All in Dynafit

Valmgren
214 inlägg
Valmgren 214 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad resqual (6 år sedan)

Har googlat runt lite efter trådar som tar upp ämnet Techbindningaroch feta skidor. Funnit mycket bra trådar men inget som riktigt täcker mitt behov, antingen gäller det smalare skidor eller så är det gammal utrustning som det diskuteras om.

Anledning till dynafit:
Är trött på att släpa runt på mina Dukes då intresset för turåkande ökat. Jag är även i behov av ett par nya pjäxor och tänkte därför slå två flugor i en smäll, även där en punkt som jag behöver lite råd i.

Har för närvarande ett Par Sidestash och CD3, båda med inserts för Duke bindningar. Även om jag gillar att köra något klipphopp då och då, så känns det som en nivå-två prioritering. Kommer behålla insertsen/bindning för tillfällen där jag vill köra på lite, kanske dra någon större klippa.
Kommer fortsätta med inserts i skidorna och målet är därför att hitta en Tech bindning som passar både med mina Sidestashes, CD3 men även någon framtida puderskida. Gillar att kunna dra på utför stora faces, men vill även att bindningarna skall tåla en sväng genom skogen. Kanske någon lägre klippa (1-2m.) dock inget krav.

Har kollat lite på Dynafits Radical FT och Plum Guide. Brukar väll köra DIN9 på dukes när jag turar och inte försöker med något allt för ambitiöst. Så en Radical ST skulle säkert fungera, men vill ha lite ljustermån.
Av vad jag lyckats läsa mig till så ska Plumen vara gjord av mer metall, men rent psykiskt känns Dynafits 400g extra som ett robustare val, även den bredare monteringsytan för tådelen.
Bindingen kommer i huvudsak sitta på mina sidestash, men vill som tidigare nämnt kunna montera dem på mina CD3or eller fetare puderlagg för dagar med bättre snö.

Bindningsvalet är väll i huvudsak det minsta av mina problem, det jag känner mig mest osäker med är pjäxvalet.
Kör sedan tidigare på mina Atomic Burner 120. 98 läst men min fot egentligen ligger på 102 (mätt med tumstock, men jag vet med mig att på AG var pjäxan smalare än foten.) Tycker pjäxan är helt okej, börjar bli lite sliten men jag har gillat dem till den grad att ett nyköp inte varit aktuellt.
Har kollat lite på Scarpa Maestrale, Dynafit Mercury och BD Quadrant. Samtliga verkar skilja sig lite åt, men dem mest "aktuella" är för tillfället Maestralen och ev. mercuryn. Svårt att se dem stora skillnaderna, vill ha en pjäxa som är inriktad för tur, men som inte fallerar när det kommer till att driva lite större skidor, på lite större berg.
De direkta skillnaderna skulle vara prismässigt maestrale<mercury och styvheten mercury>maestrale. Har försökt hitta lite om gåläget men har inte haft så mycket tur inom området.

Läst mig till att det verkar ligga en liten hype kring Mercuryn, vilket gör den attraktiv. Men Maestralen verkar vara ett populärt val och dels på youtube och diverse forum verkar många köra med den.
Det jag inte lyckats finna är sulmåttet för att avgöra om pjäxorna skulle passa i mina STH 16 på sin nuvarande montering. (kör 27.5 i Atomic, så skulle gissa på en 27/27.5 i merc/maes.)

Hoppas det inte blev allt för otydligt. Kom på diverse saker varteftersom jag skrev texten, så mycket kanske upprepade sig/verkar sammanhängande. Men är beredd att besvara uppstånde frågetecken.

Orsaken till inlägget är den annalkande sommarrean, förstått att Techbindningarna inte brukar sjunka i pris. Men på pjäxfronten brukar det se bra ut. smile

--Edit: Kom att tänka på ännu en sak när jag såg trådrubriken; vill i huvudsak kunna gå bort från alpina bindningar och köra på endast Tech bindningar i framtiden. Så Cd3orna kanske blir mina fetaste skidor som ett par dynafits ska kunna hantera utan att gå sönder.--

Svar

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 6 år sedan

Angående pjäxor så är jag nöjd med mina Cochise Pro Light, marginellt tyngre än Maestrale och Mercury och så kan du byta mellan tech och alpinsula. Angående bindning så är väl Dynafit Beast det självklara valet smile

Valmgren
214 inlägg

DrJ :

Angående pjäxor så är jag nöjd med mina Cochise Pro Light, marginellt tyngre än Maestrale och Mercury och så kan du byta mellan tech och alpinsula. Angående bindning så är väl Dynafit Beast det självklara valet smile

Snabbt svar uppskattas!
Har kollat lite på Cochise då det är många som lovordat den. Men personligen känns det inte som "min typ av pjäxa"
Svårförklarat, men vill ha något som går mer åt turhållet, kanske BD quadrant är ett dåligt alternativ i min mix. Sneglade även ett tag på BD Factor, även den känns fel.
Ska troligtvis förbi AG eller liknande för att prova, men vill ha lite inputs så att jag har något att tänka på/specifika pjäxor att kolla på. Gillar att ha något själv att komma med, då brukar även personalen kunna hjälpa en bättre när de vet mer specifikt vad man är ute efter smile

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 6 år sedan

Jag var själv ganska övertygad om att jag skulle ha Mercury eller Maestrale RS men efter att ha provat dessa + Dalbello vad den nu heter, the One och Cochise så tyckte jag bäst om Cochise av flera anledningar. Först och främst satt den bäst på min fot vilket ju är viktigast. Gillade även flexet, viktskillnaden var mindre än jag trodde (ta med en egen våg så får du se vad pjäxorna verkligen väger) och att kunna byta till alpinsulor är för mig ett stort plus. Bra gångläge men möjligen något sämre än Mercury. Lite skeptisk till linern på Cochise men vi får se. Tycker att tunga som ska på och av verkar lite fippligt men det lär man sig säkert att hantera. Om jag bara nu lyckades ta mig iväg och tura lite också så får vi se hur den fungerar där.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Precis som DrJ säger så är det lite meck med Dynafits tunga. Inte det roligaste att fippla med när man står på en topp i -15 och lite snålblåst...huvva!
Det är en anledning till att Dalbello Sherpa och Scarpa Maestrale RS känns som bättre alternativ.
Flexet på Mercuryn är lite wierd med. Det flexar inte i tungan som man skulle tro, utan mer i bakkappan, där det finns plaststopp som hämmar ett naturligt flex. Det funkar fint tills man kör på ngt som man inte var med på...då viker sig skon eftersom det då är plasten på sidorna som viker sig....inte tungan. Märkligt flex är vad det är.
Maestralen har en fin design just på flexsidan, och jag vågar påstå att den nästan är lika styv.

Både Mercsen och RS är goa skor, så det är bara att dra ut och testa vilken pjäxa din fot gillar mest smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Valmgren
214 inlägg
Valmgren 214 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

Precis som DrJ säger så är det lite meck med Dynafits tunga. Inte det roligaste att fippla med när man står på en topp i -15 och lite snålblåst...huvva!
Det är en anledning till att Dalbello Sherpa och Scarpa Maestrale RS känns som bättre alternativ.
Flexet på Mercuryn är lite wierd med. Det flexar inte i tungan som man skulle tro, utan mer i bakkappan, där det finns plaststopp som hämmar ett naturligt flex. Det funkar fint tills man kör på ngt som man inte var med på...då viker sig skon eftersom det då är plasten på sidorna som viker sig....inte tungan. Märkligt flex är vad det är.
Maestralen har en fin design just på flexsidan, och jag vågar påstå att den nästan är lika styv.

Både Mercsen och RS är goa skor, så det är bara att dra ut och testa vilken pjäxa din fot gillar mest smile

Får väll bli en resa till AG för att kolla runt lite. Ser att du nämner RS ist. för vanliga maestrale; vad skiljer sig i design/flex? hur mycket styvare är dem än "originalet"

Bindningsmässigt, är det Radical FT/ST som gäller eller kan man se Plum som ett alternativ? (fetaste skidan är mina CD3.) Stopper är inget av större betydelse, då skidorna kommer användas till störst del på tur. Men det känns som att ett rutinerat bolag som Dynafit borde veta vad dom gör när man lägger på 400-500g extra gentemot Plumen. Eller är det bara för syns skull?

PNyberg
4251 inlägg

resqual :

PNyberg :

Får väll bli en resa till AG för att kolla runt lite. Ser att du nämner RS ist. för vanliga maestrale; vad skiljer sig i design/flex? hur mycket styvare är dem än "originalet"

Bindningsmässigt, är det Radical FT/ST som gäller eller kan man se Plum som ett alternativ? (fetaste skidan är mina CD3.) Stopper är inget av större betydelse, då skidorna kommer användas till störst del på tur. Men det känns som att ett rutinerat bolag som Dynafit borde veta vad dom gör när man lägger på 400-500g extra gentemot Plumen. Eller är det bara för syns skull?

Det är hela skillnaden mellan RS och den vanliga. Funderar du på Mercs, så vore det att inte titta på rätt sko om du även tittar på den vanliga Maestralen. Den oranga är riktigt mjuk om du frågar mig, medan RS känns mer som en 120flexare smile

Har ju inte testat några Plum än, men de har fått ett gott rykte! Så jag säger FT eller Plum...ta den du får tag i billigast smile
Sj kör jag på FT och är väldigt nöjd...än så länge smile

Valmgren
214 inlägg

PNyberg :

resqual :

PNyberg :

Det är hela skillnaden mellan RS och den vanliga. Funderar du på Mercs, så vore det att inte titta på rätt sko om du även tittar på den vanliga Maestralen. Den oranga är riktigt mjuk om du frågar mig, medan RS känns mer som en 120flexare smile

Har ju inte testat några Plum än, men de har fått ett gott rykte! Så jag säger FT eller Plum...ta den du får tag i billigast smile
Sj kör jag på FT och är väldigt nöjd...än så länge smile

Okej, då blir det att testa vilken som passar foten bäst; RS eller Merc (kanske blir en liten titt på Cochise så man vet att man inte missar ngt)
Blir nog en Plum i det fallet, hittar den för någon euro billigare. Dessutom gillar jag den "klassiska" hälhöjaren. Klämde lite på Radical i butik och tyckte att aluminium "flärparna" mestadels kändes veka och som en uppenbar svag punkt (även om så inte är fallet), lite effektivare men kör hellre på något beprövat.

Blev många citat men hoppas det får plats.
Tacksam för all hjälp. Fortsätt dock bidra med input, alltid intressant att ta del av synpunkter/erfaranheter.

Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 6 år sedan

resqual :

DrJ :

Snabbt svar uppskattas!
Har kollat lite på Cochise då det är många som lovordat den. Men personligen känns det inte som "min typ av pjäxa"
Svårförklarat, men vill ha något som går mer åt turhållet, kanske BD quadrant är ett dåligt alternativ i min mix. Sneglade även ett tag på BD Factor, även den känns fel.
Ska troligtvis förbi AG eller liknande för att prova, men vill ha lite inputs så att jag har något att tänka på/specifika pjäxor att kolla på. Gillar att ha något själv att komma med, då brukar även personalen kunna hjälpa en bättre när de vet mer specifikt vad man är ute efter smile

Varför tycker du att quadranten är ett dåligt alternativ? Den håller riktigt bra när man öppnar på lite större berg men den är nog lite styvare än de andra. Ingen av turpjäxorna är väl att rekommendera i dina STH då bör du ha utbytbara sulor.

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Valmgren
214 inlägg

Blackriverpaint :

resqual :

DrJ :

Snabbt svar uppskattas!

Varför tycker du att quadranten är ett dåligt alternativ? Den håller riktigt bra när man öppnar på lite större berg men den är nog lite styvare än de andra. Ingen av turpjäxorna är väl att rekommendera i dina STH då bör du ha utbytbara sulor.

Känner väll att quadrant går lite väl mycket åt alpin-pjäx segmentet.
Räknar inte med att pjäxorna kommer passa i mina STH, kommer därför ha kvar mina Atomic för ändamål som kräver kraftigare utrustning.

Petter79
29 inlägg
Petter79 29 inlägg 6 år sedan

resqual :

Blackriverpaint :

resqual :

Snabbt svar uppskattas!

Räknar inte med att pjäxorna kommer passa i mina STH, kommer därför ha kvar mina Atomic för ändamål som kräver kraftigare utrustning.

Kan rekomendera att gå till Alpint istället för AG de har större utbud på de pjäxor du tittar på.

Valmgren
214 inlägg

Petter79 :

resqual :

Blackriverpaint :

Kan rekomendera att gå till Alpint istället för AG de har större utbud på de pjäxor du tittar på.

Tack för tipset. När du nämner det så har jag knappt något minne av att AG ens har maestrale på hyllorna i butiken. Hur kunniga är Alpint när det gäller pjäxsljustering? har de samma utrustning som AG?

sjo_orret
154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 6 år sedan

Jag svarar på rubriken och sista stycket. Jag har bara kört dynafit sedan 2007. Har två bindningar och den först införskaffade åker jag på ännu (vertical). Inget har gått sönder! Väger 84kg. Tar alla småpuffar jag ser och droppar väl som mest upp mot ca 3-4 meter kanske. Har åkt på veckoresor till alperna med i princip 100% systemåkning med endast dynafit i skidfodralet. Idag sitter bindningarna på ett par lotus 120 200cm och ett par megawatt 188. Tådelen ur radical serien verkar klart bättre än vertical tån. Vertical kör jag ofta i det halvlåsta läget för att slippa tjuvsläpp. Det behöver jag inte göra på radical, den kör jag i åkläge helt utan tjuvsläpp!
All in på tech? Jag röstar på det! smile

Valmgren
214 inlägg

sjo_orret :

Jag svarar på rubriken och sista stycket. Jag har bara kört dynafit sedan 2007. Har två bindningar och den först införskaffade åker jag på ännu (vertical). Inget har gått sönder! Väger 84kg. Tar alla småpuffar jag ser och droppar väl som mest upp mot ca 3-4 meter kanske. Har åkt på veckoresor till alperna med i princip 100% systemåkning med endast dynafit i skidfodralet. Idag sitter bindningarna på ett par lotus 120 200cm och ett par megawatt 188. Tådelen ur radical serien verkar klart bättre än vertical tån. Vertical kör jag ofta i det halvlåsta läget för att slippa tjuvsläpp. Det behöver jag inte göra på radical, den kör jag i åkläge helt utan tjuvsläpp!
All in på tech? Jag röstar på det! smile

haha, grymt att du lyckades tolka den delen av texten smile
Intressant det där med systemåkning, alltid varit lite rädd att Dynafit inte ska hålla ihop. Men i ditt fall verkar det fungera alldeles utmärkt, så man får väll ta det som ett gott tecken. (inte alltid man turar i orört puder.)
Vilka pjäxor kör du på? någon utav Maestrale eller Mercury?

Petter79
29 inlägg
Petter79 29 inlägg 6 år sedan

resqual :

Petter79 :

resqual :

Tack för tipset. När du nämner det så har jag knappt något minne av att AG ens har maestrale på hyllorna i butiken. Hur kunniga är Alpint när det gäller pjäxsljustering? har de samma utrustning som AG?

De kan mycket då de är en del av AG;) Jag kör själv dynafit radical på ett par cham 107 HM som enda skida. Pjäxer kör jag Dalbello Virus å jag tycker de funkar riktigt bra. Även i isiga pister.

Valmgren
214 inlägg

Petter79 :

resqual :

Petter79 :

De kan mycket då de är en del av AG;) Jag kör själv dynafit radical på ett par cham 107 HM som enda skida. Pjäxer kör jag Dalbello Virus å jag tycker de funkar riktigt bra. Även i isiga pister.

Det var som tusan, alltid lär man sig något nytt..
Är inne litegrann på samma setup som du kör med, Sidestash (107mm) med Plum/alt. Radical.
Allt som återstår är väll att komma till skott och åka in till Stockholm.. smile

sjo_orret
154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 6 år sedan

resqual :

Intressant det där med systemåkning, alltid varit lite rädd att Dynafit inte ska hålla ihop. Men i ditt fall verkar det fungera alldeles utmärkt, så man får väll ta det som ett gott tecken. (inte alltid man turar i orört puder.)

I början var man feg och rädd om bindningarna, men det är många år sedan jag slutade nojja över det. Nu åker jag bara som jag skulle gjort med vilken annan bindning som helst. (Man måste lära sig hur man använder dom, men det finns beskrivet i många andra trådar)
Kör med Garmont Radium pjäxor, men är sugen på att byta upp mig mot nån av de modeller du nämner.

Valmgren
214 inlägg

sjo_orret :

resqual :

I början var man feg och rädd om bindningarna, men det är många år sedan jag slutade nojja över det. Nu åker jag bara som jag skulle gjort med vilken annan bindning som helst. (Man måste lära sig hur man använder dom, men det finns beskrivet i många andra trådar)
Kör med Garmont Radium pjäxor, men är sugen på att byta upp mig mot nån av de modeller du nämner.

Tror att mycket handlar om att lita på sin utrustning. tror att många bindningar fallerar när man börjar fega, vilket resulterar i en dålig "åkstil" vilket i sin tur bara ökar påfrestningarna.
Fullt ös medvetslös lyder väll uttrycket.. smile

TT
116 inlägg
TT 116 inlägg 6 år sedan

Så här kan det se ut med riktiga gräjor/TT

TT
116 inlägg
TT 116 inlägg 6 år sedan

IMG_0333.jpg

Kalle_Luzern
Online 342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 6 år sedan

Går själv i liknande tankar, men i första hand komplettera med turskidor och byta till pjäxor som klarar både tech och vanliga alpina bindningar...
Klämmt lite på Dynafit Titan och Titan Ultralight. Inte de billigaste på marknaden direkt, men känns väldigt stabila jämför med många andra Dynafit-modeller.

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad SooL2007 (6 år sedan)

Kastar in en röst för Cosmos från Garmont om ni sneglar på en Tech-pjäxa som drar sig en bit från det alpina hållet. AT-flex på 125 är milsvidder från alpinflex av samma siffror. Men om turande har prioritet över pistprestanda så har Cosmos sina fördelar. 1450g per doja är en av dem.

The older I get, the faster I was. Citera
Valmgren
214 inlägg

TT :

IMG_0333.jpg

Bilden verkar inte fungera, men om jag inte missminner mig så har du tidigare publicerat en bild med ett par duckstance monterade Radical bindingar? smile

SooL2007 :

Kastar in en röst för Cosmos från Garmont om ni sneglar på en Tech-pjäxa som drar sig en bit från det alpina hållet. AT-flex på 125 är milsvidder från alpinflex av samma siffror. Men om turande har prioritet över pistprestanda så har Cosmos sina fördelar. 1450g per doja är en av dem.

Ska ta en titt på Garmont pjäxorna, inte haft koll på vad Garmont gjort genom åren, så lite av ett okänt märke för mig. Hur är dem i storlekarna/allmän passform? (individuellt, men varje märke brukar ha sin säregna detalj.)

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Piglet55 (6 år sedan)

SooL2007 :

Samma pjäxa som Wildsnow helt har dissat pga av att insertsen i den glappar något jävulskt på många par ?

Tycker jag låter som en dålig rekommendation. Nu har ju som tur var Scott köpt Garmont och kommer att släppa pjäxan med Scott-logga och nya inserts till nästa säsong. Efter det kan det nog bli att rekommendera den igen big_smile

Lite läsning i ämnet.
http://www.wildsnow.com/8655/garmont-co … ls-review/
http://www.wildsnow.com/9291/scott-cosm … -fittings/

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 6 år sedan

Jag har en traditionell 27.5/100-fot som brukar passa i det mesta (förutom vid vissa knölar jag fick för länge sedan av ett par Nordica Comp VS med de effektiva giljotinskruvarna vid anklarna). Cosmos 27.5 är inget undantag. Jag upplever de som väl så rymliga, inte konstigt med 103+mm läst. Skulle kunna överväga en halvstorlek mindre men det är så dags nu det... För mer pist/big mountain finns deras Delirium, fast du får du så klart lägga till dryga åtta hekto per pjuck...

iSooLi
Online 866 inlägg

Piglet55 :

SooL2007 :

Samma pjäxa som Wildsnow helt har dissat pga av att insertsen i den glappar något jävulskt på många par ?

Tycker jag låter som en dålig rekommendation. Nu har ju som tur var Scott köpt Garmont och kommer att släppa pjäxan med Scott-logga och nya inserts till nästa säsong. Efter det kan det nog bli att rekommendera den igen big_smile

Lite läsning i ämnet.

Låter inget vidare, mina inserts sitter än men var lugn för att jag ska hålla koll på dem, tack!

iSooLi
Online 866 inlägg

Piglet55 :

SooL2007 :

Lite läsning i ämnet.

Eller vänta nu... Wildsnow verkar ju säga att Garmonts främre inserts snarare sitter för hårt i bindningen än att de glappar. Det är i alla fall vad jag får ut av videon som är med i artikeln. Lite fascinerande är det dock att skon verkar släppa lättare ju fler gånger de bryter ut den.

Missuppfattade jag ditt budskap Piglet eller finns det annat som säger att Garmonts inserts glappar eller nöts eller?

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

Kör all-in Dynafit. Har DPS Wailer 112RP, K2 Sidestash och Dynafit Manaslu, alla med inserts. Har en Vertical och en Radical bindning båda i DIN12 varianten. Pjäxa för mer pistorienterad och åkning i hårdare snö BD factor samt i mer mjuka förhållanden och mera höjdmeterturande Dynafit ZZero.

Sedan man lärt sig att gräva ur isen i tåhålen genom att ta några luftsteg med tån i gåläge innan man klipper i hälen så blir det inga tjuvsläpp om bindningen är rätt monterad och inställd i övrigt. Tjuvsläpp är nog till 95% orsakat av okunskap vid påtagning. Gillar ändå den nya tådelen (Radical) bättre, den känns mer gedigen. Åker alltid med tån i åkläge.

Hoppar väl inte direkt frivilligt men dropp på 2-3 meter funkar utan bekymmer. 87 kg och DIN 9.

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 6 år sedan

SooL2007 :

Eller vänta nu... Wildsnow verkar ju säga att Garmonts främre inserts snarare sitter för hårt i bindningen än att de glappar. Det är i alla fall vad jag får ut av videon som är med i artikeln. Lite fascinerande är det dock att skon verkar släppa lättare ju fler gånger de bryter ut den.

Missuppfattade jag ditt budskap Piglet eller finns det annat som säger att Garmonts inserts glappar eller nöts eller?

Var nog jag som kom ihåg lite galet om vad de sa i filmen. Kontentan är dock samma. Nuvarande Cosmos rekommenderas inte av Wildsnow. Bara den vetskapen skulle göra att jag inte köper denna säsongs pjäxor utan istället vänta till nästa års om skon passar bra på foten.

iSooLi
Online 866 inlägg

Piglet55 :

SooL2007 :

Var nog jag som kom ihåg lite galet om vad de sa i filmen. Kontentan är dock samma. Nuvarande Cosmos rekommenderas inte av Wildsnow. Bara den vetskapen skulle göra att jag inte köper denna säsongs pjäxor utan istället vänta till nästa års om skon passar bra på foten.

Jag vill inte påstå att du gör en tokig bedömning eller att Wildsnow inte har torrt på fötterna... men... som jag förstår det... när en Dynafitbindning är i alpinläge (fram OCH bak) så löser tådelen ut i första hand genom krafter som verkar i sidled. Btw, kolla en annan video från Wildsnow med en Garmontpjäxa:

För att den vridande rörelse som visas i den av dig tidigare länkade videon skall existera kräver det alltså att häldelen redan löst ut.

Det Wildsnow egentligen konstaterar i videon är väl att Cosmos beter sig annorlunda med lös häl kombinerat med vridning i tådelen än vad andra tech-pjuck gör? D.v.s. en utlösningsfunktion när tåbindningen är i alpinläge och hälen är lös. Ett irriterande fenomen tycker jag, därför väljer jag att låsa tåbindningen i turläget när jag har hälen lös...

Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (6 år sedan)

SooL2007 :

Jag vill inte påstå att du gör en tokig bedömning eller att Wildsnow inte har torrt på fötterna... men... som jag förstår det... när en Dynafitbindning är i alpinläge (fram OCH bak) så löser tådelen ut i första hand genom krafter som verkar i sidled. Btw, kolla en annan video från Wildsnow med en Garmontpjäxa:

För att den vridande rörelse som visas i den av dig tidigare länkade videon skall existera kräver det alltså att häldelen redan löst ut.

Det Wildsnow egentligen konstaterar i videon är väl att Cosmos beter sig annorlunda med lös häl kombinerat med vridning i tådelen än vad andra tech-pjuck gör? D.v.s. en utlösningsfunktion när tåbindningen är i alpinläge och hälen är lös. Ett irriterande fenomen tycker jag, därför väljer jag att låsa tåbindningen i turläget när jag har hälen lös...

Så kan ni läsa i kommentarerna, där det finns en länk till en tråd på TGR där en snubbe gör ett "riktigt bindningstest" med en dynafitpjäxa respektive garmont cosmos i en bindningstestningsmaskin (med i övrigt identisk komposition). Med bindningen ställd på 7.5 löser dynafitpjäxan vid ~8.5 (vilket enligt testaren är ett "okej" resultat eftersom maskinen simulerar ett långsamt vridande fall). Med cosmosen avbryter han testet efter att ha kommit upp till 15.5 (om jag minns rätt) eftersom han är rädd att utrustningen kan komma att ta skada. Plus det faktum att scott, efter att ha köpt upp garmont, direkt går upp med meddelandet att det är ett problem och att de kommer ta hand om det.

Och allvarligt talat, om man är införstådd i hur techbindningars utlösningsmekanism verkar är det uppenbart att den typen av skillnader som Lou uppvisar påverkar säkerhetsutlösningen i horistonalled.

TL;DR
Köp inte Garmont Cosmos till en techbindning om du är rädd om knäna.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
R00bert
282 inlägg
R00bert 282 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad R00bert (6 år sedan)

Kör Vertical FT12 på ett par Hojis i 195 och Mercuries på fötterna i vinter som daily driver i Hakuba. De ser inte så rejäla ut på fötterna så de första dagarna på Dynafit körde jag tån låst på första snäppet mest för att jag inte vågade lita på bindningen. Kör numera aldrig tån i låst läge då jag litar på den till 100% vare sig vi snackar en uppkörd hård pist eller puder. Till nästa vinter tänker jag helt och hållet lägga mina alpinbindningar åt sidan då jag helt enkelt inte känner något behov av dom. Dynafiten är inte på något sätt alls en begränsning för mig på 185 och ~84-87kg. De som har problem med tjuvsläpp har oftast en fel inställd bindning och/eller slarvat med att rensa tån på is innan man kliver i. Tar några sekunder extra varje gång man ska kliva i skidorna men man lär sig fort hur det fungerar och vad som är fel.

Vad gäller pjäxorna så har jag väl än så länge kanske 40 dagar på Mercury i år, med kanske 15-20 av dessa på tur. Pjäxorna driver utan problem Hojin på 112mm i midjan och ett par Lotus 138. Tungan är ganska meckig att ha att göra med. Har filat bort plastgrejen som ska hjälpa att hålla tungan på plats men som bara är i vägen när man ska ha i dom. På tur så bråkade jag med tungorna de första dagarna men pjäxan är styv nog för puder utan tungorna så de lämnas oftast hemma eller i ryggsäcken numera. Körs det liftburet så har jag dom alltid i dock.

Gåläget är helt fantastiskt på dom, definitivt i en klass för sig, speciellt utan tungorna. Maestralen kommer nära men inte riktigt hela vägen och Quadranten är ljusår sämre än både Maestrale och Mercury/Vulcan/One. BD kommer väl med nya versioner av deras turpjäxor till nästa år dock men har faktiskt inte läst på om vad som händer på BD-fronten.

Ett alternativ vore ju kanske Vulcans och helt skippa tungan. För de lär ju vara ett riktigt monster med tungorna i. De saknar däremot flexstoppet som Mercuryn har så de kanske inte är så dumma ändå. De kostar ju därefter dock..

Kalle_Bern :

Går själv i liknande tankar, men i första hand komplettera med turskidor och byta till pjäxor som klarar både tech och vanliga alpina bindningar...
Klämmt lite på Dynafit Titan och Titan Ultralight. Inte de billigaste på marknaden direkt, men känns väldigt stabila jämför med många andra Dynafit-modeller.

Ta en titt på Scarpa Freedom som kommer nästa år!

http://www.wildsnow.com/9206/scarpa-fre … -freeride/

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan

resqual :

Är ju bara skistoppern som är viktskillnaden. Dynafit Radical Speed väger ju som Plum fast går till 10 istället för 12 på dinskalan. Jag föredrar dock Radicals hälhöjare även om jag för tillfället har Plum.

Åk mer jobba mindre! Citera
Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

Jag kör med Dynafit på skidor som är 112 under foten.
Aldrig tjuvlöst och kör alltid med åkläget i på mina radical ft.

Ser inga problem med att köra Dynafit i pist.

Val av pjäxor är väldigt individuellt men för mig fungerar dallbello virus som inte är jätte styva direkt.

StigStrand
60 inlägg
StigStrand 60 inlägg 6 år sedan

Kör DPS Lotus 120 och har gått från Baron till Duke till Tour och nu i år konverterade jag allt till Dynafit (Bindning TLT Radical FT). Jag vill ha lätta prylar (Lotus i kolfiber är super) och har sett fram emot en konvertering till Dynafit länge. Efter 4 dagars magisk offpiste åkning i Dolomiterna så sålde jag bindning och pjäxor när jag kom hem.

Anledningen var:

1/ Bindningen tjuvutlöste. Två gånger i mkt hög fart i pist och en gång i ett brant trickigt läge i en Couloir. Jag hade tur att allt slutade väl. Problemet är att snö stannar kvar under fjädrarna i tån vilket gör att fjädrarnas gripförmåga minskar och det i sin tur gör att bindningen tjuvutlöser när belastningen blir för hög. Och det är här som jag anser att det största problemet ligger. Man TROR att all snö är borta för du får PÅ bindningen och du kan åka MEN när belastningen blir för hög, dvs man trycker på extra i hög fart eller skidan böjer sig mkt i samband med belastning, så pallar inte gripklorna att hålla kvar pjäxan i bindningen. Inget kul alls och jag åkte konstant omkring med en osäkerhetskänsla i kroppen. Speciellt när man åker branta partier och man inte "får" tappa en skida. Guiden som själv körde Diamir på sina freeridelagg (men körde Dynafit på sina touringlagg...!) sa att "de", dvs guiderna, alltid körde dynafitbindningen i Randoläge, dvs låst, när de körde utsatta partier. Detta för att undvika tjuvutlösning. Och det säger ju också någonting tycker jag.

2/ Bindningen ÄR meckig. Den är mer strulig att sätta på än traditionella bindningar punkt! Jag var alltid sist på med prylarna och värst var det när det var mkt snö. Då kan det bli riktigt trixigt. Och då hade jag ändå Dynafitpjäxor med spåret i tån för snabbare påsättning. Pilligt, vingligt, känslig för om man inte stod rätt, tar extremt lite snö under pjäxan jmf m Marker (som jag har lång erfarenhet av). Håller man på och tar av och på prylarna ofta, som iaf jag gör då ÄR det meckigt.

En annan sak som det talas rätt lite om är Dynafits säkerhet eller snarare brist på. Många vet inte att framdelen inte löser ut alls (annat än vid tjuvutlösning...wink och att bakdelen inte löser ut uppåt utan endast i sidled. För mig som kör två till tre resor per år är det inte optimalt eftersom mina korsband, ledband, ligament m.m. inte är i toppskick och behöver en lite större säkerhetsmarginal. Bindningen är inte speciellt mån om dina knän om/när du behöver det. Men det är iofs inte så konstigt, för dagens bindningar bygger i grund och botten på samma teknik som när man lanserade den första bindningen 1990. Och den var framtagen med fokus på uppförsåkningen, säkerhet var och är inte i fokus på sk techbindningar. Nya Beasten kommer förmodligen snart att få snällare släktingar för oss som inte behöver Din 16 och där har man ju ett helt annat säkerhetstänk och man har ju även löst elasticitesproblemen med nuvarande system. Det är ju Dynafits flört med Freeride- målgruppen och viktfördelen är ju nästan borta.

Jag kommer definitivt investera i en techbindning i framtiden när jag ska köpa en ren touring-setup där fokus ligger på rando. Men för mig blir det definitivt återgång till ett par Marker för Freeride-setupen.

Köper alla mina prylar på Alpint. Mange är en suverän bootfitter och är Stockholms touringkung. Spöar AG varje dag i veckan.

Vattendroppe
Online 3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (6 år sedan)

StigStrand :

Massa text.

Nu tänker jag skjuta skarpt, om jag verkar otrevligt i orden så är det inte min mening, men jag är bara så oerhört trött på såna här påståenden om dynafit/techbindningar. De är helt självförvållade och tyder bara på okunskap och ovana.

1/ Okunskap. Eller ja, i det här fallet verkar det snarare bero på ovilja att försöka hitta en lösning på ett känt problem. Lite som att man vet att markers tur-bindningar lätt kan få is och hårt packad snö i spåren efter en tur med mycket snö, men strunta i att ta fram sitt multitool och göra rent spåren, utan bara konstatera att "det här funkar ju inte" och sedan hata alla markers turbindningar för evigt. Jag har _aldrig_, jag uppprepar, _aldrig_ haft problem med det här. Inte ens efter att ha spårat 2 timmar i lårdjup, klistrig, snö som fastnade överallt var det ett problem. Lösningen är mycket enkel, när man kliver i bindningen trycker man helt enkelt ner tådelen utan att ha foten i den ett par gånger. När det låter som ett stunsigt snäpp istället för ett ett dovt "whopp" eller dylikt vet man att det är safe. Se till att ha rensat undersidan på dojjan först bara (som du hade gjort på en alpinbindning) så att inte snön från dojjan trillar ner under bindningen. Sen är det bara kliva i tån, pendla några gånger, kliva i hälen och köra.

2/ Ovana. Bindningen är meckig, absolut. Det tar fler dagar än fyra att få kolla på den. Men när man är van tar det absolut inte längre tid att "ställa om" än för någon med marker. Jag kan tänka mig att fritshi och dylika bindningar kan vara något snabbare, men det bör vara marginellt. Ytterst marginellt. Tar det så pass mycket längre tid att ställa om att det blir ett problem handlar det bara om att träna lite till.

"3/" Det här är direkt felaktigt. Vad menar du med att bindningen inte löser ut i tådelen? Man kan inte ställa elasticitet där, nej, men bevisligen kan ju skon fortfarande glida ur. Bara ta en sko, sätt i bindningen och vrid ut ur tån. Både horisontal- och vertikalutlösning ligger i häldelen (ja,bindningen löser åt alla håll). Horistonalutlösningen fungerar mycket likt en turntablebindning i hälen, hela häldelen roterar (på samma sätt som när man ställer om mellan gå- och åkläge) samtidigt som griparmarna i tådelen öppnas successivt som skon vrids. Kommer man tillräckligt långt ut så ja, släpper allt taget och man trillar ur bindningen. Vertikalutlösningen fungerar genom att de två hälpinnarna vidgas och skon kan glida ut uppåt, som när man kliver i häldelen, fast baklänges.

Det är dock korrekt att elasticiteten är låg, vilket ger fler tendenser till tjuvutlösningar enligt de som är ännu nördigare än jag (det verkar ju dessutom som ett helt rimligt resonemang enligt mig), så det här är absolut något man bör ta hänsyn till. Personligen har jag så sent som igår faktiskt haft mitt livs första tjuvlös med dynafit efter tre års användande. Jag låser aldrig mina tår. Inte ens till första snäppet eller vad det kallas. Kör alltid med tådelarna pekandes rakt frak. Det var i pist med massor av frysta snöbollar/kockor, träffade en klockrent på sidan mitt framme vid tån i rätt hög fart. Det är möjligt att det inte hänt med en alpinbindning, men händer det en gång på 3 år har jag inga problem med att offra det fallet för att få lättare på vägen upp!

Du har dock rätt i att Alpint slår AG på fingrarna vad gäller pjäxor, kombon att låta Mange plocka pjäxor åt en och sen lämna över dem till Jonte för gjuten sula och att trycka lite är svårslagen.

Edit: Insåg just att jag kanske ska speca att jag kör en 98 mm midja med vertical ft12 (gamla gråa) och en 118 mm midja med radical ft12. "DIN" 8-9 är lagom för mig på de bindningarna.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
PNyberg
4251 inlägg

Håller med Vattendroppe i ovanstående inlägg om att det handlar om att se till att det INTE är någon snö/is i bindning eller infästningar. De 2 som "övertalade" mig till att köpa är inte så bra på att göra just detta, och har därför haft ett par otrevliga "tjuvlösningar" i pisten.
Själv är jag sjukt nojig för "tjuvlösningar" och kliver i och ur bindningen tills det känns bra. Jag låser även tån upp till första snäppet, och det är inte möjligt att sätta bindningen i det läget om det är någon snö i bindning eller infästning.
I övrigt så känner jag stor tillit på techbindningar. De har fullkomligt krossat allt vad jag har trott och tänkt om dem innan efter ett test i ett fantastiskt uppkört och hårt Kicking Horse.

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 6 år sedan

Vattendroppe :

SooL2007 :

Så kan ni läsa i kommentarerna, där det finns en länk till en tråd på TGR där en snubbe gör ett "riktigt bindningstest" med en dynafitpjäxa respektive garmont cosmos i en bindningstestningsmaskin (med i övrigt identisk komposition). Med bindningen ställd på 7.5 löser dynafitpjäxan vid ~8.5 (vilket enligt testaren är ett "okej" resultat eftersom maskinen simulerar ett långsamt vridande fall). Med cosmosen avbryter han testet efter att ha kommit upp till 15.5 (om jag minns rätt) eftersom han är rädd att utrustningen kan komma att ta skada. Plus det faktum att scott, efter att ha köpt upp garmont, direkt går upp med meddelandet att det är ett problem och att de kommer ta hand om det.

Och allvarligt talat, om man är införstådd i hur techbindningars utlösningsmekanism verkar är det uppenbart att den typen av skillnader som Lou uppvisar påverkar säkerhetsutlösningen i horistonalled.

TL;DR
Köp inte Garmont Cosmos till en techbindning om du är rädd om knäna.

Intressant info både här och på TGR, tackar och bockar ödmjukt! Dags att plocka fram stiftslipen... smile

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snorkel (6 år sedan)

StigStrand :

Massa fördomar och okunskap ,,.

Kolla åtminstone 3,5 minuter på denna video så slipper du tjyvsläpp

Skantz
276 inlägg
Skantz 276 inlägg 6 år sedan

StigStrand Skrev:
"2/ Bindningen ÄR meckig. Den är mer strulig att sätta på än traditionella bindningar punkt! Jag var alltid sist på med prylarna och värst var det när det var mkt snö. Då kan det bli riktigt trixigt. Och då hade jag ändå Dynafitpjäxor med spåret i tån för snabbare påsättning. Pilligt, vingligt, känslig för om man inte stod rätt, tar extremt lite snö under pjäxan jmf m Marker (som jag har lång erfarenhet av). Håller man på och tar av och på prylarna ofta, som iaf jag gör då ÄR det meckigt.

En annan sak som det talas rätt lite om är Dynafits säkerhet eller snarare brist på. Många vet inte att framdelen inte löser ut alls (annat än vid tjuvutlösning... och att bakdelen inte löser ut uppåt utan endast i sidled."
-----------------------------------------
Mattias Dynafit här:
Bindningen är inte speciellt meckig om du har Scarpa eller Dynafits pjäxor med "quick step in" i insertsen i tån. Och med Radical serien är den ännu lättare att bara kliva in i och åka. Min upplevelse är att med techbindningar är det betydligt mindre problem med snö och is än vanliga alpina bindningar. Minns väl hur man stod och försökte få bort snö under pjäxan. Här spelar det ju ingen roll, bara att kliva in och (inte åka) köra.

Både Vertical och Radical serien löser ut i bakbindningen både framåt och i sidled. Den har varsin skruv för DIN inställningen i sidled och framåt rotation. Jag brukar ha lite mer på skruvat uppskruvat på framåt rotationen än på sidled.

Jag väger 76-81 kg och kör fort och mycket dropp. Inte mer än upp mot 15 meters fast bara i lössnö visserligen ! Kroppen ska ju hålla för hård skidåkning när man närmar sig 50 år också.

ciao

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

För mig fungerar FT12 klockrent! Kör dem på ett par Sidestash (108 mmm). Kör alltid utför i "åkläge" även, men jag kör iofs. inte aggressivt .... Jag är dock mycket noggrann med istegsproceduren för att säkra att pjäxan sitter rätt i tån.

1. Kliver i tådelen (enbart tådelen)
2. Drar upp "flärpen" på tådelen i högsta låsläge
3. Pendla några gånger
4. I med hälen
5. Trycker ned "flärpen" på tådelen i åkläge

Denna procedur fungerar till 100 % för mig. Inga tjuvutlösningar de senaste tre säsongerna.

Visst är Dynafit (tech) mekigare än andra bindningar, men de är överlägset bäst uppför så det är definitivt värt det. Plus är faktiskt att de är lätta att få av om man ligger och kravlar i lössnön, med ett lätt tryck på tådelen. Dessutom är de lätta att få på eftersom hälen går förhållande lätt i (vissa alpinbindningar är ju hopplösa i det lösa). Däremot inget kul att få på, på brant hårt skrå ...

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook