Var i Österrike nästa år?

Pillard
Online 3111 inlägg
Pillard 3111 inlägg 6 år sedan

Varje år tänker vi att "nästa år blir året vi gör något annat än UCPA" men hittills har det inte blivit av. Nu tänkte jag helt enkelt att jag skulle se till att det verkligen blir av genom att sätta igång i god tid.

Det enda vi har kommit fram till hittills är att vi inte vill till Frankrike och helst vill vi till Österrike. Problemet är bara att ingen av oss har någon direkt koll på Österrike så frågan är helt enkelt vart åker vi? Tanken är att få ihop ett gäng på cirkus 10 pers och hyra ett hus för en vecka i januari eller mars. Vi tänker flyga och sen hyra bil för att ta oss till boendet. Vi är alltså helt oberoende av tågstationer. Helst ska det finnas så mycket alternativ som möjligt inom rimligt avstånd. Lite på temat snöar det som fasen vill vi ha bra skog, är det varmt behöver det finnas högalpin åkning som går att nå. Fokus är förstås puder och vi är villiga att knalla och köra bil för att få tag i åkning.

Party är absolut ingen nödvändighet men det vore förstås trevligt om det finns en bar eller motsvarande någorlunda i närheten iaf.

En parameter är också att det kanske kan komma med folk som inte ser puder och offpist som det bästa som finns så någon form av pistsystem ganska nära boendet vore väldigt bra (dock inga större krav på hur bra detta måste vara utan mer att det ska finnas)

Övrigas åknivå är över lag väldigt bra och vi vill egentligen optimera oddsen för riktigt bra åkning under veckan.

Rent spontant har jag tittat på Brixen (efter resereportaget här nyligen), Stuben, Fieberbrunn (var där på 90-talet och minns det som ett ganska litet system men verkar ligga bra till med många andra system inom räckhåll) eller Montafondalen.

So, give me your best...

Svar

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Tillbringade några dagar i Stuben i januari och blev mycket positivt överraskad. Stuben är en liten by med 70 fast bosatta. Byn består enbart av hotel, restauranger och pensionat. Eftersom byn är så liten blir gångvägen till liften aldrig längre än 5 minuter.

Stubens skidområde bekännas av tre (3) långsamma tvåstolar som säkert var moderna för 30 år sedan. Fullkomligt eländiga om det blåser kallt. Vilket med en viss automatik innebär att det inte är speciellt mycket folk varken i liftarna, pisterna eller på berget. OK pister, men det som sticker ut är de stora lätttillgängliga offpistytorna. Grymt. Skogsåkningen ned mot Langen håller världsklass enligt de som har koll.

Vill man ha lite rajtantajtan och trängas är det bara att styra skidspetsarna mot St.Anton. Här finns allt som saknas i Stuben ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
KlasS
44 inlägg
KlasS 44 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad KlasS (6 år sedan)

De flesta har säkert varit där och kanske låter det tråkigt, men jag säger St Anton. Och St Anton är inte tråkigt.

Det är lätt att komma dit från flygplatsen i Innsbruck.

Vad gäller offpist, så har Stuben det mesta. Lagom uppvärmningstransport från St Anton. Det vart några år sedan jag var där nu, men pudret räckte åt alla (kanske berodde det på de antika liftarna, undrar om de är kvar).

Sök på Stuben här på Freeride, och du får upp en massa bra beskrivningar.

Inte att förglömma Rendl.

Men som sagt, sök på St Anton/Stuben/Rendl här på Freeride.

KlasS Citera
Esss
8 inlägg
Esss 8 inlägg 6 år sedan

Har ni funderat något över Mayrhofen och Zillerdalen? Där finns ett flertal (typ 6-7st?) skidsystem som ingår i samma skipass och som ligger förhållandevis nära varandra i samma dal. Det finns glaciäråkning uppe vid Hintertux, dit tar du dig på en halvtimme med bil från Mayrhofen, ett stort sammanhängande område kring Penken, finkenberg och eggalm där man kan hitta en hel del off-pist och skogsåkning. Andra system som ingår är Zillertal arena, Hoch Zillertal m.fl. Finns mycket att utforska med andra ord.

Vad det gäller boende så finns en massa små genuina alpbyar nere i den ganska breda dalgången. Mest drag är det väl i Mayrhofen. Själv har jag bott i Zell am Ziller och i Ramsau. Tux och Hippach ser också fina ut.

Har varit vid Brixen ett par gånger och där är det också fint. Det är ett väldigt stort system där man kan ta sig runt hela systemet på skidor och behöver alltså inte åka någon skidbuss någonstans. Det ligger inte riktigt lika högt upp som Mayrhofens toppar. Kan inte riktigt uttala mig om off-pisten men blev väldigt sugen på att utforska den efter artikeln häromveckan.

Montafona-dalen har jag också varit i för en 5-6 år sedan. Det var mitt första besök i Alperna och som sig bör upplevde jag det som fantastiskt! Kan dock inte riktigt bedöma hur det står sig mot ovan nämnda orter.

Pillard
Online 3111 inlägg

Vi har faktiskt inte funderat så mycket alls utan detta var en idé som väcktes förra veckan. Eftersom ingen av oss har koll alls på Österrike kände jag att detta var en bra startscreening. Så Mayrhofen eller Zillertal är helt klart möjliga.

KlasS: När jag kollade bland skidorter här på Freeride hittade jag inte Stuben alls faktiskt.

MM: Stuben låter faktiskt väldigt trevligt på den beskrivningen. Hur ser det ut i omgivningarna? Verkar det smidigt att förflytta sig till andra ställen om vädret ställer till det? Vi vill ju optimera möjligheterna att kunna ta oss till puder smile

Hawk100
Online 610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 6 år sedan

Skippa förbokningen. Köp flygbiljetter till Zürich och boka hyrbil. Från Zürich når du "hela" Schweiz och stora delar av de Österrikiska Alperna under 3 timmar. Vill du absolut bara till Österrike är det München som gäller, om du inte lyckas hitta någon av de ovanliga flygbiljetterna till Innsbruck eller Saltzburg. Åk sedan dit snön finns och ta in på småhotell någon mil från skidorten ni tänker åka i. Har ni hyrbil gör det ju inget om ni måste börja med 20-30 min i bilen... Hotell kostar ca 3-400 kr/natt med frukost. Snöar det sedan någon annan stans åker ni vidare. Har gjort detta ett antal gånger och aldrig haft problem att hitta boende.
Lycka till!!!

KlasS
44 inlägg
KlasS 44 inlägg 6 år sedan

@Pillard

Lite står det väl om Stuben, här på Freeride.

Nåväl, nedan är lite länkar om Stuben.

Your text to link here...

Your text to link here...

KlasS Citera
Pillard
Online 3111 inlägg

Hm, att skippa bokning helt och hållet vore väl förstås det bästa ur pudersynpunkt men kanske inte optimalt med tanke på att vi ändå kommer att bli ett stort gäng och vi börjar komma upp i den åldern att vi vill ha lite bekvämlighet också.

KlasS: Det finns lite info om Stuben om man söker här på FR men Stuben står inte med under "Skidorter" i menyn faktiskt.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

Stuben hör ju till Ski Arlberg, tillsammans med St Anton men även Lech - Zurs, så titta på St Anton här på freeride.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Pillard
Online 3111 inlägg

Är det någon som har åkt i Stuben? Det verkar vara ett område som fått enormt bra omdömen men ligger ändå så nära massa annat. Vad är det som gör det så speciellt?

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 6 år sedan

Du kan lika gärna bo i St Anton eller någon by utanför som att bo i Stuben. St Anton är bättre än Stuben tycker jag.

Jakobd
58 inlägg
Jakobd 58 inlägg 6 år sedan

Pillard :

Är det någon som har åkt i Stuben? Det verkar vara ett område som fått enormt bra omdömen men ligger ändå så nära massa annat. Vad är det som gör det så speciellt?

Stuben är ett system där du får tillgång till otroligt mycket och varierande åkning från enbart tre liftar och nån promenad. Man kan åka alla sorters åkning i alla väderstreck och framförallt finns enormt mycket lekfull terräng i nordsluttning. Under min vinter i St Anton tyckdes det alltid hamna liite mer snö i Stuben. Stuben är en del av St Antons liftsystem men ligger längst ut så det är inte alla som hittar/orkar dit smile

Stuben är helmysigt, men en vecka i "bara" stuben kan bli enformigt, då lär det sluta med att ni utforskar lech-zürs eller St Anton, vilket iofs inte är fel tongue

Just nu bor jag i Mayrhofen och det stämmer allt bra in på din beskrivning, egentligen hela Zillertal-dalen för den delen. Mayrhofen är den stora byn men har inte det största skidområdet i dalen. Zillertal Arena och Kaltenbach-Hochfügen är två härliga skidområden som bjuder på ALL åkning. I Januari och nu i Mars har det varit ganska lugnt på folk med. Sedan får man tillgång till en glaciär (Hintertux) som är drömmen för pisträcers och räddningen för pudernörden om det regnar i byn. Kan tillägga att det känns som att det bara är vi svenska säsongare som glider på bredskidor i Mayrhofen och 1-2 veckor efter snöfall kan det räcka med 30 minuters promenad (på rätt plats) för att belönas med bra åkning smile

Hoppas det hjälpte åt något håll!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook