"En riktigt bra deal!" – Eller cykeln på köpet!

Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 2 år sedan

Lyckades få ABS ryggan stulen och jag ska nu köpa en ny.

Har ni några tips på någon schysst deal? (behöver inte vara just ABS)

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

@Olichor
Finns flera alternativ hos SC under 399 Euro. Äger inte någon lavinryggsäck (och har högst begränsad erfarenhet av att använda dito) men funderar på att investera, jag har bland annat tittat på Scott Air Free AP 32 som jag tycker verkar intressant. Alpride systemet verkar OK.

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/a … backpacks/

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Olichor
189 inlägg
Olichor 189 inlägg 2 år sedan

Mountain_Man :

@Olichor
Finns flera alternativ hos SC under 399 Euro. Äger inte någon lavinryggsäck (och har högst begränsad erfarenhet av att använda dito) men funderar på att investera, jag har bland annat tittat på Scott Air Free AP 32 som jag tycker verkar intressant. Alpride systemet verkar OK.

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/a … backpacks/

/MM

Tackar, ja det är ju svårt det där. Speciellt nu med den drös av lavinryggsäckar som släpps!

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 2 år sedan

Kollar man vikt tycker jag endast Mammut har vettiga alternativ i förhållande till de andra. Jag sålde min Pas pro 35 o köpte nya PAS 3.0 light 30. 700g mindre. 2350g väger min med kolpatron.
Jag tycker personligen att PRO 35 är bästa säcken på marknaden men 700g är mkt om man vill använda den dagligen. Kanske köper en promenad 35 eller 45 till för att flytta systemet senare.

Åk mer jobba mindre! Citera
Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 2 år sedan

LawndartGustav :

Kollar man vikt tycker jag endast Mammut har vettiga alternativ i förhållande till de andra. Jag sålde min Pas pro 35 o köpte nya PAS 3.0 light 30. 700g mindre. 2350g väger min med kolpatron.
Jag tycker personligen att PRO 35 är bästa säcken på marknaden men 700g är mkt om man vill använda den dagligen. Kanske köper en promenad 35 eller 45 till för att flytta systemet senare.

Vafan, jag går i tankar om att göra exakt samma byte, fast RAS-motsvarigheten istället. Hur många satsumas får det att byta?

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (2 år sedan)

@Vattendroppe
Jag tänkte på RAS först och hade då tänkt ha både RAS 3.0 light 30 och Dakine RAS Poacher 36 eller 46.

Tänkte lite..
Sen insåg jag att jag har min ballong för att överleva och den ballong som ökar min chans att överleva en lavin mest är PAS helt enkelt. Chansen är bra mkt större att jag hamnar i en lavin och får traumaskydd av ballongen än att jag skulle misslyckas med att åka ur en lavin pga dålig sikt med PAS-ballongen. Det var då det enda vettiga motargumentet jag hittade mot PAS. Mindre vikt hos RAS men valde säkerhet till slut.

Vattendroppe
3033 inlägg

@LawndartGustav Har egna resonemang för att inte byta till PAS, jag undrades mest hur ryggsäcksbytet känns. Är den nya light-varianten mindre/hur packar den? Hur mycket skillnad känns vikten? etc...

hallohey
6 inlägg
hallohey 6 inlägg 2 år sedan

Olichor :

Lyckades få ABS ryggan stulen och jag ska nu köpa en ny.

Har ni några tips på någon schysst deal? (behöver inte vara just ABS)

http://www.outnorth.se/haglofs/vojd-abs-18?gclid=Cj0KEQiA5bvEBRCM6vypnc7QgMkBEiQAUZftQPg2Ap1kOLvW1kAD2EYmeCuviH8N3g5xMYKxalNiTKwaAktv8P8HAQ#TrueBlack

Kolfiberpatronen är inkluderad!

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 2 år sedan

Vattendroppe :

@LawndartGustav Har egna resonemang för att inte byta till PAS, jag undrades mest hur ryggsäcksbytet känns. Är den nya light-varianten mindre/hur packar den? Hur mycket skillnad känns vikten? etc...

Låt höra!
Jag har ju läst o snackat med nå vänner och kom fram till det den vägen men min väg är ju definitivt inte den enda vägen eller det enda alternativet.
Jag tycker nya RAS 3.0 Light 30 känns rätt ok, toppmatas så den är lättpackad men har för mig det var en sidoöppning också. Den packar bättre än PAS 3.0 light 30 iaf.
Jag har åkt med väskan packad nå pistdagar när jag inte ens behövt den. Känns bra helt enkelt. Axelremmarna är smalare och smidigare. Tänker inte på att den väger nå speciellt helt enkelt och det är väl poängen, att man ska känna att den är på så lite som möjligt. Jag har åkt med ryggsäck dagligen i 10+ år så kör med tom ryggsäck ibland de dagar inget behövs wink

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

LawndartGustav :

@Vattendroppe
Jag tänkte på RAS först och hade då tänkt ha både RAS 3.0 light 30 och Dakine RAS Poacher 36 eller 46.

Tänkte lite..
Sen insåg jag att jag har min ballong för att överleva och den ballong som ökar min chans att överleva en lavin mest är PAS helt enkelt. Chansen är bra mkt större att jag hamnar i en lavin och får traumaskydd av ballongen än att jag skulle misslyckas med att åka ur en lavin pga dålig sikt med PAS-ballongen. Det var då det enda vettiga motargumentet jag hittade mot PAS. Mindre vikt hos RAS men valde säkerhet till slut.

Kanske dags att skapa "Den stora "airbag" tråden" ... men tillsvidare. Ovanstående resonemang avseende säkerheten och skillnaden RAS / PAS, är det bara dina egna tankar (vilka jag för övrigt tycker är kloka) eller finns det något dokumenterat i frågan?

/MM

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (2 år sedan)

Mountain_Man :

LawndartGustav :

@Vattendroppe

Tänkte lite..

Kanske dags att skapa "Den stora "airbag" tråden" ... men tillsvidare. Ovanstående resonemang avseende säkerheten och skillnaden RAS / PAS, är det bara dina egna tankar (vilka jag för övrigt tycker är kloka) eller finns det något dokumenterat i frågan?

/MM

Med tanke på att det finns typ 7 olika tillverkare av ballonger som dessutom förändras typ varje år så tror jag svaret är nej på dokumentation eller forskning som inte kommer från Mammut angående om PAS skulle vara bättre.

Arcteryx har ju gjort något liknande men mindre pga dålig sikt för deras proffs (som åker när de inte borde åka och får stora sluff efter sig oftare än oss dödliga).
Att sen Arcteryx och BD för den delen har väskor som väger 3.5kg utan speciellt bra funktioner på väskan hjälper väl inte till. Kolla DaKine Poacher 36 eller Mammut PAS pro 35 för grymma väskor smile

Jag läser för tillfället till ambulanssjuksköterska och på vår lavinföreläsning sa överläkaren som föreläste att lavindöd pga trauma i nordamerika kan vara så högt som 40-45%, man brukar säga 20-30% internationellt men lägre i alperna. Dessa är inga nya eller hemliga siffror och jag har inte sagt något specifikt då jag inte har forskningen/rappoerterna framför mig själv. Har hört liknande siffror på flertalet lavinföreläsningar sista åren.

Jag ser helt enkelt poängen med traumaskydd, mkt pga skogsåkning men även i en större lavin där ballongen hade kunnat skydda från sten/klippa. Dock skyddar ju ballongen i sig från trauma i en större lavin då man förhoppningsvis flyter högre upp i lavinen och på så sätt minimerar risk för trauma från sten och annat längre ner.

Vattendroppe
3033 inlägg

LawndartGustav :

Låt höra!

Mycket enkelt, jag skulle inte kunna åka med en PAS uppblåst, så mina möjligheter att åka ur en lavin minskar drastiskt. Att först försöka åka ur en lavin och sen dra ryggsäcken är inget alternativ i min värld, finns för många anekdoter om folk som försökt den varianten (både från folk som står mig nära och mer avlägsna) och misslyckats.

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 2 år sedan

Bilder! Jag behöver bilder för att förstå skillnad mellan RAS & PAS!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (2 år sedan)

@Hawk100
https://www.mammut.ch/INT/en/know-how/a … ags/decide

/MM

Och orkar du inte klicka eller läsa, varsegod

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 2 år sedan

Mountain_Man :

@Hawk100
https://www.mammut.ch/INT/en/know-how/a … ags/decide

/MM

Och orkar du inte klicka eller läsa, varsegod
Nu fattar jag precis skillnaden!!! Mycket informativ reklamfilm.
(Blev nästan köpsugen.....)

Ludd_3
147 inlägg
Ludd_3 147 inlägg 2 år sedan

rätt billigt
Splitboard

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 2 år sedan

Det är 3 för 2 (billigaste på köpet) på Outnorth idag, även på tidigare nedsatta varor. Hittar man inte tre saker man vill köpa kanske man koordinera något i den här tråden. Posta priset på de varor du är intresserad av (typ "jag tänkte köpa två prylar för 200 och 150:-" - är man själv spekulant på något för 6000:- gör det knappast till eller från om man då får något för 150:- på köpet men är man spekulant på något i ungefär samma prisklass är det ju bra) och ort så kan man koordinera sig.

http://www.outnorth.se/lagerrensning-vinter

FritzSafstrom
59 inlägg
FritzSafstrom 59 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad FritzSafstrom (2 år sedan)

@olichor XXL har på vissa ställen (bor du i Stockholm så vet jag att Bromma blocks har) TNF Patrol 24 ABS för 4000kr, stålpatron och handtag inkluderat, ifall det skulle vara av intresse. Köpte en själv för ett tag sen. Använt två dagar, rätt tung men rymmer mycket

Pmeijer
Online 9 inlägg
Pmeijer 9 inlägg 2 år sedan

XXL har rea på stighudar, 500 kr för G3 alpinist!

perssse
22 inlägg
perssse 22 inlägg 2 år sedan

Pmeijer :

På hemsidan eller i någon speciell butik?

Är nämligen ute efter ett par till mina gamla sideseth

Pmeijer
Online 9 inlägg

perssse :

Pmeijer :

På hemsidan eller i någon speciell butik?

Är nämligen ute efter ett par till mina gamla sideseth

I alla butiker, inget online. Man får ringa runt och kolla om dom har i sin storlek.

Niblet
29 inlägg
Niblet 29 inlägg 2 år sedan

http://www.outnorth.se/k2/backside-float-8#Green

8 l ballongryggsäck från K2 för 2400, rätt bra pris alltså. Få kvar i lager.

Pillard
Online 3097 inlägg
Pillard 3097 inlägg 2 år sedan

Pmeijer :

Var där och kollade idag och hittade ett par men de ville ha 1000:- för dem dock...

Pmeijer
Online 9 inlägg

Pillard :

Pmeijer :

Var där och kollade idag och hittade ett par men de ville ha 1000:- för dem dock...

Oj, dom hade väl sänkt dom lite väl mycket. Jag köpte iaf två par innan dom höjde, han jag köpte av blev förvånad även han att dom var så billiga.

unsuspected
Online 351 inlägg
unsuspected 351 inlägg 2 år sedan

Länkarna funkar inte och Genesis fanns bara i Large kvar sad

Ludd_3
147 inlägg
Ludd_3 147 inlägg 2 år sedan

unsuspected :

Länkarna funkar inte och Genesis fanns bara i Large kvar sad

Ja precis. Hade dom haft medium hade jag fan slåtter till. Malavita hade dom dock i medium .

macmac
Online 148 inlägg
macmac 148 inlägg 2 år sedan

Pmeijer :

Pillard :

Pmeijer :

Oj, dom hade väl sänkt dom lite väl mycket. Jag köpte iaf två par innan dom höjde, han jag köpte av blev förvånad även han att dom var så billiga.

Jag hann köpa ett par till min tjej för 500 riksdaler. Tack för tipset! smile Tyvärr hade de inte tillräckligt långa för mina egna skidor. Storlekarna var nämligen annorlunda mot de mått jag sett angivna på nätet för G3 Alpinist, XXL:s var upp till 181 cm till skillnad från upp till 184 cm för de jag sett på nätet. Vet inte vad det är för batch de fått tag på..?

Niblet
29 inlägg
Niblet 29 inlägg 2 år sedan

Riksgränsen ger 50% rabatt på boende om man bokar tidigast 2 dar innan.

magnil
35 inlägg
magnil 35 inlägg 1 år sedan

Detta känns som en bra deal på lavinryggsäck. Vet att den är liten men det räcker för mig, skall inte packa med en massa. Finns det någon nackdel/fel med denna? Inte insatt i lavinryggsäckar.

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/a … ge-sc.html

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan

magnil :

Detta känns som en bra deal på lavinryggsäck. Vet att den är liten men det räcker för mig, skall inte packa med en massa. Finns det någon nackdel/fel med denna? Inte insatt i lavinryggsäckar.

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/a … ge-sc.html

Jag tror det är en bra affär, nackdelen är väl att det är en liten säck på 12 liter. Men vill du ha den större på 32 liter hittar du den här https://www.sport-bittl.com/en/scott-ai … 1_412.html

Någon som vet mer Alpridesystemet? Fördelar? Nackdelar?

/MM

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 år sedan

Ortovox o Mammut är lättast tror jag. Alpride ska ju vara lätt att flyga med men faktum är att det är så nytt att det inte blir lättare än. ABS och Mammut har varit med länge iaf men tror de börjar inse att det finns många märken nu.

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan

I Nederländerna av alla ställen finns en shop som så många andra rear vinterprylar just nu. Bland de mer nedsatta i utbudet finns bl.a. Icelantic Keeper och Solly Q 105 för humana 199€ plus frakt. Dessvärre finns det inte längre några Q-Lab 190 för 199€ kvar... wink

Vandenberg Snow & Surf

The older I get, the faster I was. Citera
Alfakrull
314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 1 år sedan

Jag fick en kod från SportBittl som ska funka många gånger
bitVIPNL17, ger 20% även på deras rea fram till 4/6, kan bli ganska bra deal
"Excluded items: books, avalanche transceivers, GPS-devices, watches and technical equipment, all other electronic devices, bikes, bike trailers, e-bikes and all service features. Valid for items, priced €10,- and higher."

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad xSooLx (1 år sedan)

Nån som är sugen på ett par nya Cochise 192 cm till en riktigt riktig kanonkurs?

Klipp då ett par för 1999:-, fri frakt, från Höjdmeter i Kiruna!

www://höjdmeter.se/breda-friakningsskidor/203-blizzard-cochise.html?search_query=Cochise&results=7

Länken blev knas men kolla bara deras hemsida vetja...

FritzSafstrom
59 inlägg
FritzSafstrom 59 inlägg 1 år sedan

@XSlooLx tack som fan, nu är man 2000kr fattigare men lycklig som fan😄

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 1 år sedan

FritzSafstrom :

@XSlooLx tack som fan, nu är man 2000kr fattigare men lycklig som fan😄

Men se där, grattis! big_smile

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 år sedan

Juste deal!

Vanheden77
Online 67 inlägg
Vanheden77 67 inlägg 1 år sedan

Mycket bra pris på lavinspade!
http://cdon.se/outdoor/bca-b-1-ext-lavi … 86-2869694

Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 1 år sedan

Vanheden77 :

Mycket bra pris på lavinspade!
http://cdon.se/outdoor/bca-b-1-ext-lavi … 86-2869694

Finns fler fynd där såg jag:

En ABS lavinryggsäck för 1700:- var inte så dumt det heller. smile

ABS-ryggsäck

...och en 26-liters rygga för 239:-. till den. Wow!

Snowjunkie Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook