Länkade produkter
Blizzard Gunsmoke
2 recensioner, betyg 5
Down Skis CountDown 1
1 recensioner, betyg 4
DPS Wailer 112RP
1 recensioner, betyg 4
DPS Wailer 112RPC
Faction 3.Zero
3 recensioner, betyg 4,3
Faction Candide 3.0
6 recensioner, betyg 4,8
Icelantic Gypsy
4 recensioner, betyg 4,3
K2 ObSethed
7 recensioner, betyg 4,4
K2 Pettitor
2 recensioner, betyg 5
Line Mr Pollard´s Opus
1 recensioner, betyg 4
Moment Bibby Pro
1 recensioner, betyg 5
Moment Night Train
4 recensioner, betyg 4,5
Skilogik Rock Star
5 recensioner, betyg 4,8
Völkl Kuro
18 recensioner, betyg 4,5
Völkl Shiro
12 recensioner, betyg 4,2

Rolig skogsåkningsskida - förslag?

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Någon som har förslag på en rolig skogsåkningsskida? Idag kör jag på en K2 Hellbent men den börjar kännas lite gammal.

Kravspec:

* Jag kommer bara använda den när det snöar och är mycket snö så den bör väl vara rätt bred för att flyta, särskilt som det ofta går lite långsammare i skogen än på öppna ytor
* Kvick och lättsvängd

Två saker jag inte gillar med mina nuvarande Hellbent är längden (179?) - de är påtagligt korta (jag är 195 cm). Sedan är de mjuka bak vilket gör att varje tendens till bakvikt får katastrofala konsekvenser (snö i ansiktet!). Mjukheten/bakviktsproblemet kanske delvis kompenseras av en längre modell?

Utslagsegenskap, men detta är sekundärt - är det helt inkompatibelt prioriterat jag skogsegenskaperna men det vore bra om de kunde användas i branta smala rännor också. Mina Katana 198 är lite jobbiga när det är smalt…

Svar

rimborules
20 inlägg
rimborules 20 inlägg 6 år sedan

moment nigth train är en grym skida tror den uppfyller dina behov!

xite Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snorkel (6 år sedan)

DPS Wailer 112RP 190 cm. Otroligt lättsvängda och känns inte alls långa, tvärtom. Har trasslat mig igenom tät skog utan att svära över skidorna. Är dessutom överlägsen i bristande skare och mer än OK i pisten. Har inte åkt några branta rännor med dem men kan inte se att de skulle vara dåliga på det, skulle vara om du lägger en 11 eftersom de helst ska ligga i sväng för att vara stabila. Vridstyva med bra isgrepp. Möjligen bromsar de lite i de lägen man vill släppa på i pudret. Själva åkytan på plant och hårt är ganska kort vilket gör att man måste ned en bit i pudret för att få flyt på de hårt rockade delarna. Ingen egentlig nackdel om man inte behöver vara först ner.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 6 år sedan

Moment Bibby 190, Blizzard GunSmoke 193 (nästa år), K2 Pettitor 189, Line Opus 192.

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (6 år sedan)

Jag kan hålla med om att Hellbent känns lite gammal i shapen, det finns ju flertalet modeller i kategorin 110-120 mm som flyter minst lika bra som Hellbent men samtidigt är avsevärt mkt lätthanterligare och bättre på andra punkter. Vilket även motiveras av att både Hellbent och Pontoon ur K2s sortiment nästa år.

Eftersom de ska vara ett komplement till dina Katana 198 cm känns det naturligt att titta på en modell som är olik just de, kanske aningen mjukare eller åtminstone utan metall och med en lite mer neutral monteringspunkt, t.ex.
Line Opus 192 cm
K2 Pettitor 189 cm
2014 Line Sick Day 125 i 192/193 cm
2014 Völkl Two 196 cm

Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 6 år sedan

Völkl kuro eller shiro tycker jag fungerar svinbra. Slänger runt dem hur lätt som helst. Ingen som helst tendens till att nosen dyker heller. Kan landa och i stort sett hålla i toppen och ändå fixa landnignen. Sen är det pluss med att det faktiskt går att ta sig ner i pisten med carvingsvängar med.

supercross
150 inlägg
supercross 150 inlägg 6 år sedan

Kolla Icelantic Gypsy.
Enligt Mno & Co skidtest verkar den passsa in på din beskrivning.
Förra årets skida finns billigt på skidad.com, årets finns med.

la_grave
1780 inlägg

Åkte på mina K2 Coomba idag eftersom bindningarna behöver flyttas på Hellbenten och jag måste säga att den skidan faktiskt fungerade utmärkt i förhållandena (uppemot en halvmeter nysnö och brant, relativt tät skog). Den kunde flutit lite bättre och den kunde haft rocker men annars gick det hur bra som helst. Den är dock min turskida så jag vill spara den till andra tillfällen. Känns också lite skör när man kör på något man inte sett…

Men tack för alla input i tråden. Synd bara att alla hade helt olika förslag :-) Får se vad som finns enkelt tillgängligt här så blir det nog så.

Ska jag sätta på FKS180 eller 916? Måste ju få lite tyngd på skidan!

sebboster
40 inlägg
sebboster 40 inlägg 6 år sedan

K2 Obsethed 189
K2 Pettitor 189
Line Opus 192

NO POW NO WOW Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Kört en del på CD1 och diggar dem som bara den i skog och på öppna fält. 194cm 151-135-145 31m radie, långra raka partier och medium styvt flex. Längre nosrocker än svansrocker, samt styvare svans än nos. Vikten är inte heller illa...om man nu bryr sig om det smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 6 år sedan

Pettitor + Griffon finns på Stadium för 3999:- i vissa butiker nu. Kolla saldo på Stadiums hemsida. Ett klipp! smile

Snowjunkie Citera
DanielHaraldsson
81 inlägg
DanielHaraldsson 81 inlägg 6 år sedan

Faction 3.Zero 191 cm
Faction 3.Zero Candide 3.0 191 cm

bad gastein Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Snowjunkie :

Pettitor + Griffon finns på Stadium för 3999:- i vissa butiker nu. Kolla saldo på Stadiums hemsida. Ett klipp! smile

Jösses. Har väldigt stor lust att se på vad Stadium har för kalkyl på den dealen. Den är ju helt sinnessjuk!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad la_grave (6 år sedan)

Länk? Hittar ingenting.

-------
Hittade nu.

la_grave
1780 inlägg

Någon som vill köpa en helt ny aldrig monterad Marker Griffon 13-bindning? Antingen i centrala Stockholm eller i La Grave (med omnejd, typ Grenoble, Serre Chevalier etc).

Lägsta pris i lager på Prisjakt är 2200:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811801 så drygt halva det priset kanske? Eller bud. Kvitto, kartong och allt finns big_smile

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (6 år sedan)

...Skogsskida, ja, hmmm.
Jag tror jag har precis vad herrn behöver

https://www.freeride.se/img/photo/normal/3a9f4204d86ef69d42e1d5b3c668ec69.jpg
Turskida. Skogs- jaktskida. TEGNÄS RAJD ...bara namnet ger ju rysningar!
Bredd: 95 mm
Längd: 9.0 fot / 270 cm (!!!)

Ok, bredden kan ju kännas i minsta laget medan längden har skyhög imponatorfaktor (9.0', VAD säger man?) och kan samtidigt kompensera för den lite spinkiga bredden.

För hardcoreåkaren finns naturligtvis också plattor (...hur f-n klarar sig folk utan!?), dels en plastvariant,
https://www.freeride.se/img/photo/normal/4388b08bd72b78a7d0b7b8ff0159f558.jpg
men också en dämpande gummiplatta för riktigt avancerade skogsövningar
https://www.freeride.se/img/photo/normal/0c5ecdd1189cae4f834b69b8170ebed4.jpg
Bindningar måste man ju ha och i stortsett alla på markanden förkommande typer går ju att montera, men jag vill starkt rekommendera en klassiker, accepterad och ansedd som top-of-the-line redan på den gode(?) Gugge Wasas tid...
https://www.freeride.se/img/photo/normal/96bf31456e47d5215406ad1092b175df.jpg
Man kan totalt skita i tjuvsläpp och annat tråkigt som ständigt förpestar den moderne åkarens tillvaro.

Sen måste jag slå ett slag (...avlossa ett skott?) för en radikal utveckling av begreppet "poacher" i puderjaktsammanhang. Med detta nya attribut kan den seriöse verkligen kraftfullt ange agendan på vilket orört face som helst. Ett välriktat dubbelskott torde dessutom kunna utlösa lämplig närliggande lavin för att ytterligare understryka vem som är in charge på berget. Att man sen kan få med sig en och anna ripa gör ju inte saken sämre!
https://www.freeride.se/img/photo/normal/3d8c26ef3c23f0fb4276a363833e6cc6.jpg

Nåväl, la_grave, det här blir BRA, sååå BRA!
Colouirer, ja där kanske vi har en liten nackdel ned denna utrustning, men tyvärr inget är ju 100% som bekant!

Nu äre lunch, ...och fredag!
P.O.E.T.S.-day, nån?

Trevlig helg önskar eder godmodige,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
iSooLi
Online 872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 6 år sedan

@Ace,

Hahaha, najs, klockren tolkning, tummen upp! big_smile

The older I get, the faster I was. Citera
la_grave
1780 inlägg

Ace_DG :

...Skogsskida, ja, hmmm.
Jag tror jag har precis vad herrn behöver

[url=[/url]Turskida. Skogs- jaktskida. TEGNÄS RAJD ...bara namnet ger ju rysningar!
Bredd: 95 mm
Längd: 9.0 fot / 270 cm (!!!)

Ok, bredden kan ju kännas i minsta laget medan längden har skyhög imponatorfaktor (9.0', VAD säger man?) och kan samtidigt kompensera för den lite spinkiga bredden.

För hardcoreåkaren finns naturligtvis också plattor (...hur f-n klarar sig folk utan!?), dels en plastvariant,
[url=[/url]men också en dämpande gummiplatta för riktigt avancerade skogsövningar
[url=[/url]Bindningar måste man ju ha och i stortsett alla på markanden förkommande typer går ju att montera, men jag vill starkt rekommendera en klassiker, accepterad och ansedd som top-of-the-line redan på den gode(?) Gugge Wasas tid...
[url=[/url]Man kan totalt skita i tjuvsläpp och annat tråkigt som ständigt förpestar den moderne åkaren tillvaro.

Sen måste jag slå ett slag (...avlossa ett skott?) för radikal utveckling av begreppet "poacher" i puderjaktsammanhang. Med detta nya attribut till den seriöse verkligen sätta agendan på vilket orört face som helst. Att man sen kan få med sig en och anna ripa gör ju inte saken sämre!
[url=[/url]Nåväl, la_grave, det här blir BRA, sååå BRA!
Colouirer, ja där kanske vi har en liten nackdel ned denna utrustning, men tyvärr inget är ju 100% som bekant!

Nu äre lunch, ...och fredag!
P.O.E.T.S.-day, nån?

Trevlig helg önskar eder godmodige,
Ace DG

Länk? Har letat i alla tänkbara kategorier på Prisjakt utan att hitta skidan du beskriver (Som verkar helt perfekt! Nu ska jag gilla chamoiser på mer än ett sätt!).

Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Snowjunkie (6 år sedan)

Ang Stadium-dealen: Pettitor finns bara i ett ex i vissa butiker. Man får gå in på stadium.se och välja avdelningen alpina skidor. Sedan får man ta att välja butikssaldo aktivt, bara de som finns online är listade per default. Sedan väljer man stad och butik. har lagt in en länk här nu:

Länk

Snowjunkie Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan

Mina nuvarande skidor, coreupt slasher, har helt klart förändrat hur jag kan ta mig ner i skogspuder. Så sjukt lättsvängda att det är löjligt. Så någon liknande shape rekommenderar jag varmt för skog.

JDrake
17 inlägg
JDrake 17 inlägg 6 år sedan

Håller med Rimborules och Utter, både Night Train och Bibbyn fungerar gudabenådat för den typ av åkning och dom går utmärkt även ovanför skogarna, riktigt lekfulla, håller nog Night Train lite högre. Sen har ju alla sin egna åsikt men jag kommer inte göra mig av med dessa i första taget..

Jocke Citera
jakken
213 inlägg
jakken 213 inlägg 6 år sedan

Kan ju iaf säga att Kuro är mycket mer lättsvängda i skog än Slasher.

Stefans
89 inlägg
Stefans 89 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Stefans (6 år sedan)

Löjligt lättsvängda och roliga skogsskidor= Atomic Automatic

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

FF :

Mina nuvarande skidor, coreupt slasher, har helt klart förändrat hur jag kan ta mig ner i skogspuder. Så sjukt lättsvängda att det är löjligt. Så någon liknande shape rekommenderar jag varmt för skog.

Håller med, kör själv på korta modellen och den är underbar i Niseko.

MagnusO
0 inlägg
MagnusO 0 inlägg 6 år sedan

Trodde coreupt hade gått i konkurs..

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad FF (6 år sedan)

Jepp det var därför jag kunde rekommendera den shapen smile Men det e klart man kan hitta begagnat kanske

Paxfortuna
0 inlägg
Paxfortuna 0 inlägg 6 år sedan

snorkel :

DPS Wailer 112RP 190 cm. Otroligt lättsvängda och känns inte alls långa, tvärtom. Har trasslat mig igenom tät skog utan att svära över skidorna. Är dessutom överlägsen i bristande skare och mer än OK i pisten. Har inte åkt några branta rännor med dem men kan inte se att de skulle vara dåliga på det, skulle vara om du lägger en 11 eftersom de helst ska ligga i sväng för att vara stabila. Vridstyva med bra isgrepp. Möjligen bromsar de lite i de lägen man vill släppa på i pudret. Själva åkytan på plant och hårt är ganska kort vilket gör att man måste ned en bit i pudret för att få flyt på de hårt rockade delarna. Ingen egentlig nackdel om man inte behöver vara först ner.

Kan bara instämma med snorkel, fantastiskt lättmanövrerad skida. Var inte rädd för att gå upp i längd, kör själv 190 fast jag bara är 175 och det är inga problem. Största överraskningen för mig är att de funkar så bra i pist, t o m kortsväng! Bästa skidan jag har testat!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook