Bräda med midja 24,7 för smal för boots stl 11?

YoMat
16 inlägg
YoMat 16 inlägg 6 år sedan

Hej, funderar på att köpa en begagnad bräda men midjebredd 24,7 och jag undrar om den är för smal för mina boots i storlek 11? Hittar en del indikationer här på forumet att en bredare bräda, åtminstone ngot kring 25,5, rekomenderas till den storleken men en och annan jag pratat med i butik verkar tycka att det är helt lugnt med 24,7 också... någon som har något tips?

Mina boots är ett par 32 lached vilka jag upplever som ovanligt små i storleken, brukar annars ha 10,5.

Svar

Sexylubben
107 inlägg
Sexylubben 107 inlägg 6 år sedan

mål såle lengden på skoa så ser du om det vil bli for mye toe hell drag, man kan kjøpe "riser" plate og legge under bindingen, om man opplever toe heel drag. kanskje det er løsningen, men optimalt sett skal du ha en bredare brëda..

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 6 år sedan

Du ska ha en bredare bräda. Du kommer inte att kunna svänga särskilt hårt utan att få toedrag.

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera
YoMat
16 inlägg

Tack för snabba svar! Har kolat på ytterligare en bräda, en burton custom från förra året som har 25,3 i midjebredd om jag hittat rätt info. Bättre? Ska kanske tillägga att jag inte är någon särskilt avancerad åkare, det var länge sen jag var nybörjare men blir inte mer än nån vecka om året så hinner aldrig avancera särskilt mycket...

Sexylubben
107 inlägg
Sexylubben 107 inlägg 6 år sedan

mål som sagt på skoa så ser du om det kan være en grei løsning:)

Ingoo
225 inlägg
Ingoo 225 inlägg 6 år sedan

Hur bred bädan är avgör inte allt, det som spelar mycket roll är din stance. Står du på bredaste med +27/-24 så kan du lugnt köra på en 24,0 midja, däremot kör du tight och med +6/-3 så får du nog kolla efter en med minst 2,55. Så stancen avgör rätt mycket...
Sen är 32 Lashed är rätt stora och bulkiga så pga av de borde du kolla efter lite bredare bräda, typ 2,55mm men som sagt, beror mycket på din stance smile

YoMat
16 inlägg

Jo, jag har ju förtått att stancen är relevant i sammanhanget, problemet är bara att jag inte vet riktigt vad som passar mig bäst då jag uteslutande hyrt grejer tidigare och inte haft koll varken på vad det har vart för brädor/mått eller vilken stance jag haft. Men ja, sammantaget låter det ju som att det är säkrare att jag satsar på en bräda över 25,0 iaf...

gbgpuderludret
110 inlägg
gbgpuderludret 110 inlägg 6 år sedan

Stl 11 boots = ca 26cm midjebredd på normal stance.

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Doughboy (6 år sedan)

Edit:

Gjorde inlägg i fel tråd big_smile

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 6 år sedan

gbgpuderludret :

Stl 11 boots = ca 26cm midjebredd på normal stance.

+1

pinn
891 inlägg
pinn 891 inlägg 6 år sedan

jag kör 25,5 på min parkbräda och jag har 42 i skor..

du bör ha ca. 26-26,5 eller dylikt. klart en wide-bräda..

smile

det ordnar sig Citera
Erik_Andersson
13 inlägg
Erik_Andersson 13 inlägg 6 år sedan

Jag har storlek 12 (Burton boots) och kör på en vanilg Custom. Har haft widebrädor men tycker att de blir sega från kant till kant. Har egentligen inga problem med toe eller heeldrag. Åker blandad åkning, mest BC och pist nu för tiden och det funkar alldeles utmärkt.

YoMat
16 inlägg

Tack för ert engagemang! smile En sak som hittills inte tagits upp är åkstil - antar att det måste påverka en hel del oxå? Alltså om man tex skär hårt i pisten o mer eller mindre ligger ner i svängarna borde väl risken för toe/heeldrag öka betydligt jämfört med om man tar det lite lugnare, eller för den delen åker i lössnö?

combatspenat
637 inlägg
combatspenat 637 inlägg 6 år sedan

Lössnö = större risk för heel/toedrag men annars får jag hålla med.

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
pinn
891 inlägg
pinn 891 inlägg 6 år sedan

beror ju lite på längden på åkare också.. vs stance-bredd ..

är du 185-190 så står du ju längre ut mot de bredare partierna på brädan.

jag e 175 och har typ 55 i stance-bredd (center till center på bindninge)

fast det var ju typ det som någon menade lite längre upp.. smile

så både längden på personen, vinklarna på bindningarna och stance-bredden smile

det ordnar sig Citera
gbgpuderludret
110 inlägg

Erik_Andersson :

Jag har storlek 12 (Burton boots) och kör på en vanilg Custom. Har haft widebrädor men tycker att de blir sega från kant till kant. Har egentligen inga problem med toe eller heeldrag. Åker blandad åkning, mest BC och pist nu för tiden och det funkar alldeles utmärkt.

Jag har 11 i stl och det funkade inte för mig när jag körde på en vanlig Custom med 25.0 midja. Kör idag på en Custom X wide.

YoMat
16 inlägg

Hm, det här var ju inte helt lätt... jag är 177cm lång så någon extra bred stance lär det ju inte bli.

Jag har en till fråga som gäller denna burton custom, de medföljande bindningarna är Burton Malavita EST stl M - tror ni att de kommer va för små för mina 32 lached stl 11? Isf är det väl lika bra att jag ger upp den här brädan...

gbgpuderludret
110 inlägg

Jag har stl 11 och medium Burton bindningar passar inte mina boots. Kan skilja sig från fall till fall men prova själv så får du se.

YoMat
16 inlägg

ja, testa var min plan. men vad är viktigt att då kolla efter? hur tajt får det vara?

gbgpuderludret
110 inlägg

kolla om bredden på bootsen passar i bottenplattan och om hälen passar i hälkoppen.

YoMat
16 inlägg

tack. upp till bevis nu då helt enkelt smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook