Länkade produkter
Black Crows Sevun II
2 recensioner, betyg 5
Black Diamond Megawatt Ski
1 recensioner, betyg 5
Extrem Project 110
4 recensioner, betyg 4
Moment Jaguar Shark

Black Crows storabergsskidor

joakimjo
40 inlägg
joakimjo 40 inlägg 5 år sedan

Hejhej!

Jag har många gånger varit intresserade utav black crows skidor, utan att egentligen ha provåkt dessa.

Jag skulle vilja höra om det går att få några utlåtanden och recensioner kring deras big mountainserie här på forumet. Vad är bra, mindre bra, och varför. Vad jämförs det med osv osv..

Jag äger en katana och en nordica radict för tillfället, men vill upp ett snäpp till och införskaffa en riktig stora-bergsskida. För att börja i ett hörn har jag kikat på kråkornas nocta, sevun och corvus men kanske finns det andra märken och modeller. Skidan jag söker ska vara lång och hård, följsam, stabil och skön. Mata på så får jag begränsa eftersom!

Tacksam för svar! Jocke

Svar

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 5 år sedan

Testat både Nocta och Sevun II. Var mest nöjd med sevun som jag tyckte var superskön och lättåkt för att vara en 190+skida. Mjukare än Katana, men väldigt stabil och följsam jämtemot andra bigmountain-skidor när det kommer till piståkning.
Jag själv har tänkt att skrota mina R2 115 för att nästa säsong hoppa på ett par Sevun II.
Angående Nocta tyckte jag att den var för jibbig, bred och instabil för min typ av åkning, men alla tycker vi olika...

Jag skulle ta en titt på Blizzard-och Stöcklimodellerna som jag tycker håller i både kvalité och styvhet. Där snackar vi rejäla grejer (i synnerhet stöckli)!

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 5 år sedan

Jag körde Sevun II förra vintern (skyldig till recension på prylsidorna) och var mer än nöjd. Med montering ett par cm framför strecket fanns det massor av liv i laggen. Dunder även i pisten. Det som man kan hänga upp sig på om man är på det humöret är att den saknar rocker i bakändan vilket gör tailen tydligt närvarande. Men om man är ute efter den typen av skida så är det ju bara grejt! Vikten ligger oxå på den övre delen av skalan.

Med egenskaper du frågar efter kommer jag i likhet med A0S ovan att tänka på Blizzard Bodacious, men även årets Moment Governor samt Black Diamond Megawatt och Icelantic Seeker.

The older I get, the faster I was. Citera
rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 5 år sedan

joakimjo :

Skidan jag söker ska vara lång och hård, följsam, stabil och skön.

DPS Lotus 120 spoon i 197. Äldre modeller utan spoonen är nog så bra.

Equal rights and Justice. Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

rabbit :

joakimjo :

Skidan jag söker ska vara lång och hård, följsam, stabil och skön.

DPS Lotus 120 spoon i 197. Äldre modeller utan spoonen är nog så bra.

Hård och följsam blir svårt tror jag om inte "medgörlig som en i-balk" blivit ngt man säger för att beskriva användarvänligheten i en Mac.
Tror du mer ser efter ett långt och medelstyvt Flex och en del dämpning. Jag vill definitivt sätta katana i den absoluta storbergseliten men inte med beskrivning som den beskrivningen som jag tror du vill ha.
Däremot är Sevun II, Head Jimi ( vad nu den heter nu för tiden...kiss och death?), ON3P Wrenegade, Nordica el capo, stöckli stormrider 110 tt, blizzard bodacious, moment jaguarshark Extrem Project 110 190cm ( Fan vad sköna dem är! ) skidor jag kan komma på direkt som kvalificerar in i längre flex och mer dämpande material istället mongostyv (typ katana).

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Hansse
9 inlägg
Hansse 9 inlägg 5 år sedan

En undran i samma ämne. Funderar på skidor till min son (17år, 185cm, 75kg, stark med bra teknik). Han har nu ett par SL liknande lagg Atomic VF75 167cm (r13). Vill nu ha en bredare skida för lite friare åkning med radie runt 20 meter. Jag har föreslagit Q105 som nån kompromiss men han är rädd att den är för mjuk och tappar för mycket carvingegenskaper. Han har läst tester och är inne på Mantra, dock tror jag efter att ha ägt ett par äldre Mantra att de blir lite smala, hårda, "carviga". Kan Sevun 2 vara ett alternativ, eller något annat. Förslag mottages tacksamt!!

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (5 år sedan)

Hansse :

En undran i samma ämne. Funderar på skidor till min son (17år, 185cm, 75kg, stark med bra teknik). Han har nu ett par SL liknande lagg Atomic VF75 167cm (r13). Vill nu ha en bredare skida för lite friare åkning med radie runt 20 meter. Jag har föreslagit Q105 som nån kompromiss men han är rädd att den är för mjuk och tappar för mycket carvingegenskaper. Han har läst tester och är inne på Mantra, dock tror jag efter att ha ägt ett par äldre Mantra att de blir lite smala, hårda, "carviga". Kan Sevun 2 vara ett alternativ, eller något annat. Förslag mottages tacksamt!!

Vad sägs om Hendryx Purple haze 182 cm? 110 mm under foten, tip & tailrocker, och carvar underbart!
Ett förslag bara...
/A

...märkte just att vi snackat Hendryx tidigare...

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
Hansse
9 inlägg

Tja Ace! Han har testat PH172 och gillade dem sådär. Mina Funk182 gillade han skarpt och carvade som f-n med dom. En skida med lite mer lättsam känsla men som ändå funkar pist tror vi på. Nån som har nåt att säga om alt. i mitt förra inlägg ?

PNyberg
4251 inlägg

Hansse :

Tja Ace! Han har testat PH172 och gillade dem sådär. Mina Funk182 gillade han skarpt och carvade som f-n med dom. En skida med lite mer lättsam känsla men som ändå funkar pist tror vi på. Nån som har nåt att säga om alt. i mitt förra inlägg ?

Vill han fortfarande ha en bra skida i pisten men även ngt som ska fungera offpist så tycker jag definitivt att Extrem Project 110 är en skida han bör titta på! Den lättades upp förra året och är nu väldigt lätt att hantera samtidigt som den är väldigt dämpad och sitter som en smäck i pisten.

Andra skidor som kan vara intressanta är bland annat Stöckli Stormrider 107 som är nu för 13/14. Ï Gränsen fick jag testa Moment DeathWish med ett hybridspann som liknar en...inget annat. Var skeptisk till en början, men jag måste säga att den levererade som fan i pisten! riktigt fint klipp! Offpist så var den pålitlig med en styv och fin tail som gav massa stöd i landningar smile
Spana in den! (tror iofs mer på Project 110)

Strupsi
44 inlägg
Strupsi 44 inlägg 5 år sedan

Halloj, lånar tråden lite. Måste bara fråga, vem är det som marknadsför Stöckli i Sverige ? Kollar man på deras hemsida verkar man inte ha någon handlare alls, utan bara en partner utanför Stockholm. Klickar man vidare till deras hemsida hittar man ett företag som driver skidanläggningar, och som inte har ett dugg med skidförsäljning att göra.

Tips på handlare som marknadsför Stöckli ? Gärna i närheten av Stockholm. smile

Hansse
9 inlägg

Nån mer som har något att säga om Sevun2? Hur de är t.ex. flyt,carving, vikt, pivoting....mm. Jämför gärna om ni har möjlighet med nån av följande skidor. (917, Funk, PH, Nocta, Cochise, Mantra, Katana, R115/Q115, Project 100/110). //Tacksam för all input jag kan få!!

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 5 år sedan

Strupsi :

Halloj, lånar tråden lite. Måste bara fråga, vem är det som marknadsför Stöckli i Sverige ? Kollar man på deras hemsida verkar man inte ha någon handlare alls, utan bara en partner utanför Stockholm. Klickar man vidare till deras hemsida hittar man ett företag som driver skidanläggningar, och som inte har ett dugg med skidförsäljning att göra.

Ag Trading tog väl över Stöckli i Sverige 2008. Men vette fasen vad de håller på med (kanske har fullt upp med Sidas och Poc). Stöcklis lagg borde ju finnas hos Garaget tycker man ju iaf...

joakimjo
40 inlägg
joakimjo 40 inlägg 5 år sedan

Vad menar freeride´s pryldatabas som säger att Corvus 193 är en skida för "dig som vet vad du snackar om"..? Den skidan verkar ju vara något jag söker, någon som testat den?

Jocke

PNyberg
4251 inlägg

joakimjo :

Vad menar freeride´s pryldatabas som säger att Corvus 193 är en skida för "dig som vet vad du snackar om"..? Den skidan verkar ju vara något jag söker, någon som testat den?

Jocke

Det enda jag har hört är att den är helt omgjord och har fått rocker och blivit bredare. Ser ut som en finfin varjedagskida i köttar-kategorin.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 5 år sedan

A0S :

Strupsi :

Ag Trading tog väl över Stöckli i Sverige 2008. Men vette fasen vad de håller på med (kanske har fullt upp med Sidas och Poc). Stöcklis lagg borde ju finnas hos Garaget tycker man ju iaf...

AG har Black Crows och Faction i Sverige.

Stöckli hade herren som ägde Gesunda tagit agenturen för. Om det är någon som har den nu? Ingen aning....

Ecosport
2 inlägg
Ecosport 2 inlägg 5 år sedan

Vi har Stöckli i butiken (Stockholm), redan sålt det mesta men kan ta hem på beställning om så önskas.

/Fredric
0722418880

https://www.facebook.com/media/set/?set … 642&type=1

pelle7705
1 inlägg
pelle7705 1 inlägg 5 år sedan

För att återkoppla till ursprungsfrågan om en riktig storabergsskida måste jag slå ett slag för Whitedots Ragnarok. Den är styv som sjutton och klämmer du på den i affären känns den omöjlig, men på berget är den grym. Stabil, snabb, går grymt bra i tung snö, riktig köttarskida. Går oxa bra i puder, lite speed och den surfar som värsta puderskidan. Finns bara i en längd, drygt 190. Men rockern gör känslan kortare.

bredfotbredskida
4 inlägg
bredfotbredskida 4 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad bredfotbredskida (5 år sedan)

Jag åker på sevun II, och har åkt en dag på project 100, 193 långa, eller var det 192? Långa i alla fall.

Stora stora skillnader på skidor.

Sevun är rätt så dämpad, project 100 upplevs inte som särskilt dämpad, men den är inte fladdrig. Kanske vikten som spelar roll, den var grymt lätt jämfört med sevun.

I pist, det var en dag i åre och lite snö som vanligt, så var projecten "trög", inte i den meningen att det krävs kraft eller att den var svåråkt, utan bara att den var trög, det tog tid för den att "svänga" när du kantade den och railar, carvar.

Jag upplevede den som aningens "menlös". När jag började åka den så ogillade jag den. Men, den växte en del under dagen. Den är grymt lätthanterlig för sin storlek. Även om den inte är så dämpad som upplevs den inte inte som instabil heller. Så, lite grand som en labrador, lite menlös men kompetent. smile Strular aldrig till det för dig. Fick inte mer än 10 minuters off piste med den totalt på en dag. sad
Bra isgrepp också.

Jag gissar att menlösheten kommer från rockern bak. Inget liv i skidan.

SevunII har mycket mer liv i sig när du jobbar med den. Du kan åka i stökigt skit med den och ändå "slappna" av, skidan går jäkligt stabilt. Du kan "charga" igenom nästan vad som helst. Den flyter riktigt bra också. Grym skida.

I nysnö som blivit varm, den här konstiga snön som "knarrar" ihop, fluffig men så fort du trycker på den så blir den hård, är sevunen lite kämpig, där inbilllar jag mig att p100 skulle gå bättre.

Men, jag tycker att sevunen är mer av en charger än vad p100 är, på grund av stabiliteten, men den har mer liv i sig än en riktig charger. Frånvaron av en tailrocker är bara bra tycker jag. Det finns liv och "riktning" i skidan. Jag gillar inte bananskal.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook