Engelberg - 2013/14

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

Är intresserad av boende i Engelberg denna säsong så undrar ifall någon söker hyresgäst till sitt boende?? Jag är flexibel vad det gäller det mesta, dvs jag kan bo under en både längre som kortare tids-intervall om det skulle vara så (någon kanske har en vän eller annan som bara ska bo ett tag t.ex.). Jag har en stor kombi-bil ifall någon vill samåka! Önskvärt vore att bo med sansat folk, dvs att leva ungefär som hemma fast man gillar att åka mycket skidor smile Så någon lössläppt säsongare/fest-prisse är jag icke. Skicka gärna ett PM! /Daniel, öppensinnad och lugn 29-åring från Bålsta som diggar skidåkning och som gjort 3 säsonger i Åre.

vvessman
7 inlägg
vvessman 7 inlägg 5 år sedan

Hej igen! Jag o mina två vänner söker sängplats ca 25 nov - 1 dec! Har någon sängar ledigt just den tiden? får tillgång till lägenheten den 1a nämligen. Kan såklart bo på hostel men roligare att bo med någon annan smile

Och VAR ska man söka jobb? Får bara svaret att jag måste kunna flytande tyska ...

ErikHolmgren
107 inlägg
ErikHolmgren 107 inlägg 5 år sedan

Glad, 20-årig, skidåkare från Göteborg letar fortfarande efter någonstans att sova under den kommande vintern. Har du en säng, soffa eller madrass över och behöver hjälp med att betala hyran, tveka inte att höra av dig! Lagar god mat och är en kul person att ha med på berget!

J90P
20 inlägg
J90P 20 inlägg 5 år sedan

Hej!
Nu har jag har äntligen fixat boende i vinter från 6/1 men eftersom jag tänkter komma ner innan jul undrar jag ifall det är någon som har en plats ledig från ~18dec - 6jan. Det är ju roligare att bo ihop med några än på hostel.

Släng iväg ett PM till mig om du har tips!

Alp-Emma
20 inlägg
Alp-Emma 20 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Alp-Emma (5 år sedan)

:d:d

Sssch
20 inlägg
Sssch 20 inlägg 5 år sedan

Finnes: Boende för 1 person att dela en liten lägenhet med mig som jag hyr i Engelberg fr.o.m. 1 dec. För den som planerar att stanna hela säsongen. Plus i kanten om du planerar att stanna över sommaren också. Skicka pm för mer detaljer.

Alp-Emma
20 inlägg
Alp-Emma 20 inlägg 5 år sedan

Älskar att denna tråd är typ den största här! Ses på afterski på Hoheneck!

jonathaniandranamn
13 inlägg
jonathaniandranamn 13 inlägg 5 år sedan

Alp-Emma :

Ja det är grymt! Engelberg verkar ju onekligen hett den här säsongen!

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan

jonathaniandranamn :

Alp-Emma :

Ja det är grymt! Engelberg verkar ju onekligen hett den här säsongen!

Engelberg är alltid hett bland svenskar!

SofieBroder
27 inlägg
SofieBroder 27 inlägg 5 år sedan

Är det någon som vet hur det funkar / har någon erfarenhet hur det är att åka ner utan jobb eller boende fixat i förväg? Tänkte att det kanske inte är lika lätt som med större orter där det alltid löser sig, eller? Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med boende och jobb, tips? smile

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

Nu gäller ju mitt tips inte Engelberg/Alperna, men ändock: första gången jag for till Åre så hittade jag ett boende på Blocket och stack dit efter nyår. Väl på plats arbetade jag intensivt för ett arbete. Så innan februaris början var jag en del av Skistar-imperiet samt stolt WC-lift-biträde, där jag mestadels verkade som Disc-Jockey (högtalarna vid lift-stolparna...) samt "haffa-liftkorts-myglare-führer" (vilket fjortisarna/övriga säsongare i grann-liftarna svor åt, men som mina chefer/pistörer/aktie-ägarna uppskattade å det bestämdaste - hehe).

Alltså, boende och jobb löser sig alltid om man vill. Däremot kan det ju bli aningen svårare där nere med tanke på kulturella/språk-skillnader. Om jag vore du skulle jag genom Freeride söka och försöka hyra in mig på en säng i ett boende säg 2-4 veckor för att på den basen kunna jobba vidare där nere. Lycka till!

ps. här på forumet/köp-sälj ser man ju de som söker hyresgäst i sitt boende pga avhopp etc. smile

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 5 år sedan

Vet inte heller hur det är i Engelberg, men i Zermatt har boendet varit lite svårt faktiskt. Har man gott om pengar kan man ju alltid ta in på hotel, men i längden är det kanske lite surt att spendera en månadshyra/natt (inte riktigt kanske, men nästan). Så mitt tips är att försöka fixa boende hemifrån, åtminstone någon sängplats de första nätterna/veckorna, sen ordnar sig alltid allting på något sätt. Sök en massa jobb också, ofta får du då boende på köpet med jobbet, annars har de kanske någon tom sängplats över i väntan på att all personal ska dyka upp.

anna-05
2 inlägg
anna-05 2 inlägg 5 år sedan

Hej hej, jag har tänkt åka ner 6-8 veckor mest för skidåkning.
Letar boende men har fastnat lite. Det gäller mitten/slutet januari och framåt.
Jag är 27 år och rätt najs ändå. Alla tips mottages supertacksamt - kanske någon som behöver en co-boende?!
Skicka PM!
Anna

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

Precis som ovanstående vill jag fara ner en period för skidåka + livsnjut, men saknar tak över huvudet. Är nyss fylda 30 och en fantastisk varelse (dock problem med spriten...wink ). Just ja: då jag har en sovbar bil + kupéfläkt är en annan möjlighet jag kan tänka mig att hyra en p-plats + 2 hål i väggen! Givetvis medtages Chili-nötter, snus, P-våffla eller dylikt.

SofieBroder
27 inlägg
SofieBroder 27 inlägg 5 år sedan

Har någon koll på om det är dyrt i Engelberg om man jämför med andra orter i Schweiz?

Jigsore
3 inlägg
Jigsore 3 inlägg 5 år sedan

Tror inte att Engelberg är åtminstone dyrare än andra (större) orter i Schweiz, kan tom vara lite billigare.

Finns en medelstor matbutik i mitten av byn som har en bra prisnivå för att vara en butik i en alpby i Schweiz. Annars är byn ganska "lyxig" dvs att äta ute ens då och då kan man glömma om man inte är sugen på att betala som minst 150-200kr (för en pizza). Lite samma med barer, dock under happy hour kan man få öl för hyfsat bra pris i vissa ställen (som på tidigare nämnda Hoheneck vilket förresten rekommenderas högt).

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan

Så lyxigt är det väl ändå inte. På yucatan käkar man bra till hyfsat pris och på dukes käkar man en kebabrulle för 70-80 spänn. Bärs kostar som i Sverige

carlsten
36 inlägg
carlsten 36 inlägg 5 år sedan

somebody :

Så lyxigt är det väl ändå inte. På yucatan käkar man bra till hyfsat pris och på dukes käkar man en kebabrulle för 70-80 spänn. Bärs kostar som i Sverige

Sweet stuff!

Jigsore
3 inlägg
Jigsore 3 inlägg 5 år sedan

Glömde Dukes helt, den är najs!

carlsten
36 inlägg

Vart kommer det vara bäst drag på afterskin tror ni?

carlsten
36 inlägg

För er som flyger ner! Gratis för skidorna med Swizz smile http://bloggar.expressen.se/insnoad/201 … er-gratis/

vvessman
7 inlägg
vvessman 7 inlägg 5 år sedan

Någon som är i Engelberg redan nu? Träffas gärna i så fall!

Limparius
7 inlägg
Limparius 7 inlägg 5 år sedan

vvessman :

Någon som är i Engelberg redan nu? Träffas gärna i så fall!

Yes, är här sedan förra onsdagen smile

Jag är just nu inkvarterad på Hotel Terrace där jag bor i ett personalrum utan badrum. Ingen tillgång till kök heller. Nu visar det sig också att man bara kan tvätta Må-Ons mellan kl. 11 och 15. Jobbar vanligtvis från 7-1730 och OM jag har turen att vara ledig på någon av de dagarna måste jag alltså stå och tvätta innan jag åker ut i backen vilket för mig är otänkbart.
Resten av tiden är tvättmaskinerna avsedda för gästers sängkläder osv..

Betalar också mer för maten här än för rummet.

Hur som helst, om det råkar vara någon som har plats för en till och gärna skulle dela boende med en skötsam och lugn norrlänning så skicka isf gärna ett PM smile

linneajauer
5 inlägg
linneajauer 5 inlägg 5 år sedan

Jag är också i Engelberg och träffas gärna! smile

Limparius
7 inlägg

linneajauer :

Jag är också i Engelberg och träffas gärna! smile

Glömde att skriva det men jag träffar också gärna andra svenskar här smile

noatun
2 inlägg
noatun 2 inlägg 5 år sedan

Är i engelberg sedan 2veckor tillbaka. Lugn snubbe som behöver något typ av boende. Kommer stanna hela säsongen. Så att även träffa nytt folk skulle inte vara helt fel heller!

EricKarlsson
6 inlägg
EricKarlsson 6 inlägg 5 år sedan

Kul att många redan är nere!
Jag anländer imorgon och det ser ut att komma lite snö också vilket alla lär uppskatta. smile
Vi ses i backen!

Kiliam
354 inlägg
Kiliam 354 inlägg 5 år sedan

Fick nu ett sjukt sug av att åka till Engelberg, problemet är ekonomin. Därför kom jag på den brilljanta lösnigen att bo hos någon säsongare och hjälpa till att dryga ut er inkomst i utbyte mot ett golv/soffa/säng osv. Så är det någon som har plats över under V.8 så tar jag gärna den.

Jag kommer att ha ett helt gäng kompisar där nere under veckan så det är bara till kvällsmat/frukost och nätterna ni kommer att se mig.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få så hör gärna av er. Tips på hotell/hostels med standard sunkhak och pris därefter är också intressant.

NBorg
792 inlägg
NBorg 792 inlägg 5 år sedan

Sent påhitt men jag kan inte motstå en till säsong:) Söker därför boende under hela säsongen. 20-åring som spenderade förra säsongen i Kanada och nu är sugen på att testa på alpmiljö. Skötsam, gillar att laga mat och skidåkning är prio ett!

Hör gärna av er om ni har något förslag eller tips:)

Borgen Citera
WilliamFH
2 inlägg
WilliamFH 2 inlägg 5 år sedan

Tja!

Jag drar ner till antingen Engelberg eller Verbier den 29/12-12/1 (14 dagar) och letar säng/soffplats under denna period. 25 år, gör musik, åker väldigt mycket skidor.

Hör gärna av er om någon vill dra in lite extra deg och har en sovplats över!

/Wille

eriC1
320 inlägg
eriC1 320 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad eriC1 (5 år sedan)

Halloj Engelberg.

25 årig kille söker säng/soffa 18-30 januari på ett ungefär. Lever/andas/äter skidåkning, turar mycket, en jävel på att diska/städa och laga couscous.

Efter 3 säsonger i Champoluc Italien är jag lite sugen på att se nån ny ort för eventuella framtida säsonger.
PM om du har någon plats över vid denna tidpunkt och söker gott sällskap!

Michaela94
9 inlägg
Michaela94 9 inlägg 5 år sedan

Hej alla, tänkte dra igång den lite vilande tråden här.

Jag är en pudergalen tjej som just nu befinner mig i Mayrhofen. Här var det tanken att jag skulle stanna hela säsongen, men på grund av brist på snö och även andra puderjägare börjar jag nu kolla runt på lite andra orter. Engelberg har ju alltid varit lite av en dröm att komma till och jag skulle vara grymt sugen på att åka dit i ca 5-6veckor från 17 februari till slutet av mars.

Jag undrar om det är någon som vet ett billigt boende eller har plats kvar i någon lägenhet under den här perioden. Jag är en väldigt skötsam tjej som gärna lagar mat! Hör gärna av er smile

Limparius
7 inlägg

Skriver här igen.

Är fortfarande ute efter ett annat boende än det nuvarande. Vore mycket trevligare att bo tillsammans med några svenskar. Kan eventuellt bli så att jag söker ett nytt jobb eftersom att det nuvarande innebär jobb hela dagarna och knappt någon skidåkning över huvud taget...

Är det någon som har plats för en till person och vill krympa hyran ytterligare så tveka inte att skicka ett PM smile

nordqvist
8 inlägg
nordqvist 8 inlägg 5 år sedan

Goddagens!
Ute i god tid är man ju inte men droppar frågan här om det är nån som har 2 platser över i boendet under februari, mars för två grabbar i sina bästa år? (om inte mottages gärna tips om ni hört nåt på byn)
Peace!

F_Murray
1 inlägg
F_Murray 1 inlägg 5 år sedan

Efter att ha läst den här tråden behöver man inte ångra att man valde bort tyskan i skolan i alla fall! wink
Vi är att gäng på 5 gooakillar som kommer ner till Engelberg nu på lördag 25/1 och blir där en vecka. Enligt väderprognosen verkar de som de kan bli redigt go vecka! Vad säger ni som är där ner? Hur ser de ut nu? Efter en snö fattig vecka i Åre så är puder suget på topp!
Vore gött om de var nån som hittar lite linjer kunde ge oss lite tips på plats. Svårt att läsa läsa sig till allt. smile

Hare gött!

josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 5 år sedan

Kör ner till Engelberg eller Andermatt i kväll och stannar till söndag. Nagon/nagra som man kan hänga pa under dessa dagar? Kanske inte det bästa att leta puder ensam under dessa föhallanden.

Frankfurt Citera
Alp-Emma
20 inlägg

https://jlplay.solidtango.com/live/live-fran-alperna--2

Live från Engelberg! Sweet lol

oscha
12 inlägg
oscha 12 inlägg 5 år sedan

Godkväll!!

Det skulle vara riktigt trevligt att spendera resten av säsongen i Engelberg. Därför undrar jag om det finns någon hjälte i Engelberg som har en sängplats över?

Jag hade tänkt att bila ner i mitten av februari och stanna resten av säsongen.

Hör av er=)

Hade gott!

Alp-Emma
20 inlägg

Verkar vara många som söker boende i lägenheter här. En tanke jag har är att ni hyr in er på Hoheneck eller SkiLodge och delar rum för att få ner kostnaderna? Ni kan ju säkert gå till receptionen och prata med dem om ni är ett stort gäng som behöver flera rum och få ner priset. De vill ju bara fylla upp och då slipper ni kanske utgifter för frukost osv. Kanske inte är så mycket dyrare i längden då egentligen? Värt ett försök iallafall! Och så har ni nära till afterskin big_smile

Allt gott!

malmbeck
35 inlägg
malmbeck 35 inlägg 5 år sedan

Har en sovplats för resten av säsongen om någon skulle vara intresserad! smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook