Köp med nybörjar longboard!

emli98
0 inlägg
emli98 0 inlägg 5 år sedan

Tja!smile Emma heter jag och skulle vilja ha lite hjälp då jag är totalt ny i longboard världen..wink
Har stått på en bräda max 5 ggr och inte testat så seriöst då, men tycker det ser så nice ut när folk glider runt på gatorna..smile Har försökt läsa på lite om vad som skulle kunna passa men blir bara mer och mer förvirrad då det står så olika överallt.. Och fattar nada vad det gäller olika hjul, truckar och flex eller vad det nu heter..?

Skulle vilja köpa en longboard för att bara köra runt på i stan, ta mig från a till b helt enkelt.. Har en ganska låg budget då jag inte vill köpa något dyrare än för 1500kr eftersom det blir min första bräda och jag är osäker på om jag kommer gilla det.. Så jag kommer inte satsa på någon kvalitets bräda till att börja med men funderar dock på att köpa någon bräda som iinte är skit begagnat men vill gjärna ha lite tips..

Vad för längd på bräda som skulle passa till att bara köra runt på? Vad är det för skillnad på hårda och mjuka hjul och vad är lättast att köra på? Och eftersom jag bara vill köra runt, vad är då den bästa formen på bräda?

Så, alltså är det nån som har några tips på en billig (komplett) första bräda för att bara köra runt på?smile

Tacksam för alla tips jag kan få!!

Svar

Spangel
984 inlägg
Spangel 984 inlägg 5 år sedan

90-105 cm är lagom
Mjuka hjul är skönare att rulla på. Tänk på att dålig kvalité på hjulen = dålig rull
Form spelar nästan ingen roll. Välj nån snygg!

Lush Symbian komplett brukar jag tipsa om, kommer med riktiga kvalitetsdelar och kostar runt 2400.

Saken är den att kvalitén spelar stor roll i åkglädje och känsla. En dålig bräda är verkligen tråkig att åka om kring på, och är inte skönt alls. En bra bräda, med bra truckar och bra hjul, får man myyycket skönare flow på, och det är mycket mer värt att på på en sån direkt, istället för att köpa en skitbräda och sedan ändå få köpa en ny för den första var så dålig!

Lush Longboards - Team PMS Citera
emli98
0 inlägg

Okej, tack känns som om jag har lite koll nu..smile men vad är benämningen för mjuka hjul?

Jag fick mer pengar precis så jag ska nog satsa på en lite dyrare, men hur vet jag att det är bra kvalité, finns det nåra märken du kan rekomendera?smile och hur är det med drop trough, gör det att brädan blir stabilare?smile tack igen!

Spangel
984 inlägg

Mjukhet på hjul mäts i "durometer". Det brukar stå 78a, 81a, 92a, osv. Allt möjligt finns. Ju högre nummer desto hårdare hjul. Du vill antagligen ha ett hjul som är typ 78a. Mellan 75a-81a föreslår jag smile 83a funkar också, men det är lite överkant.

emli98
0 inlägg

Okej, tack så mycke, läste basfaktan nu också, så ja, har lite koll..wink men är slipstream något att ha?smile och är Madrid ett skit märke, hittade nämligen en med passande egenskaper till hyffsat pris men vill veta om det ens är något man borde tänka på, många skriver ju att det är dåligt?smile

Spangel
984 inlägg

Varken Madrid eller Slipstream är "dåliga". Deras billigare kompletta brukar däremot komma med sämre hjul. De är däremot "okej".

emli98
0 inlägg

Okej, ska nog satsa på en Madrid då tror jag:) tack så mycket!

sebhahn
124 inlägg
sebhahn 124 inlägg 5 år sedan

Min första bräda var en slipstream Fibrefish och den var ruskigt skön att bara glida på om det är syftet, ska du slajda och pyssla med freestyle osv så är det inte rätt bräda. Men som sagt skön om du bara ska cruisa

A_ndersso_n
12 inlägg
A_ndersso_n 12 inlägg 5 år sedan

En slipstreambräda kan va ett ganska bra val enligt mig, bra kvalite, sköna att åka på och inte allt för dyra, och med ett set orangea orangatang-hjul ruller de skönt också smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook