OS i Sochi och Rysslands homofobi-lagar

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Hej!

Det är inte ofta man hittar en riktigt allvarlig tråd på Newschoolers, men om ni känner att ni har en minut till övers kan ni väl gå in och läsa DEN HÄR TRÅDEN, och rösta upp den? Den handlar om homofobi-lagarna i Ryssland och hur det påverkar deltagare och besökare i OS nästa vinter.

Ha en bra dag!
/H

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera

Svar

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

Vet inte om "homofobi-lagar" är en korrekt formulering, men låt gå för det. smile
Ska läsa snarast!

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Lee-nus :

Vet inte om "homofobi-lagar" är en korrekt formulering, men låt gå för det. smile
Ska läsa snarast!

det vet inte jag heller, men det är vad de blir när de omsätts i praktiken... hmm

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Tompan14 (5 år sedan)

"Icke traditionelt sexuellt beteende" känns ju som en lag vi alla brutit mot beroende på vem som får tolkningsföreträde.

Det är ett viktigt problem och personligen kam jag anse att de stora idrottsevenemangen blundar för lite väl mycket i jakten på bäst mutor.

Nu är det "bara" propaganda om hbtq till barn under arton som kan ge straff om jag har förstått det hela rätt, men man kan och bör fundera över vilket skydd atleter och publik kan räkna med från IOK, SOK och UD.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Lee-nus
2682 inlägg

Ryssland har ju backat i frågan nu, efter påtryckningar utifrån. Tydligen kommer man inte att lyfta frågan under OS. Med detta sagt tycker jag att IOK bör ta såna här politiska frågor i beaktande långt innan man tilldelar ett land mästerskapen. Kina är ju långt ifrån rumsrent i många politiska och etiska frågor, men fick ändå arrangera OS. Luktar lite unket om det...

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Dekadent (5 år sedan)

Inte för att vara sådan, men jag ser väl knappast anledningen till att göra en sån grej av det?

OS är ett sportarrangemang, där ska det vara tävlingarna och inget annat som är i fokus. All diskussion angående HBTQ, homofobi etc. inom Ryssland bör tas på platser och arrangemang som inte handlar om annat. OS är till för idrottstävlingar, för idrottsutövarna och för publiken. Inte för att arrangera ett plötsligt Pride-tåg då landets lagar i förhållande till ens egna kanske är lite udda, eller för att protestera mot någonting som är lagstadgat i värdlandet.

Så ja, ta debatten där den hör hemma. Självklart ska debatten tas, och personerna som drabbas av den är det självklart synd om. Hur mycket diskuterades det om Kina och deras regeringsform/behandling av minoriteter/allmänna skumaffärer då det var OS i Beijing? Hotade länder och idrottare att bojkotta spelen pga. bl.a situationen i Tibet? Det enda OS som verkligen blivit bojkottat av länder var Tyskland 1936(har för mig att det varit något mer, men inte säker), som för den historiskt insatte kanske sätter saker i perspektiv.

Debatten ska absolut inte tas i samband med OS. Rysslands lagar angående detta är kanske lite bakåtsträvande och skumma, men då ska diskussionen om det tas där den hör hemma. Alltså inte på OS, eller ens i anknytning till OS.

Lee-nus
2682 inlägg

@Dekadent: Anledningen till att det är en debatt, förutom att det är vidrigt, är ju för att det strider mot de olympiska spelens budskap samt vad spelen står för. Tycker inte att det är orimligt på något sätt att man tar upp det för diskussion. Ryssland har ju dessutom tvingats backa nu just på grund av denna diskussion (och då menar jag inte här på Freeride wink )
Däremot tycker jag som tidigare nämnt att man bör ta upp den här kritiken långt innan man ens tilldelar ett land arrangörskapet.

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Dekadent (5 år sedan)

@Lee-nus: De olympiska spelen bör om jag inte tänker fel stå för allas rätt till att tävla, och inte bli exkluderade från det pga. kön/sexuell läggning/hudfärg etc.

Så vitt jag läst rätt så står det inte någonstans att man tänker utesluta människor som är homosexuella/transsexuella eller någon annan sexuell läggning från att tävla. Så vitt jag vet så finns det inte ett fall där ryssarna har sagt att homosexuella inte får delta?
Grejen är att resten av lagen och grejen runt den inte rör själva kärnan i OS, som är tävlandet. Vad man gör utanför tävlandet är, självklart, upp till lagarna i landet man befinner sig i och en själv. Inte svårare än att man i t.ex. arabiska länder som kvinna har slöja på sig(vilket dock är hemskt) eller (i brist på bättre liknelser) att man inte öppet köper sex på andra ställen än där sånt inte är legaliserat.

Jag har inget emot HBTQ-personer, eller någon person. Grejen jag stör mig på är bara att folk får för sig att dra in en massa politiskt tjafs i någonting som uppenbarligen inte är till för det. OS är att alla ska få tävla på lika villkor, och det får dem. Utanför tävlandet så gäller värdlandets lagar, hur skeva de än kan vara. HBTQ-debatter och forum för dessa finns det bra med på andra platser, och i andra sammanhang än det som Freeride(eller NS) verkar i. Förstör inte sport genom att göra dra in det i någon sorts politisk agenda, oavsett hur eller vad det handlar om.

jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan

@Dekadent: Så det är helt okej att de homosexuella deltagarna och besökarna till OS riskerar att bli arresterade eller värre på grund av sin läggning?
Enligt ditt resonemang är det frivlligt att delta i OS och är man homosexuell så bör man avstå från att delta eftersom det är olagligt i värdlandet?
Då är det också okej att anordna OS i t.ex Saudiarabien och tvinga alla kvinnor att typ bära slöja och om de gör något som bryter mot Sharialagarna så ska de fängslas och/eller stenas typ?

En intressant artikel om frågan:
http://www.dn.se/debatt/alla-maste-fora … ttigheter/

...
Enligt den svenska regeringens hemsida om mänskliga rättigheter står det uttryckligen att Sverige verkar aktivt för att alla länder ska avkriminalisera sexuella kontakter mellan samkönade och verka för att ett skydd mot diskriminering på grund av sexuell läggning och könsidentitet införs. Det går alltså inte längre att bortse från det faktum att man som representant för Sverige i internationella sammanhang måste stödja och försvara hbtq-personers mänskliga rättigheter.
...

Men eftersom du tänker mest på själva sportevenemanget i sig, om vi ger det här scenariot:
Om alla HBTQ-personer stannar hemma och inte deltar i OS, och det blir bara de heterosexuella personerna som kommer dit (nu har jag ingen koll höt vilka som har vilken läggning), men om vi för diskussionens skull säger att hälften av de "medaljplacerande" deltagarna inte deltar då.
Hur kul är det att kolla/delta/arrangera det evenemanget? Speciellt när man vet att den enda anledningen till att de inte deltar är att de är olagliga i värdlandet för deras sexuella läggning.

För att sammanfatta: Det är exakt här debatten ska föras, den ska föras vid alla tillfällen som finns. Man måste gemensamt visa att man står upp för mänskliga rättigheter och att man visar att det är okej med länder som förtrycker människor på det sättet.
Men det borde aldrig kommit såhär långt, man borde inte arrangera OS eller liknande arrangemang i länder som inte stödjer mänskliga rättigheter.

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan

@jcca: Det är det självklart inte, och det har jag aldrig sagt. Det är så vitt jag vet totalt frivilligt att delta i OS, ja.

Lagen i Ryssland säger ingenting om läggning(uppenbar humor i hur man ska testa för det..) utan om offentliga utspel och liknande. Personerna i sig är inte olagliga, utan vissa offentliga handlingar är det som menas(inte för att detta på något sätt är försvarbart, men sluta prata om "olagliga människor" tack). Vad du gör privat knappast någon roll. Om någon skidåkare för för sig att åka dit och röka en spliff(som jag antar är olagligt i Ryssland) så gör han knappast det offentligt, samt startar en debatt om marijuanalegalisering?

Bojkotter utav OS är självklart skittråkigt, men har hänt innan. Det blir självklart tråkigare, men det känns mest som att idrottarna personligen förlorar mer på det än vad det påverkar. Den stora massan, inklusive jag, vill mycket hellre se en kul tävling än ett långdraget framförande av HBTQ-debatten. Debatten bör självklart tas, och alla människor ska ha rätt att vara med dem de vill(även i offentliga sammanhang). Men just i detta samband med OS så ska man inte blanda in någon HBTQ-grej, då det inte direkt går ut över idrottarna som tävlar.

Hur lyckades detta bli en större grej(var knappast någon shitstorm 2008) i förhållande till Kinas politik och behandling av minoriteter?

v-larsson
1607 inlägg
v-larsson 1607 inlägg 5 år sedan

Spela roll. OS går väl ut på att utföra sina idrotter, inte trycka varandra i prutten.

go big or go to lindvallen Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

OS är redan korrupt och förstört av ekonomiska intressen, så att prata om det sportsliga blir löjligt.

Att detta blivit så stort är ju för att det är så jävla korkat, ett helt land i princip som verkar tro att sexuell läggning "smittar", med all "propaganda för icke traditionellt sexuellt beteende" vi i Sverige har blivit "utsatta" för skulle vi alla vara gay sen länge isåfall, och vem fan skulle "välja" att bli gay i länder där man blir avrättad för det t ex?

Jag tycker omvärlden borde kontra med att göra "propaganda för rysk kultur" olagligt eftersom de är en bunt alkoholiserade, korrupta, BF3 fuskande, bilkraschande, homofober...

För att inte kränka nån känslig ryss, så var det sista ett skämt, typ

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad jcca (5 år sedan)

@Dekadent: Det är olagligt att säga eller skriva saker som är hbtq-positiva, ja. Att du jämför hbtq med marijuana känns ganska löjligt.
Det ena är en drog (har inget att säga om debatten om huruvida den ska vara laglig eller inte) och det andra är en sexuell läggning. Oavsett om skidåkaren röker en spliff offentligt eller inte är det ju olagligt.
Verkar ju vara relativt vanligt att homosexuella förföljs och misshandlas/mördas av div grupper och tom av polisen.

Sedan att det blivit en stor grej av det hela nu (när du jämför med 2008 och Kina osv) har väl två anledningar kan jag tycka.
1. Historiskt blir samhället mer och mer "jämlikt", t.ex så kan man ju kolla på kvinnors rättigheter.
2. Sedan har det väl blivit ganska hippt att kämpa för hbtq-personer och allt som har med sexuell läggning osv att göra. Kina och deras behandling av minoriteter är väl inte lika inne, sen att det kanske inte finns så många tibetaner(?tongue) i Sverige spelar väl också in. Det finns (antagligen) fler hbtq-personer i Sverige som kan relatera till situationen i Ryssland och därför kämpar för det.

Men jag tycker det är lite konstigt när man inkonsekvent, antingen så tycker man det är dåligt med hur det ser ut i Ryssland och tycker det även när det är OS, eller så bryr man sig inte om det.
edit: eller man får ju tycka det är bra också för den delen, åsiktsfrihet smile

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Tompan14 (5 år sedan)

Hur dåligt minne har ni egentligen? Det var en väldigt stor debatt kring Kinas brist på mänskliga rättigheter inför spelen 2008.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
jcca
228 inlägg
jcca 228 inlägg 5 år sedan

Har i mina dagar kollat ytterst lite på OS öht, typ om det råkat varit på när jag satte på tvn.

Så det är mycket möjligt att det var en stor debatt kring det också, i så fall är det ju inget nytt under solen att det är debatt även nu smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook