Bygger en skidbostad på en pickup

jespersundstrom
65 inlägg
jespersundstrom 65 inlägg 5 år sedan

Tjena! Kommer ihåg en film om några som byggde en stuga att bo i på en pickup eller ett släp och sedan åkte runt i nordamerika och åkte skidor en vinter. Kommer inte ihåg om det var ett Freeski tv avsnitt eller något annat men om det är någon som kommer ihåg vad klippet heter eller kan länka det vore det guld! Känner att jag behöver förvärra skidabstinensen ytterligare smile

Svar

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

http://www.tetongravity.com/videos/Tiny … 827698.htm

Där är ett segment, tycker den är skönast! Sista åket på det klippet alltså!!

SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/video/39227

Den kanske?

// Teo

Snö är roligt! Citera
jespersundstrom
65 inlägg
jespersundstrom 65 inlägg 5 år sedan

Aaa precis den! Tack så mycket!!

marcusgabrielsson
0 inlägg
marcusgabrielsson 0 inlägg 5 år sedan

Så fruktansvärt mysig film!

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

inspiration

riktigt ambitiöst må ja säga!

undrar om de gjorde sig nå fint banan-hasch i det där härket om kvällarna? smile

kebacken
128 inlägg
kebacken 128 inlägg 5 år sedan

ännu en tiny-house ida. fast bätre tycker jag. inte baaara tinyhouses (hus på släp) utan även mer inspiration från compactl iving

http://tinyhouseblog.com/

Ashtraymofucku
Online 635 inlägg
Ashtraymofucku 635 inlägg 5 år sedan

Sammmyboy :

http://www.tetongravity.com/videos/Tiny-House-Tour-Episode4-Outdoor-Research-1827698.htm

Där är ett segment, tycker den är skönast! Sista åket på det klippet alltså!!

Håller med, lätt det bästa segmentet ur deras serie! Om någon undrar vart alla dessa grymma pillows finns så kan jag berätta att det är i Rogers Pass, så kallade Mushroom People som ligger i Asulkan Valley

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

Synd att det där aldrig hade fungerat i sverige med tanke på totalvikten hmm

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

Själv fäller jag sätena i mondeo kombin å hivar in en dubbel skum-madrass, funkar bra - gemytligt kryp-in även om man inte kan sitta upp rakt där bak. Körde så 2 helger i fjällen under vårvintern å 4 veckor i somras. Dock har jag en fråga ang. uppvärmning: har ju pluggat in motorvärmare-kabeln när det blivit för kyligt å på så sätt fått värme genom kupé-värmaren.
Men, visst är det ej bra för motorn att köra för mycket & länge på motorvärmaren, & isf varför? Och idé på hur man enbart kör kupé-fläkten? Man kan ju iof dra in sladden genom en springa i fönstret & plugga igen resten av glipan med något sorts material (å på så vis får man ju också lite bättre ventilation i bilen)...

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Sammmyboy (5 år sedan)

limegreen :

Själv fäller jag sätena i mondeo kombin å hivar in en dubbel skum-madrass, funkar bra - gemytligt kryp-in även om man inte kan sitta upp rakt där bak. Körde så 2 helger i fjällen under vårvintern å 4 veckor i somras. Dock har jag en fråga ang. uppvärmning: har ju pluggat in motorvärmare-kabeln när det blivit för kyligt å på så sätt fått värme genom kupé-värmaren.
Men, visst är det ej bra för motorn att köra för mycket & länge på motorvärmaren, & isf varför? Och idé på hur man enbart kör kupé-fläkten? Man kan ju iof dra in sladden genom en springa i fönstret & plugga igen resten av glipan med något sorts material (å på så vis får man ju också lite bättre ventilation i bilen)...

installera ett "hon" uttag på utsidan av bilen, som sedan går till "hon" uttag på insidan genom en liten freestyle kapning sedan förbi kopplar du motorvärmaren på det sättet? Tilläggas att jag la ner otroligt lite tid i tanken och kan ha väldigt fel. 15 sekunder efter inlägget är skrivet kommer jag nog på mig själv så fortsätter skriva lite till. Det borde funka med en hane+hane kabel från el jacket på utsidan till jacket på bilen.

Täta osv. också så du inte släpper in vatten och dylikt när du gasar igenom den stora vattenpölen!

limegreen
283 inlägg

freestyle kapning?

annars, efter att ha googlat lite, ser jag att man oxå kan klämma sladden i dörren bara. tydligen ett gammalt beprövat knep..

men den här liraren har verkligen löst det här med kupé-värme på sitt sätt smile :

target="_blank" rel="nofollow"> … QeRX2e3B0U

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan

Jag har en gammal vw lt31 husbil men skulle aldrig få för mig att bo i den över vintern av den enda anledningen att det skulle bli så jävla trångt big_smile

Bilen är isolerad med gasolvärmare och 220v element så klarar mig på båda men fan blir ju en del packning om man ska va iväg ett tag big_smile

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

linder :

Jag har en gammal vw lt31 husbil men skulle aldrig få för mig att bo i den över vintern av den enda anledningen att det skulle bli så jävla trångt big_smile

Bilen är isolerad med gasolvärmare och 220v element så klarar mig på båda men fan blir ju en del packning om man ska va iväg ett tag big_smile

Sälj den till mig. Du vill det själv!

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

vw lt31 låter ju klockrent! en hel vinter e väl att ta i men några helger här å några veckor där - go for it! cool

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad blomman67 (5 år sedan)

limegreen :

Har svårt att se att det skulle vara dåligt för en motor att bli lite pissljummen ? Är ganska så säker på att motorblocket/motorn t o m blir mera varmt i ett varmgarage på ett dygn än med motorvärmare en vecka på vintern.
Finns tre slags motorvärmare, en som sitter i blocket typ en doppvärmare men den lösningen är mest på äldre bilar. Nuförtiden så sitter det fast en puck utanpå motorblocket på några hundra watt som knappt höjer oljetemperaturen alls vid -grader, skitsystem. En del motorvärmare går in i motorns kylsystem och värmer på så sätt upp motorn. Inte ens då är det farligt att ha på värmaren en längre tid. Plugg it in smile

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 5 år sedan

Shit, nån har tänkt i samma banor som jag.

Jag har utan att överdriva planerat mitt liv med inspiration från den videon. Nästa sommar är det kleinbuss/lt31/transporter osv och bumma runt Europa. Pengar? Svartjobb då och då i Verbier i vinter kanske, jag vet inte. Efter det vill jag i alla fall till amerikat/Kanada, och fixa nåt liknande det i filmen. Har ritningar och grejer.

livet är en semester Citera
limegreen
283 inlägg

@ blomman67

Jo, snackade med morsans sambo & han sa att det bara va att kräma på!
Uttrycket "motorvärmare är icke skonsamt att köra länge" kommer nog mer från det faktum att det är dumt att elda för kråkorna i kombination med att det blir en fin elräkning om man själv betalar, dvs gör detta i vardags-mening.

@ GOS

Har oxå vart inne på det spåret men kom på att en stor kombi-bil blir mest ekonomiskt/smidigast, med tanke på att jag bara vill ha 1 fordon (som jag även skall kunna ha som bruks-fordon till vardags), samt att skaffar man nå mer buss-liknande.. ja då finns ingen återvändo. Då ere bara att sälja möblerna, säga upp posten å packa för sydligare breddgrader - länge, typ smile Men den dagen det blir en buss så tror jag att någon av Volkswagens basic-bussar eller en Trafic/Vivaro vore klockrena att riva ur alla säten bak & hus-bils-inreda! Eller en Ford Tourneo/Renault Master/Mercedes Sprinter om man vill ha lite mer utrymme för dans & lek smile

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

blomman67 :

limegreen :

Har svårt att se att det skulle vara dåligt för en motor att bli lite pissljummen ? Är ganska så säker på att motorblocket/motorn t o m blir mera varmt i ett varmgarage på ett dygn än med motorvärmare en vecka på vintern.
Finns tre slags motorvärmare, en som sitter i blocket typ en doppvärmare men den lösningen är mest på äldre bilar. Nuförtiden så sitter det fast en puck utanpå motorblocket på några hundra watt som knappt höjer oljetemperaturen alls vid -grader, skitsystem. En del motorvärmare går in i motorns kylsystem och värmer på så sätt upp motorn. Inte ens då är det farligt att ha på värmaren en längre tid. Plugg it in smile

Finns ju även diesel och bensindrivna värmare. Många moderna dieselbilar ger så lite spillvärme så att det som standard är monterat en dieselvärmare som hjälper motorn att snabbt komma upp i driftstemp. Bara att skaffa ett separat tidur till denna så kan den köras utan att motorn är igång.

limegreen
283 inlägg

@ snorkel

Jo jag har kikat på dom, men de + installation kostar ju en slant (som en´hyffsad beggad bil) att sätta dit. Har kommit på att det bästa likväl blir att ställa sig där det finns, & man kan fråga snällt om 220V! Ett annat alternativ är att parallell-koppla 2 batterier & ha de i kupén. Med de kan man driva små 150-200W-värmare förhoppningsvis 6 timmar/natt. Det sura då är ju att man likväl måste finna en källa på dagen att re-charga batterierna på.. Nej, 2 hål i väggen får det bli! smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook