Mattias Hargin, Hot eller ohot

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

Snorkel:

En SCHAUFELRADBAGGER!!!1 har ju ett syfte!!!11

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

snorkel :

Frågan är ju om han släpper ut mer än en SCHAUFELRADBAGGER!!!1 ?

Högst relevant fråga! Jag vill se mer tal, grafer och djur i hatt!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Jibberisch
1540 inlägg

PNyberg :

snorkel :

En trevlig liten power point? Mycket animationer? Kaffe och mazarin! Fruktkorgen är alltid tom.

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Kan man eventuellt hitta en förkortning för "SCHAUFELRADBAGGER!!!1" typ "SRB1" eller förstör det hela grejen?

Och har vi nu hamnat så offtopic att relativt vettigt folk slutat kommentera?

Och är Santa Barbara satt på kartan rent generellt av det svenska folket?

Förövrigt tycker jag SRB1 var en rätt snygg och modern skapelse. Förkortningen alltså. SCHAUFELRADBAGGER!!!1

SCHAUFELRADBAGGER!!!1

Jibberisch
1540 inlägg

Sammmyboy :

Kan man eventuellt hitta en förkortning för "SCHAUFELRADBAGGER!!!1" typ "SRB1" eller förstör det hela grejen?

Förövrigt tycker jag SRB1 var en rätt snygg och modern skapelse. Förkortningen alltså. SCHAUFELRADBAGGER!!!1

SCHAUFELRADBAGGER!!!1

Ja, du har rätt. Vi bör hålla oss till tråden och inte kapa den med snack om SCHAUFELRADBAGGER!!!1 - till mitt försvar var det inte jag som drog in den i detta. Även om jag tycker det är relevant.

På din fråga angående en förkortning - blir svaret ett rungade jävla: Nej. Här förkortas ingenting! SCHAUFELRADBAGGER!!!1

Sammmyboy
271 inlägg

Jibberisch :

Sammmyboy :

SCHAUFELRADBAGGER!!!1

Ja, du har rätt. Vi bör hålla oss till tråden och inte kapa den med snack om SCHAUFELRADBAGGER!!!1 - till mitt försvar var det inte jag som drog in den i detta. Även om jag tycker det är relevant.

På din fråga angående en förkortning - blir svaret ett rungade jävla: Nej. Här förkortas ingenting! SCHAUFELRADBAGGER!!!1

Tror vi att MatteH skulle vara intresserad av en SCHAUFELRADBAGGER!!!1...?
Är han och SCHAUFELRADBAGGER!!!1 orsaken till oroligheterna i mellanöstern?
Och kan nån få fram en slags "paint" bild på en SCHAUFELRADBAGGER!!!1?

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Heddious (5 år sedan)

Lee-nus :

Heddious :

*får ångest* *byter ut alla glödlampor till lågenergi* *flyttar ut i skogen och bosätter mig under en stubbe*

Är det fortfarande okej att skriva på det där viset anno 2013? *undrar*

*svävar ovanför alla eventuella regler*

*lunarstorm*

*kjamiz*

hehe.

Jibberisch :

PNyberg :

snorkel :

En trevlig liten power point? Mycket animationer? Kaffe och mazarin! Fruktkorgen är alltid tom.

All min kärlek till det utvalda sällskap här som förstår grejen med, och implementerar, SCHAUFELRADBAGGER!!!1 i fler trådar än Björk-tråden. Mot Sherwoodskogen/Skåne/Hoth/Oändligheten och vidare

Edit: Jarle, var är du?

Edit 2: Tänk vad ballt om Hargin verkligen hade en SCHAUFELRADBAGGER!!!1. Dock har jag via hans blogg fått en känsla av att han föredrar med stömlinjeformade farkoster. Typ bilar. Eller racercyklar. Men om han har en SCHAUFELRADBAGGER!!!1 röstar jag för att Jibberisch, snorkel, Pillard och Jarle får i uppdrag att byta till sig den på något vis.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Sammmyboy
271 inlägg

Just! Eventuell design för SCHAUFELRADBAGGER!!!1 kan finnas på denna ödmjuka(vill använda ordet) konstnärs sida:

http://www.simonstalenhag.se/

Tyckte hans konst så att säga var högst mesmeriserande... alternativt lugnande...

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 5 år sedan

starwars möter skogshuggare. mitt liv är fulländat. *dör lycklig*
big_smile
(ja, jag fortsätter med stjärnorna bara för att retas med folk.)

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 5 år sedan

Tänk vad underbart ett gott samtal är. Man börjar i en enkel fråga om miljöhotets Mattias Hargin och slutar i att fullända Heddious liv. My mission here is done!

Heddious
1779 inlägg

havreboll :

Tänk vad underbart ett gott samtal är. Man börjar i en enkel fråga om miljöhotets Mattias Hargin och slutar i att fullända Heddious liv. My mission here is done!

Neeeeeej! Det var inte meningen. Fortsätt såhär! Vi har inte diskuterat färdigt!

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Frågan är om inte den svenske genomsnitts-bummaren släpper ut mer koldioxid än Mattias Hargin?

En maserati är ingen miljöbil, men den är faktiskt bränslesnålare än en gammal volvo-lådbil med megatakbox anno 1985.
Att flyga är att åka kollektivt. En flygstol släpper (har ingen källa på detta, det är ett antagande) mindre koldioxid än en ensam person i en tom bil. Dessutom är det möjligt att klimatkompensera resan, vilket i alla fall en bummare inte skulle få för sig att göra. Bummaren sätter i sig enorma mängder burköl och billig konservmat under en säsong. Aluminium är extremt resurskrävande att framställa. Samtidigt verkar herr Hargin äta väldigt nyttig och framförallt lokalt producerad mat. Eftersom han är elitidrottare, hinkar han troligtvis inte i sig kopiösa mängder bira dagligen.

Risken är överhängande att de största miljöbovarna hänger i den här tråden... wink

www.dpsskis.com Citera
Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Nojlas, menar du att jag släpper ut mer än 215000 k ton koldioxid per år? F'låt, jag hade ingen aning! Det var inte jag... Den var sån när jag kom hit... Bot och bättring lovas!

havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad havreboll (5 år sedan)

Nojlas :

Frågan är om inte den svenske genomsnitts-bummaren släpper ut mer koldioxid än Mattias Hargin?

En maserati är ingen miljöbil, men den är faktiskt bränslesnålare än en gammal volvo-lådbil med megatakbox anno 1985.
Att flyga är att åka kollektivt. En flygstol släpper (har ingen källa på detta, det är ett antagande) mindre koldioxid än en ensam person i en tom bil. Dessutom är det möjligt att klimatkompensera resan, vilket i alla fall en bummare inte skulle få för sig att göra. Bummaren sätter i sig enorma mängder burköl och billig konservmat under en säsong. Aluminium är extremt resurskrävande att framställa. Samtidigt verkar herr Hargin äta väldigt nyttig och framförallt lokalt producerad mat. Eftersom han är elitidrottare, hinkar han troligtvis inte i sig kopiösa mängder bira dagligen.

Risken är överhängande att de största miljöbovarna hänger i den här tråden... wink

Är detta Hargins kommentar? Har Hargin betalat Nojlas att säga detta och isåfall hur mycket? Den genomsnittliga mutan i Sverige ligger på 5000 kr och härstammar från lägre tjänstemän vars genomsnittliga lön är 27380 kr/mån. Då Hargin tjänar cirka 100x mer så antar vi att mutan uppgår till en halv miljon. Frågan är alltså Nojlas, hur många månaders skidåkande är din integritet värd och varför behöver Hargin Muta Nojlas? Har han ens mutat honom? Kanske är det Nojlas som mutar Hargin för att muta honom? Mystiken tätnar!!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

@Nojlas
Du menar alltså att genomsnittsbummaren åker ensam genom Europa i en Volvocombi med takbox från 1985. Bilen fylld med ölburkar och andra burkar med företrädelsevis pyttipanna och gulaschsoppa (det sista är mina antaganden). Bildbevis, bildbevis, bildbevis ... ???

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

Om man har privatchaufför räknas det som kollektivåkning?

En annan fråga är ju åkning med guide, hade guiden åkt omkring och släppt ut koldioxid om man inte betalt denne?

Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Förresten, är det vovlosen eller den gigantiska takboxen som är från 1985? Jag måste få veta... Får inte ihop ekvationen och jag tror att lösningen kan ligga där! Hilfe!

iSooLi
866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan

Nojlas :

Deckargåtan får sin lösning. Ett lögnaktigt motsägande planteras snyggt in i resonemanget... som därigenom blir att likna med multiplikation med noll, d.v.s. noll, och noll är rätt värdelöst i sammanhanget. Om det finns en ensam person i en bil så är bilen inte tom. Om en bil är tom finns det ingen person i den... Personerna är alltså påhittade, sannolikt även utsläppen..! wink

The older I get, the faster I was. Citera
Heddious
1779 inlägg

SooL2007 :

Deckargåtan får sin lösning. Ett lögnaktigt motsägande planteras snyggt in i resonemanget... som därigenom blir att likna med multiplikation med noll, d.v.s. noll, och noll är rätt värdelöst i sammanhanget. Om det finns en ensam person i en bil så är bilen inte tom. Om en bil är tom finns det ingen person i den... Personerna är alltså påhittade, sannolikt även utsläppen..! wink

jäsikens, sa gud och försvann i ett moln av logik.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

@Nojlas
Du menar alltså att genomsnittsbummaren åker ensam genom Europa i en Volvocombi med takbox från 1985. Bilen fylld med ölburkar och andra burkar med företrädelsevis pyttipanna och gulaschsoppa (det sista är mina antaganden). Bildbevis, bildbevis, bildbevis ... ???

/MM

Så här såg det ut senast jag bummade. Hade inte fått plats en extra strumpa i den bilen...
http://blog.freeride.se/disentisbloggen/files/2010/04/fullpackat.jpg
Törstig lådbil med gammal takbox, inte en chans att den kärran hamnar under 1l/milen.
Tveksamt om allt det där gått in i en maserati dock...

Havreboll: För en halv miljon postar jag nästan vad som helst i forumet. big_smile

...

Vad jag menar är, är detta inte definitionen av en miljöbov; den som ignorerar sitt eget ansvar, och kräker ur alla världsproblem på en enskild person eller grupp. Gärna skyller man på en privilegierad person som står i rampljuset, hej jantelagen och den svenska avundsjukan!
Kom igen nu gott folk, hur många av er kör bilar som dricker under 0,7l/mil landsvägskörning? Hur duktiga är ni på att återvinna? Hur mycket koldioxid släppte din senaste Thailands/Japan-resa ut? Har ni koll på vad det är för mat ni köper, och hur den är framställd? Ser ni till att köpa skidprylar som håller många år?

www.dpsskis.com Citera
Heddious
1779 inlägg

Nojlas :

Kom igen nu gott folk, hur många av er kör bilar som dricker under 0,7l/mil landsvägskörning? Hur duktiga är ni på att återvinna? Hur mycket koldioxid släppte din senaste Thailands/Japan-resa ut? Har ni koll på vad det är för mat ni köper, och hur den är framställd? Ser ni till att köpa skidprylar som håller många år?

Nu blev jag akut sugen på att starta en "Hur miljövänlig är du"-tråd. Dammit.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan

Att köpa prylar som håller för flera år spelar väl ingen roll när man ändå måste byta minst en gång om året eftersom tillverkarna envisas med att flytta några millimetrar hit eller dit och byta färg på dragkedjorna!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
J-K
0 inlägg
J-K 0 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/3ed9fd50e1f031abea844c83ecc362aa.jpg

Mattias på väg till landslagsläger i Saas Fee

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 5 år sedan

Nojlas :

Vad jag menar är, är detta inte definitionen av en miljöbov; den som ignorerar sitt eget ansvar, och kräker ur alla världsproblem på en enskild person eller grupp. Gärna skyller man på en privilegierad person som står i rampljuset, hej jantelagen och den svenska avundsjukan!

Som en androgyn man en gång sa:

I'm Starting With The Man In
The Mirror
I'm Asking Him To Change
His Ways
And No Message Could Have
Been Any Clearer
If You Wanna Make The World
A Better Place
(If You Wanna Make The
World A Better Place)
Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change
(Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change)
(Na Na Na, Na Na Na, Na Na,
Na Nah)

PS. Jag antar att ni, liksom jag, har en poster på Mattias Hargin i bar överkropp i skala 1:1 påklistrad er badrumspegel. DS

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

Nojlas: vad kör du/ni som drar mer än 0,7l/mil vid landsvägskörning borde ju vara motfrågan? Inga normala svenssonbilar drar ju så mkt idag.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Tompan14
1129 inlägg

"En normal svenssonbil" är varken ny eller liten så att komma upp i över 7 l/100 km är inga problem om man är tungt lastad med takbox i landsvägsfart + moms.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

Tompan14 :

"En normal svenssonbil" är varken ny eller liten så att komma upp i över 7 l/100 km är inga problem om man är tungt lastad med takbox i landsvägsfart + moms.

Men hur ofta har man takbox och kör tungt lastad?
Har haft takbox på en lånad bil en gång för 15 år sen...

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

JL76 :

Tompan14 :

Men hur ofta har man takbox och kör tungt lastad?
Har haft takbox på en lånad bil en gång för 15 år sen...

Lämnar du skidorna hemma när du är ute och kör bil?!?! Tänk om någon vill spana på ditt quiver? Eller du kommer på att du måste bättra på sommarvallan? Eller fixar till vintervallan? Eller bara hänga lite kant för att fördriva tiden när du tankar?

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (5 år sedan)

All konsumtion är ju värre miljöbov än att använda beggat. Du må köra långt, riktigt långt med en 850 för att det ska vara miljövänligare att bygga en ny bil.

Så till sak, ge mig en ny bil! min passat drar 0,8 ju! Nojlas du må ju fått tillräckligt med pengar av Mattias för att köpa mig en ny bil eller? wink

Edit, när jag kör bil är bagaget alltid fullpackat, oavsett om jag är själv eller har 4 medpassagerare, hur går detta logiskt ihop?

Åk mer jobba mindre! Citera
SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 5 år sedan

LawndartGustav :

All konsumtion är ju värre miljöbov än att använda beggat. Du må köra långt, riktigt långt med en 850 för att det ska vara miljövänligare att bygga en ny bil.

Sen när man pratar om "miljöbilar" så glömmer man ofta bort hur miljövänlig produktionen av bilen är. Som exempel har en Toyota Prius släppt ut mer sk*t än vad en Land Rover kommer göra under hela sin livstid, innan Toyotan har rullat en meter...

Snö är roligt! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

SirTeoM :

LawndartGustav :

Sen när man pratar om "miljöbilar" så glömmer man ofta bort hur miljövänlig produktionen av bilen är. Som exempel har en Toyota Prius släppt ut mer sk*t än vad en Land Rover kommer göra under hela sin livstid, innan Toyotan har rullat en meter...

Källa på det?

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 5 år sedan

Vart ju komplicerat det här! Dags för ett excelark och några Power Points kanske...
Å var e du Matte?
/A

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
Tompan14
1129 inlägg

Lee-nus :

Källa på det?

Självklart stämmer det inte.
Det gjordes en studie som visade att en Hummer var ett miljövänligare alternativ än en Prius. Den blev hårt kritiserad för att ha räknat på glädjesiffror men visade ändå på tankevurpan många gör.

Valmgren
Online 214 inlägg
Valmgren 214 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad resqual (5 år sedan)

Lee-nus :

SirTeoM :

LawndartGustav :

Källa på det?

Det har väll framförallt med batterierna som används att göra. Materialet utvinns väll i kanada, raffineras i europa görs till batterier i japan där de även bygger bilarna för att sedan skeppas tillbaka till konsumenterna i kanada/usa eller europa. Det jag tror han menade var att det har mindre miljöpåverkan att köra en land rover från 2005 än att köpa en ny prius. Om du dessutom kör eco-driving som man lär sig när man ska ta körkort idag så bygger det för land roverns fördel. Dessutom gör priuses minimala motor att den drar minst 0.7l/mil och batterierna kopplas bara in när man kör under 30 eller liknande. Tror att en BMW m3 drog mindre än en prius då den lilla motorn i toyotan måste arbeta mer (dessutom är tyskarna bra på att bygga motorer.)

Så en gammal dieselbil gör mindre påverkan på miljön än en sprillans ny hybrid.

kappakomplett
411 inlägg
kappakomplett 411 inlägg 5 år sedan

Nojlas :

Flyg har störst påverkan på klimatet, räknat per passagerare och kilometer.
Källa http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo … rafikslag/

Sen har jag svårt att tro att en bummare får ihop så många kilometers resor per år som t. ex. Haglöfs folk och sådana som Ett-med-universum-Fransson!

Det som är roligt är hyckleriet från Haglöfs om deras "hållbarhet" och deras lite samiskklingande namn på sina otroligt fula jackor... sen åker deras "ambassadörer" jorden runt med flyg och bil... jojo

Personligen föredrar jag i så fall Jon Olssons attityd.

snorkel
968 inlägg

Båt är väl miljövänligt?

https://www.freeride.se/img/photo/normal/d668f148ef6cdeb60688f37a82d043b8.jpg

Noterar att mina orangea lagg ligger överst.

Tompan14
1129 inlägg

En träsegelbåt med bomullssegel är väldigt miljövänligt. Det där är det inte.

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

@ LawndartGustav
spontant tänker jag att du skulle behöva uppdatera dina kunskaper inom Eco-Driving!

jag själv pluggade vindkraft i våras där vi bl.a. tog cert. på teleskop-/hjul-lastare, och där det ingick 2 timmar Eco-Driving med lärare i person-bil. innan den kursen låg jag på 0,95 med min mondeo kombi. nu ligger jag i snitt på 0,7.
tänker jag till ytterligare och gör min färd till en väldigt smooth å laidback forcering, ja då ligger jag 0,6-0,65 (på landsväg!, ej över ca 90 km/h). så min själ samt min plånbok är väldigt glad över att ha lärt sig köra på ett vettigt å hålbart sätt smile har även fått mer frid bakom ratten. detta kan iof delvis också ha att göra med att jag envisas med å mata cd-växlaren med gammal hederlig musik hela tiden.

Sammmyboy
271 inlägg

Jag tycker vi ska droppa argumenten mot medlemmarna och focusera på Mattias!! Som någon bild visar här ovanför kör han ett ytterst stort fordin till sina landslags träningar och borde sättas på ett berg på livstid - där kan han inte skada naturen på samma sätt som han gör i dagsläge.

Tycker med de flesta här att Mattias borde svänga förbi för en kommentar vad gäller denna miljöförstörning.

/S

snorkel
968 inlägg

limegreen :

@ LawndartGustav
spontant tänker jag att du skulle behöva uppdatera dina kunskaper inom Eco-Driving!

jag själv pluggade vindkraft i våras där vi bl.a. tog cert. på teleskop-/hjul-lastare, och där det ingick 2 timmar Eco-Driving med lärare i person-bil. innan den kursen låg jag på 0,95 med min mondeo kombi. nu ligger jag i snitt på 0,7.
tänker jag till ytterligare och gör min färd till en väldigt smooth å laidback forcering, ja då ligger jag 0,6-0,65 (på landsväg!, ej över ca 90 km/h). så min själ samt min plånbok är väldigt glad över att ha lärt sig köra på ett vettigt å hålbart sätt smile har även fått mer frid bakom ratten. detta kan iof delvis också ha att göra med att jag envisas med å mata cd-växlaren med gammal hederlig musik hela tiden.

Hur är det med vindkraft egentligen? Vad jag förstår så är de i drift ca 20% av tiden, i snitt kan man säga att 4 verk av 5 tillverkas för att stå stilla. Vidare så kan ju alla verken stå stilla en kall februarinatt, då behöver man dessutom ytterligare reserv för vindsnurrorna. En analogi kan ju vara att man köper 5 nya miljöbilar varav bara en i taget går att köra. Ibland går ingen att köra och man får då ta taxi. Ekonomiskt? Nej. Miljövänligt, knappast!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook