Min skidåkning

skigirl91
173 inlägg
skigirl91 173 inlägg 6 år sedan

Hej jag började min skidåkning på vallåsen år 2010 och då åkte jag endast 1 åk det året. Hade aldrig åkt innan.
År 2011 åkte jag på vallåsen 2 gånger.
År 2012 blev det något åk i Vallåsen och 1 vecka i Bad Gastein.

I år har jag gjort säsong från Nov 2012 till maj 2013.
Och jag åker i precis samma tempo som nästan alla skidåkare i Åre.. Ibland fortare men med kontroll.

Är jag född till att vara skiddåkare?
Ska det gå så fort att bli erfaren?

Svar

Jamt69
170 inlägg
Jamt69 170 inlägg 6 år sedan

Vet inte om jag tycker "tempo" är en bra måttstock på hur bra man åker. Alla backar utan terräng kan man straightlina i Åre men det är knappast ett tecken på att man är bra på att åka. Snarare tvärt om, om man kan kontrollera farten med linjeval är man en duktigt åkare.

På ett år kan man bli ganska bra, men hur mycket har du åkt? Om du åker nästan varje dag motsvarar det ganska många års åkande för en medelåkare.

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 6 år sedan

Jo, du är född till att vara skidåkare - en naturbegåvning helt enkelt.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Absolut - makalös naturbegåvning! Åtminstone tycks det inte vara något fel på självförtroendet vilket är ett bra steg på vägen att bli en duktig skidåkare. ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 6 år sedan

Utan självförtroende blir man aldrig bra. Sedan kanske du har talang vilket också underlättar.

Vill du utvecklas tekniskt tar du några lektioner av en duktig skidlärare och övar.
Att åka i Åre ger självklart skidvana men jämförelsematerialet är extremt ojämnt så fokusera på din egen åkning och strunta i andra.

Ser du någon som ser ut att åka helt utan ansträngning oavsett underlag kan du däremot ta rygg och försöka se vad de gör.wink

skigirl91
173 inlägg

As schyssta kommentarer smile Tack så mycket smile

Jag åker svart pist nu också med svängar i Åre och jag är väldigt stolt över mig själv att utvecklingen har gått så fort.
För för bara 1 månad sedan hasade jag ner för svart pist.

Jamt69: I Åre har jag åkt för det mesta ca 3 dagar varje vecka.. Ibland har jag bara hunnit 1 dag i veckan.

jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 6 år sedan

Lägg upp en film på din åkning så kan vi skidlärare i Åre avgöra om du åker i vårt tempo eller inte. Sen finns det ännu duktigare åkare än oss i denna byn men vi ska nog kunna ge dej en riktig analys av din åkning wink

RrrR
44 inlägg
RrrR 44 inlägg 6 år sedan

Du är inte född till att vara skidåkare. Köket passar nog bättre-

på henne.

Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 6 år sedan

Ser bra ut för att ha åkt så pass lite, du åker dock med medvridning och allmänt lite stel i överkroppen. Som någon nämnde så ta en lektion eller två av någon erfaren instruktör så ska du se att det kommer att gå ännu snabbare framåt.

Puderslaktarn
182 inlägg
Puderslaktarn 182 inlägg 6 år sedan

Det är såna som dig som man passar sig för i backen...

skigirl91
173 inlägg

Jag ska filma i backen imorgon.. så ni kan se min teknik som jag kan lägga upp senare smile

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 6 år sedan

Tycker också att det ser bra ut för att ha åkt såpass lite!

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (6 år sedan)

Om du menar hastighet med "tempo" så är ju inte bara det hela storyn bakom att åka bra. Men du kanske helt enkelt är en oerhört välkoordinerad person. Det finns en hel del att jobba (filmerna) med rent tekniskt men med din inställning fixar du nog det med tiden. Se till att åka med duktiga åkare, härma andras åkning, gör deras teknik till din egen!
/A

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
jonaslukarlsson
141 inlägg
jonaslukarlsson 141 inlägg 6 år sedan

Alltså, väldigt kul att din känsla är så god, för då har man alla möjligheter att utvecklas smile! Ska bli kul att se din film imorgon! Kan tänka mig att du ser och rör dej mest med åkare på samma nivå och turister som är här en vecka om året, då kan du mycket väl uppfatta dig som lika bra som övriga åkare här i Åre. En klassisk level 2 uttryckt hos oss i skidskolan. Svänger och sladdar runt med parallella skidor. Så länge man tycker det är kul blir man bättre, jobba på så närmar du dig säkert Åres duktigare åkare om du kör på flera säsonger!

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

RrrR :

Du är inte född till att vara skidåkare. Köket passar nog bättre-

Dude. Lägg ner sexistsnacket, vad har det med något att göra?

RrrR
44 inlägg
RrrR 44 inlägg 6 år sedan

Dude. Ta allt seriös.

MaciejK
44 inlägg
MaciejK 44 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad MaciejK (6 år sedan)

Kul att du är nöjd med din åkning, du började altså åka när du var 19... precis vad jag gjorde smile

Fast har du gjort en en sässong i Åre så har du under denna sässong hunnit åka mer än många "svensson" gör under 20-25 år dessutom ger det väldigt mycket mer att åka flera veckor på raken, känner själv att man börjar komma igång med sin åkning först efter 4-5 dagar och då är det ofta dags att börja packa för att sticka hem ifall man är iväg en vecka.

En tvåveckors resa ger mig mer utvecklingsmässigt än 3-4 enveckorsresor. Har ingen aning om du är naturbegåvning eller ej, känns mer som att du har fått mycket sammanhängande skidtid.

Vet inte om du åkt någonting med skidlärare, kan annars verkligen rekommendera det för att du ska utvecklas vidare.

skigirl91
173 inlägg

Nej jag har aldrig haft en skidlärare eller en Carving lektion.. Lärt mig helt själv.

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 6 år sedan

Ställ upp i NM, tror på dig!
Om man jämför med BG-filmen har du blivit sjukt duktig, tror att du skulle utmana dameliten på NM, lätt!

A0S
203 inlägg

Sen undrar jag vad menar du med att du är erfaren?

Eftersom du bara åkt två säsonger... så hur, var och varför ser du dig själv som erfaren?

Carver
30 inlägg
Carver 30 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Carver (6 år sedan)

skigirl91 :

Nej jag har aldrig haft en skidlärare eller en Carving lektion.. Lärt mig helt själv.

Kul att du är självlärd. Kan räcka en bit. Du åker förvisso skidor men få på detta forum skulle kalla det för carving. Carving handlar om att svänga utan att sladda. Det är inte vad du gör.

Jag skulle nog säga att du är på en nivå för att sätta upp målet att om 3-4 säsonger vara en bra skidåkare.
Intresse och drivkraft är viktiga ingridienser för detta. Som sagt innan åk med duktiga åkare, ta lektioner (helst med en och samma skidlärare) och framför allt måste du vara beredda att medvetet nöta på detaljerna som du får instruktioner att göra.

Jobba hårt och lycka till

Fart är inget utan kontroll Citera
Tjaswesniper
97 inlägg
Tjaswesniper 97 inlägg 6 år sedan

Vad är det här för tråd där alla killar verkar hur bajsnödiga som helst?

Antingen är TS helt efterbliven eller ett tråkigt troll.

"Du är en naturbegåvning #0, keep up the good work"

bostrom
125 inlägg
bostrom 125 inlägg 6 år sedan

Majoriteten av alla skidåkare i Åre är ju dock 08or som inte kan åka skidor. Så om du håller farten med dem så är det ju gg.

ohshit Citera
skigirl91
173 inlägg

Här kommer dagens film från Åre med olika tekniker:
Första delen: Jag fokuserar mer på Carving svängar men tempot går ju inte fort.

Andra delen: Jag försöker åka fort i VM 8 i Åre men skidföret var mycket socker snö och is. Som jag då inte är van vid.. Piskar många mer när det är nypistat wink

Tredje delen: Jag försöker ge mig på kortsvängar.. Är mer van vid långsvängar.

smile

skigirl91
173 inlägg

Förlåt men vad är NM för något??

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 6 år sedan

smile

Investera i några lektioner med en skidlärare. Carving innebär för det första att skidan svänger genom sin form när du åker på kant, du sladd/bromssvänger konsekvent.
Det är absolut ingen idé att följa ev råd på internet när du sannolikt inte förstår dem.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

https://www.freeride.se/content/6578/

... kanske inte i år ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 6 år sedan

Fokuserar på carving ---> carvar inte neutral

Naturbegåvning? Nej.

MEN... om du tar lektioner och fortsätter åka så kommer du
att bli bra smile

Ride On, Ride On

Snö är roligt! Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

skigirl91 :

Förlåt men vad är NM för något??

Enligt svenska Wikipedia, Nintendo-Magasinet.

skigirl91
173 inlägg

Hmm vilken besvikelse på mig själv då sad Har alltid trott det. För jag gör ju precis som dessa personer... Okej ungefär. (Saknar lite mer kant)

skigirl91
173 inlägg

För när jag är precis vid kameran så blir det mer kant om man tittar noga. Och sen krävs det väl lite mer lutning mot backen också. Så man böjer upp kanterna ännu mer eller vad det kallas.

skigirl91
173 inlägg

Precis vid "Slow Down" skylten!! Eller ser jag fel? Alltså på dalskidan då.

skigirl91
173 inlägg

Men jag tackar ändå så hemskt mycket för era goda kommentarer och att ni är ärliga om vad jag gör rätt och fel. Nu vet jag åtminstonde och jag ska jobba på problemet smile

Tack tack

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (6 år sedan)

Tja Skigirl91!

Med tanke på att du åkt i princip bara en säsong, ok, nästan dagligen men ändå, och är självlärd så har du ju kommit en bit på väg. Som andra redan påpekar, du carvar inte i dina 3 exempel. Det finns en antydan till carv i någon enskild sväng, men oftast hasar du runt i svängen. Vilket i sig inte behöver vara något negativt. Hela bunten av tuffingar här på FR gör hasande svängar vid olika tillfällen, tro inget annat! Du förefaller ha bra kontroll också, något som du själv kommenterar.

Det är en mycket bra idé att med jämna intervall åka med en instruktör, och som någon nämner gärna med samma instruktör. Hitta sen duktiga åkare att åka med. De flesta av oss har i något skede i karriären blivit taggade till stordåd (hmm, och dumheter...) av vår omgivning.

Du ser ut att stå rätt bra, men justera din position något. Fram med händerna i blickfånget. Fram med axlelpartiet något. Resten hjälper en instruktör dig med.

Med din tydliga ambition och vilja kommer du sannolikt att utvecklas rätt fort. Alpin skidåking är dock en sport där ett antal koordinerade rörelser skall sammanfogas, detta kombinerat med en utrustning som funkar just för dig (t ex inte för hårda lagg eller pjäxor...), det är många variabler.

Det är viljan och timmarna på berget som räknas!
Skit i puckona som skriver nedsättande saker!
Låt åkningen tala!
Fortsätt filma, vi väntar på nästa!

God kväll, önskar
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
skigirl91
173 inlägg

Tack så hemskt mycket för dessa tips, det ska jag verkligen ta med mig smile

Men en sak jag inte förstår.. När man lägger ut jibb videos så får dom oftast bra kommentarer.. Men så fort det gäller vanlig åkning på internet så får man spydiga kommentarer... Hur gör jag för att de videos ska bli bra? Jag vill inte hoppa helt enkelt.

Och hur får man tag på en bra instruktör utan att det blir för dyrt?
Skidskola e jätte dyrt varje gång om man vill åka själv och gå upp i nivå,
smile

A0S
203 inlägg

Öh! Dyrt skulle jag knappast påstå att det är om man jämför priser på konsultering i andra branscher.
Angående kommentarerna så handlar det ju helt enkelt på hur duktig man är, många får negativa kommentarer de också. Sedan att påstå att man "carvar" och sen visas det att man inte kan det, gör ju att folk blir lite extra spydiga.

Jag tror att du kommer vara supernöjd efter att ha tagit några lektioner. Säsongen är ju långt ifrån slut så du har gott om tid att boka in någon/några med någon trevlig instruktör som du kanske träffar på after skin.

millgard
219 inlägg
millgard 219 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad millgard (6 år sedan)

Det är jättehäftiga jibbers som lägger upp sina jättehäftiga tricks och så kommenterar deras jättehäftiga polare. Inget att bry sig om.

Du lägger upp en redigerad video på dig själv för att du vill ha tekniktips. Jag tror att många jättehäftiga jibbers (och en del andra) såg viss diskrepans mellan ord och bild, trollvarning och rå humor blev följden.

Du har fått seriösa råd. Fem lektioner med en skidlärare kanske kostar femtonhundra, dvs ett veckokort i Åre. Men det ger dig åkutveckling som fem säsongskort utan lärare, dvs rena fyndet. Det ännu billigare alternativet är att ha duktiga kompisar, eller varför inte hångla upp någon lämplig skidlärare på after skin? Keywords: "skägg", "skistar".
Vill du utvecklas som skidåkare måste du få handfasta lektioner på något sätt. Ja, i backen alltså.

skigirl91
173 inlägg

Jag går aldrig på After ski. och finns det något nummer eller hemsida till dessa instruktörer? Hur man får tag i dom enklast. 1 vanlig skidlektion kostar ju typ 600 kr eller mer för typ 4 timmar.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Skit i afterski, det är för bönder som pga brist på erfarenhet av bra alternativ i form av barer, klubbar osv tycker det är som skivat bröd. Flytta till någon stad med tunnelbana om du vill lära dig dricka öl.

Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Skare (6 år sedan)

Kul att det går bra. Du har rätt, svårare är det inte att bli em medelgod skidåkare. Moderna skidor hjälper en att åka hyfsat rätt. Men vill du fortsätta och utvecklas finns det massor att lära, att carva (att sluta sladda, vrida runt skidorna som du gör nu) och sedan åka offpist. Det är det som är roligt med skidåkning, du kommer att fortsätta utvecklas hela tiden. Lägger du till 1000 skiddagars erfarenhet kommer du få en helt annan upplevelse i samma backe. Lycka till!

Vill du ha hjälp på traven: Fråga lite ödmjukt här på forumet om det finns någon skidlärare i Åre som har tid att hjälpa dig så här i slutet av säsongen när inte Skistar har råd att ha dem anställda?

skigirl91
173 inlägg

Någon skidlärare eller någon med god skidvana som har tid att hjälpa mig med teknik i backen? smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook