Mattias Hargin, Hot eller ohot

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

Så, nu kan vi alla enas om att Hargins GT är bra och att han med gott samvete kan fortsätta köra den wink

http://www.di.se/artiklar/2013/9/7/koll … te-miljon/

skistore.se/mtbstore.se Citera
Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Kom han undan så här lätt???

kappakomplett
410 inlägg
kappakomplett 410 inlägg 5 år sedan

Bjarkang :

Ja, även om IPCC nu har konstaterat att klimatförändringen till 99% säkerhet beror på MH så är hans blogg för bra så det går inte att gnälla på honom...

havreboll
1046 inlägg
havreboll 1046 inlägg 5 år sedan

Bjarkang :

Nej snarare att han inte har gjort något nytt på senaste som jag tycker är värt att klaga på. Med tanke på vad folk har sagt än så länge i tråden verkar det dock bara vara en tidsfråga med tanke på att folk uppenbarligen tycker att Hargin verkar hata klimatet mer än sd hatar invandrare wink

carlsten
36 inlägg
carlsten 36 inlägg 5 år sedan

Haha älskar den här tråden.

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Lowe71 (5 år sedan)

Att döma av Hargins blogg har han drabbats av allt ostadigare vädret som är en direkt följd av hans helt orimliga koldioxidutsläpp. Förra veckan åkte han omkring på en skoter uppe på en italiensk glaciär och förorenade den krispiga höstluften i bergen och nu är det regn och tjockdimma i hela alperna!
http://mattiashargin.com/wp-content/uploads/2013/09/DSC07245-1024x652.jpg
http://mattiashargin.com/wp-content/uploads/2013/10/DSC07463-1024x682.jpg

Lowe Citera
Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Lowe71 :

Att döma av Hargins blogg har han drabbats av allt ostadigare vädret som är en direkt följd av hans helt orimliga koldioxidutsläpp. Förra veckan åkte han omkring på en skoter uppe på en italiensk glaciär och förorenade den krispiga höstluften i bergen och nu är det regn och tjockdimma i hela alperna!
http://mattiashargin.com/wp-content/upl … 24x652.jpg
http://mattiashargin.com/wp-content/upl … 24x682.jpg

NÄR SKA MANNEN SLUTA? HUR KAN HAN?

havreboll
1046 inlägg
havreboll 1046 inlägg 5 år sedan

Carled :

För bra. Föööör bra... Jag ger mig inte förrän vi har uttalande av Hargin.

Uttalandet lyder!

En sista fråga, på grund av att forumtråden som pekar ut dig som miljöbov envist håller sig vid liv: Klimatkompenserar du för helikopterskidåkningen?
- Det är därför jag har flyttat ner till Europa, för att slippa alla långa flygresor. Blir dock en del bilresande, men då samåker jag ju oftast med grabbarna i laget. Så resandet har jag svårt att ändra på om jag inte ska börja cykla. Skämt åsido flyger jag väldigt lite heli på en säsong, så i så fall är det nog annat jag borde klimatkompensera för. Jag hade Johan Jonsson inneboende förra säsongen och han är väldigt medveten och en förebild kring detta, han lärde mig allt han kan.

Mattias har även svarat i den andra intervjuns kommentarer att han faktiskt endast gör nödvändiga resor som i hans yrke är ofrånkomliga och som han inte tänker ge upp. Han fortsätter med att säga att han tänker göra sitt bästa för att kompensera för de utsläpp han gör.

Svaret från Mattias är alltså att han faktiskt gör aktiva val för att minska sin klimatpåverkan.

Så frågan för den fortsatta diskussionen är, tillräckligt eller otillräckligt.

Hur ska vi ställa oss till personer som i sin yrkesroll blir påtvingade resor och utsläpp som de själva till stor del inte kan kontrollera utan att bli avskedade/hånade i kafferummet...

Heddious
Online 1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 5 år sedan

Jadu havreboll, jag vet inte. Men visst vore det roligt om morgonflighten till München från Stockholm den 26 januari blev inställd pga att samtliga svenska företag/distributörer/annat löst folk med anknytning skidbranschen kollektivt bestämt sig för att

1. ta tåget
2. lifta
3. cykla tandemcykel

till ISPO.
Till exempel wink

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
kappakomplett
410 inlägg

Haglöfs klimatkompenserar förstås för de resor Haglöfs vänner gör i denna sin funktion som ambassadörer för Haglöfs, lite gig i Japan, lite event i Spanien, sammankomster i Lappland mm. Annat vore ju orimligt med tanke på vad Haglöfs skriver i sin Hållbarhetsredovisning.
Se detta borde MH framhålla tycker jag!

Lowe71
272 inlägg

Saker faller på plats när Hargin avslöjar att det är den gamle freeridern Johan Jonsson som är han mentor när det gäller miljöfrågor! https://www.freeride.se/blog/johanjonsson/13828_car/
Inte illa att både vara hobby-ekosof och sponsrad av Volkswagen Akalla!
Långt hår och skägg = miljömedveten?? Den uppfattningen är nog gällande åtminstone i Saltsjöbaden....

Att MH flyttat ner till Monaco för att vara miljövänlig skall han ha all heder av. Övriga svenska idrottsstjärnor gör det av en helt annan anledning, att slippa undan skatt under den tid man tjänar som mest pengar. Och sen när karriären är över och det är dags att bilda familj kan man tryggt flytta hem och ta del av den svenska välfärden samtidigt som det intjänade kapitalet stannar kvar på Cayman Islands!

Lowe Citera
limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

Volkswagen Akalla... Getklövar i skuffen och härsken bulgur i handskfacket, mmm fräscht...

kappakomplett
410 inlägg

Fy vad ni är griniga en del här, om nu MH och andra Haglöfs vänner åker till Alaska, Nordamerika, Afrika, Japan, Sydamerika, för att de måste detta för jobbet där det ska vara åtminstone lite "episka" bilder så de eländiga jackorna säljs så ska väl inte ni komma och gnälla eftersom Haglöfs klimatkompenserar. Johan Johnsson är ngn annans vän, North Face eller ngt och de klimatkompenserer antagligen för de resor han gör i deras tjänst. Så himla glamoröst är det nog inte heller att flyga så mkt som de gör.
https://www.freeride.se/img/photo/normal/b530778ec9998666688612144139299f.jpg

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 5 år sedan

kappakomplett :

Fy vad ni är griniga en del här, om nu MH och andra Haglöfs vänner åker till Alaska, Nordamerika, Afrika, Japan, Sydamerika, för att de måste detta för jobbet där det ska vara åtminstone lite "episka" bilder så de eländiga jackorna säljs så ska väl inte ni komma och gnälla eftersom Haglöfs klimatkompenserar. Johan Johnsson är ngn annans vän, North Face eller ngt och de klimatkompenserer antagligen för de resor han gör i deras tjänst. Så himla glamoröst är det nog inte heller att flyga så mkt som de gör.
https://www.freeride.se/img/photo/norma … 39299f.jpg

Du glömde oceanien, Haglöfs har visst bestämt sig att skicka ner sin egen backpackerfilosof Andreas Fransson till Nya Zeeland. Med två atlantflygningar redan avklarade under detta år har han nu stor chans att bli Haglöfs CO2-vän 2013!

Lowe Citera
kappakomplett
410 inlägg
kappakomplett 410 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad kappakomplett (5 år sedan)

Lowe71 :

kappakomplett :

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 39299f.jpg

Du glömde oceanien, Haglöfs har visst bestämt sig att skicka ner sin egen backpackerfilosof Andreas Fransson till Nya Zeeland. Med två atlantflygningar redan avklarade under detta år har han nu stor chans att bli Haglöfs CO2-vän 2013!

Nu är ju jag inte sån men det vore rätt kul om ngn orkade räkna ihop km flyg per person för Haglöfsvännerna, MH, PJ och AF! Åtminstone det som är redovisat på bloggarna... Kanske är ändå PJ den jag skulle sätta pengarna på för helåret 2012. Att han låg i träning redan tidigare år har han stolt redovisat i sin blogg:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/442f11de33d05f7ea06f68aa536281c1.jpg

Lowe71
272 inlägg

Det blir nog jämt skägg, MH ska väl till Nordamerika i december och kan tänka mig att även PJ drar en vända över Atlanten innan året är slut. Stora snöfall på försäsongen i PNW drar åt sig sponsrade skidåkare som flugor till skit! MH:s heliedit som dök upp idag är verkligen ett skönt svar på tal till alla som tycker han borde klimatanpassa sig. Vem kan kritisera honom efter att sett hur hårt han chargar? Nu hoppas vi alla istället på mycket helitime för Mattias i vinter!
Grymt bra att det i filmen inte hymlas med att det är heliskiing. På Haglöfs hemsida ligger en film från vårens helisession där man har klippt bort helikopten. Take care Haglöfs!

Lowe Citera
kappakomplett
410 inlägg
kappakomplett 410 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad kappakomplett (5 år sedan)

Lowe71 :

Det blir nog jämt skägg, MH ska väl till Nordamerika i december och kan tänka mig att även PJ drar en vända över Atlanten innan året är slut. Stora snöfall på försäsongen i PNW drar åt sig sponsrade skidåkare som flugor till skit! MH:s heliedit som dök upp idag är verkligen ett skönt svar på tal till alla som tycker han borde klimatanpassa sig. Vem kan kritisera honom efter att sett hur hårt han chargar? Nu hoppas vi alla istället på mycket helitime för Mattias i vinter!
Grymt bra att det i filmen inte hymlas med att det är heliskiing. På Haglöfs hemsida ligger en film från vårens helisession där man har klippt bort helikopten. Take care Haglöfs!

Det är väl något som LENNART EKBERG, DIRECTOR OF SUSTAINABILITY på Haglöfs har pratat lite med FREDRIK KJELLBERG, GLOBAL MARKETING MANAGER på Haglöfs om... Dom har säkert läst flera kurser om "Varumärkesbyggande", "närvaro i sociala medier" etc. och kan väga för och nackdelar. Nu valde man att klippa bort helikoptern!

Från Haglöfs hemsida om MH:s resande:

"Så här många dagar per år reser jag: Oj, det är många! I år har jag som längst varit på ett och samma ställe i en månad, Nya Zeeland. Man vänjer sig med att alltid vara på väg, nu för tiden blir jag rastlös av att inte resa."

Undrar om MH har ett guldkort på SAS precis som PJ (och AF??), det är ändå inte snutet ur näsan att flyga ihop till!

Och Nojlas fråga:
"Frågan är om inte den svenske genomsnitts-bummaren släpper ut mer koldioxid än Mattias Hargin?"
Kan vi nog besvara med ett nej knappast...

Lowe71
272 inlägg

Nytt år, nya möjligheter för Mattias Hargin och Haglöfsvännerna att återigen trasha den här planeten!
Tyvärr verkar dom fått resförbud eller nått, Hargin och Lotten Rapp hänger bara i alperna, Per Jonsson har gått under jorden och Andreas Fransson har bytt sponsor till dom mer CO2-liberala Salomon!
Som tur är gasar norska Bergans på och har skickat ner adelsmännen Oscar Hubinette och Fredrik Schenholm med businessclass till Sydkorea! Goodtimes! Hubinette drömmer om att bli(?) rik så han alltid kan åka business!

https://www.freeride.se/img/photo/normal/3880c8b551216d836e704de9dca02e2c.jpg

Lowe Citera
kappakomplett
410 inlägg

ska genast slänga min bergansjacka!

Lowe71
272 inlägg

kappakomplett :

ska genast slänga min bergansjacka!

Ett lovvärt intiativ! Konsumentmakt kallas det väl och det är precis vad dom nya moderaterna eftersträvar,
en marknadsstyrd miljöpolitik! Per Schlingmann skulle le i himlen om han var död...!
Bergans och Schenholms vulkanprojekt måste vara något av det galnaste och mest omiljövänliga reklamstunt som någonsin genomförts. En jakt jorden runt på vulkanutbrott som tillsammans med dom obligatoriska flyg- och helikopterturerna sotar ner atmosfären fullständigt. #dayaftertomorrow

Lowe Citera
kappakomplett
410 inlägg

Lowe71 :

Nytt år, nya möjligheter för Mattias Hargin och Haglöfsvännerna att återigen trasha den här planeten!
Tyvärr verkar dom fått resförbud eller nått, Hargin och Lotten Rapp hänger bara i alperna, Per Jonsson har gått under jorden och Andreas Fransson har bytt sponsor till dom mer CO2-liberala Salomon!
Som tur är gasar norska Bergans på och har skickat ner adelsmännen Oscar Hubinette och Fredrik Schenholm med businessclass till Sydkorea! Goodtimes! Hubinette drömmer om att bli(?) rik så han alltid kan åka business!

https://www.freeride.se/img/photo/norma … a02e2c.jpg

Vi kanske inte ska räkna ut Hargin redan, det är early days för 2014 och han är ju tvungen att harva runt i alperna med sin BMW, inte utan framgång heller den här säsongen, det får man ge den gode Hargin!
Var har Per Jonsson tagit vägen?
Fransson verkar hänga envist i Chamonix i början av året, inte för att jag har sett honom trots att jag varit här i 10 dar nu, men det är klart att min horisont i Chamonix är lite mer begränsad...
Behåller trots allt min Bergansjacka, den är ändå bra att ha, men har istället bestämt mig för att inte köpa något nytt överhuvudtaget i utrustningsväg innan det gamla har gått ohjälpligt sönder, t.ex. har jag 15 år gamla skidbyxor!
(Schlingmann kanske blir besviken i sin tänkta himmel, men resonemanget där var väl en kontrafaktisk hypotes?)
För koldioxidhotet kanske den märkbara närvaron av kineser i alperna visar den framtida utvecklingen, ett mer reellt hot än hela Harginklanens utsläpp?

Lowe71
272 inlägg

Schlingmann skulle vända sig i graven om han var död, Bolsjevikfasoner! Att inte uppdatera skidgarderoben inför varje ny säsong är ett hån mot alla hårt kämpande klädproducenter! Nya rockerlagg skall givetvis inhandlas, helst tillverkade helt i carbon! Det är ok att åka på alpcharter, men endast om det är som uppvärmning inför vårens heliskiing!
Hotet från Asien är reellt men det är ju Hargin som är deras förebild och hans ohållbara livsstil som dom vill kopiera! Självklart kommer han hinna med en hel del miljöförstörande verksamhet under året, kanske blir den efterlängtade helitrippen till Alaska äntligen av!

Lowe Citera
user152698
80 inlägg
user152698 80 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Kookaburra (3 år sedan)

Love (och div obskyra partiklar) is in the air!

Vill komma in med ett nytt rön, och vinkel i denna smältheta (bokstavligen) fråga:

"Rydmdsonden New Horizons har återigen börjat skicka bilder av Pluto - som bl.a. visar ett kargt islandskap och mäktiga berg av is och vatten (isbergen på Pluto är upp till 3 500 meter höga – jämförbara med Klippiga bergen eller Alperna)".

http://www.expressen.se/nyheter/nya-bil … overraska/

Med detta sagt, som Expressen alltså skriver att nån annan har sagt (vilket baseras på...hehe), så kan vi alltså sitta lugnt i denna stilla sjunkande båt (där bl.a. vi utförs-vänner, med våra världsomfluugande "reklam-erande" potentater och idoler i spetsen, hugger in på stråk- ock blås-instrument - i orkestern som spelar på akterdäck) unisont. Dvs någon gång i en avlägsen framtid kommer våra avkommor (och kanske åkommor) att i största lättja kunna pumpa puder på Pluto (med hans vänner - bl.a. div Aliens), och på håll genom en väl utvecklad app-stjärnkikare kunna se hur Tellus ryker och hur det ibland smäller, ömsom blixtrar till, "lite lite granna".

Det finns inga dåliga kläder, bara dåliga väder - kan man ju också säga. Eller som 5-åringen som snappat upp från Tv om klimatproblematiken, och efter att ha råkat smutta ur mammas Oscar de la Renta-flaska, filosof-poetiskt vackert yrslar ur sig: "pappa, dina färgglada skid-kläder...jo dom färgar våra väder". Och svaret från den (för enkelhetens skull) nyliberala fadern mitt i karriären, och av en ren händelse...i en lätt glansig och stretchig slimfit-skjorta (med max, MAX! 30% akryl-inblandning), avleder junior enkelt i frågan - genom en glass, och i största...möööjliga...tyyyssssssstnadt.

Alfakrull
314 inlägg
Alfakrull 314 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Alfakrull (1 år sedan)

Hargin har konstaterat att han är 4ggr mer hot än genomsnittssvensken, nu ska han gå ock bli mer av ett ohot https://www.expressen.se/sport/alpint/o … hitta-sno/

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook