Tre familjer till alperna vilken ort ska vi välja?

uttryck
96 Inlägg
uttryck 3 år sedan

Som sagt, 3 fam m barn 12-14 år gamla vana åkare. Mest pist och men gärna lättillgänglig enklare offpist (ej megabrant) för föräldrarna och gärna bra park för kidsen. Långa nedfarter så hög fallhöjd vill vi gärna ha. Föredrar charmig by, god mat och gärna hyffsade sittliftar men behöver inte vara nån jätteort. Hyra hus tänkte vi göra. Lagomt avstånd till Geneve eller Insbruck alt München el kanske Milano dit vi tänkte flyga. Har bara efarenhet av Frankrike (Avoriaz, Megeve) och Schweiz (Nax, Anzere, Zermatt, Grimentz).
Så ge oss ditt favorittips! Var ska vi åka?

Uttryck Citera

Svar

Onlytelemark
488 Inlägg
Onlytelemark 3 år sedan

uttryck skrev:

Som sagt, 3 fam m barn 12-14 år gamla vana åkare. Mest pist och men gärna lättillgänglig enklare offpist (ej megabrant) för föräldrarna och gärna bra park för kidsen. Långa nedfarter så hög fallhöjd vill vi gärna ha. Föredrar charmig by, god mat och gärna hyffsade sittliftar men behöver inte vara nån jätteort. Hyra hus tänkte vi göra. Lagomt avstånd till Geneve eller Insbruck alt München el kanske Milano dit vi tänkte flyga. Har bara efarenhet av Frankrike (Avoriaz, Megeve) och Schweiz (Nax, Anzere, Zermatt, Grimentz).
Så ge oss ditt favorittips! Var ska vi åka?

För att kunna ge ett bra svar,,    När ska ni aka?

la_grave
1726 Inlägg
la_grave 3 år sedan

Las Lenas

Eller så preciserar ni frågan lite mer.

KaitsuH
298 Inlägg
KaitsuH 3 år sedan | Senast redigerat av KaitsuH (3 år sedan)

Zillertal Österrike!

KaitsuH Citera
uttryck
96 Inlägg
uttryck 3 år sedan

Tycker jag har preciserat mig ganska bra vad vi är ute efter. Hög fallhöjd, långa nedfarter, lättare offpist inte så brant och lagomt avstånd till Geneve, Munchen eller Milano. Charmigt. Februari början av mars.

Uttryck Citera
uttryck
96 Inlägg
uttryck 3 år sedan | Senast redigerat av uttryck (3 år sedan)

Inget jättesystem nödvändigt (om det inte är mkt bra) vi kommer nog att ha bil.

Uttryck Citera
Le_Troglodyte
48 Inlägg
Le_Troglodyte 3 år sedan

Har precis kommit hem från Val d´Annivier (St Luc, Chandolin, Zinal, Grimentz, Vercorin). Bodde i St Luc. Tycker området väldigt väl passar in på det ni söker. Mysiga byar, fin fallhöjd och långa välpreppade pister, stora ytor lättillgänglig offpist i olika nivåer från lätt till väldigt utmanande. Lätt tillgängligt från Geneve och bra prisnivå.
Trevligt vindistrikt runt Sierre med riktigt bra viner på lokala druvor som Cornalin och Humagne Rouge dessutom.

Har lite bilder här (hoppas det funkar att kolla på dem):
https://www.facebook.com/media/set/?set … amp;type=1

Och en videosnutt piståkning från St Luc.
https://vimeo.com/61089423

uttryck
96 Inlägg
uttryck 3 år sedan | Senast redigerat av uttryck (3 år sedan)

Grimentz gillade vi. Zinal hur är det? Har varit i Nax också. Valais området mkt fint! Men kanske kul att prova nåt annat också iofs.

Uttryck Citera
kappakomplett
266 Inlägg
kappakomplett 3 år sedan

Gressoney, Champoluc etc, andra sidan av Monterosa från Zermatt. Enorm fallhöjd, nära Milano, off-piste av olika svårighetsgrad, lite folk i pisterna. Park vet jag inte om det finns där. Charmig by är väl en smaksak, Alagna kanske är mysigast. Gressoney är litet. Champoluc har jag inte bott i men det är lite större.

uttryck
96 Inlägg
uttryck 3 år sedan

Kanon tack för bra tips! Italien kanske vi ska satsa på.

Uttryck Citera
Onlytelemark
488 Inlägg
Onlytelemark 3 år sedan

Kan väl halla med kappakomplett om att Italien är bäst med de flygplatsalternativ ni hade, men de stora skidsystemen har väl en tendens att ha valt bort mysighetsfaktorn pa byarna om man ska bo nära skidakningen, vilket är ett maste när man aker med barn,
Jag vill sla ett slag för Courmayeur, andra sidan tunneln fran Chamonix
Inget jättesystem men jag gillar stället,  hur parken ser ut har jag ingen aning om, men som jag ser det finns det väl ingen skidort som inte har en park som duger at de flesta ungar, om man nu inte är superduktig och jagar sponsring,, 
jag kan inte lata bli att ta upp detta med fallhöjd,  hur mycket av fallhöjden utnyttjar man under skiddagen förutom sista aket tillbaka?   det är väl kvaliten pa akningen som är viktig, även om akning i slasksnö är underskattad sa gillar väl de flesta att aka i kallsnö dvs fran mellanstation och upp? 

annars för barnfamiljer är Spanien ett alternativ om ni kan tänka er att utöka listan pa flygplatser
Formigal i västra Pyreneerna har en mycket bra park och det är ett stort liftsystem som innefattar 4 dalar
http://www.snow-forecast.com/resorts/Fo … temap_full

kappakomplett
266 Inlägg
kappakomplett 3 år sedan

Courmayer är ingen dålig idé, kanonställe och om man långleds är det bara att åka över  till Chamonix över dan.
Mkt god mat också, även i backen.

Alagna är faktiskt en mysig by och den ligger direkt vid skidåkningen.
Vad gäller fallhöjden så är det ändå en grej att åka från toppen 2971 ner till Alagna på 1205 i ett svep.
Kanske inte gör det mer än på morgonen men att komma ner till Alagna och ta en morgon___, är inte dumt!

Onlytelemark
488 Inlägg
Onlytelemark 3 år sedan | Senast redigerat av Onlytelemark (3 år sedan)

kappakomplett skrev:

Courmayer är ingen dålig idé, kanonställe och om man långleds är det bara att åka över  till Chamonix över dan.
Mkt god mat också, även i backen.

Alagna är faktiskt en mysig by och den ligger direkt vid skidåkningen.
Vad gäller fallhöjden så är det ändå en grej att åka från toppen 2971 ner till Alagna på 1205 i ett svep.
Kanske inte gör det mer än på morgonen men att komma ner till Alagna och ta en morgon___, är inte dumt!

Haller med dig "kappakomplett" om Alagna, direkt upp pa toppen pa morgonen, för sedan ner till byn i ett svep,, för en öl i fm solen, det var väl det du menade? ; )     men rent generellt tycker jag att manga lägger för stor vikt vid fallhöjd och antal liftar,,  även om jag tror att tradskaparen här har bra insikt

Rhermansson
147 Inlägg
Rhermansson 3 år sedan

schladming!

Onlytelemark
488 Inlägg
Onlytelemark 3 år sedan

Rhermansson skrev:

schladming!

vore kul om du motiverade ditt förslag till denna familj med tanke pa var de varit tidigare

Timbe
284 Inlägg
Timbe 3 år sedan

KaitsuH skrev:

Zillertal Österrike!

+1

Ace_DG
879 Inlägg
Ace_DG 3 år sedan | Senast redigerat av Ace_DG (3 år sedan)

CH, Berner Oberland, bo t ex i Grindelwald, åka i samma skidsystem som Wengen, göra dagstur till Mürren uppe på hyllan som grädde på moset! Grym omgivning med dom tre 4000 m-jättarna Eiger, Mönch och Jungfrau i blickfånget, säger GILLA!
Man kan ta tåget från Geneves eller Zürichs flpl, slippa köra bil.
/A

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
rickard-strand1
0 Inlägg
rickard-strand1 3 år sedan

Var i Les Arcs ganska nyligen. Väldigt bra system med fantastiska pister och lättfunnen off-pist. 2 timmar lite knappt från Geneve och bra fallhöjd. Parken inte det roligaste jag har upplevt men den duger.

uttryck
96 Inlägg
uttryck 3 år sedan

Courmayour har vi uteslutit då jag har kollega som varit där som jag förhört mig om. Långa nedfarter o bra fallhöjd gärna då föräldrarna föredrar det än att åka upp o ned m liften. Behöver inte vara samma fallhöjd som i Zermatt dock. Val Gardena o Sella ronda kan det va nåt? Vill ha snösäkert.

Uttryck Citera
mikpoh
5 Inlägg
mikpoh 3 år sedan | Senast redigerat av mikpoh (3 år sedan)

Obergurgl smile
Högalpin, mysig by, närhet till Sölden med glaciärer.
1-1,5 tim till Innspruck.

https://www.freeride.se/skidorter/obergurgl-hochgurgl/

Ahlback
135 Inlägg
Ahlback 3 år sedan

Var i Zermatt i julas. Det gillades, lite större och mer "turist" än Champoluc. Hyffsad park var det också.

chrtur
Online 665 Inlägg
chrtur 3 år sedan

Förstår aldrig varför man stirrar sig blint på fallhöjd? Mindre fallhöjd än alla förslag, men vi kunde åka så här i princip varje dag förra veckan utan några större köer....annars tror jag på förslaget kring Val d´Annivier.

http://album.spinphys.org/fuori/fallhojd.jpg

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
IT-Milan
0 Inlägg
IT-Milan 3 år sedan

För Wallis/Valais-diggare kanske någon av de minsta lantliga byarna i Les 4 Vallées systemet, eller de medelstora (Veysonaz 1400, och inte minst Nendaz 1400, www://freeride.se/skidorter/nendaz/ , som fungerat länge som familjeställen med bassäng, barnskidskolor osv. Slingervägen upp till Nendaz är ganska dräglig för att vara Alperna :-))

Men vad gäller valuta för pengarna (SEK) så är det bäst att lämna walkover till Italien-lobbyn - det är ju bara att kolla valutakurserna...

johanb
95 Inlägg
johanb 3 år sedan

Kan ge en röst till Monterosa Ski, dvs Champoluc/Gressoney/Alagna och tycker att Gressoney i mitten har bra tillgång till familjepister i Gressoney/Champoluc samt alltfrån lättillgänglig till hårresande offpist i Alagna.

Annars så är ju Valbella/Lenzerheide ett bra alternativ i Schweiz, flyg till Zurich och tåg/buss upp till skidort. En solsida med fina familjepister och Rothornsidan med långa fina pister. Fin lätt offpist runt Sanaspans och Lenzerheide/Arosa/Tschiertschen rundtour. Fina längdspår också.

Parker har jag ingen koll på...

Ludwig
14 Inlägg
Ludwig 3 år sedan

Italien är ju skönt, bara det finns snö. Monterosa Ski hur bra som helst. Bo i Gressoney för det är mest praktiskt. Mittersta dalen. Courmayeur är fint, trevlig by. Gillar man åka ni nya backar hela veckan så är det för litet.
Cervinia= kanon. Mycket pistnära offpist. Fin by. Kanonkäk. Och så kan man "droppa ner" till Zermatt.
Lycka till !

MaciejK
44 Inlägg
MaciejK 3 år sedan

mikpoh skrev:

Obergurgl smile
Högalpin, mysig by, närhet till Sölden med glaciärer.
1-1,5 tim till Innspruck.

https://www.freeride.se/skidorter/obergurgl-hochgurgl/

Ja Obergurgl är riktigt bra, liten by, kanonbra pister och inga liftköer, dock har de väl ingen park eller? Jag såg i allafall ingen.

Pillard
1886 Inlägg
Pillard 3 år sedan

chrtur skrev:

Förstår aldrig varför man stirrar sig blint på fallhöjd? Mindre fallhöjd än alla förslag, men vi kunde åka så här i princip varje dag förra veckan utan några större köer....annars tror jag på förslaget kring Val d´Annivier.

http://album.spinphys.org/fuori/fallhojd.jpg

Och vart fasen var det då? wink

Till TS måste jag ändå passa på att nämna en ny favorit Montgenevre. Ligger på gränsen mellan Frankrike och Italien. Flyger ni till Grenoble eller Turin istället så är det väldigt smidigt med bil. Med svenska mått mätt enormt område men med franska mått ganska litet. Inom dagsutflyktsavstånd har ni också hela Serre Chevalier och La Grave.

Vi hade en av dagsutflykterna på vår Grand Traces resa med UCPA där och hela berget är fullsmockat med fin gles skog och inte en kotte som åker upp all den fina snön.

Christer_H
53 Inlägg
Christer_H 3 år sedan

Sonnenkopf (tillhör Arlberg).
Finns allt från familjen till den extreme/puderräven.

Mattiasmamma
0 Inlägg
Mattiasmamma 3 år sedan

Utan tvekan, Kronplatz!
Backarna o liftarna är de bästa som finns i Italien. Tillräckligt många och tillräckligt svåra. Alla familjemedlemmar blir nöjda! Snögaranti från  december- april. Del av skidområdet Dolomiti superski. 
Alpernas solsida
Man är tvåspråkiga: tyska samt italienska.
Bo i Valdaora/Olang som är ett sagolikt vackert, lagomt stort samhälle, bra service,  skidbussar och erbjuder även många olika aktiviteter: längdåkning,kälkbana, gratis skridskobana för barn, ridskola m.m.
Det är lätt att ta sig dit, man kan FLYGA  till Salzburg, Innsbruck, Munchen, Milano eller Venezia och därifrån ta tåget (ung.3,5 tim.) till orten.
Bra vägar! Efter Brennerpasset, vid Franzefeste svänger man mot Bruneck, en mil till så är man framme i Valdaora.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/bb3a7ca5bee25df79bf5d44ff5e13f6e.jpg

Johsk
37 Inlägg
Johsk 3 år sedan

Sestriere! inga lifköer, schyssta liftar charmig by. klockrena pister stort urval. schysst park inte allt för svår och lätt tillgänglig offpist!

Nidhugg
46 Inlägg
Nidhugg 3 år sedan

Kan ansluta till J_Skilnands förslag, Via Lattea, bo i Sestriere, Claviere eller Montgenevre. Kalasfina pister, bra, inte allt för svår off-pist som inte blir uppåkt med en gång. Och man kan välja mellan Franska och Italienska sidan, om man vill byta pastan mot baguetten någon dag.

Jonny_S
124 Inlägg
Jonny_S 3 år sedan

uttryck skrev:

Courmayour har vi uteslutit då jag har kollega som varit där som jag förhört mig om. Långa nedfarter o bra fallhöjd gärna då föräldrarna föredrar det än att åka upp o ned m liften. Behöver inte vara samma fallhöjd som i Zermatt dock. Val Gardena o Sella ronda kan det va nåt? Vill ha snösäkert.

Courmayeur gör ni rätt i att utesluta.

Cervinia tycker jag också att ni kan låta bli.

Canazei däremot, eller Cortina, det är inga dåliga alternativ bland italienska de orter som börjar på C.
(Nu var just C inte ett kriterium såg jag)

Cortina har den trevligaste byn av de två.

Canazei går dock inte av för hackor på något sätt.
Man är då lite mer inne i "Super Dolomiti Ski-området"

Jonny S Citera
STORPOTATEN
619 Inlägg
STORPOTATEN 3 år sedan | Senast redigerat av STORPOTATEN (3 år sedan)

Upphör aldrig att förvånas över att så få nämner La Plagne. 10 byar sammanlänkade i ett väldigt stort system. Byarnas mysighet kan alltid diskuteras, men Champagny hamnar högst på den listan.
Vad gäller pisterna finns det ett myller av fantastiskt långa röda och blå pister. Och svarta. Fallhöjden är det inget fel på då den ligger på dryga 2000 sammanhängande meter.
En fallhöjd som gör sig absolut bäst i offpisten med många episka åk, och många väldigt lätt tillgängliga. Nordsidan på BelleCote är ett kapitel för sig, och förtjänar lika många spaltmeter som La Grave.
Hänger inte i parken så den vågar jag inte uttala mig om, men det finns vet jag. Finns säkert mer info på hemsidan.

Skulle inte detta räcka är systemet sammanlänkat med Les Arcs......

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook