur mycket dyrare blir liftkortet om man inte handlar nu innan säsongen dragit igång?

Parkens har onekligen ett mycket gott rykte, offpisten har jag däremot hört delade åsikter om, någon med erfarenhet?

I hur god tid måste man vara ute? Är det sista skedet nu?

Någon som gjort säsong som kan säga ett ca pris?

All hjälp är välkommen!

zenit
29 inlägg
zenit 29 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad zenit (5 år sedan)

Någon här som inte ska skidbumma utan har working holiday och ska bo här hela året? Bor i Calgary och tänkte om det finns någon att dra med till the rockies när man är ledig.
Är väl medelgod åkare, kanske dålig för att vara i denna tråd. Ca 20-30 åkdagar per år. Vill gå någon bättre lavinkurs innan jag ger mig ut på större berg, men har erfarenhet från svensk offpist fast mest den man når det mesta från liften och lite promenad. Och lite hike med snöskor också.

Är 22 år och är här med tjejen. Åker bräda och gillar att ha kul. Inte någon jättestor partyprisse, hellre hitta på nåt kul i Calgary.

/Johan

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook