nya puderskidor!

oskarheiskanen
5 inlägg
oskarheiskanen 5 inlägg 5 år sedan

tjenare alla skidsugna!

Nu är det så att jag planerar att dra iväg 3 och en halv månad till chamonix för att åka mycket offpist och ha det allmänt gött! men jag har bara ett par vanliga twintips, smala sådana! Skulle vilja införskaffa ett par riktiga puderskidor inför resan. Jag har åkt mycket skidor i mina dagar, men aldrig på ett par breda skidor! har kollat på salomon rocker 2 108, de verkar passa mig bra, inte för breda, är okej i pisten och bra i pudret. skulle gärna ha tips på bindningar till också. kollar gärna på liknande skidor om ni har några tips! Jag är ungefär 169-172 och väger runt 70kg.

ni får gärna ge tips på vad jag skall tänka på inför resan eftersom det är första gången jag gör "säsong" smile

tack på förhand! Peace

Svar

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Finns en guide för ski bummers på framsidan av freeride.

Tringen
21 inlägg
Tringen 21 inlägg 5 år sedan

Sth 12, klart r2 108 , världen är din

t messa Citera
malmbeck
35 inlägg
malmbeck 35 inlägg 5 år sedan

Jag kör på Salomon rocker 2, 108 och dom är helt fantastiska. Körde på dom hela säsongen, roliga i pisten och i pudret är dom helt fantastiska. Grym skida! (Y)

perfel
2 inlägg
perfel 2 inlägg 5 år sedan

Salomon Q98/105 eller Line Influence 105/115. Marker Griffons eller Salomon STH 14/16. Eller varför inte en turbindning. Längd=lite längre än dig själv.

oskarheiskanen
5 inlägg
oskarheiskanen 5 inlägg 5 år sedan

soft, tack som attan för hjälpen! någon som vet vart jag kan hitta dem till ett hyffsat pris? eller någon som vill bli av med sina som säljer? smile somsagt, måste spara caash till 3.5 månader i frankrike :p

iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan

Jag säljer ett par Rocker2 108, finns på Köp & Sälj https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=109569

The older I get, the faster I was. Citera
havreboll
1046 inlägg
havreboll 1046 inlägg 5 år sedan

SooL2007 :

Jag säljer ett par Rocker2 108, finns på Köp & Sälj https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=109569

Eller köper han nya salomon quest 105 från Sport conrad för 4300 kr inkl marker griffon 13 ifall han
nu är sugen på r2 108 då de är i princip identiska utom att quest 105 har mer rocker fram och plattare tail

iSooLi
Online 866 inlägg

havreboll :

Eller köper han nya salomon quest 105 från Sport conrad för 4300 kr inkl marker griffon 13 ifall han
nu är sugen på r2 108 då de är i princip identiska utom att quest 105 har mer rocker fram och plattare tail

Ja herrejesses vilken kurs! Billigare att köpa skidorna med bindning än utan... Här är det bara att slå till fort för den som är intresserad, innan SC upptäcker tavlan...

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

SooL2007 :

havreboll :

Ja herrejesses vilken kurs! Billigare att köpa skidorna med bindning än utan... Här är det bara att slå till fort för den som är intresserad, innan SC upptäcker tavlan...

SC har mer eller mindre genomgående den prissättningen konstigt nog.

iSooLi
Online 866 inlägg

DrJ :

SC har mer eller mindre genomgående den prissättningen konstigt nog.

Ja att det blir billigare i paket är ju normalt. Men visst brukar väl SC lägga på kring 60-70 Euro för Griffon i paketen? De gör de iaf även nu på de flesta skidorna i sortimentet. Men på vissa skidor blir paketpriset lägre än för bara skidan. Jag skulle vilja påstå att det inte är genomgående..!

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

Mja nu har jag ju inte full koll på sortimentet men jag har sett det förut vid flera tillfällen. Men genomgående är det kanske inte.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Köper man en skida till "ordinarie" pris hos SC är den i stort sett alltid billigare med bindning än utan. Köper man en prisnedsatt skida får man i stort sett alltid lägga till en slant för att få med bindning.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
GuleBjorn
89 inlägg
GuleBjorn 89 inlägg 5 år sedan

Om du ska ha en skida som är bra i pudret tycker jag att du ska välja något med större midja än 108. Jag har kört med Kästle MX 128 sen 2011 och aldrig känt att de är för breda. Dagar när allt är isigt och stenhårt överallt hyr jag istället ett par pistlagg. Breda skidor går att åka med i pisten, bara man står på lite och hoppar över kortsvängen. Om du vill åt den äkta surfkänslan i offpisten rekommenderar jag dig med andra ord att köpa skidor med rocker med ett midjemått över 120.

Lycka till!

snej
Online 786 inlägg
snej 786 inlägg 5 år sedan

Tycker 108an är ett bra alternativ om du syftar till att ha en skida som funkar till det mesta och prioriterar lekfullheten och att stå hyfsat centrerat på skidan. Om du hellre vill ha en ngt mer traditionell skida så är Q105 ett mkt bra val. R" har tailrocker och Q105 är hyfsat platt i bakändan. De två har också storebröder i R2 122 och Q115 som så klart kommer att ge bättre flyt i lössnön, men ger upp en del prestanda på hårdare underlag.

Gissar att det blir rätt stor skillnad för dig att gå upp från dina smala parksskidor till 115 eller 122 i midjan, men det är också en vanesak. Jag är ganska exakt din storlek 172/69 och skulle välja 190 på R2 108 och 188 på Q105. Ang bindning så kommer antingen sth12 driver eller sth2 13 att räcka till.

//Jens, tech rep salomon

Salomon/Atomic Citera
iSooLi
Online 866 inlägg
iSooLi 866 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad SooL2007 (5 år sedan)

Mountain_Man :

Köper man en skida till "ordinarie" pris hos SC är den i stort sett alltid billigare med bindning än utan. Köper man en prisnedsatt skida får man i stort sett alltid lägga till en slant för att få med bindning.

/MM

Mjae, inte helt sant.

Du har rätt i att nedsatt pris på skidor ger vanligtvis högre pris på bindningen...

Men ett axplock från sortiment med "ordinarie" pris samt prisskillnad ihop med Griffon ser ut som följer: Blog -80Euro, Watea 106 -10Euro, Punisher +120Euro, Q105 -30Euro, Shreditor 101 -30Euro, Sick Day 110 +70Euro, SF Bacon +70Euro, Devastator +20Euro

Jag måste säga att jag tycker att prissättningen på paketen är minst sagt knepig!

Sorry att tråden spårar...

Mountain_Man
4119 inlägg

... ur spår! Yo, det där är ju märkligt, speciellt med Punisher när övriga K2 skidor tycks ge rabatt med binding. ;-)

/MM

leek123
85 inlägg
leek123 85 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

... ur spår! Yo, det där är ju märkligt, speciellt med Punisher när övriga K2 skidor tycks ge rabatt med binding. ;-)

/MM

fast Punisher är ju Scott? eller hur menar du nu? ;-)

Mountain_Man
4119 inlägg

Nädå ... Punisher är K2 ... eller kanske inte. ;-) Kan det vara så att SC har lite bättre deal på vissa märken vilket ger grymma paketpriser på dessa märken men inte på andra?

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook