Nybörjare ska köpa en snowboard, och bindningar.

Takasoki
0 inlägg
Takasoki 0 inlägg 6 år sedan

Tjenare!

Jag föll för snowboard åkningen när jag åkte i fjällen nu förra veckan.
Jag åkte dock med en för lång bräda, och ett par boots som var 5 storlekar för stora.
Och jag hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig med att hitta en snowboard som passar mig, även bindingar. Snowboardboots kommer jag att titta i en affär efter, då jag känner att det är något man måste prova fysiskt.

Well.

Jag är 180cm lång och har storlek 42 på skorna.
Jag väger drygt 80kg
Jag kommer att lära mig så småningom att åka i park
Jag vill ha en mjuk bräda då jag känner att det passar mig bättre, ska mest "pösa" runt i backen. Köra offpist och bara ta det lugnt. Kommer definitivt lära mig att raila så småningom också. Jag är nybörjare, åkt i 7 dagar. Kan endå åka "ok" tar mig ner för en röd pist utan problem. (utan plogning så klart)

Jag har en budget på 6.000 kronor för bräda och bindingar, jag kommer att åka 2-4 veckor om året.

Svar

Takasoki
0 inlägg

Bumpar tråden, (?)

Ingen?!

Seppuccu
120 inlägg
Seppuccu 120 inlägg 6 år sedan

Jag får väl svara, i brist på vettigare folk.

För det första, hitta ett par boots som är perfekta för dig. Hitta sedan bindningar som passar med bootsen!

Kolla på den här sidan. Om du klickar i "Low cost favourites" får du fram ett urval av billiga brädor som anses vara prisvärda, kolla in dem. Du väger runt 80 kg så du kan ha en bräda någonstans runt 158 eller så, beroende på hur styv den är och vilken typ. Eftesom du har storlek 42 behöver du definitivt inte ha en wide. Transworld Snowboarding har något de kallar Good Wood Award, och i klassen under 449$ finns billigare bra brädor. K2 Raygun finns som rekommenderad bräda i båda dessa och den verkar ju vara en bra bräda (även om jag inte själv åkt på den).

Och sen vet jag inte om jag tycker att det låter som en jättebra idé att köra offpist om du är oerfaren åkare...

RrrR
44 inlägg
RrrR 44 inlägg 6 år sedan

Kanske något sånt här?

Bräda
En rocker som har flex på 5.

Bindningar

Boots
Boots även dom ett flex på 5 vilket är i mitten.

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 6 år sedan

rrrrs rekommendation är fin, förutom att bindningarna har EST och inte pssar brädan.

Takasoki
0 inlägg

Anticrobotic :

Jag får väl svara, i brist på vettigare folk.

För det första, hitta ett par boots som är perfekta för dig. Hitta sedan bindningar som passar med bootsen!

Kolla på den här sidan. Om du klickar i "Low cost favourites" får du fram ett urval av billiga brädor som anses vara prisvärda, kolla in dem. Du väger runt 80 kg så du kan ha en bräda någonstans runt 158 eller så, beroende på hur styv den är och vilken typ. Eftesom du har storlek 42 behöver du definitivt inte ha en wide. Transworld Snowboarding har något de kallar Good Wood Award, och i klassen under 449$ finns billigare bra brädor. K2 Raygun finns som rekommenderad bräda i båda dessa och den verkar ju vara en bra bräda (även om jag inte själv åkt på den).

Och sen vet jag inte om jag tycker att det låter som en jättebra idé att köra offpist om du är oerfaren åkare...

Tack så mycket, jag har tittat runt lite smile
Okej!

Jag åkte offpist efter 2 dagar hehe, blev en del krypande men det gick an. Speciellt i slutet av veckan.

Takasoki
0 inlägg

RrrR :

Kanske något sånt här?

Bräda
En rocker som har flex på 5.

Bindningar

Boots
Boots även dom ett flex på 5 vilket är i mitten.

Tack så mycket, brädan ska jag titta lite mer på då. Boots kommer jag att testa i affär! smile

Seppuccu
120 inlägg
Seppuccu 120 inlägg 6 år sedan

Och för övrigt ska du nog ha bindningar i storlek M.

Doughboy
1774 inlägg
Doughboy 1774 inlägg 6 år sedan

@Takasoki:

Kolla PM wink

Säljer Smokin Snowboards i Sverige Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook