Skidresa med instruktörer och Off-Pist

Radarjoe
10 inlägg
Radarjoe 10 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Radarjoe (5 år sedan)

Skidresa med instruktörer och Off-Pist - Fredag 17 - Söndag 26 januari 2014 till Val Thorens.

Jag kan verkligen rekomendera denna resa. Var på denna resa i år och då gick den i St Anton..

Resan är unik möjlighet att utveckla sin skidåkning både i- och off-pist. Med råd och instruktioner av instruktörer och lärare från Friluftsfrämjandet utvecklades min skidåkning enormt på ett par dagar, det kan bara inte bli bättre...
Läs mer på http://www.skidresa.eu/Ski_FRA_VT_grp.html

Svar

henke_720
86 inlägg
henke_720 86 inlägg 5 år sedan

Det här låter inte bra. I Val Thorens är det endast några få skidguider som får köra med guidade grupper. Friluftsfrämjandets guider riskerar stora böter om de drar ut på turer i Val Thorens med sina gäster. STOR VARNING!

Åk istället me UCPA eller annat valfritt bolag och boka riktigt guide på plats.

Erikbrand
67 inlägg
Erikbrand 67 inlägg 5 år sedan

UCPA = Franska friluftsfrämjandet senast jag kollade.

Radarjoe
10 inlägg

henke_720 :

Det här låter inte bra. I Val Thorens är det endast några få skidguider som får köra med guidade grupper. Friluftsfrämjandets guider riskerar stora böter om de drar ut på turer i Val Thorens med sina gäster. STOR VARNING!

Du har helt rätt när det gäller guiderna, men du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev i mitt inlägg.
Var nämner jag att guiderna kommer från researangören eller Friluftsfrämjandet? Var nämner jag guiderna över huvudtaget?
Det skadar ju inte att läsa ordentligt innan man uttalar sig på ett sätt som du gör.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan

Radarjoe :

henke_720 :

Du har helt rätt när det gäller guiderna, men du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev i mitt inlägg.
Men var nämner jag att guiderna kommer från researangören eller Friluftsfrämjandet? Var nämner jag guiderna över huvudtaget?
Det skadar ju inte att läsa ordentligt innan man uttalar sig på ett sätt som du gör.

Skadar inte att du läser deras hemsida då det står att det ledas av Bosse och deras ledare från Friluftsfrämjandet? Hur förklarar du det då wink

Radarjoe
10 inlägg

Hasse_Lindborg :

Radarjoe :

henke_720 :

Men var nämner jag att guiderna kommer från researangören eller Friluftsfrämjandet? Var nämner jag guiderna över huvudtaget?

Skadar inte att du läser deras hemsida då det står att det ledas av Bosse och deras ledare från Friluftsfrämjandet? Hur förklarar du det då wink

Tror du blandar ihop begreppen lite, lärare och ledare är väl inte detsamma som en guide.
Den enda poäng du kanske har, är att dom kunde kanske vara lite tydligare med att dom använder lokala guider när så krävs/behövs.
Jag är övertygad om att friluftsfrämjandet och deras researrangör uppskattar din expertis så dom inte gör fel wink

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 5 år sedan

Erikbrand :

Det är en liknande organisation. Därmed inte automatiskt samma organisation.

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad rabbit (5 år sedan)

Pillard :

Erikbrand :

Det är en liknande organisation. Därmed inte automatiskt samma organisation.

1. UCPA brukar kallas "Frankrikes motsvarighet till Friluftsfrämjandet" för att folk skall förstå ungf hur länge organisationen existerat och vilken typ av verksamhet den haft under alla de åren.

2. Nu har säkert Friluftsfrämjandets verksamhet förändrats sedan jag hade inblick i det men att researrangören använder ledare ifrån främjandet i sin reklam tycker jag låter konstigt.

Med på resan finns det glada skidlärare och instruktörer från Friluftsfrämjandet under ledning av Bosse (stora bilden ovan) som hjälper dig att få ut det mesta av skidåkningen

Det här citatet ifrån http://www.skidresa.eu/Ski_FRA_VT_grp.html låter väldigt underligt i mina öron.

Eftersom det inte är något "Främjar-arrangemang" så är deras koppling till Friluftsfrämjandet irrelevant. Annat än som reklam?

Om de är examinerade skidlärare så är deras koppling till Friluftsfrämjandet också irrelevant. Annat än som reklam?

Om Friluftsfrämjandets goda namn används i reklamsyfte av en researrangör utan avtal så indikerar detta en oseriös researrangör.

/r

Equal rights and Justice. Citera
Vinter-Paul
155 inlägg
Vinter-Paul 155 inlägg 5 år sedan

"När snön är som bäst åker vi till Val Torens"

notera stavningen...

Iller
378 inlägg
Iller 378 inlägg 5 år sedan

och om Radarjoe skriver tråden för att göra reklam så är det relevant att plocka bort den.

Lite misstänksam blir man allt när någon så snart efter att ha blivit medlem berättar om en "unik" resa med omdömet "det kan bara inte bli bättre". Av de följande svaren att döma så tar du det nästan personligt. Det kanske t.o.m. ÄR personligt...

Min favorit är annars "Val Thorence", se http://www.skidresa.eu/#Resm%C3%A5l - där kanske man inte behöver oroa sig för vem som får guida?

Radarjoe
10 inlägg

Iller :

och om Radarjoe skriver tråden för att göra reklam så är det relevant att plocka bort den.

Lite misstänksam blir man allt när någon så snart efter att ha blivit medlem berättar om en "unik" resa med omdömet "det kan bara inte bli bättre". Av de följande svaren att döma så tar du det nästan personligt. Det kanske t.o.m. ÄR personligt...

Min favorit är annars "Val Thorence", se http://www.skidresa.eu/#Resm%C3%A5l - där kanske man inte behöver oroa sig för vem som får guida?

Att tipsa om en resa som var lite speciell var väl en bra idé.
Som ny på Freeride blir jag förvånad att det pratas ner i ett forum som jag trodde skulle bidra till bra skidåkning.
På ett sätt kan jag samtidigt förstå misstänksamheten för det är inte en helt vanlig resa som man går in och köper i butik.
Researrangören är tekniska arrangör av skidresor för Friluftsfrämjandet och resan är en Friluftsfrämjar aktivitet och ingår som en del av det utbud de erbjuder sina blivande skidlärare mfl. Parallellt på resan finns utrymme att följa med även om man inte är eller vill bli skidlärare, precis som jag, som åker med för att få möjlighet att åka i grupp och under ledning av duktiga instruktörer.
Jag var med på denna resa i år och då gick den till St Anton. Friluftsfrämjandet hade med både skidlärarelever och intruktörer som tog nästan alla platser, det vara bara ca 10 platser kvar och jag hade tur att få en av dom.

Jag har åkt med massa olika resealternativ och bolag och kommer fortsätta med det. Men tyckte detta var något jag inte provat tidigare.
Trots att jag åker, eller rentav pga att jag åker en del skidor (bara i år har det hittills blivit 38 dagar i backen var av fyra veckor i Alperna och resterande i Norge) så känner jag att detta var ett kul alternativ och jag lärde mig en hel del. Så nu är jag både taggad och förberedd inför min skidresa till Japan,

/R

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

Radarjoe :

Hasse_Lindborg :

Radarjoe :

Tror du blandar ihop begreppen lite, lärare och ledare är väl inte detsamma som en guide.
Den enda poäng du kanske har, är att dom kunde kanske vara lite tydligare med att dom använder lokala guider när så krävs/behövs.
Jag är övertygad om att friluftsfrämjandet och deras researrangör uppskattar din expertis så dom inte gör fel wink

Stå ingenstans på er hemsida att ni använder lokal utbildade guider...

Edit: Sämsta stavningen på den där hemsidan oxå för övrigt...

Radarjoe
10 inlägg
Radarjoe 10 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

Radarjoe :

Hasse_Lindborg :

Stå ingenstans på er hemsida att ni använder lokal utbildade guider...

Edit: Sämsta stavningen på den där hemsidan oxå för övrigt...

Jag kan oxå läsa precis samma som du, står inget om lokala guider på deras sida. Det är ju du som pratar om guider hela tiden. Inte dom och inte jag..... Håller helt med dig, stavningen på deras sida .... kan vara bättre, men vill man så förstår man vad dom skriver smile

Nä, Nu skall jag använda kvällen för att slipa kanterna, Hemsedals backar är ganska hårda på morgonen... Allt gott till dig!

Ake_Astrom
314 inlägg
Ake_Astrom 314 inlägg 5 år sedan

Som medlem i Friluftsfrämjandet och eftersom jag påbörjat deras skidinstruktörsutbildning måste jag påpeka att jag inte har något minne av att sett denna resa/aktivitet i friliftsfrämjandets aktivitetskallender.

Men visst bara för att det inte finns i mitt minne betyder ju inte att främjandet inte står bakom men ser inte heller den kommande efter en kontroll idag.

Jag kommer att göra främjandet uppmärksam på sidan så får vi se om de står bakom.

//Åke

Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 5 år sedan

Det här är skälet till ifrågasättandet av att det inte finns nämns några utbildade guider i informationen om resan.

http://pistehors.com/news/forums/viewthread/1432/P0/

Det är olagligt att leda en grupp i samband med skidåkning i Frankrike om det är en del av en kommersiell verksamhet, dvs till och med pistvisning är olagligt för svenska researrangörer om inte ledaren av gruppen är minst diplomerad skidlärare.

/R

Radarjoe
10 inlägg
Radarjoe 10 inlägg 5 år sedan

Ake_Astrom :

Som medlem i Friluftsfrämjandet och eftersom jag påbörjat deras skidinstruktörsutbildning måste jag påpeka att jag inte har något minne av att sett denna resa/aktivitet i friliftsfrämjandets aktivitetskallender.

Men visst bara för att det inte finns i mitt minne betyder ju inte att främjandet inte står bakom men ser inte heller den kommande efter en kontroll idag.

Jag kommer att göra främjandet uppmärksam på sidan så får vi se om de står bakom.

//Åke

Hej Åke,
Jag var inne och tittade på Friluftsfämjandet kalender i går och dom har inget om 2014 ännu.
Men i år gick denna resa till St Anton och på Friluftfämjandet Utbildnings Team Väst, kallar dom sitt deltagande på resan för Euroski 2013. Så kikar du i deras program för 2013 så hittar du säkert resan där. Ligger oxå massa fina bilder på deras Facebooksida.
Researrangören har som jag förstått det fixat resor och samarbetat med Friluftsfrämjandets i många år.

//R

Ake_Astrom
314 inlägg

Radarjoe :

Ake_Astrom :

//Åke

Hej Åke,
Jag var inne och tittade på Friluftsfämjandet kalender i går och dom har inget om 2014 ännu.
Men i år gick denna resa till St Anton och på Friluftfämjandet Utbildnings Team Väst, kallar dom sitt deltagande på resan för Euroski 2013. Så kikar du i deras program för 2013 så hittar du säkert resan där. Ligger oxå massa fina bilder på deras Facebooksida.
Researrangören har som jag förstått det fixat resor och samarbetat med Friluftsfrämjandets i många år.

//R

Jag har sökt på aktivitet, fortbildning och utbildning datum 1 Januari 2013 till 19 juli 2013 och inte hittat aktiviteten.

Kanske har medlemmar från Väst varit iväg, inte vet jag men i den officiella aktivietsdatabasen så finns inte resan.

Jag har skickat frågan till främjandet och tills vidare så avvaktar jag svar från organisationen huruvida främjandet som organisation har någon form av deltagande/ansvar i denna aktivitet.

Kan ju faktiskt vara så att personer som är medlemmar har åkt men inte att det är en aktivitet som främjande ansvarar för.

Vi får se om jag får något förklarande svar.

För min del kan jag tycka att det borde stå i databasen för olika aktiviteter som främjandet har om det är något som de anordnar.

//Åke

streimert
168 inlägg
streimert 168 inlägg 5 år sedan

Intressant gällande order guide,,,
Det är ju som nämns ovan i Frankrike,,, att guide och guide är för oss svenskar lite diffust..
Det är väl så att skidlärare i Frankrike får visa pister, offpist - MEN inte offpist i glaciärområde.
Det krävs då bergsguider (med deras cert eller vad det nu heter UIGAM eller ngt) som har då 5-7 år utbildning,,,,

Jag har åkt lite (mkt för vara skåning) men ser man på många resor och deras upplägg är dom så bra så länge INGET händer,,,,
Det kan förekomma (mer än ofta) att man inte ens går igenom med tranciversök eller får telefonnr eller kartor eller beskrivningar på var man är... eller skall....
Jag kanske spårar ur lite...men jag blir lack av de som tar det så enkelt med guidning (och dess innebörd),,,de fakto är att guiden är ansvarig för ens liv och del av riskerna....

henke_720
86 inlägg
henke_720 86 inlägg 5 år sedan

Anledningen att jag skrev STOR VARNING för denna resan är precis det Rasmus skriver. Åker man med på denna resa så är risken stor friluftsfrämjandets eller vilka det nu är som "guidar" kommer bli bötfällda och man inte får åka i grupp alls under sin vecka. Man får heller inte ha skidskola i Frankrike, trots att man är utbildad skidlärare i Sverige, det är endast några få utbildningar som Fransmännen godkänner.

Jag vidhåller alltså att åka med UCPA om man vill ha en vecka liknande den som säljs in ovan. Alternativt åka med vilket resebolag som helst och sen boka guide och skidskola på plats.

Rasmus :

Det här är skälet till ifrågasättandet av att det inte finns nämns några utbildade guider i informationen om resan.

http://pistehors.com/news/forums/viewthread/1432/P0/

Det är olagligt att leda en grupp i samband med skidåkning i Frankrike om det är en del av en kommersiell verksamhet, dvs till och med pistvisning är olagligt för svenska researrangörer om inte ledaren av gruppen är minst diplomerad skidlärare.

/R

Jonny_S
124 inlägg
Jonny_S 124 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jonny_S (5 år sedan)

Hej!

Som en av de ansvariga för Friluftsfrämjandet Utbildningsteam Väst/Bengtsfors Lokalavdelnings skidaktiviteter tänkte jag bidra med lite information för att reda ut ev frågetecken kring EuroSki.

EuroSki är en aktivitet som genomförts under 25 år. Arrangörer är Friluftsfrämjandet, sedan några år tillbaka Bengtsfors Lokalavdelning, innan dess var det Friluftsfrämjnadet Bohuslän-Dals distrikt som var arrangörer.
Resmålen har varierat, Österrike, Frankrike, Schweiz är de länder som vanligtvis besöks. Ibland stavar vi ortnamnen rätt, men vi är bättre på stavarbete i backen.

Aktiviteten som sådan har ett upplägg som i mycket liknar UCPA.
Friluftsfrämjandet och UCPA har inget med varandra att göra även om man i Sverige ibland hör liknelsen "Frankrikes svar på Friluftsfrämjandet" om UCPA.
UCPA är mycket bra, jag har åkt på flera resor med dem, deras guider är bra, om än inte alltid så lokala, Frankrike är ett stort land.

Sedan några år använder Friluftsfrämjandet Bengtsfors Lokalavdelning sig av Bikan Resor för att få hjälp med buss, boende mm.
Tidigare har vi använt andra resebolag och innan dess även roddat allt själva.
Bikan Resor marknadsför EuroSki på sin hemsida, för oss är det helt ok, det är ännu en marknadsföringskanal.

Att EuroSki inte hittas i Friluftsfrämjandets aktivitetskalender beror på att den kalendern inte är helt självklar att leta i.

Ake_Astrom, hör gärna av dig till mig angående vilka du pratat med på Friluftsfrämjandet så kan jag ta en direkt kontakt med dem och reda ut ev frågetecken.

Våra (dvs Bengtsfors Lokalavdelnings) guider/skidlärare på EuroSki är utbildade skidlärare och har minst IVSI-nivå, de flesta har ISIA.
Samtliga har SLAO´s Lavin1-utbildning.
Och alla har lång erfarenhet av att guida såväl on- som offpist.

Vi har vid flera tillfällen inför våra resor varit i kontakt med de lokala skidskolorna/liknande och fört samtal med dem angående att vi kommer ner och guidar våra deltagare.
Det har inte varit några problem alls med det.

Den lagstiftning/de domar som rör det här handlar om att det inte är ok för okvalificerade guider att mot betalning hålla skidskola/guida resenärer.
Våra guider/skidlärare är alla ideella, de har alltså ingen ersättning för sin insats under de här resorna.

Jag hoppas att det här bringat lite klarhet i frågorna.

Den som vill veta mer får gärna höra av sig direkt till mig
jonny@friluftsframjandet.se

Givetvis fungerar det bra att ställa frågor här på forumet också.

Jonny S Citera
Ake_Astrom
314 inlägg

Jonny vet inte varför du ber mig ta kontakt och berätta vilka jag prata med på främjandet.
Borde inte du se till att förtydliga om främjandet står bakom arrangemanget eller inte?

Vad jag påpekar är att det inte finns med/går att hitta i den databas som främjandet har för aktiviteter.
Om nu den finns där men inte går att hitta via sökmotorn så kanske du som eventuell arrangör/ansvarig från främjandet pratar med ansvarig för databasen så att den går att hitta.
Det borde ju öka möjligheterna för deltagande av de som är med i främjandet.

Är det ett rent kommersiellt företag som står för arrangemanget så skall inte främjandet blandas in som jag förstår det.

Om ni har skidinstruktörer som är utbildade av främjandet så kan ju det nämnas men inte som "skidinstruktörer från främjandet" för det antyder att främjandet är arrangör/med ansvarig.

Ni kan ju det här bara var ordklyverier men rent juridiskt tror jag inte det är helt ok att att ge sken av att ett arrangemang har kopplingar till någon organisation som eventuellt inte finns.

Men som sagt felet kan ju vara i databasen för aktiviteter.

Det första svaret som jag fått från främjandet är åtminstone inte en bekräftelse på att de står bakom utan snarare att främjandets instruktörsutbildning ger behörighet att arbeta som skidinstruktör även utanför främjandets organisation.

Jag har svarat att jag vill veta om främjandet är medansvariga eller på något annat inblandade som organisation inte om de eventuellt utbildat instruktörerna.

Jag återkommer när jag fått besked.

//Åke

Jonny_S
124 inlägg

Åke, jag var kanske något otydlig i mitt första svar, jag har redigerat det något och hoppas att det nu tydligt och klart framgår att det är Friluftsfrämjandet/Bengstfors LA som arrangerar EuroSki.

Aktiviteten finns också i Friluftsfrämjandets Aktivitetsguide.
Guiden är dock inte helt självklar att söka i, ingen skugga ska falla på dig för att du inte lyckats hitta aktiviteten.

Nu vet iag inte exakt hur du sökte Åke men se här:

http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/16478057

Anledningen till att jag vill veta vilka du pratat med på Friluftsfrämjandet är att det blir så mycket lättare om jag som medlem och en av de ansvariga för den här aktiviteten tar en kontakt direkt och reder ut ev frågetecken.

/jonny@friluftsframjandet.se

Jonny S Citera
Ake_Astrom
314 inlägg

Då kan vi anse frågan utredd. Det är en aktivitet som främjandet anordnar.

//Åke

Berggrund
195 inlägg
Berggrund 195 inlägg 5 år sedan

Jonny_S :

Våra (dvs Bengtsfors lokalavdelnings) guider/skidlärare på EuroSki är utbildade skidlärare och har minst IVSI-nivå, de flesta har ISIA.
Samtliga har SLAO´s Lavin1-utbildning.
Och alla har lång erfarenhet av att guida såväl on- som offpist.

Vi har vid flera tillfällen inför våra resor varit i kontakt med de lokala skidskolorna/liknande och fört samtal med dem angående att vi kommer ner och guidar våra deltagare.
Det har inte varit några problem alls med det.

Den lagstiftning/de domar som rör det här handlar om att det inte är ok för okvalificerade guider att mot betalning hålla skidskola/guida resenärer.
Våra guider/skidlärare är alla ideella, de har alltså ingen ersättning för sin insats under de här resorna.

Givetvis fungerar det bra att ställa frågor här på forumet också.

Bara en liten fråga. Räcker denna utbildning för att visa offpist i Frankrike? Det är väldigt naturligt att en hel del stora frågetecken reser sig bland forum besökare här. Enligt erfarenhet så är lagstiftning om ledd offpist rätt sträng. Och tar ni folk ut utan mer utbildning än SLAO 1 hoppas jag att ni tillägnat er mer kunskap på annat håll.

Och räknas inte resa ner som betalning eller betalar "guiderna" samma?

Hoppas att det är helt ok för jag gillar konceptet.

chrtur
676 inlägg
chrtur 676 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad chrtur (5 år sedan)

Berggrund :

Jonny_S :

Bara en liten fråga. Räcker denna utbildning för att visa offpist i Frankrike? Det är väldigt naturligt att en hel del stora frågetecken reser sig bland forum besökare här. Enligt erfarenhet så är lagstiftning om ledd offpist rätt sträng. Och tar ni folk ut utan mer utbildning än SLAO 1 hoppas jag att ni tillägnat er mer kunskap på annat håll.

Och räknas inte resa ner som betalning eller betalar "guiderna" samma?

Hoppas att det är helt ok för jag gillar konceptet.

Helt enkelt en gråzon och svårt att se vad man ser som betalning eller inte? En fråga är om kunden är medveten om att "guiden/skidläraren" bara är där på sin fritid eller liknande? Vad vet jag? Tyvärr är det så att den dagen med något tillbud, som verkligen jag inte hoppas på, så kommer det nog bli en klarhet i den här gråzonen....?

Har inte fransmännen reglerat det ganska strängt på senaste tiden?

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
Pillard
3094 inlägg

Om jag förstått rätt är det vän förundersökning om brott mot guiden när någon skadas offpist i Frankrike? Hur de definierar guide är ju en annan fråga

Jonny_S
124 inlägg

Det är givetvis helt ok att ställa frågor.

Jag kommer dock försöka hålla svaren på ett sådant sätt att det inte uppfattas som reklam för EuroSki.

Jodå, våra guider har givetvis skaffat sig kunskap på annat håll.
SLAOs Lavin1 är en del, skidlärarutbildningarna en annan, arbete i skidskolor runt omkring i världen en 3:e osv.

Vi säkerställer att våra instruktörer fortbildas, minst var 3:e år, vi övar, tänker och diskuterar mycket säkerhet på dels våra aktiviteter, dels våra interna samlingar.

Åker man med UCPA kan man få ytterligare tuffare åkning, klättring där det är behov av selar mm.
Det har vi inte kompetens för och därför gör vi inte sådana turer.
Vi hyr inte in oss i en helikopter och drar iväg till okontrollerade platser.
På EuroSki hajkar vi inte inte iväg med stighudar för att åka en helt annan dalgång, vi håller oss så liftnära att vi kan ta oss till åken från liften och komma tillbaka till liftarna, vi håller oss mer än gärna i pisten de gånger förhållandena är sådana att det är för osäkert att ge sig utanför.

Att få en gratis plats på bussen räknas inte som betalning.
Guiderna betalar inte heller för boende och liftkort. Det är inte heller att räkna som lön, arvodering, betalning.
På resorna pratar vi om Friluftsfrämjandet, vad det innebär att vara ideell ledare osv så deltagarna bör ha förstått att guiderna inte har någon lön för sin insats.

Hade de fått ett par skidor varje säsong så hade det setts som ersättning men det är inte aktuellt.
De skidorna hade de kunnat sälja och göra något kul för pengarna. Det är svårare med bussplatsen...

Vi har gjort de här resorna i 25 år, varit i kontakt med många skidskolor, berättat vad vi gör. Det har inte varit några problem. Fransmännen är milt sagt ganska tydliga med vad som inte är ok...
Vad man kallar sig, guide, skidlärare, bästa poolare, spelar ingen större roll, det är inte vad man kallas, det är vad man gör som är det väsentliga.

Så vi räknar med att hålla på 25 år till...;-)

Frågor, kring våra aktiviteter, var svar kan uppfattas som reklam (tex vart och när nästa resa går osv) får gärna ställas i mail eller PM.

/jonny@friluftsframjandet.se

Jonny S Citera
rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan

Jonny_S :

Jag bara undrar hur det kommer sig att platser på en "främjar-resa"; "Medlemskap i Friluftsfrämjandet är obligatoriskt. "(http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/16478057) får säljas av en researrangör åt allmänheten med slogans som "Resor med mervärde, Upplevelser för alla". ?

Jonny_S
124 inlägg

rabbit :

Jonny_S :

Jag bara undrar hur det kommer sig att platser på en "främjar-resa"; "Medlemskap i Friluftsfrämjandet är obligatoriskt. "(http://www.friluftsframjandet.se/aktivitet/16478057) får säljas av en researrangör åt allmänheten med slogans som "Resor med mervärde, Upplevelser för alla". ?

Inget konstigt alls och ännu ett tydligt tecken på att det är Friluftsfrämjandet som står bakom aktiviteten.

För EuroSki använder vi oss av Bikan för att få hjälp med buss, boende, bokning, betalning osv.

På samma sätt använder vi Softresor för större delen av de resor vi gör till Hemsedal.

Det ger våra deltagare större trygghet.
De professionella arrangörerna har de försäkringar mm som krävs av Kommerskollegium. Skulle researrangören gå i konkurs när vi är på plats nere i alperna eller uppe i Hemsedal så är vi garanterade att få hjälp med transporten hem.

Dessutom, för en professionell arrangör är det inte så mycket jobb att rodda allt administrativt kring resan.
Vi är ideella ledare, vi gör det här på vår fritid.
Den tiden lägger vi hellre på att åka med våra deltagare.

Jonny S Citera
Ake_Astrom
314 inlägg

Jonny_S :

rabbit :

Jonny_S :

Inget konstigt alls.

För EuroSki använder vi oss av Bikan för att få hjälp med buss, boende, bokning, betalning osv.

På samma sätt använder vi Softresor för större delen av de resor vi gör till Hemsedal.

Det ger våra deltagare större trygghet.
De professionella arrangörerna har de försäkringar mm som krävs av Kammarkollegiet. Skulle researrangören gå i konkurs när vi är på plats nere i alperna eller uppe i Hemsedal så är vi garanterade att få hjälp med transporten hem.

Dessutom, för en professionell arrangör är det inte så mycket jobb att rodda allt administrativt kring resan.
Vi är ideella ledare, vi gör det här på vår fritid.
Den tiden lägger vi hellre på att åka med våra deltagare.

Jag tror frågan var att hur kan man i främjandets inbjudan kräva melemskap medans från bikan inte kräver det på samma resa med samma arrangör?

Lite märkligt är det nog.

Vi har ju redan konstaterat att det är ett arrangemang från främjandet. Nu är jag inte riktigt påläst men främjandet är en ideell organisation utan vinst intresse för medlemmarna och som sådan att samtidigt verka för att ett företag tjänar pengar på den "frivilliga" organisationen (priset skiljer sig ju en del) kan väcka tankar.

Vad händer vid överbokning, vem blir utan biljett?
Försäkringsfrågor skiljer det sig från de mellan bolaget och främjandet när guiderna är från främjandet och det är en främjandet resa men deltagaren inte är medlem.

Jag trodde frågan var utredd men det är den kanske inte från främjandets sida åtminstone.
Tycker upplägget rimmar lite dåligt med det som främjandet säger sig stå för men jag är inte medlem sedan en massa år så det kanske är "praxis" att göra på detta sätt.

Får väl skicka ett nytt mail med frågan till främjandet.

//Åke

Jonny_S
124 inlägg

Jag missförstod nog frågan från Rabbit.

Åker man i grupp med våra guider så ska man vara medlem.

Men, skulle det vara så att det finns platser kvar på bussen så är det ju inget problem att det sitter andra resenärer på de annars tomma platserna. Det kan dock vara så att vi skulle be Bikan att förtydliga det i sin info på hemsidan.
Det tar jag med mig så att vi förhoppningsvis blir ännu tydligare med vad som gäller för EuroSki.

Ska vi boka en buss och allt annat själva måste vi ta höjd för att resan inte blir fullbokad.

Vi får då budgetera med ett lägre antal deltagare och ta ut priset efter det.

Nu slipper vi ta den ekonomiska risk det innebär att boka en buss för 45 resenärer men sedan bara stå där med 30. Vi kan ju inte höja priset på vägen ner... Den ekonomiska risken överlåter vi åt den professionella arrangören.

Vi måste, om vi ska arrangera allt själva dessutom ha en dyr försäkring hos Kommerskollegium, något som alla researrangörer skall ha för att säkerställa att ivägbussade deltagare kan komma hem från Frankrike om arrangören kursar. Att då samarbeta med en arrangör som har de försäkringarna innebär en större trygghet för våra deltagare.

För oss är det bra om Bikan säljer platser till andra resenärer, det bidrar till en "högre fyllnadsgrad".
De resenärer som inte "kommer via oss" kan vi värva till vår organisation.

Nu vet jag inte vad priset var för icke-medlemmar som åkte till St Anton så jag har ingen aning om hur mycket det skiljde.

Medlemmarna som åker med oss är försäkrade under aktiviteten.

Självklart får andra företag tjäna pengar på våra aktiviteter.

Liftkorten skänks inte till oss.
Boendet är inget vi lånar.
Bussbolaget får avlöna chaufförer.

Men vi gör inte resan för att Bikan ska tjäna pengar.
Vi väljer inte Val Thorens för att vi är polare med deras vd, vilket vi ju inte heller är.

Våra guider är ideella när de engagerar sig i aktiviteter för oss.

Jonny S Citera
rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan

Jonny_S :

Jag tycker fortfarande att det låter som om Friluftsfrämjandet, som hedervärd organisation, utnyttjas i kommersiellt syfte.
Speciellt illa eftersom de mutade instruktörerna tydligen inte anser sig göra något fel.
Jag tror inte att det här går så väl ihop med Friluftsfrämjandets stadgar och det åtagande att agera för dessa som ett medlemsskap innebär och som en förtroendeposition som ledare inom Friluftsfrämjandet kräver.
Att folk går med i föreningar för att utnyttja föreningen för egen vinning är ju tyvärr alltför vanligt.
Att facilitera och försvara detta är oförsvarligt.

Jonny_S
124 inlägg

Rabbit.

Ditt senaste inlägg vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta.

"Mutade instruktörer?"
"Utnyttja föreningen för egen vinning"?

Jag blir faktiskt ganska besviken.
Du har ingen aning om hur mycket tid jag och övriga instruktörer lägger,
Du vet inte något om vilket engagemang vi har för att sprida skidglädje, för att få se andra åkare utvecklas.

Visst, det ger oss goda möjligheter till skidåkning, men vi gör inte det här för ekonomisk vinning, då hade vi sökt jobb någonstans.
Vi är engagerade, inte mutade.

Vilken ideell förening drivs utan att någon tjänar pengar på deras verksamhet?

Jonny S Citera
STORPOTATEN
625 inlägg
STORPOTATEN 625 inlägg 5 år sedan

Go Jonny!
Tycker det var ett jevvla gnällande och gnatande i den här tråden. Och det över ett upplägg, som rimligtvis, borde tilltala en del på denna sajt.
Kan inte riktigt se problemet. Jo, möjligtvis det här med vad en guide får och inte får göra då. Men det är ju lite oklart verkar det som.
Näe, lägg av med gnället och var lite entusiastiska istället för att någon anordnar skoj resor.

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera
Pillard
3094 inlägg

rabbit :

Jonny_S :

Jag tycker fortfarande att det låter som om Friluftsfrämjandet, som hedervärd organisation, utnyttjas i kommersiellt syfte.
Speciellt illa eftersom de mutade instruktörerna tydligen inte anser sig göra något fel.
Jag tror inte att det här går så väl ihop med Friluftsfrämjandets stadgar och det åtagande att agera för dessa som ett medlemsskap innebär och som en förtroendeposition som ledare inom Friluftsfrämjandet kräver.
Att folk går med i föreningar för att utnyttja föreningen för egen vinning är ju tyvärr alltför vanligt.

Ja den här förstår inte jag heller. Det är väl inget konstigt i att en förening samarbetar med en kommersiell aktör så länge det är till nytta för medlemmarna. Det enda som jag varit lite "orolig" för i upplägget är just guidning i Frankrike och vilket ansvar om skulle kunna utkrävas av franska myndigheter ifall något skulle inträffa i offpisten.
Hur får du förresten ideella instruktörer till att vara mutade, för att de får åka med dit där resan sker?

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 5 år sedan

Håller med Storpotaten.
Sluta gnälla så förbannat! Det låter nästan på ert gnäll som om man säljer knark och sexslavar till dagisbarn i Främjandets namn. Här har man ju tydligen dragit ihop till en Alpresa per år där skidentusiaster har möjlighet att komma till Alperna och få mervärden (skidskola och andra aktiviteter) på att annat sätt än att åka med något av de stora charterbolagen. Visst kanske det finns en gråzon kring instruktörernas rätt att jobba/guida i vissa länder, men det är förmodligen många gånger säkrare än alla de gånger som svenska turister ger sig ut själva i off-pisten i alperna utan erfarenhet, utan utrustning och utan guide för att det helt enkelt är för dyrt. Fundera själva på om ni hade velat hänga med på en sån här resa själva när ni var yngre, eller om ni hellre hade valt tex Ving, STS eller Lion Alpin.....

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad rabbit (5 år sedan)

Jonny_S :

Rabbit.
Ditt senaste inlägg vet jag inte riktigt hur jag ska bemöta.

Och ditt försök med personangrepp och krav på att jag skall fixa din resa åt dig var inte särskilt lyckat.

rabbit :

Jag vet, som jag skriver ovan, att åsikten om att; "föreningen skall finnas till för medlemmen" är väldigt vanlig.
Det är litegrann samma tankesätt som får folk att gå till politiska val med sin egen plånbok i fokus.
Det finns bättre sätt.
Om du fortfarande inte förstår så ber jag dig att läsa igenom Friluftsfrämjandets stadgar och fundera på hur väl ditt agerande sammanfaller med föreningens syften, mål och övergripande etiska/moraliska ideal.

pillard :

Hur får du förresten ideella instruktörer till att vara mutade, för att de får åka med dit där resan sker?

Ideella instruktörer betalar lika mycket för resa, boende etc som de övriga deltagarna.

Ake_Astrom
314 inlägg

Det finns redan resor i främjandet som uppfyller dina krav Jonny.
Så jag förstår inte ditt resonemang där.

Jag är medlem i andra ideella organisationer och de är inte inblandade i kommersiella företag på detta sätt dvs ingen tjänar pengar på "ledarnas" ideella arbete.

Gör om gör rätt (eller åtminstone läs på).

//Åke

Pillard
3094 inlägg

rabbit :

...

Om de nu dessutom betalar lika mycket för sin resa och boende blir min fråga ännu mer intressant. Hur får du det till att de skulle vara mutade?

Jonny_S
124 inlägg
Jonny_S 124 inlägg 5 år sedan

Pillard

Rabbit menar nog att den som är ideell ledare ska betala sin resa, sitt boende osv.

Låter man deltagarna stå för den kostnaden, via kurs-/deltagaravgiften, så är man, om jag förstått Rabbit rätt inte ideell.

Jonny S Citera
Pillard
3094 inlägg

Ah, då förstår jag. Definitionen av ideell är väl ändå att man är oavlönad (såsom fysisk person) eller saknar vinstsyfte (såsom juridisk person). Om dessa guider blir mutade för att de får en gratis resa så borde ju det innebära att en flygvärdinna ska räkna in biljettpriset som skattepliktig förmån när hen flyger nånstans?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook