Länkade produkter
4FRNT CRJ
2 recensioner, betyg 4,5
Atomic BLOG
3 recensioner, betyg 4,3
Line Mr Pollard´s Opus
1 recensioner, betyg 4
Line Sir Francis Bacon
16 recensioner, betyg 4,5
Nordica Patron
8 recensioner, betyg 4,8

mittmontera offpist skida - idiotiskt?

Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Charlee (5 år sedan)

tjenare, detta ska inte bli en standard "vad ska jag ha för skidor" tråd men har blivit lite nyfiken och fundersam kring montering.

jag har tidigare åkt på en park skida med rocker (salomon twenty twelv) som varit mittmonterad och ska köra på dem i parken nästa år med.

jag tycker att dessa skidor va för smala och har insätt att ett "one ski quiver" inte va något för mig...
alltså, jag har ett par park lagg med rocker och lite off-pist egenskaper men letar efter ett par off-pist lag som har jibb egenskaper. Jag skulle helst stå så nära mitten som möjligt men har nog förstått att det är dumt i många fall.

vet du ett par bra BC jibb skidor som är okey att montera nära center?

jag har kikat en del på dessa skidor, är det dumt att centermontera någon utav dessa, hur mycket längre bak bör man montera???? :

4frnt CRJ, Line sr. Francis Bacon, Line mr. Pollard opus, Atomic Blog, Nordica Patron
Om någon har något övrigt att säga om dessa skidor och är sugen på att dela med sig är jag mycket intresserad av den infon! tipsa gärna om annat med...

Jag: 177 cm, 80 kg, vill helst kunna åka puder och park på samma skidor och gärna i samma åk wink
kör hellre park på ett par breda skidor, en off-pist på ett par smala...

men softa då... Citera

Svar

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Dekadent (5 år sedan)

En polare till mig körde på Atomic Blog första månaden förra säsongen, de dök och flöt inte speciellt bra enligt honom. Teknikfel eller inte, men jag uppfattade det som lite för lite skida helt enkelt.

Av de du listar skulle jag rent spontant säga att Nordica Patron känns mest värda, just på grund av att de bör flyta bättre och blir lättare att komma undan med mittmontering. CRJ's är grymt snygga dock wink .
Om du är osäker på mitt eller -x cm, sätt ett par Marker Schizo(eller vad de nu heter) så kan du mixtra lite med det utan att montera om ifall du vill.

De som jag åkt med som kört bredare skidor mittmonterat har åkt på antingen K2 Hellbents(flyter som korkar) eller Armada JJ's(parkråtta som ville ha just mittmonterat). Själv åker jag helst på -2 eller -3, droppar en del men snurrar inte något nämnvärt. Kommer kanske få betala för detta, men puder tycker jag åks bäst lite bakmonterat, då man själv kan hålla vikten mer framåt utan att dyka.

Egentligen så bör du nog köra vidare på dina parkskidor i parken och istället hugga ett par rena puderplank(120+ mm) istället för att försöka leta efter ännu en kompromiss.

Edit. Misstog Nordica Patron för Radict(bredare). Mitt tips är iaf att kolla på lite bredare skidor, men tänk även över i vilken sorts snö de kan komma att användas i. Du behöver knappast 120+mm midja för svenska fjäll, däremot kan det vara grymt i alperna etc.

Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 5 år sedan

a bra åsikter!

man ska inte behöva skämmas för att man åker bakmonterat, jag är inte så trångsynt... jag fattar att de finns fördelar med bakmonterat, men de skär lite i mina öron x) de känns mindre lekfullt bara

men softa då... Citera
Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 5 år sedan

Idiotiskt och idiotiskt, frågan är väl varför du vill mittmontera en skida som inte är symmetrisk? De flesta (om inte alla) skidor gör sig bäst när man monterar bindningen på skärningens mitt. Välj istället en skida med mer neutral monteringspunkt, jämför t.ex. Opus/SFB som du nämner med Influence och Sick Day, stor skillnad på både monteringspunkt och sidecut. http://assets.k2sports.com/lineskis.com … ompare.pdf

makeasound
233 inlägg
makeasound 233 inlägg 5 år sedan

Dunka på med ett par Völkl chopstick?

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

makeasound :

Går dom fortfarande att få tag på? Annars är väl Völkl Ett eller Två rätt jibbiga för att vara bc? Med Völkl-mått mätt iaf?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Charlee
117 inlägg

a har sneglat lite åt völkl hållet, jag känner i nuläget mest för en Pollard's opus... den får vara lagon symmetrisk tror jag , men ska nog stå ett litet has tillbax. bindningar man kan flytta fram och bak som "dekadent" snackar om, är de något att ha?

men softa då... Citera
makeasound
233 inlägg
makeasound 233 inlägg 5 år sedan

Heddious :

makeasound :

Går dom fortfarande att få tag på? Annars är väl Völkl Ett eller Två rätt jibbiga för att vara bc? Med Völkl-mått mätt iaf?

Det gör dom faktiskt på några sidor. som skibahnhof och tror lannasport.

Jag har haft Jestervarianten på ett par Bridge en gång i tiden och det funkade bra. men gällande Chopsticken, så skall det väl vara mittmonterad?smile

Charlee
117 inlägg

har en kompis sim inte kör mitt på sina chopsticks, men han kanske är knasig..

men softa då... Citera
iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

Jag kan inte svara för några av de skidor du räknar upp men jag köpte ett par K2 Obsethed begagnade som med mitt sulmått hamnade på +5 enligt K2:s skala (vilket jag tror är -2.5 från center). Trodde att jag skulle hamna alldeles för långt fram med tanke på min åkstil men jag trivdes rätt bra med dem. Möjligtvis hade de inte samma flyt som jag hade förväntat mig av en skida i den storleken men åkkänslan var bra. Monterade sedan om dem till +2.5 som ett experiment men jag tyckte inte alls att skidan blev bra då. Det kändes som om man hamnade i baksätet och skidan blev inte lika lekfull. Som tur är monterade jag inserts så bindningen skall ånyo till +5.

Charlee
117 inlägg

precis de va det jag menade, sen vill jag ju fortsätta åka som jag gör även om jag kommer åka i lite djupare wink

men softa då... Citera
Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan

För att återkoppla, var planerar du att åka skidan? Sportlovsveckan i fjällen, december/januari i alperna eller japanskt puder?

Som nämns ovanför så ska man akta sig för att montera mitt på en hel del skidor, främst de som inte är helt(eller nästan helt) symmetriska. Jag själv känner rent spontant att om jag skulle åka (knä/midjedjupt)mittmonterat så skulle jag vilja ha riktigt mycket skida under foten(125mm+) och en massa rocker för att slippa tvingas kompensera med att trycka kroppen bakåt(hallå lårdjupt med mittmonterade CoreUpt Bangers..) fast det är hur jag känner.

Angående Marker Schizo så antar jag att de är som vilken bindning som helst fast att de är justerbara. Tänk dig som en hyrbindning fast mindre plast och bättre kvalité.

Charlee
117 inlägg

jag har planer på att göra dec-slask i Österrike, i större delen av Sverige nöjer jag mig med parkskidorna. det är den åkningen som är mest givande här hemma enligt mig, men finns de puder tar man såklart puder wink
det hade nog varit en tråkig överraskning att köpa nya skidor, placera foten center och hoppas på alla egenskaper det står i recensionerna om skidan..

men softa då... Citera
Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 5 år sedan

Hmm, alperna kan ju leverera puder i bra mängder ibland(Valdi förra året, 3,5m under december..). Allt beror helt på hur långt du är villig att sträcka dig i extremerna. För de där stört bra dagarna som kommer ibland så vill man ha ordentligt fet skida, för att slippa kompensera dyktendenser och bara njuta. Överlag kanske jag körde riktigt värd snö kanske 10-15 dagar på förra säsongens 130-ish skiddagar, alltså snö där det passade riktigt bra med 120+mm midja.

Resterande dagar var en blandning av jobb i backen, slöåkning med kolleger/flickvän och park - men även offpist i mindre förhållanden(säg 20cm nysnö) där det kändes lite overkill att gå på 120+ i midja. Körde helst på Salomon Czar(2010) dessa dagar(111mm). Ska nämnas att jag hade tillgång till gratis skidor genom en skiduthyrningskompis, och inte är svinrik.

Snöa samtidigt inte i dig på att hugga just DEN skidan som är maximalt anpassad, nerfilad i mm och liknande. Du kör in skidan, inte tvärtom, och sålänge inte måtten/monteringen är helt åt helvete fel så kommer det vara skitkul.

I ditt fall skulle jag tänka att en 110-115-ish mm midja skulle funka rätt bra, då det är bra för allroundoffpist(läs även mindre nysnöförhållande, 10-30cm), samt går att kasta runt enklare än de lite större. Jag skulle säga att CRJ's kan komma att funka bra, dock mest för att de är jävligt snygga och känns rätt lagom i måtten. Kolla lite på flex och styvhet i skidan innan du väljer bara, och googla lite så blir det nog bra.

((Project Opinion (https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … inion.html) är något som en massa människor här brinner för, men som jag inte är insatt i alls. Kan vara värt att kolla in.))

simonbager
29 inlägg
simonbager 29 inlägg 5 år sedan

Tja! Jag kör på hellbents modell två-tre år gamla, mittmonterat, åker både puder, park och rails. Funkar svinbra! Jag är dock ingen som slänger iväg dubbelcorkar hit och dit och tror verkligen inte att denna skida är optimal för något sådant. Men lite goa treor och dyligt funkar finfint i både park och puder!
Lycka till!

larsmagnus
3 inlägg
larsmagnus 3 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad larsmagnus (5 år sedan)

Jag hade samma fråga förra året när jag skulle köpa mina första offpist-lagg, har alltid kört mittmonterat tidigre så testade att mittmontera på mina Patron och måste säga att jag är sjukt nöjd. Väldigt lekfulla och funkar bra i såväl puder, vårslask och park. Undviker dock rails med dom. Har en polare som kör mittmonterat på sina JJs och han är riktigt nöjd med dom med.

tigersurf
0 inlägg
tigersurf 0 inlägg 5 år sedan

Har börjat köpa Marker Griffon Demo istället för std för mina skidor. På det sättet kan jag dels finjustera positionen för att hitta balasen på skidan samt flytta fram pjäxan i "Jibblägge" när humöret tillåter och man vill leka i skogen etc.
Får ut så mycket mer av mina skidor på det sättet. I vissa fall kan en skida förvandlas helt bara på någon centimeter. Traditionella demobindningar brukar vara baserade på en helt platta som fuckar upp skidans egenskaper, men det har jag inte upplevt med denna delade konstruktionen på Griffon.

Charlee
117 inlägg

jag har nog bestämt mig för att köpa flyttbara bindningar, blir nog mer av skidan då som tigersurf skrev!
får se vad jag har för skidor under bara wink

men över till nästa problem, har åkt på dessa bindningar de senaste åren och de gick bra i början när man vägde 57 pannor men nu på senare år vågar jag inte lita på dem alls, nu i vintras hämmade det min utveckling mycket för att jag fick avstå från mycket saker som jag visste ledde till tjuvsläpp...
https://www.freeride.se/img/photo/normal/62d98483b19569943138234e43d7241d.jpg
(observera ett det är "oversise" bindningen från 2010 och inte den som likanar de gamla sth 14, 16 i tå delen)

jag har svurit långa ramsor om mina jä**a bindningar och låvat mig själv att inte vara snål nästa gång jag ska köpa ny. försökt med massa förspänning hit och dit, funkar inte!

ska jag satsa på en jester demo eller schizo... pärlor åt svin eller en bra investering?

edit: oj va lite otydlig... menade att denna 12 sög, men gör andra varianter också de, är de lika bra att köpa 16?

men softa då... Citera
Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 5 år sedan

Jag har kört Sir Francis Bacon (lillebror till Opus) i två säsonger nu, monterade enligt rekommendation, fungerar utmärkt för puder, pist och park. Men om du ändå vill envisas wink med att kunna flytta monteringspunkten och är inne på Marker går det fint med Jester demo (eller Griffon demo om du klarar dig med DIN 13) istället för Schizo.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook