julklapp till pojkvännen

piek
0 inlägg
piek 0 inlägg 5 år sedan

Min pojkvän älskar att åka offpist, men han är en av dessa slarvrar som gör det utan någon som helst lavinutrustning. Så nu för att slippa oroa mig så jätte mycket i vinter så tänkte jag ta tag i det där och ge honom någonting i julklapp! Frågan är vad man ska satsa på?
Budgeten ligget på ca 1500 kr och det känns som ganska lite i sammanhanget?
Vad ska jag köpa? Förhoppningen är väl att om jag ger honom nått att börja med så ska han bli motiverad att skaffa resten själv sen...

Helst skulle jag ge honom en lavinkurs men 4500 är lite mer än vad jag har råd med sad

Svar

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 år sedan)

Nu är det svårt att spekulera i på vilken nivå han gör det hela och så vidare, men spontan tanke är att ge honom en dag med bergsguide när han är ute på resa. Man kan lära sig grymt mycket av dem!

Det priset förutsätter dock att han åker med några andra som också betalar sin andel och sådär, men kan vara värt att kolla på i alla fall.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 5 år sedan

Lägg på några kronor så har du ett godkänd paket med en väl beprövad sändare (dock inte med de senaste funktionerna och lite "trubbigare" användupplevelse än nyare sändar IMO), en spade i metall och en sond.

http://www.snowsafe.co.uk/product_info. … cts_id=159

Finns ett billigare paket, men där får du en sändare som är rent farlig (Pieps Freeride). Krävs mycket övning och den är lite märklig i handhavandet, känns inte riktigt som ett alternativ förutom kanske som back-up.

Men viktigast av allt, investera i kunskap! Gå i alla fall på någon lavinkunskaps kväll (finns att boka lite överallt, beror på vart nu bor?). Allra helst gå en kurs och sen träna, träna och träna.
Köp också (eller tipsa någon annan att ge honom i julklapp kanske) den mycket läsvärda boken Freesking.

http://www.skimonkey.com/bocker/21-free-skiing.html

assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 5 år sedan

för lite mer än din budget så får du en ny tranciever - exempelvis http://www.sport-conrad.com/page/produc … prod/20027
köper du en begagnad typ här på freeride köp&sälj så behöver du inte betala så mycket. Runt 1000-lappen borde gå att finna. Ska vara digital och 3-antenner.

Köper du en tranciever så kanske din dumma pojkvän (låt mig kalla honom dum, till och med idiot, som skiter i säkerhetsutrustning) fattar att han måste köpa spade och sond själv..

Hans Citera
piek
0 inlägg
piek 0 inlägg 5 år sedan

Tack för era svar! Vi håller till i Åre om det gör nån skillnad på vad man bör ha, kommer inte bli några större utflykter härifrån i år iallafall.
I det här fallet är det helt okej att kalla honom idiot! Men då är det alltså en tranciever man ska satsa på i första hand? Han fyller år i januari också så tar han inte tag i att skaffa resten själv så får det väl bli resten i födelsedagspresent också...

Lite idiotkunskap också trancievern är själva sändaren, sond sökaren och spaden den man gräver upp den som ligger underst med? Har jag fattat det hela rätt då? :p

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Transceivern är en grunka som kan både söka och sända, sonden är en uppfällbar metallpinne som man sticker ner i snön för att känna efter begravda personer och spaden, ja, det är ju en spade.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan

Heddious :

spaden, ja, det är ju en spade.

Förutom i armén, där en spade inte är en spade utan ett verktyg. Länge leve KLAS!

Håller ni till i Åre tycker jag du ska knalla över till lavincentret och kolla vad de kan erbjuda.
Personligen är jag en sådan som förespråkar kunskap över utrustning. Att bara ge någon en transceiver och inget mer tror jag bara leder till ett större risktagande eftersom man nu tror att man åker säkert.

Börjar man med utbildningen tror jag man får en bättre effekt totalt. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara speciellt vanligt att man går en kurs och sedan inte skaffar sig utrustningen, men att köpa utrustningen först och "ta kursen nästa säsong" är tyvärr väldigt vanligt.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
tunis
2 inlägg
tunis 2 inlägg 5 år sedan

Tranciever till ok pris:

http://www.telemark-pyrenees.com/en/ort … 12137.html

Har aldrig använt denna modell själv så jag vet inte om den är lättanvänd/bra.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook