Hur vanligt med höjdsjuka?

Wily
12 inlägg
Wily 12 inlägg 6 år sedan

Hittade boende i alperna på 2600 meters höjd vilket verkar trevligt. Åtminstone tyckte jag det innan jag sprang på den här sidan om höjdsjuka: http://wikitravel.org/sv/H%C3%B6jdsjuka

Det fick hypokondriådran att sätta igång!

Har ju åkt innan lite grann (osäker dock på vilka höjder), men aldrig reflekterat över att höjder skulle kunna medföra några problem.

Är det någon som har erfarenhet av höjdsjukesymptom? Skall man vara rädd för att gå direkt upp på skidåkning på 2000-3200 meters höjd och tillbringa nätterna på 2600 meters höjd? Känns ju lite manligare att dö med skidorna på i en offpist repa än i sovandes i sängen.... cool

Svar

v-larsson
1607 inlägg
v-larsson 1607 inlägg 6 år sedan

Tror det är rätt lugnt. Jag har bott på strax under 2400 meter och kände inget över huvud taget vad jag kan minnas. Var väl nån som fick för sig att dom fick ont i huvudet osv men tror mest det var placebo effekt.
Har dock för mig att jag läst någonstans att kroppen påverkas när du är på höjder över 800 meter eller något sånt, men har inga källor på det.

go big or go to lindvallen Citera
Pork
58 inlägg
Pork 58 inlägg 6 år sedan

Well, nu är jag ju ingen expert men Val Thorens ligger väl på 2300 möh och där har ju exempelvis jag bott en semester utan problem. Vet inte hur mycket det skiljer mellan 2300 och 2600 men jag upplevde då inga problem med vare sig sovandet eller skidandet smile Det är klart, jag var inte så värst manlig när vi precis klivit av bussen och irrade med väskor och skidfodral letandes efter vårt boende men i övrigt inga problem.

Pork Citera
JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad JohanKristofers (6 år sedan)

Jag kom precis hem från en resa där jag bott på 3000 meters höjd och åkt skidor upp till 4000 möh.
Det var rent fysiskt jobbigt och jag var lite illamående första dygnet, men det var snabbt övergående och dag två känndes det mycket bättre. Om du skulle känna av höjden så är ett klassiskt tips att dricka mycket vatten.

Om du dessutom åker bil/tåg/buss till hotellet och sover där en natt utan att fysiskt aktivera dig så hinner kroppen vanligtvis aklimatisera sig tills nästa dag då du ska åka skidor.

Om du går upp till boendet så gå långsamt. Man känner av höjden mer under hård fysisk aktivitet. Det har jag fått erfara på ett personligt plan och det suger.

Men som sagt... vatten vatten vatten.

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan

Det är helt individuellt och varierar även för en person över tiden. För att förebygga läs på förebyggande tips på nätet. Själv sover jag ibland lite taskigt på runt 1800-2000m, och ibland problemfritt. Har otränade polare som börjat kräkas på 3000m...

listerine. Citera
Valmgren
214 inlägg
Valmgren 214 inlägg 6 år sedan

En viktig sak att tänka på är, som JohanKristofers redan nämnt, att dricka mycket vatten.
I regel brukar man säga 1l extra vatten per 1000m ovanför havsnivån.
Annars är det bara att ta det lugnt och inte försöka springa en maraton första natten.
Men på så pass "låga" höjder aklimatiserar sig kroppen snabbt.

Ahlback
135 inlägg
Ahlback 135 inlägg 6 år sedan

Du kommer kanske må lite illa första dygnet om du inte är van, men du kommer klara dig fint, det lovar jag wink

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 6 år sedan

Kort sagt: 2600 meter lär inte vara några problem över huvud taget.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
endurance
25 inlägg
endurance 25 inlägg 6 år sedan

Trycket i flygplanskabiner motsvarar cirka 2400 m.ö.h. som mest, något som sällan innebär problem för gemene man. Fast då är ju också ens fysiska aktivitet ganska låg.

Kan passa på att tillägga att kolmonoxiden som man får i sig av bland annat cigarettrökning försämrar syreupptagningsförmågan avsevärt. Jämför man syreupptagningsförmågan mellan en icke-rökare och rökare, har rökaren (vid havsytan) en syreupptagningsförmåga som motsvarar icke-rökarens förmåga på cirka 1500 m.ö.h. Detta gör så klart att rökare får besvär av höga höjder betydligt tidigare.

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 6 år sedan

endurance :

...... Detta gör så klart att rökare får besvär av höga höjder betydligt tidigare.

Fast enligt forskning är det precis tvärt om vad gäller höjdsjuka.
sammanfattning av vetenskaplig artikel

Men det gäller bara den akuta höjdsjukan, acklimatiseringen försämras av rökning.

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 6 år sedan

Ibland får jag problem med aptiten. Vet inte om det har med saken att göra. Får liksom tvinga i mej maten första dygnet. Eller två. Någon annan som upplever det?

Annars mår jag illa ibland på morgnarna. Med lätt huvudvärk som sällskap. Och en smak av avliden bäver i munnen. Det har även hänt att jag vaknat vid sidan av sängen. Och även i duschen. Och i bastun. Otäcka biverkningar av höjdsjuka.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
daave
69 inlägg
daave 69 inlägg 6 år sedan

Problemet är ju egentligen inte hur högt man är (människor stannar ju flera dagar på 6-7000 meter utan problem) utan hur snabbt du förflyttar dig uppåt. Om du flyger in från havsnivå upp till 2600 möh direkt kan det skapa lite problem.

Kroppen anpassar sig men du får räkna med att kanske må kasst ett par dagar! Dock är det ingen större fara, det är bara syretrycket som inte hunnit anpassa sig. Om du känner dig alltför kasst kan det vara bra att ta en natt på lägre höjd. Det som kan vara farligt och som dödar på hög höjd är HAPE/HACE som är hjärn- och lungödem, risken för att du ska utsättas för dessa är typ minimal under 3500 möh. Om du skulle få huvudvärk som ej dämpas av värktabletter eller torrhosta och vätska i lungorna bör du uppsöka läkare.

Kan jag tipsa om denna om du vill känna dig helt säker wink. Lake Louise protokoll används av bl.a höghöjdsklättrare för att se hur de anpassar sig till höjden:

http://www.high-altitude-medicine.com/A … sheet.html
http://www.high-altitude-medicine.com/A … ouise.html

Hare gött!

gubbfan
695 inlägg
gubbfan 695 inlägg 6 år sedan

Det är ju stor skillnad på höjdsjuka och att må mindre bra. Riktig höjdsjuka (ödem) är livshotande, att må mindre bra är ju inte så farligt bara otrevligt och onödigt när man har semester.
Höjdbesvär är mycket individuellt och har inte så mycket samband med fysisk status, alltså hur vältränad man är.
En fysiologisk angiven höjd på vilken besvär kan uppstå för vissa personer är vid ca 1600 m. Denna höjd angavs också av en av skidlandslagets fysiologer i något tv program jag såg.
Att som plattlänning starta första dagen med en hård ansträngning på 3000 m eller mer är osmart. Om man anstränger sej på hög höjd bör man komma ner och sova på en mer moderat höjd, helst ner emot 1500 m. Ansträngning på hög höjd märks. Ta exemplet när man åkt tåget upp till högsta punkten i Saas Fe, om du är längst bak i tåget har du en massa trappor att gå uppför, ganska ansträngande vill jag lova.
Är du på hög höjd är det som skrevs viktigt att regelbundet fylla på vätska, dock inte alhohol som förstärker besvären. Känn efter hur du mår och strunta i kompisarnas tempo dom kanske inte märker av det hela eller är för kaxiga att erkänna det. Mår du illa uppsök omedelbart en lägre nivå. Det är ju din kropp som gäller ingen annans.
Vanliga besvär är att du blir helt orkeslös, vaknar på natten med kallsvett och hjärtklappning, illamående mm. ungefär som ett rejält bakrus.
En del drabbas en del inte.
Lycka till

gubbfan Citera
endurance
25 inlägg
endurance 25 inlägg 6 år sedan

Max_Faktor :

Men det gäller bara den akuta höjdsjukan, acklimatiseringen försämras av rökning.

Intressant avhandling MF! Verkar som att rökare kompenserar genom att bilda mer haemoglobin och på så vis får vissa favörer gentemot icke-rökare, åtminstone på kort sikt?

daave
69 inlägg
daave 69 inlägg 6 år sedan

endurance :

Max_Faktor :

Intressant avhandling MF! Verkar som att rökare kompenserar genom att bilda mer haemoglobin och på så vis får vissa favörer gentemot icke-rökare, åtminstone på kort sikt?

Kanske en anledning till varför Sherpas och porters suger i sig cigg som galningar?

Wily
12 inlägg
Wily 12 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Wily (6 år sedan)

Tack för alla tips! Intressant fenomen som man sällan hört något om tidigare!

Känns som att vi kan åka och njuta utan oro. Och skulle ni mot förmodan läsa i Aftonbladet om en medelålders man som dött av Cerebralt höghöjdsödem i Monte Rosa så vet ni vem det är..... wink

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 6 år sedan

Ta med ipren (eller annat ibuprofen-preparat). Första dygnet är värst (sedan har man ställt in sig vid att andas oftare, du är ovan vid att vädra ut koldioxiden i början). Om du mår skit så är enda boten att gå ned o sova minst några hundra meter ned en eller två nätter.

http://med.stanford.edu/ism/2012/march/altitude.html

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Jibberisch :

Ibland får jag problem med aptiten. Vet inte om det har med saken att göra. Får liksom tvinga i mej maten första dygnet. Eller två. Någon annan som upplever det?

För att inte tala om hur svårt det är att koka ägg! Tar ju en vecka att trimma in sig innan man får dem som man vill.

vistet
0 inlägg
vistet 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad vistet (6 år sedan)

Det här är ju en uråldrig tråd , men tänkte att det kunde finnas in3sse utifrån mitt perspektiv : reser regelbundet över femtusen meter , och vistas långa perioder mellan tre och fyratusen plus meter.

la_grave :

För att inte tala om hur svårt det är att koka ägg! Tar ju en vecka att trimma in sig innan man får dem som man vill

Det finns en app för det ...eller i alla fall en online äggkalkylator :

http://www.altitude.org/boil_egg.php

Jibberisch :

Annars mår jag illa ibland på morgnarna. Med lätt huvudvärk som sällskap. Och en smak av avliden bäver i munnen

Klassisk AMS/höjdsjuka : definitionen bygger på huvudvärk + något/några av följande :
* magsymptom , från aptitbrist till projektilkräkningar
* sömnbrist
* alla former av neurologiska symptom : balansstörningar , sluddrigt tal osv - allting under denna punkt är mycket allvarligt .

Iller :

Första dygnet är värst (sedan har man ställt in sig vid att andas oftare, du är ovan vid att vädra ut koldioxiden i början).

Det är omöjligt att hyperventilera med ett normalt pH i blodet åtminstone under de första dagarna. Kroppen gör det möjligt att hyperventilera genom att sänka pH med ökad bikarbonatutsöndring via njurarna - och du har samma effekt men snabbare genom att medicinera med Diamox. Du kommer knappast att hitta någon doktor som är villig att skriva ut det på dom relativt låga höjder som vi pratar om här : CDC rekommenderar att man lägger första natten under men nära 2700 meter , och att börja överväga förebyggande medicinering om tar sig direkt till 2800+ meters höjd.

gubbfan :

Det är ju stor skillnad på höjdsjuka och att må mindre bra..
En fysiologisk angiven höjd på vilken besvär kan uppstå för vissa personer är vid ca 1600 m. Denna höjd angavs också av en av skidlandslagets fysiologer i något tv program jag såg

daave :

Om du flyger in från havsnivå upp till 2600 möh direkt kan det skapa lite problem.
Det som kan vara farligt och som dödar på hög höjd är HAPE/HACE som är hjärn- och lungödem, risken för att du ska utsättas för dessa är typ minimal under 3500 möh.

Väldigt mycket händer mellan två och tretusen meter , första natten :

* Ingen acklimatiseringseffekt kring 1500 meter , förutom en viss effekt för dom som bor där.
* CDCs råd , som tillsammans med WMS och ISMM är the golden standard i ämnet , säger att första nätterna kring 8000-9000 fots höjd"is ideal" för de flesta. Detta sagt med det viktiga förbehållet att man vilar första dan , minimum : det finns ett antal dokumenterade fall av lungödem just hos skidåkare som dragit ut i backen direkt på drygt tvåtusen meters höjd. Med vila är AMS ganska sällsynt under tretusen meters höjd , oavsett hur fort det går : det lägsta exemplet jag har sett med uttalade symptom var på 3265 meter.
* flyga in till Lhasa , Leh ( min andra hembygd ) , Cusco osv kring 3500 meter : även om dom flesta har symptom som ligger i baksmälleland så finns det en anledning till att man hittar tryckkammare här. Det är en vanlig föreställning att det är viktigt att acklimatisera i Cusco innan man gör Inkaleden , som börjar betydligt lägre . Tråkiga första dagar för väldigt många , och några få blir aldrig bättre och får flygas ut - Klas Ekman till exempel. Två procent av kinesiska soldater som flögs in till Lhasa började utveckla lungödem , vilket betyder en ännu större grupp som inte kunde prestera särskilt mycket. Kinesiska och indiska armen är väl medvetna om hur snabbt grupper kan bli handikappade med flera deltagare med AMS, och färdas mycket långsammare än turister i fredstid.
* kombinationen flyga in högt och kasta sej in i arbete : vid den stora jordbävningen i Yushu 2010 så flög man in tusentals räddningsarbetare och soldater till 3800 meters höjd , vilket blev kaotiskt : mer än 80 % blev akut höjdsjuka , och de lokala räddningsarbetarna tvingades byta fokus till att rädda sina kollegor , bl.a. en hel grupp på 300+ personer från Guandong som fick flygas tillbaka samma dag. Även ett fåtal dödsfall.

JohanKristofers :

Om du skulle känna av höjden så är ett klassiskt tips att dricka mycket vatten
Men som sagt... vatten vatten vatten.

resqual :

En viktig sak att tänka på är, som JohanKristofers redan nämnt, att dricka mycket vatten.
I regel brukar man säga 1l extra vatten per 1000m ovanför havsnivån. .

Jaha... det skulle alltså innebära att jag skulle dra i mig mer än fem liter extra vatten varje gång far till Leh från Manali. Önskar jag förstod var den här vandringsmyten startade : höjdsjuka är hjärn och lungödem , dvs. överskott av vätska i vävnaderna , och att hinka in mer vätska i systemet kommer inte hjälpa ,utan snarast stjälpa. Det finns inga bevis ( se other options ) för att dricka mycket förebygger AMS - Himalayan Rescue Association rekommenderar cirka tre liter vätska totalt per dag , på betydligt högre höjder. Dessutom så är att hinka extrema mängder vatten ett klassiskt sätt att framkalla samma symptom som svår höjdsjuka , oavsett höjd :

"Myth #4 - Drinking extra water will protect you from altitude illness.
- -
In reality you only need an additional liter to a liter and a half of water at altitude. Too much water is harmful and can dilute your bodys sodium levels (hyponatremia) causing weakness, confusion, seizures, and coma."

( ovanstående från Peter Hacketts klinik i Colorado , med ett par decenniers erfarenhet i ryggen , bl.a. bestigit Everest )

high road to...

http://vistet.wordpress.com Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook