Mattias Hargin, Hot eller ohot

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Sammmyboy (5 år sedan)

limegreen :

den bjuder jag på! wink

faktum e att en kamrat till mig reagerade på ungefär samma sätt. dvs på modernare bilar, där bränsleförbrukningen verkar uppdateras per sekund i displayen, så kan det ju verka som om att bränsleförbrukningen nollar så fort man kör på tomgången. och vad som är en total sanning i denna härva blir ett sju helvetes projekt att reda ut då var biltillverkare säkerligen har sina system/mät-instrument inpluggade i sina bilar - som i sin tur sannerligen visar sina egna specifika värden..

vad jag vill ha sagt i sammanhanget är att jag naivt håller fast vid mina, sen i våras, aktuella & godhjärtat inlärda "meridian-lärdomar", tar en toy & hoppas på det bästa smile for this is not america (skön låt btw)!

taget ur tomma intet: nej gubbar, ta å Y-tuba jänke-karln Jesse Ventura, det är underhållning det cool

Men visar inte dom där nya bilarna typ per 100km eller ngt sånt? Även i en sån realtids mätning? Menar det är liksom svårt att rulla 100km på tomgång...

Jag vet inte men på våran Passat var det så iaf!

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan

Nja, beror lite på vad det är för bil och årsmodell. Jag har både en färddator som visar L/100Km hyfsat lika som att manuellt räkna ut det och en mätarklocka som visar flödet i realtid. Vilket leder till att det är skitkul att trampa till lite hårdare på gasen och få bottna åtminstone en mätare! big_smile

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jarle (5 år sedan)

limegreen :

@ LawndartGustav (och alla andra bilister därute!)

Då Eco-Driving går snabbt att lära sig så ger denna länk the basics:

Trafikverkets Snabbkurs

Tillägg/tankar från min IRL-kurs:

Steg 2: denna hänger delvis ihop med Steg 5, dvs 1an använder jag knappt något mer efter kursen. Däremot strävar jag efter att snabbt köra på 5an alt. 4an - och så länge det går. Givetvis får man växla ner om bilen börjar "hosta/hacka sig fram". Man ska också försöka sträva mot att svänga på minst 3an, genom planerad körning. Självklart går ju inte alltid det iom små rondeller, mycket trafik i kombination med tighta svängar/"90-gradare" etc.

Beroende på bil så är det inte alltid 1an är nödvändig men på motorsvagare bilar eller bilar med dåligt bottendrag är det ett effektivt sätt att slita ut kopplingen i förtid på.

Det där med att ligga på höga växlar är bra för förbrukningen, så länge du har effekt nog på det aktuella varvatlet för att slippa ge mycket gas. Då är det betydligt snålare att ligga en växel lägre på lite högre varv med litet gaspådrag.

Enklast är egentligen att bara hålla så jämn hastighet som möjligt på växel man själv anser vara lämplig för situationen. Själv gillar jag att ha någorlunda varv på motorn in i rondeller/korsningar/vaddetnukanvara i städer pga av att jag vill ha möjligheten att flytta mig fort om någon skulle få för sig någon dumhet. Drar inte nämnvärt mer bränsle, växlar man ned i god tid innan aktuella "hinder" (givetvis mha varvtalsmatchning för att vara skonsam mot lådan wink ) så får man dessutom effektivare motorbroms.

limegreen :

Steg 3: läraren berättade för mig att alldeles för många i trafiken gasar helt i onödan.
Man behöver bara "dutta" lite på gasen. Prova även detta i högre fart på landsväg/motorväg,
dvs det är ej mycket tryck av foten på pedalen som behövs för att bibehålla farten!

Håller helt och hållet med, dessutom slipper man pendla i hastighet och göra bakomvarande medtrafikanter upprörda.

limegreen :

Steg 5: det var en stor aha-upplevelse när läraren visade på den inkopplade mätaren att bilen drar mest på tomgången. Det man bör göra är alltså att man gör klart allt innan man drar igång tändningen: ex. sätter på sig säkerhetsbältet, lägger i 1an/backen, messar/ringer polaren (& dylika saker som faller inom den ramen..) och även kollar att det är grönt på vägen. Därefter drar man igång bilen, blinkar och kör iväg.
Så att stå med bilen på tomgång på en parkering eller vid väg-grenen är helt över för min del, dvs nu mera startar jag & kör iväg!
Obs: på vintern ska man skrapa rutorna innan man drar igång tändningen & kör iväg. Varför? De första 5-10 minuterna som bilen är igång (även om man kört med motorvärmare) släpper den ut mest andel icke hälsosamma partiklar. Därför är det alltså direkt osmart/osunt att skrapa rutorna medan bilen står på tomgång. Läraren sa också att om man missat att köra motorvärmaren innan start så är det ändå bättre, både för plånboken och för din/dina grannars hälsa, att först skrapa rutorna, sedan dra igång tändningen och köra iväg mot punkt B - eftersom motorn då får upp sin värme efter en stund iaf. Dvs att stå på tomgång för att få upp värme i motor/kupé är ett stort No-No!!

Som tidigare nämnt; Bluff och förbannat båg! Mätaren visar snittförbrukning per 10/100 km eller aktuella mätsträckan. Nollar du mätaren när du står på tomgång kommer du få förbrukningen oändlig per 1/10/100 km eftersom du står still... Att messa färdigt med polaren är däremot vettigt.

Jag kommer aldrig att skrapa rutor osv utan att ha igång bilen om jag inte har möjlighet till att förvärma motorn på elektronisk väg. Det slitaget och den förbrukningen du har med kall motor kommer aldrig någonsin bli skonsammare för miljön eller plånboken än att låta motorn gå varm innan du åker någonstans. Isf skulle ju bensin/dieselvärmare vara den mest överflödiga uppfinningen någonsin.
Om du behandlar din bil på detta sätt, påminn mig om att aldrig köpa en av dig tongue

limegreen :

Steg 6: en annan aha-upplevelse var att se på mätaren att bilen "nollade" i bränsleförbrukning på 5ans växel utan gas då vi rullade utför. Detta tänker jag ofta på under landsväg/motorväg där det ofta förekommer utförs-körningar.

Mycket riktigt drar en motor absolut minst med bränsle på motorbroms, som jag nämnde på förra sidan.

limegreen :

Steg 7: alla vi glada skidåkare känner ju till begreppet motorvärmare och dess fördelar. Det jag dock inte kände till är det faktum att man redan från +10° bör köra den en halvtimme. Inte heller att en rejäl kallstart (när bilen stått en hel natt, eller längre, i minst –10°) har samma slitage på motorn som att köra ca 25 mil. Alltså: en varm motor är en bra motor!

Precis, en kallstart, där man dessutom bränner iväg utan minsta bekymmer i livet, är lika snällt mot bilen som att byta olja var 3000e mil, konstant köra den på varvstopp och andra dumheter. Därför bör man se till att motorn har kommit upp i någorlunda vettig temperatur, på det sätt man har möjlighet till, innan man kör någonstans. Ska jag ut och nöjesköra en hygglig sommardag ser jag till att motorn kommer upp i arbetstemp innan jag beger mig, motorn tar alltid stryk när den är kall (vilket den mer eller mindre alltid är när den stått ett tag, såvida du inte bor i ett väldigt, väldigt varmt land).

Bifogar en text från Vi Bilägares frågelåda, där någon undrar varför hans 1,6 FSI motor tar så lång tid på sig att komma upp i temperatur.

"Att det tar lång tid för en förbränningsmotor att nå arbetstemperatur är både bra och mindre bra. Bra därför att det visar att motorn har hög verkningsgrad och inte omvandlar onödigt mycket energi till "spillvärme".

Mindre bra därför att bränsleförbrukningen är högre och emissionerna skadligare under uppvärmningsfasen. FSI-motorerna är effektiva med låg förbrukning, tyvärr följer en längre uppvärmningstid på köpet.

Lösningen hade varit att, som på moderna dieselmotorer, ha en tillsatsvärmare för att få en snabbare uppvärmning men såvitt vi vet används detta inte på bensinmotorer ännu.

Bengt Dieden, Vi Bilägare
"

skistore.se/mtbstore.se Citera
Tompan14
1129 inlägg

Jarle :

Isf skulle ju bensin/dieselvärmare vara den mest överflödiga uppfinningen någonsin.

Och alla som någon gång har haft en bil med parkeringsvärmare vet att det är alldeles underbart och knappt märks på soppakontot förutsatt att man använder den klokt.

Något jag kan störa mig på är alla dessa 70-vägar i stadsmiljö. Finns en här som går till ett stort och populärt shoppingområdet i utkanten av staden. Om man trampar till hårt på gasen hinner man precis komma upp i 70 innan det är dags att ställa sig på bromsen inför nästa rödljus eller rondell. Varför inte bara låta hela sträckan vara 50?

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

@ Jarle

Hm, blir ju en del upprepningar, dessa missförstånd på Internet-helvetet..
Där du kommenterade min kommentar på steg 5 så var det ju i princip det jag menade. Alltså: har man möjlighet till att på något sätt förvärma sin motor så ska man i allra högsta grad göra det. Vilket jag alltid gjort.

" Isf skulle ju bensin/dieselvärmare vara den mest överflödiga uppfinningen någonsin." - jag har icke talat om några av dessa 2 i sammanhanget, men dessa uppfinningar e ju också i allra högsta grad kanon!

Det jag menade var att om man vid en enskild situation skulle sakna både möjlighet till att koppla på motorvärmaren (eller helt sonika inte orkat: festligheter i fjällstuga ex..), samt sakna diesel/besin-värmare i bilen så påstod ju den här läraren jag hade i Eco-Driving att det då skulle vara bättre att helt sonika skrapa rutorna, sätta sig i den svinkalla bilen, dra igång den och köra iväg så att den kommande körningen får värma upp motor/kupé istället för en egen "för-värmning" genom tomgångs-körning där man står parkerad. Och som jag tolkar det är det väl ändå det som herr Bengt Dieden på Vi Bilägare också menar??

Förstår vi varandra, eller bör jag ta en trippel kaffe lungo & en kall-dusch?! tongue

Btw så antar jag också att denna tidigare nämnda lärare inte syftade på tomgångs-körning i förhållande till de senast körda 100km, utan ist en faktiskt förbrukning av bränsle där den står, varm som kall, och går på tomgången. Men detta verkar varken du, SooL2007 eller Tompa14 hålla med, varför?

Tompan14
1129 inlägg

Känns som det börjar bli dags för en separat tråd, "Hur man miljövänligast tar sig till Alperna" så att inte hatet mot Hargin drunknar i hatet mot miljömupparna.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Jarle (5 år sedan)

Nja, helt ense är vi faktiskt inte, jag vägrar fortfarande köra min bil en meter innan den har nått, vad jag just för stunden anser vara, en lämplig temperatur, om det så krävs att den står på tomgång. Vad som är lämplig temperatur just där och då beror på saker som tålamod, tid kvar till arbete/liftöppning/annat spännande, hur mycket jag bryr mig om bilen i fråga osv.

Om förbrukningen och utsläppen av miljö/hälsovådliga ämnen är som störst vid kallstart, varför då spä på det hela med att ge motorn order om att spruta in mer bränsle? En kall motor är en ledsen motor, ledsna motorer håller inte lika länge, därav står jag även på tomgång ett tag innan nöjeskörning för att komma upp i arbetstemperatur (där motorn trivs bäst på alla möjliga vis).

Att motorn drar mindre vid tomgång än vid körning (ej inräknat motorbroms) beror helt enkelt på att den mer eller mindre inte utsätts för någon belastning, den ska bara dra runt sig själv (och tillhörande apparater + lite krimskrams beroende på bil). Vid körning ska den dessutom förflytta x antal kilo.

När förbränner en människa mest? När den sitter på en stol eller promenerar med 30kg i ryggsäcken?

Annars tror jag att vi är ganska överens om att ecodriving till sist och syvende handlar om att planera sin körning och hålla en jämn hastighet smile

Tompa, hade de haft 50 på vägen hade de smällt upp farthinder med jämna mellanrum, troligtvis hade det blivit lika illa...

skistore.se/mtbstore.se Citera
kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 5 år sedan

Det måste väl vara så att Haglöfs, som har en oerhört ambitiös miljö- och klimatpolicy, klimatkompenserar de flygresor som deras "vänner" typ Hargin, Fransson och Per Jonsson gör i sin yrkesutövning? Dessa Haglöfs vänner reser sammanlagt jorden runt ett antal ggr per år... till Bali och så och Sydamerika och USA och etc...

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

ok, I surrender, dvs jag ska ev. ta mej ett snack med den där läraren, återkommer om ev. repressalier i frågan smile
men fram till dess hoppas jag att det skall gå alldeles utmärkt att sälja/köpa ex. ur min sönderkörda bilflotta tongue

jo, det var ju det här med hatet. jag kan iaf tänka mig att ta första kulan - i egenskap av en samtida miljömupp i den al gore:ska skolan.

en annan intressant tanke i sammanhanget vore ju att skaka liv i/få några kommentarer från vår käre gamle frihetskämpe jonsbert smile dvs are u alive n kickin´- i frågan??

en annan tanke vore ju att vi här på freeride skapar en ny tråd där vi kollektivt enas om huruvida mattias redan här i veckan bör åka förbi bilhandlarn´å byta till en förslagsvis fisker karma eller kanske en tesla s, samt att de där smaskiga tar-tarerna är lokal-producerade, alt. miljömedvetna på annat sofistikerat eller härligt fiffigt sätt.

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 5 år sedan

kappakomplett :

Det måste väl vara så att Haglöfs, som har en oerhört ambitiös miljö- och klimatpolicy, klimatkompenserar de flygresor som deras "vänner" typ Hargin, Fransson och Per Jonsson gör i sin yrkesutövning? Dessa Haglöfs vänner reser sammanlagt jorden runt ett antal ggr per år... till Bali och så och Sydamerika och USA och etc...

Haglöfs miljöpolicy verkar inte ta hänsyn till att dess vänner flänger jorden runt i flyg och bil. Dessutom verkar merparten av kläderna transporteras med containerfartyg, något som är helt åt helvete ur miljösynpunkt. http://www.haglofs.com/sv-SE/hallbarhet/transporter/
Att merparten av kläderna antagligen görs av underbetalda bangladeshiska barnarbetare gör inte saken bättre!

Lowe Citera
Tompan14
1129 inlägg

Blir det bara tillräckligt fint väder i helgen ska jag nog plocka fram min gamla vändspolade 2-takts utombordare och okynnesvarva upp några dunkar med oljeblandad bensin utan belastning... Bara för att det låter så härligt! cool

limegreen kan få klimatkompensera åt mig. wink

pontusk
7 inlägg
pontusk 7 inlägg 5 år sedan

Lowe71 :

Dessutom verkar merparten av kläderna transporteras med containerfartyg, något som är helt åt helvete ur miljösynpunkt.

Det där med miljöpåverkan är komplicerat och jag är inte tillräckligt insatt, men har du något bättre förslag? Se figur 4: http://bit.ly/12Mm5Vc
Cykel är inte med i diagrammet, kanske kan vara något.

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 5 år sedan

limegreen :

en annan tanke vore ju att vi här på freeride skapar en ny tråd där vi kollektivt enas om huruvida mattias redan här i veckan bör åka förbi bilhandlarn´å byta till en förslagsvis fisker karma eller kanske en tesla s, samt att de där smaskiga tar-tarerna är lokal-producerade, alt. miljömedvetna på annat sofistikerat eller härligt fiffigt sätt.

Tyvärr, tyvärr, så ger Karman bara god karma i stan (=innan batteriet behöver laddas av motorn). Blandad körning så långt att tanken nästan tar slut: sisådär 1,07 l/mil...

kappakomplett
415 inlägg

En av Haglöfs vänner, deras ansikte utåt är ute och flyger igen!
"Afternoon light over Manhattan on my way back to Europe and late summer!"
https://www.freeride.se/img/photo/normal/05192302f2034f22f9c80f1333c5d0a0.jpg

Lowe71
272 inlägg

kappakomplett :

https://www.freeride.se/img/photo/norma … c5d0a0.jpg

Att flyga Geneve -New York -Santiago t.o.r för en veckas heliskiing känns som allt annt än sustainability. Kanske är det Haglöfs som förmått Fransson att kalla heliskiing för "ski exploration" i sin blogg?

Lowe Citera
kappakomplett
415 inlägg

Lowe71 :

kappakomplett :

https://www.freeride.se/img/photo/norma … c5d0a0.jpg

Att flyga Geneve -New York -Santiago t.o.r för en veckas heliskiing känns som allt annt än sustainability. Kanske är det Haglöfs som förmått Fransson att kalla heliskiing för "ski exploration" i sin blogg?

Hehe, hyckleri eller, jag visste inte att det var heliskiing han ägnade sig åt i Sydamerika den här gången, trodde han klättrade upp!

Om man ser på Hargin, Fransson och Per Jonsson måste de väl ha en årsproduktion av koldioxid som kanske inte riktigt uppgår till Argentinas ens om man lägger ihop deras respektive utsläpp, men som för var och en av dem ändå bör vara skyhögt över genomsnittet även jämfört med västvärldens individer.
Vore intressant att se en beräkning på detta, kanske Haglöfs sustainability direktör kan göra en sådan!

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

@ kappakomplett

Visst finns poänger i det du lägger fram, men som jag skrev tidigare i denna tråd så kan man ju undra: vem av oss bär egentligen rätten till alla dessa utsläpp? Och som någon varit inne på tidigare: förmodligen är man en större miljöbov genom att vara en "vanlig" frekvent svensson-konsument än att i sitt arbete/privat ex. flyga ofta.
Och i dagsläget är det ju tyvärr så att hade inte de där killarna på Haglöfs verkat så hade någon annan tagit deras plats. Nu rättfärdigar ju det resonemanget ej utsläppen, men det är ju lite i den återvändsgränden hela västvärlden stått å stampat ett bra tag nu. Men jag förmodar att du retar dig på att det föreligger ett stort jävla hyckleri i de gröna signaler de sänder ut, kombinerat med vad de själva sysslar med??!!

Vi är alla hycklare på vårt eget sätt, det är väl det som kännetecknar en människa? Ex: för att må bra eller försöka nå till en punkt där man tror att man skulle trivas så ljugs det ju otaliga gånger, både för en själv men även för andra. Att som ung vuxen av idag växa upp och se de vuxnas ljug måste vara oerhört påfrestande, därav bl.a. den utbredda psykiska ohälsan exempelvis. Ljug och ljug och ljug och ljug och ljug. Och så lite mer ljug. Det skall vara gott att lefva! Och de är bra om man har en förståelse för sin egen och andras litenhet.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

Njae ... det där är väl en ganska märklig jämförelse. Nu är det ju inte så att alla racingförare och publik bor på banan utan det reses en hel del. Även om vi jämför Hargin med hela länders befolkning tycker jag nog att vi ska köra 1:1 när det gäller racing-orientering-längdskidåkning. Då är jag övertygad om att det är racingförarna som drar det kortaste strået ... ;-)

/MM

EDIT: Måste lära mig att grabben heter Hargin och inte Hagrin ...

Nja, håller inte med där, det måste ju vara hela företeelsens totalutsläpp inklusive deltagare och åskådare som gäller.
Vasaloppet med 10000-tals åkare och minst lika många åskådare släpper säkert ut mer än vilket Mantorprace som helst. Långväga deltagare oxå eftersom Sälen är en avkrok för de flesta. Om något tiotal racingförare kör tio mil var på bana blir det knappt märkbart när man slår ut det på tusentals åskådare som åkt tiotals mil var för att titta på. Det är mer relevant att titta på om arenan ligger långt ifrån tätort eller ej eftersom det är åskådarna och inte tävlingsdeltagarna som står för mesta utsläppen i de flesta fall när det gäller motorsport eller andra tävlingar där många tittar på få tävlande.

För övrigt så måste astronauter kunna konkurrera rätt bra om mesta utsläpp per gubbe.

iSooLi
Online 872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 5 år sedan

snorkel :

För övrigt så måste astronauter kunna konkurrera rätt bra om mesta utsläpp per gubbe.

...och där fick uttrycket "en fis i rymden" en helt ny innebörd..! smile

The older I get, the faster I was. Citera
kappakomplett
415 inlägg

Undrar om inte Per Jonsson är en bubblare i Haglöfsvännerna när det gäller kodioxidutsläpp om vi begränsar oss till 2013. Han startade med en Brasilienresa och sedan har han flugit kors och tvärs till Spanien, fram och tillbaka mellan Sverige och Tyskland, Schweiz, kört Heliskiing i Afrika, tagit en lite avstickare till Japan för att åka lite med Haglöfs mm.
Det kan bli ett rätt kul race mellan Haglöfsvännerna, vem som klarar mest i koldioxidutsläpp under 2013!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Och ... om man nu vill fokusera på "Eco Skiing" vilket är det mest miljövänliga sättet att ta sig upp för berget (förutom för egen maskin). Knapp, Bygel, Tvåstol, Fyrstol, Sexstol, Åttastol, Liten Kabin, Mellan Kabin, Stor Kabin ... vilken tillverkare är energisnålast, helt enkelt vilken lift ska man välja om man vill köra så grönt som möjligt? Och vilka liftar ska man absolut undvika? Jag bara undrar?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Lowe71
272 inlägg

Haglöfsvännen Lotten Rapp verkar ha tagit sig ner till NZ, där plockade hon nog hem bra många koldioxidpoäng! Haglöfs framstår som outdoorbranchens svar på Lundin Oil! I jakten på att sälja flourcarbonförgiftade skalplagg till friluftsintresserade borgarbrackor skyr dom inga medel!

Lowe Citera
Tompan14
1129 inlägg

MM, jag skulle gissa att en större kabin är miljövänligast eftersom man då kan slå ut utsläppen över fler personer, möjligen att en större sittlift förbrukar så pass mycket mindre energi att den går om.
En knapplift borde således vara minst miljövänlig. Släpliftar har dessutom friktionen från skidorna att övervinna och börjar man räkna antal stopp och starter när någon faller så...

Absolut undvika borde vara gamla diselliftar.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad rabbit (5 år sedan)

Tompan14 :

Absolut undvika borde vara gamla diselliftar.

Väldigt många uttalanden i denna tråd glömmer helt bort att räkna med "total carbon footprint" vilket kraftigt motverkar nya produkters "miljövänlighet".

Equal rights and Justice. Citera
Tompan14
1129 inlägg

När sa jag att den gamla diselliften var äldre än alternativen?

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 5 år sedan

Tompan14 :

När sa jag att den gamla diselliften var äldre än alternativen?

Det är inte det enda exemplet i denna tråden även om jag använde just det uttalandet som exempel.
Jag skall korrigera mitt inlägg.

Equal rights and Justice. Citera
limegreen
283 inlägg

@ Mountain_Man

Topp-liften i Stryn lär väl inte vara det bästa alternativet, för de har väl kvar det där diesel-drivna härket däruppe??! tongue

Dessvärre är det bara att bita ihop på den fronten (´att ha överseende med miljö-tänket.. ) då de verkar ha en del ekonomiska besvär däruppe på Stryns SommerSki Center! sad

Lowe71
272 inlägg

Anledningen till den ovanligt varma hösten i Sverige finner man här:
http://mattiashargin.com/2013/05/13/hag … lisession/

Lowe Citera
kappakomplett
415 inlägg

Lowe71 :

Anledningen till den ovanligt varma hösten i Sverige finner man här:
http://mattiashargin.com/2013/05/13/hag … lisession/

Nu måste vi vara på det klara med att Haglöfs, som helt ägs av jätten ASIC, är ett modernt företag som givetvis har en hållbarhetsredovisning utarbetad enligt GRI:s riktlinjer.
http://www.haglofs.com/Documents/Hagl%C … apport.pdf

Där framgår att Haglöfs är eorhört engagerad i miljöfrågor och enkannerligen klimathotet.
T. ex. framhålls där:

"Jordens negativa klimatutveckling är en ödesfråga för mänskligheten.
Haglöfs har under de senaste åren arbetat aktivt med
klimatfrågan inom ramen för företagets climate Action plan.
"

Med hänsyn till detta framhåller Haglöfs:

"Av miljöskäl försöker Haglöfs dessutom minimera andelen
flygtransporter. det är också helt avgörande för att nå målen att
minska utsläppen av växthusgaser
"

"Haglöfs hållbarhetspolicy anger att tjänsteresor ska utföras
med transportmedel som har så låg miljöpåverkan som möjligt
"

Nu får vi hoppas att alla har tillgodogjorts sig detta, och att den fåniga förföljelsen av Haglöfs vänner upphör i detta forum!

Lowe71
272 inlägg

Trist om ett sånt här "corporate bullshit" - dokument skulle tvinga Hargin och hans Haglöfsvänner använda stighudar nästa gång det är dags för photosession! Kanske dags att han byter klädsponsor? Tror inte att Jon Olssons sponsor Colmar har sådana hippieriktlinjer!

Lowe Citera
Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 5 år sedan

Lowe71 :

Trist om ett sånt här "corporate bullshit" - dokument skulle tvinga Hargin och hans Haglöfsvänner använda stighudar nästa gång det är dags för photosession!

Hur så? Jag kan inte påstå att jag skulle lida med Hargin för att han var tvungen att knata upp för berget för att komma åt bra åk som alla andra. Särskilt inte bara för att ta något meningslöst foto på något kasst Haglöfs-plagg för att de ska sälja mer av sina skitprodukter.

Tompan14
1129 inlägg

"Haglöfs har under de senaste åren arbetat aktivt med klimatfrågan inom ramen för företagets climate Action plan."

Härligt när man kommer undan med att slänga ur sig lite floskler sådär. big_smile

Vad innefattar deras "climate action plan"?
Hur jobbar de med den?
Hur väl uppfyller de målen i sin plan? (Om det nu ens finns några vill säga...)

Nej, sånt är inte viktigt att svara på, bättre att sy dit en liten lapp med ett löv på eller något annat konkret...

kappakomplett
415 inlägg

Tompan14 :

"Haglöfs har under de senaste åren arbetat aktivt med klimatfrågan inom ramen för företagets climate Action plan."

Härligt när man kommer undan med att slänga ur sig lite floskler sådär. big_smile

Vad innefattar deras "climate action plan"?
Hur jobbar de med den?
Hur väl uppfyller de målen i sin plan? (Om det nu ens finns några vill säga...)

Nej, sånt är inte viktigt att svara på, bättre att sy dit en liten lapp med ett löv på eller något annat konkret...

Ja, efter att ha lite översiktligt läst i hållbarhetsrapporten så tror jag nog att det finns ett gediget engagemang och även konkreta åtgärder för miljön hos Haglöfs.

Det komiska, åtminstone för mig, är den konflikt som uppstår i och med att Haglöfs producerar kläder och annat för alpina skidåkare, och den alpina skidåkningen torde väl vara ett exempel på onödig miljöförstörande verksamhet med stor miljöpåverkan via resor till de olika skidorterna. Samtidigt som miljöpåverkan från liftsystem och heliskiing i de känsliga miljöerna som Alpin terräng utgör är väsentlig (och i t.ex. de Sydamerikanska höga bergen.). Heliskiing är nuförtiden ofta tillåten i begränsad omfattning (om alls) i de flesta Europeiska länderna. Kanske är det därför våra Haglöfsvänner söker sig till en mer liberal lagstifning i Sydamerika och Afrika för sin Heliskiing detta år!

Själva produkterna i form av fantastiskt elaborerade kläder med gore-tex och finesser, som ska uppdateras efter varje års färger och mode är ju också exempel på onödig resursanvändning. (Hargin har ju ironiserat över hur fula kläder folk har när de inte har de senaste från marknaden.).
Haglöfs själva existens som producent av dyra miljöslukande onödiga plagg kan ifrågasättas ur miljösynpunkt.

Sammanfattningsvis så är Alpin skidåkning är en sysselsättning för en rik medelklass i industriländerna, och där hittar Haglöfs sina kunder (intressenter). Dessa kunder är naturligtvis många gånger lika oerhört miljöengagerade som Haglöfs är samtidigt som de gärna vill åka flyg till alperna och USA och Japan och använda stora liftsystem och, kanske inspirerade av Haglöfs vänner, prova på lite Heliskiing. Denna medelklass har ofta en snål tjänstebil och det räcker för att deras miljösamvete ska fredas, så de är helt nöjda när de kör till Arlanda för lite flygresor var och varannan vecka.

Konflikten mellan miljöengagemang och intresse för alpin skidåkning illustreras väl av Haglöfs vänner som basunerar ut sina resor med flyg hit och dit och sin heliskiing på sina bloggar, uppenbarligen helt omedvetna om att det går att se en konflikt mellan denna livsstil och det miljöengagemang som Haglöfs bekänner sig till.
Då är det väl bättre att bita huvudet av skammen som Jon Olsson gör?

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Lowe71 (5 år sedan)

Med tanke på hur mycket medelklassen ser upp till överklassen kan man förstå att det är bra för Haglöfs att ha en vän som Mattias Hargin. Gamla pengar och en extravagant livsstil är sånt som nyrika egenföretagare hänförs av!

Lowe Citera
Tompan14
1129 inlägg

Jo, att prata om miljöansvar samtidigt som man tillverkar funktionskläder i texmex-tyger är ju skrattretande bara det.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

Tvärtom så måste vi åka runt på fler och längre skidresor och gärna med helikopter för att motverka Global Cooling. Arktis is är 60% större än vid samma tid i fjol vilket är rekord. http://www.dailymail.co.uk/news/article … tions.html

Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Vad hände med den här tråden? Det som började så bra...

limegreen
283 inlägg

Sorry jag var en bidragande del med mitt bråd-djup, skall icke hända igen. Nej nu tar vi nya tag här, på dom jävlarna!

Tompan14
1129 inlägg

Ytterligare en aspekt på det hela: Mattias är ju ganska vältränad, och figurerar ofta i media iförd endast en tajt fartdräkt. Detta borde väl onekligen få huvudvärken att gå över hos en hel del kvinnor ute i landet, Hargin bär alltså ansvaret för överbefolkningen i världen!

Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Bjarkang (5 år sedan)

Om det bara är den aspekten som räknas är nominerar jag härmed mig själv till världens miljövänligare människa! Åsynen av min kropp har inte lyckats bota en enda kvinnas huvudvärk, snarare framkallat olustkänslor och illamående. Hurrarop och gratulationer emotages tacksamt!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook