Säsong Japan 2013/2014

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 5 år sedan

Tar och svara mig själv vad som gäller ang radio.

http://www.nisekowebzine.com/general-in … eko-japan/

Blir helt enkelt att shoppa loss lite i Tokyo innan resan upp till Niseko.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 5 år sedan

Så sammanfattningsvis; innebär det att man inte kan ta med sig egna "walkie-talkies"? smile

Piglet55
482 inlägg

JohanSundstrom :

Så sammanfattningsvis; innebär det att man inte kan ta med sig egna "walkie-talkies"? smile

Så tolkar jag vad jag har hittat. I alla fall om man vill vara "laglig". Verkar ju vara en del annat i Japan som ligger på de europeiska PMR-frekvenserna. Tidigare låg tydligen analog-tv där om jag läste rätt. Idag vet jag dock inte i och med att även japan gått över till digital-tv.

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 5 år sedan

JohanSundstrom :

Om inte annat skulle jag undvika att använda walkies av fel frekvenser just för att inte RISKERA att störa någon annan viktig samhällsfunktion dit man kommer. Rent moraliskt menar jag då.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 5 år sedan

Behöver man rycka med turgrejer till Niseko för 17 dagar? Har ett par bent chetlers med trackers men tycker bindningen känns så rapplig. Åker hellre med vanlig bindning och funderar på att köpa nya skidor och vet inte riktigt vad jag ska montera på dom..

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 5 år sedan

AugustAhlnas :

Behöver man rycka med turgrejer till Niseko för 17 dagar? Har ett par bent chetlers med trackers men tycker bindningen känns så rapplig. Åker hellre med vanlig bindning och funderar på att köpa nya skidor och vet inte riktigt vad jag ska montera på dom..

Behöver, nej.
Dock kan Yotei (vulkanen man ser) eller baksidan vara trevlig att tura på.

Kazle
121 inlägg
Kazle 121 inlägg 5 år sedan

JohanSundstrom :

På wiki står det vilka frekvenser som är ok:
http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_r … vice#Japan

Bättre hemska slut än hemskheter utan slut. Citera
Piglet55
482 inlägg

Kazle :

JohanSundstrom :

På wiki står det vilka frekvenser som är ok:
http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_r … vice#Japan

Då var det bara kravet att dom inte ska sända starkare än 10 mW också så är du hemma. Samt att du ska kunna programmera om dina nuvarande då inga sån säljs över disk i sverige/EU.

Vattendroppe
3046 inlägg
Vattendroppe 3046 inlägg 5 år sedan

Piglet55 :

Då var det bara kravet att dom inte ska sända starkare än 10 mW också så är du hemma. Samt att du ska kunna programmera om dina nuvarande då inga sån säljs över disk i sverige/EU.

Vilket knappt lär räcka för en såndär babysittergrej tongue

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
JBook
49 inlägg
JBook 49 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Booka (5 år sedan)

Någon som flugit med Jetstar tidigare? nämligen det billigaste alternativet nu för att ta sig mellan tokyo och sapporo. Vi har valt 10+30 kg baggage/person i hopp om att skidorna får följa med

[ nyss betalt också, så säg inget tråkigt om jetstar nu wink ]

jansson_albin
4 inlägg
jansson_albin 4 inlägg 5 år sedan

Hej, är det några som kan tänka sig att ta med sig en 23 årig erfaren skidåkare till Japan, har aldrig varit där förut och är lite sent ute så skulle behöva lite guidning och gärna resesällskap.

Hör av er om det är ett gäng eller ensam person som vill ha sällskap i japan.

turfnturf
9 inlägg
turfnturf 9 inlägg 5 år sedan

Booka :

Någon som flugit med Jetstar tidigare? nämligen det billigaste alternativet nu för att ta sig mellan tokyo och sapporo. Vi har valt 10+30 kg baggage/person i hopp om att skidorna får följa med

Vi är några stycken som också bokat med Jetstar, också 40 kg packning totalt.
Vi har haft lite mailkontakt med dem och det verkar som det inte ska vara några problem.
Men det återstår väl att se, dem är inte direkt kända för sin service;
http://www.dontflyjetstar.com/

Skiersdown
262 inlägg
Skiersdown 262 inlägg 5 år sedan

Någon med erfarenhet av att köpa endags-pass på nordön varje dag? Det blir lika billigt, vilket gör en mer flexibel då man inte låser sig till Niseko Unlimited-orterna.

Men:

Funkar det ända att åka skidbussen på morgonen, då man ännu inte har liftkort?
Hur mycket förlorar man i tid varje dag på att behöva köpa liftkort?

Go with fear! Citera
Tancoll
433 inlägg

Skiersdown :

Någon med erfarenhet av att köpa endags-pass på nordön varje dag? Det blir lika billigt, vilket gör en mer flexibel då man inte låser sig till Niseko Unlimited-orterna.

Men:

Funkar det ända att åka skidbussen på morgonen, då man ännu inte har liftkort?
Hur mycket förlorar man i tid varje dag på att behöva köpa liftkort?

Vet några som körde 3 dagars kort i Niseko och sedan drog endagars när dem åkte iväg.

Vilken skidbuss?

Den mellan Niseko Unlimited och Mowia är gratis
Shuttlebussen som går mellan orterna i Niseko kostar pengar om du inte har ett Unlimited kort.

Skiersdown
262 inlägg
Skiersdown 262 inlägg 5 år sedan

Insåg nu att man kanske vill ha Unlimited kortet om alla liftsystemen sitter ihop?

Go with fear! Citera
Tancoll
433 inlägg

Skiersdown :

Insåg nu att man kanske vill ha Unlimited kortet om alla liftsystemen sitter ihop?

Om du skall till Niseko så sitter Hanazono, Grand Hirafu, Niseko Village och Niseko Annupuri ihop.
Går även gratis skidbuss (om man har liftkort för alla systemen).

Moiwa är ett eget system som ligger på berget brevid, liten ort med endast 3 liftar.
Går gratis buss dit och det ingår inte i sammarbetet.

Aspens
69 inlägg
Aspens 69 inlägg 5 år sedan

Hur tänker ni som ska till niseko om liftkort?

Har hört fån olika håll att man inte behöver köpa unitedkortet utan att det i många fall räcker att bara köpa för vissa delar av anläggningen, några erfarenheter??

Vi ska var i niseko under 11 dagar sen va borta en vecka och sen tillbaka i nästan 2 veckor igen smile

Sonite
102 inlägg
Sonite 102 inlägg 5 år sedan

turfnturf :

Booka :

Vi är några stycken som också bokat med Jetstar, också 40 kg packning totalt.
Vi har haft lite mailkontakt med dem och det verkar som det inte ska vara några problem.
Men det återstår väl att se, dem är inte direkt kända för sin service;
http://www.dontflyjetstar.com/

Det jag kan säga om jetstar är: DON'T FLY JETSTAR!

Vi vart försenade 25 timmar, Missade anslutningsflyg, hotellnätter osv... Kostade väl oss säkert 2-3tusen/pers
Inte en krona i ersättning och de har inte ens kundtjänst att få tag på.

Men hey, lycka till. wink

Aspens
69 inlägg

Hallå, en snabb fråga.

Behöver man ha niseko united eller "räcker" det med att typ bara ha anapuri liftkort?

/Aspen

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 5 år sedan

Aspens :

Hallå, en snabb fråga.

Behöver man ha niseko united eller "räcker" det med att typ bara ha anapuri liftkort?

/Aspen

räcker det med bara grand hirafu/hanonza kort snarare wink

Kazle
121 inlägg
Kazle 121 inlägg 5 år sedan

Någon som kommit till Niseko än och kan ge en vettig snörapport? Det bästa jag hittat so far är http://www.skijapan.com/Home/Resorts/Niseko/Snow-Report

"The village itself since last Friday alone has had in excess of 110cm of snow with around 170cm falling up top since last weekend."
Låter ju väldigt bra, men vissa tenderar att mäta mitt i största snödrivan de hittar. Vore nice att få en rapport från en fellow skier.

Bättre hemska slut än hemskheter utan slut. Citera
AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 5 år sedan

"har dumpat 150cm nu på 4 dygn

har snöat konstant i 4 dagar, idag fick vi se solen 30 minuter, sen börja det dumpa igen "

Från ashtraymofucku. Vet inte om 150cm är uppskattning eller fakta dock. Men snö finns det! Kolla videosektionen där han laddade upp ett klipp som heter något i stil med "En julhälsning från Japan".

Tancoll
433 inlägg

Kazle :

Någon som kommit till Niseko än och kan ge en vettig snörapport? Det bästa jag hittat so far är http://www.skijapan.com/Home/Resorts/Niseko/Snow-Report

"The village itself since last Friday alone has had in excess of 110cm of snow with around 170cm falling up top since last weekend."
Låter ju väldigt bra, men vissa tenderar att mäta mitt i största snödrivan de hittar. Vore nice att få en rapport från en fellow skier.

http://niseko.nadare.info/

Niseko's egna sida för snö/väder/lavinrapporter.

Aspens
69 inlägg

Jag och polaren är i Niseko från 20/12 till 19/1 och funderar på om någon är sugen på att dela liftkort då typ hela säsongen är kvar när vi åker. Så skicka ett PM om ni är intresserade.

Karhu
13 inlägg
Karhu 13 inlägg 5 år sedan

Helt episk dag med massor av puder i Hakuba! Gött mos :-)

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad havreboll (5 år sedan)

http://i39.tinypic.com/s12bl3.png
Helt episk dag med massor av puder i Niseko! Gött mos :-)

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 5 år sedan

Vaknade i morse, stod att det skulle komma 1cm på snow-forecast, kom upp till berget, låg ca 30cm överallt och dumpade galet kraftigt hela dagen, kom mellan 40-50cm inatt/idag! Ska fortsätta snöa ikväll och imorgon! Helt galet!

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 5 år sedan

Förresten, någon som vet vart man hittar lavinstängslen som ska ligga i närheten av Niseko? Vi har ingen bil så om man kan ta buss eller något dit vore grymt, annars kanske man får hyra bil? Skulle vara så grymt att få köra dem!
Samt vart "Stairway to hell" ligger? Pillowlinen som Dane Tudor kör i ett freeski avsnitt, den ska även ligga i Niseko området tydligen. Från 4:05:

Tancoll
433 inlägg

Ashtraymofucku :

Förresten, någon som vet vart man hittar lavinstängslen som ska ligga i närheten av Niseko? Vi har ingen bil så om man kan ta buss eller något dit vore grymt, annars kanske man får hyra bil? Skulle vara så grymt att få köra dem!
Samt vart "Stairway to hell" ligger? Pillowlinen som Dane Tudor kör i ett freeski avsnitt, den ska även ligga i Niseko området tydligen. Från 4:05: som jobbar på BD lodge vet vart den ligger.

Letade efter den men hittade aldrig, skulle inte förvåna mig om den ligger "utanför" skidområdet.
Vilket gör att man måste ducka röda rep med allt vad det innebär wink

Så lämna säsongskortet hemma och köp ett point pass om ni får reda på vart det ligger.

thomas58
73 inlägg
thomas58 73 inlägg 5 år sedan

Hör med Andy på Moiwa Lodge.
Snö rapport i Moiwa 23/12
https://www.freeride.se/img/photo/normal/8cd49cbb7ca5a076f3ff5d90dcbb6dca.jpg

Hx
8 inlägg
Hx 8 inlägg 5 år sedan

Kommer till Niseko imorgon. Ursprungliga planen var att campa på BDL från den 31:a dec till den 14:e jan. Men eftersom jag kortfristigt fick med brorsan till Japan kommer jag bo på ett annat ställe fram till den 10:e januari.

Har med turgrejer och sånt så om väder och förhållanden tillåter vore det kul att tura någon dag. Yotei står fortfarande på listan trots 3 tidigare resor till Niseko.

Planerar även att prova några andra resorts om Niseko är tracked out, besökte Rusutsu och Kiroro förra året, hittade freshies flera dar efter dump där.

/H

Piglet55 :

Även jag och tjejen kommer vara i Niseko från och med 1 jan och ca 3 veckor framåt. Vi kommer bo på Black Diamond Lodge. Någon mer som kommer att campa där ?

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 5 år sedan

Vi kommer fyra goa gubbar till Annupuri på onsdag. Save some pow!

Utter for president! Citera
D-u-m-b-o
84 inlägg
D-u-m-b-o 84 inlägg 5 år sedan

jag drar till niseko om ett par dagar mina snowboard grejer är doc lite utsprida
de jag undrar över är om de finns några hyffsade snowboard/skidbutiker och hur priserna ser ut jämfört med sverige eller om det blir billigare att beställa från usa direckt till niseko ?

är i förstahand ute efter hjälm google kanse ett par nya burton ion osv de brukar plocka på smile

jojo Citera
thomas58
73 inlägg

Kolla snöläget på Facebook Nesiko powder guide. Här lägger han ut filmer med japanska turister,inte så kul men man ser hur snöläget är i alla fall

thomas58
73 inlägg

Dumbo kolla RHYTHM i Hakuba http://www.skihirejapan.com/hakuba.
Dom har allt går att hyra saker längre tider om man inte vill släpa på sakerna.

Gusten26
13 inlägg
Gusten26 13 inlägg 5 år sedan

Åker till Hokkaido och Niseko imorgon Nyårsdag. Blir 6 dagar Niseko (bor på Freedom Inn), därefter Rusutsu tre dagar, för att sedan avsluta i Kiroro med ytterligare tre dagar.

Ska bli grymt kul att återvända!

För bra snörapporter så kan jag rekommendera 360Niseko, http://360niseko.com/blog/category/daily-snow-reports/ , med dagliga rapporter från de senaste 24h snöfall. Även SkiJapan, http://www.skijapan.com/Home/Resorts/Niseko/Snow-Report , har bra rapporter tycker jag.

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 5 år sedan

Sitter nu i loungen på Arlanda och väntar på flyget till Köpenhamn för vidare transport till Tokyo och Hakuba. Önskar alla ett puderfyllt 2014.

T-son Citera
Teddaan
3 inlägg
Teddaan 3 inlägg 5 år sedan

Hej!

Någon som vet om man kan köpa tillbehör till Gopro någonstans i Niseko?

Tack på förhand!

PS. Snön är magisk:

Tancoll
433 inlägg

Teddaan :

Hej!

Någon som vet om man kan köpa tillbehör till Gopro någonstans i Niseko?

Tack på förhand!

PS. Snön är magisk:
eller någon annan av dom större butikerna i Grand Hirafu.

pilotkallingar
29 inlägg
pilotkallingar 29 inlägg 5 år sedan

Äntligen har vi anlänt till Niseko och vårt boende på Log kanon big_smile Ser fram mot morgondagens första åk i Japan!
Läs gärna vår blogg på http://absolutpow.wordpress.com/ eller här på Freeride smile

Ses ute i pudret

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook