All mountain skidor som fortfarande har bra bett i pisten?

badtant
61 inlägg
badtant 61 inlägg 6 år sedan

Hej, söker just nu ett par nya skidor. Kör idag på Stöckli Stormrider XL (midja 75) men söker nu något med lite mer bärighet i offpist. Dock gärna med bibehållet skär i pisten!
Fick tips om Blizzard Bonafide som jag testat men upplevde som lite för breda för att vara riktigt roliga i pist. Nedan är en lista på vad jag tycker verkar intressant. Någon som har bu eller bä att säga om någon av dem?

blizzard bushwacker
173 cm
midja 88
http://www.blizzard-ski.com/int/product … acker.html

extrem project 100
179 cm
midja 100
http://extrem.com/skis/project-100/

extrem pt
178 cm
midja 92
http://extrem.com/skis/pt/

völkl kendo
177 cm
milja 89
http://www.voelkl.com/skis/freeski/tita … kendo.html

stöckli y 85
177 cm
midja 85
http://www.stockli.com/products/y-85

stöckli stormrider vxl
180 cm
midja 87
http://www.stockli.com/products/stormrider-vxl

Svar

carl-pedal
79 inlägg
carl-pedal 79 inlägg 6 år sedan

Tycker du kan gå bra mycket bredare än 80-90mm. Man kan fortfarande ha sjukt skoj med en 110 skida i pisten.

henrikdegerstedt
0 inlägg
henrikdegerstedt 0 inlägg 6 år sedan

Jag kör på Armada Arv 185 med 95 i midja. Så löjligt skön asså. Funkar grymt bra i offpist- och piståkning. Även lekfull och smidig i parken. Inga klagomål här inte. Kan rekomendera dem med salomon sth 16 bindningar.

Lycka till!

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 6 år sedan

Jag kan lägga ett gott ord för PTn.

Grymt bett i pisten och har inte gjort mig besviken utanför heller så länge det inte är knädjupt. Då blir det bli andra skidor.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 6 år sedan

Kört Extrem skidorna och Stökli skidorna. Skulle gå på Extrem Project 100 alla gånger.. En av de bästa skidorna denna säsongen!

TT
116 inlägg
TT 116 inlägg 6 år sedan

kolla detta och bara att beställa

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 6 år sedan

Hendryx Purple Haze har gått ner i pris ordentligt i o m att den endast säljs på deras webbshop. Den har erkänt bra kantgrepp och är OOtrolig i pisten, riktigt allround med 110 i midjan. Tillverkas på samma fabrik som Extreme så vitt jag förstått. Har däremot inte testat dom Extremskidorna som du räknat upp.

badtant
61 inlägg
badtant 61 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg: vilka av stöckli har du kört? båda?

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 6 år sedan

Armada TST! 100 i midja och bra bett i pisten.

kungfujoe
2 inlägg
kungfujoe 2 inlägg 6 år sedan

Jag kör på dessa: http://www.basinshopping.com/Product/20 … .2947.aspx

Som 80/20 pistråtta/offpist uppfyller de verkligen de krav som jag ställer på dem.

Cbez
70 inlägg
Cbez 70 inlägg 6 år sedan

Kan varmt rekommendera PT! Kör på dem nere i österrike just nu och de har nästan bättre kantgrepp i pisten än mina gamla Atomic SX12 (som har ett sjukt grepp)! Plöjer igenom det mesta också!
Utanför pisten har jag inte mycket att jämföra mot, men de har (såklart) fungerat mycket mycket bra jämfört med de smalare skidor jag åkt på innan!

supercross
150 inlägg
supercross 150 inlägg 6 år sedan

Völkl Mantra kan passa in din beskrivning.
Bra skär i pisten, med lite tip rocker och 98 mm i midja.
Lite som en stor slalom skida i karaktären.
http://www.voelkl.com/skis/freeski/tita … antra.html

Pistgubbe
230 inlägg
Pistgubbe 230 inlägg 6 år sedan

+1 på Mantran. Jag har genom åren alltid endast kört race-skidor. Just nu tror jag aldrig att jag kommer att köra på något smalare än Mantra igen. Man får ut så väldigt mycket mer av hela dagen med en lite bredare skida, och jag måste ärligen säga att jag har svårt att känna att Mantran skulle ha sämre grepp än någon skida jag testat tidigare. Visst är de lite klumpigare i kortsväng, men i långa skärande i högfart är de ju helt fantastiska.

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

Kan vara att jag är helt off topic för att jag rekomenderar en för bred skida. Men jag vill lägga ett varmt ord för Ski Logick Rock Stars. Har haft dem som enda skida här i Japan en månad. Funkar på hela berget. När det är bottenlöst är den underbar. I pisten blir man förvånad hur kvick den är. Svänger som en slalomskida. Kantgreppet är fantastiskt om du är villig att sätta till. Enda negativa som jag märkt (kan vara att jag är ovan en 5 punkts skida) är när det är ojämn snö. Om man då brakar på och trycker hårt i löst och kommer in i hårt snärtar den till och svänger som en slalomskida. Dock ska man ta till väga att jag är ganska tung (89 kg synnerligen vältränad). Men jag älskar skidan.

T-son Citera
GrabbenAvIdag
0 inlägg
GrabbenAvIdag 0 inlägg 6 år sedan

Tycker inte du bör gå över 88 i bredd och jag är likt dig en pistare som tar nåra svängar offpist. Inte som de andra som huvudsakligen är pudernäsor som därför propsar för bredd. Finns ingen anledning att ha bredare än 88 om det ändå är pisten som man åker i 75% av tiden.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

GrabbenAvIdag :

Tycker inte du bör gå över 88 i bredd och jag är likt dig en pistare som tar nåra svängar offpist. Inte som de andra som huvudsakligen är pudernäsor som därför propsar för bredd. Finns ingen anledning att ha bredare än 88 om det ändå är pisten som man åker i 75% av tiden.

Faktiskt så finns det skidor som är kring 100 mm som är nästan lika bra som mina Racestock GS skidor (gamla modellen) i pisten. Tex Project 100.

Har du testat de eller PT tex?

silvertejpen
48 inlägg
silvertejpen 48 inlägg 6 år sedan

Kör på ett par whiteDot Preacher med 112 i midja. Fungerar grymt bra här nere i Tignes. Både i pist och offpist.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

silvertejpen :

Kör på ett par whiteDot Preacher med 112 i midja. Fungerar grymt bra här nere i Tignes. Både i pist och offpist.

Fungerar ja. Det gör mina Hendyx med 132 mm midja oxå men den är inte i närheten av att vara lika bra som en smalare skida...

GrabbenAvIdag
0 inlägg
GrabbenAvIdag 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad GrabbenAvIdag (6 år sedan)

Hasse_Lindborg :

GrabbenAvIdag :

Faktiskt så finns det skidor som är kring 100 mm som är nästan lika bra som mina Racestock GS skidor (gamla modellen) i pisten. Tex Project 100.

Ja, Extrem PT är den fetaste skidan jag testat och den var både för tung och för fet för att störta och carva i pisten med. Kan inte tänka mig att Project 100 skulle vara bättre i pist då.
För en offpistmänniska som är mest offpist fungerar de säkert men jag och TS är mer än hälften av tiden i pisten och då gör sig inte skidor bredare än 80-90 nåe bra. Rent fysiskt kan det inte finnas någon fördel med att stå på två middagsbord i pisten.

MagLar
35 inlägg
MagLar 35 inlägg 6 år sedan

Kolla min annons här på FR, Head Peak eller Jimi...riktigt bra offpist samtidigt som du kan köra allt vad du kan i pisten. Jag har kört "Super G" med Jimi i över 100 km/h utan problem.

Ronnies Freeride Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (6 år sedan)

GrabbenAvIdag :

Hasse_Lindborg :

GrabbenAvIdag :

Ja, Extrem PT är den fetaste skidan jag testat och den var både för tung och för fet för att störta och carva i pisten med. Kan inte tänka mig att Project 100 skulle vara bättre i pist då.
För en offpistmänniska som är mest offpist fungerar de säkert men jag och TS är mer än hälften av tiden i pisten och då gör sig inte skidor bredare än 80-90 nåe bra. Rent fysiskt kan det inte finnas någon fördel med att stå på två middagsbord i pisten.

Kolla med Kalle Kax, Henrik Luthman hur de kör med deras skidor.. Det är råcarving med fetaskidor.

I och med att TS har skidor med 75 mm i midjan så är nog nåt med 100 mer lämpligt för han.

Och ja PT är lättare än mina GS race skidor. Och att carva på de är absolut inga problem..

För en offpist människa är 110 mm mer normalt för en pistskida... wink

Cbez
70 inlägg
Cbez 70 inlägg 6 år sedan

GrabbenAvIdag :

Hasse_Lindborg :

GrabbenAvIdag :

Måste bara säga att jag inte alls håller med! Jag åker huvudsakligen pist (då jag inte ofta får möjlighet till puderåkning) och jag med mina knappa 70 kg störtar och carvar minst lika bra och ibland ännu bättre på PT än på rena pisträcers! Sen är ju PT knappast mycket tyngre än ett par rena pistskidor, och även om de var de så har jag svårt att se hur det skulle göra dem sämre vid pistcarving.

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 6 år sedan

Skarvar på din lista med:

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … tm-84.html

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … to-12.html

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … ce-88.html

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … nd-87.html

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … r-pro.html

Fem dugliga kandidater för det du söker, duger ingen av dina tidigare nämnda eller dessa då vet jag då inte vad du söker? Skulle kunna lägga till Völkl Kendo men misstänker att du upplever att den har för lång svängradie för att vara rolig, som du definierar rolig?

Eller så behöver du kanske två olika typer av skidor för att täcka dina behov.

The older I get, the faster I was. Citera
GrabbenAvIdag
0 inlägg
GrabbenAvIdag 0 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

Kolla med Kalle Kax, Henrik Luthman hur de kör med deras skidor.. Det är råcarving med fetaskidor.
I och med att TS har skidor med 75 mm i midjan så är nog nåt med 100 mer lämpligt för han.
Och ja PT är lättare än mina GS race skidor. Och att carva på de är absolut inga problem..

Cbez :

Måste bara säga att jag inte alls håller med! Jag åker huvudsakligen pist (då jag inte ofta får möjlighet till puderåkning) och jag med mina knappa 70 kg störtar och carvar minst lika bra och ibland ännu bättre på PT än på rena pisträcers! Sen är ju PT knappast mycket tyngre än ett par rena pistskidor, och även om de var de så har jag svårt att se hur det skulle göra dem sämre vid pistcarving.

Jag har svårt att se det eftersom en bredare skida enligt fysikens lagar får längre svängradie och således slöare carving och störtning.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

GrabbenAvIdag :

Hasse_Lindborg :

Cbez :

Jag har svårt att se det eftersom en bredare skida enligt fysikens lagar får längre svängradie och således slöare carving och störtning.

Utveckla gärna denna tanke. Radien bestäms väl ändå inte av skidans bredd?
Jag har ett par Rossignol 9X som Nike Bent körde på förr som pistskida, och den skidan får storpisk av Hendryx 917. Fördelen med att ha en lite bredare pistskida är att det inte behöver vara balkad backe för att det ska vara kul att åka.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
telemarkus
200 inlägg
telemarkus 200 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad telemarkus (6 år sedan)

Om du vill ha en all mountain-skida med fokus på pist kan jag varmt rekommendera Rossignol Experience 88. Jag kör själv på ett par sådana och de är riktigt grymma i pisten. De funkar även bra offpist. Är det bottenlöst puder skulle jag dock tro att de är i smalaste laget, har inte haft möjlighet att prova själv.

Ska man tro tester och recensioner verkar även Völkl RTM 84 vara en riktigt grym skida för dina behov.

Ski now work later Citera
Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

Nejje

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg

Sveda_och_verk :

Hasse_Lindborg :

Nejje

Skrev nästan lika bra..

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 6 år sedan

Bland de gamla avdankade (eller ja, kanske inte så avdankade) raceåkarna här så kör i stort sett alla på 95-100 mm skidor när det är allround piståkning. Då funkar det att ha ordentliga vinklar även när det inte är blank-is och är uppkört och mjukt i backen. Kästle MX98 och BMX98, Nordica Enforcer, Hendryx 917 och Blizzard Bonafide är bra exempel på det som körs hårt i pist med. De funkar dessutom ok i offpist, tack vare bredd och lite rocker.

AKA Knä-Ola Citera
Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

Sveda_och_verk :

Hasse_Lindborg :

Nejje

Skrev nästan lika bra..

Hehe ja, allt är relativt.

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
leksakspojken
60 inlägg
leksakspojken 60 inlägg 6 år sedan

Säger bara en sak: Line Prophet95!

Oj vad roligt man kan ha med den i off pisten så väl som i pisten!

MaciejK
44 inlägg
MaciejK 44 inlägg 6 år sedan

Kör på ett par Völkl Tigershark i pisten och har i år även skaffat ett par Scott Venture http://www.evo.com/skis/scott-venture.aspx

lart mer bärighet när man kommer utanför pisten men fortfarande riktigt roliga i pisten, inte långt ifrån Tigersharkskidorna.

Tornkvist
52 inlägg
Tornkvist 52 inlägg 6 år sedan

leksakspojken :

Säger bara en sak: Line Prophet95!

Oj vad roligt man kan ha med den i off pisten så väl som i pisten!

Finns väl ingen 95? Vilken bredd kör du? Lite sugen på ett par Prohpets!

Skiing is a serious addiction Citera
Lundblom
109 inlägg
Lundblom 109 inlägg 6 år sedan

Jag kör på ett par K2 Sidestash och de tycker jag funkar riktigt bra i pisten med ett bra bett. Jag tycker att bredden är lite av en vanesak går man direkt från en 70-80 mm skida till en 100-110 skida så känns de breda men när man har kört ett tag på dem så tycker inte jag att de känns speciellt breda längre.

GrabbenAvIdag
0 inlägg
GrabbenAvIdag 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad GrabbenAvIdag (6 år sedan)

PNyberg :

Jag har ett par Rossignol 9X som Nike Bent körde på förr som pistskida, och den skidan får storpisk av Hendryx 917. Fördelen med att ha en lite bredare pistskida är att det inte behöver vara balkad backe för att det ska vara kul att åka.

Ska du kanta bra och kvickt i pisten så behöver du närkontakt med pisten, ytan på vilken du ska svänga och carva. En bredare skida förflyttar foten från pistytan. Det är väl inga nyheter? Finns inga slalomåkare eller skicrossare som ställer sig på "fetingar". I pist kör man bäst på smala skidor, och vill man ha en allmountainskida och åker mest pist så tror jag inte man bör köpa något över 88 i bredd.

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 6 år sedan

Då kommer det väldigt intressanta frågan med tanke på ditt resonemang. Varför just 88mm, vad är så magiskt med detta tal som inte 92mm har tex?

Sen att du blandar in slalomåkare blir ju bara ännu mera fel. Underlaget som en slalomtävling körs på har jag mkt svårt att jämföra med en vanlig pist oavsätt om det är isigt eller inte.

Nr 2 är ju att skidor anpassade för att köra bana med i stort bara är bra på det. Direkt du åker i en uppkörd pist eller liknande så kommer du tappat alla fördelar en racestock-skida har på ren is.

Som sagt, PTn är helt klart det bästa jag har provat i pist och gör absolut inte bort sig vid kortare utflykter utanför.
(dock är jag väldigt nyfiken att prova 917, men men det kommer väl någon dag)

FelixLoman
62 inlägg
FelixLoman 62 inlägg 6 år sedan

rax?

ukulele det är fan heavy jävla fucking metal Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

GrabbenAvIdag :

PNyberg :

Ska du kanta bra och kvickt i pisten så behöver du närkontakt med pisten, ytan på vilken du ska svänga och carva. En bredare skida förflyttar foten från pistytan. Det är väl inga nyheter? Finns inga slalomåkare eller skicrossare som ställer sig på "fetingar". I pist kör man bäst på smala skidor, och vill man ha en allmountainskida och åker mest pist så tror jag inte man bör köpa något över 88 i bredd.

Jag håller med om att en smal skida = snabbare kant till kant och att trycket på kanten minskar när avståndet från kant till mitten av skidan ökar.
Men som andra redan har hunnit påpeka så är det sällan samma underlag i en vanlig pist som i en tävlingsbana. Därmed blir dagarna man kan utnyttja en racestockskida helt klart färre än en lite bredare skida.
Jag upplevde att i snö som jag vanligtvis inte får bra tyck nog på mina GS skidor pga för mjuk snö, fick jag ruskigt bra grepp med Hendryx 917. Sen om det är bredden på skidan eller rockern (redan böjd) är svårt att säga..jag antar dock att det är en kombination av de två.

Dock så svarade du väl inte på min fråga. Bred skida = längre radie....?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Pistgubbe
230 inlägg
Pistgubbe 230 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Pistgubbe (6 år sedan)

Sune Mangs, lyssna på alla oss som säger bredare skidor! Övriga har sin bästa skidåkning framför sig cool

Senast jag åkte skidor med ett par pistskidor och ett par Line Influence 115 (alltså riktigt bred och relativt off-pist-fokuserad) så bytte jag skidor efter ca 2h varje dag. Hade det snöat på natten tog jag de breda direkt. En smal skida har inte en chans i grepp i pist så fort det ligger 5-10cm mjuksnö i backen. Pjäxorna tar i och man bootar ur, den fäster inte och får ingen böj etc.

Völkls Titanal-linje (Kendo, Mantra, Katana) eller Hendryx 917 el Funcalistic m.fl. skidor har fantastiskt grepp och är superstabila även i stenhård pist. Allt med skidåkning är förstås subjektiv men för mig är det totalt meningslöst att ha skidor smalare än typ 95mm även om man bara åker i pist. Smala skidor kan bara hävda sig i snöröjd bana och de första 2h på dagen.

Fooh
0 inlägg
Fooh 0 inlägg 6 år sedan

Vad sägs om Blizzard Gunsmoke 186? Mått: 140/114/130. Har inte själv åkt på dessa men funderar starkt på att köpa dem. Kanske lite breda om du nu inte gillade Bonafide så mycket...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook