Dynafit Beast 16

Skantz
276 inlägg
Skantz 276 inlägg 6 år sedan

Efter tuffa testperioder i skymundan kan man skida lite mer bland folk å t o m visa bild på den!

I den fantastiska Jämtländska skogsskidåkningen testar jag skönheten eller var det odjuret??

Den är kanske det bästa skidindustrin kommit med efter "Tech" bindningen på -90 talet och Dynafits pjäxor med 60° gåläge förstås.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/53471889a2e5f15293995ddee8642354.jpg
I de Jämtländska skidorterna och bergen får man vara helt för sig själv i åkningen vilket är perfekt när man testkör hemligheter som Dynafit Beast. Alltså så länge man undviker Åre vill säga! Hahaa

https://www.freeride.se/img/photo/normal/cc3ede461151579927e832f2715f62b7.jpg
Ska testköras i all terräng. Branta face med klippor är bra skit.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/4208d23637bb08e5a34f58ef96b55853.jpg
Brant skogskidåkning är ju alltid roligt oavsett utrustning. Allt fungerar i detta men det blir ju roligare om man har Dynafits skidor och Bindningar!!!

https://www.freeride.se/img/photo/normal/8e2969751a8bcfe3e25f27114e623d63.jpg
Så här ser den ut i verkligheten ute i snön!

Svar

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snorkel (6 år sedan)

Gött! Men hur är den att åka på då? Att gå med? Hur fungerar den, roterar hälen som vanligt eller släpper den istället i frambindningen? Fastnar man inte i hålen om frambindningen skall lösa ut? Video på hur det fungerar?
Är det något värde i att släpa på dubbla vikten jfr Radical?

peterx
0 inlägg
peterx 0 inlägg 6 år sedan

Finns dom att köpa nu?isf vad kostar dom?

m4kk4n
38 inlägg
m4kk4n 38 inlägg 6 år sedan

snorkel :

Gött! Men hur är den att åka på då? Att gå med? Hur fungerar den, roterar hälen som vanligt eller släpper den istället i frambindningen? Fastnar man inte i hålen om frambindningen skall lösa ut? Video på hur det fungerar?
Är det något värde i att släpa på dubbla vikten jfr Radical?

Alla mina frågor summerade i ett inlägg:)

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

Har sett att de skall kosta 8000-8500 beroende på skistopperbredd. Om de går att köpa i dagsläget vet jag ej men de kanske dyker upp här http://topptursbutiken.se/bindningar.php

Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 6 år sedan

Alltid bra info: http://www.wildsnow.com/9044/dynafit-ne … 2013-2014/
Inget pris än.

/R

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Intressant ... nu finns det alltså en lättviktsbindning som väger mer än en tung turbindning ... för vem och varför?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Skantz
276 inlägg
Skantz 276 inlägg 6 år sedan

se vikt pris här https://www.freeride.se/content/7077/ mer info kommer.

Kommer till vintern 2013 -2014

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

Intressant ... nu finns det alltså en lättviktsbindning som väger mer än en tung turbindning ... för vem och varför?

/MM

Fordi den vil være veldig mye bedre å gå med. Og hvis den fungerer som den skal, så erstatter den alpinbindinger for mange. En binding, flere ski med inserts, ett par støvler (eller kanskje to). Done.

Time will show, selvfølgelig, men potensialet er der.

simen at downskis.com Citera
Vattendroppe
Online 3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

/MM

För Dynafit, de vill sno till sig kunderna som tror att techbindningar inte håller. Lite mystiskt tycker jag dock de resonerar. De väljer en duke framför en baron eller tour för att de vill ha mer metall i bindningen, men en bindningar som är nästan uteslutande konstruerade i metall är lite läskiga! big_smile

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

Insertsen eller vad man nu skall kalla dem som behövs för häldelen. Hur ser de ut? Funkar det med en Radical om man har den på? Känns otroligt lite 2013 om man skall behöva skruva av och byta någon del om man vill köra ett par Radical. Små prylar tappas lätt bort och sedan var den dagen förstörd.

T-son Citera
Vattendroppe
Online 3029 inlägg

jocke_torkelson :

Insertsen eller vad man nu skall kalla dem som behövs för häldelen. Hur ser de ut? Funkar det med en Radical om man har den på? Känns otroligt lite 2013 om man skall behöva skruva av och byta någon del om man vill köra ett par Radical. Små prylar tappas lätt bort och sedan var den dagen förstörd.

Det finns bild på den nya inserten i ryktestråden och lite info om den där! Som det ser ut där är det bara så att det finns "metallvingar" på den nya hälinsättningen, så det ska funka med radical också.

Här är inlägget förresten: https://www.freeride.se/forum/thread.ph … =2#r994207

jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 6 år sedan

bästa bilderna och mest info hittills. http://www.tetongravity.com/blogs/Dynaf … 498113.htm

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Jag trodde reklam var förbjudet på forumet?

Vattendroppe
Online 3029 inlägg

la_grave :

Jag är förvånad över att du inte är förbjuden på forumet än.

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

la_grave :

Om det här är reklam så skall man inte kunna diskutera några prylar alls då det också kan ses som reklam.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 6 år sedan

Tancoll :

la_grave :

Om det här är reklam så skall man inte kunna diskutera några prylar alls då det också kan ses som reklam.

Ni ser inte att det är lite skillnad på när t.ex. Glisseur eller MnO såsom oberoende testare, beskriver sina intryck av en pryl och detta? Hela första inlägget kändes som ett rent reklamuppslag.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Pillard :

Tancoll :

la_grave :

Ni ser inte att det är lite skillnad på när t.ex. Glisseur eller MnO såsom oberoende testare, beskriver sina intryck av en pryl och detta? Hela första inlägget kändes som ett rent reklamuppslag.

Klart gränsfall ... men intressant. Har nämnt det tidigare. Borde kunna fungera med en forumavdelning (eller vad det heter) enbart med produktnyheter där tillverkare, representanter, ambassadörer och annat löst folk med kommersiella intressen fick lägga ut sin produktinfo. Hursomhelst värt att testa!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

Pillard :

Tancoll :

Klart gränsfall ... men intressant. Har nämnt det tidigare. Borde kunna fungera med en forumavdelning (eller vad det heter) enbart med produktnyheter där tillverkare, representanter, ambassadörer och annat löst folk med kommersiella intressen fick lägga ut sin produktinfo. Hursomhelst värt att testa!

/MM

Godt forslag. Det funker fint på Italienske Skiforum.it. Der har de en egen "dialogo diretto con le aziende freeski".

simen at downskis.com Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snorkel (6 år sedan)

Pillard :

Tancoll :

la_grave :

Visst men även med start i de bästa av intentioner kan man hamna i reklam. T ex Projekt Opinion kan ju lätt tolkas som reklam för Extrem. Gränsen mellan sponsring och reklam är ytterst diffus. Det är mer eller mindre omöjligt att dra en klar gräns och det är upplagt för tyckande. När är en skribent sponsrad? Skall man ha minst 100000 USD i ersättning cash eller räcker det med en bunt klistermärken?

Bättre då med en forumdel för produktinfo. En moderator kan då flytta en tråd som hamnat snett istället för att banna en alltför entusiastisk sponsrad användare.

Samtidigt så är ju Freeride ett kommersiellt drivet forum som är beroende av annonsintäkter. Kanske kan tillverkare få köpa en egen tråd i produktforat för X kr/år?

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 6 år sedan

Jag tycker att varje märke/tillverkare kan få ha sin egen tråd där (eventuella) representanter svarar på frågor och presenterar nyheter mm. Har man ingen representant = ointresserad av kundservice för en liten, men kunnig och kräsen marknad. 1000 Tack till de som hänger här dock (ni vet vilka ni är..)

Men nu är vi lite OT här..

Ordning i ledet och skärpning wink

Det är bara vad du TROR! Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

jonny :

bästa bilderna och mest info hittills. http://www.tetongravity.com/blogs/Dynaf … 498113.htm

Bra info. Tydligen så har elasticiteten förbättrats från 4 mm till 10 mm vilket skall vara i recebindningsklass. Hur mäter man dessa millimetrar? Puttar man hälen och sidan resp drar den uppåt och kollar när den inte åker tillbaka? Eftersom vinklarna blir olika borde måttet diffa beroende på pjäxatorlek.

Frambindningen är tydligen rörlig i åkläge för att tillåta hälens ökade elasticitet utan att det släpper fram. Det är alltså hälen som bestämmer om skidan skall lossna eller ej, precis som på tidigare bindningar.

+
Bättre elasticitet är den avgjort bästa förbättringen.
DIN 16 för de som vill ha det

-
Vikt, nära dubbelt mot DIN 12 Vertical/Radical
Pris. nära dubbelt mot DIN 12 Vertical/Radical

+ jfr konkurrenter
Jfr t ex Duke så är den flera hekto lättare samt bästa fördelen, man slipper lyfta ett kg bindning i varje steg eftersom bindningen är kvar på skidan istället för att sitta fast på hälen.

Ämnet är låst och kan inte besvaras.
Låst av Martin_Akesson.