Länkade produkter
K2 Pinnacle 130
5 recensioner, betyg 4

K2 Pinnacle 130

fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 5 år sedan

Hur styv är den om du jämför med andra pjuck du provat? (Tänker främst alpint)

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

Två skiddagar med K2 Pinnacle 130 genomförda. Jag tycker pjäxor är det svåraste att recensera. Dels för att det tar någon vecka innan man kört in sig och skorna och dels för att passform, styvhet och vinklar är högst individuellt. Så det som följer är mina egna högst personliga reflexioner.

Två dagar i Trysil, om och om igen i pist nr 15 ... den enda öppna. Faktiskt en riktigt kul och omväxlande pist, mestadels blått men med några branter där det faller på riktigt bra. Konstsnö i blandad kvalitet, bitvis riktigt fint men också en hel del med omfrusen knaggelsnö med minimalt kantfäste ... Jag har kört mina Völkl RTM 84 och Völkl The Code Speedwall.

Mina referenser avseende pjäxor är mina 10 år gamla Salomon X-Scream (Alpinpjäxa), Dynafit Titan (Styv turpjäxa) och Atomic Tracker 130 (Superstyv Freeridepjäxa med turfunktion).

Kvalitet:
Känns överlag mycket bra. Har inte identifierat några direkta brister utan verkar vara ett gediget bygge.

Spännen:
Utmärkta. Bra och stora vilket gör de lätta både att stänga och öppna. Traditionell finsjustering genom att snurra på bygeln. Övre fästet är en kardborrerem som spänns med en traditionellt spänne i metall, fungerar oväntat bra.

Skal:
Traditionell överlappssko. Fotdelens överlappning går högt och är inte speciellt mjuk vilket gör både påsättning och avtagning krävande. Inte så kul att få av ett par kalla pjäxor. Minimal tätning i överlappningen på fotdelen gör att snö lätt tränger in. Ingen silikontätning (som många skor har) utan bara en minimal förhöjning i plasten.

Turfunktion:
Har bara testat korta promenader på flacken. Tycks genomtänkt och fungerar mycket bra. Bra rörlighet i skaftet och inga problem att stå med raka ben. Svårt att säga något om hur bra friktionsdelen av sulan egentligen är men helt klart stor skillnad i fäste mot en normal alpinsula.

Innersko och passform:
Den här biten är ju mycket individuell, men för mig passar skon utmärkt. Passformen känns likvärdig med mina gamla trotjänare X-Scream vilket är ett mycket högt betyg (för mig). Körde först skon "out-of-box" med originalsula vilket var OK, men inte mer. Stoppade därefter i mina formgjutna sulor och gjorde en lätt amatörforming med hårfön (jajag vet ...) vilket gjorde mycket stor skillnad till det bättre, riktigt bra! :-)

Sulan:
Fungerar utan problem i alpinbindning. Har bara bänktestat med Dynafitbindning, tycks även det fungera utan problem.

Köregenskaper:
Jag finner mig direkt tillrätta i skon avseende vinklar och flex. Lätt att variera flexet genom hur hårt man drar spännena på skaftet, noterar att man tappar även styvhet i sidled med löst åtdraget skat vilket inte är optimalt. Med hårt åtdraget skaft känns skon riktigt styv och ger en betydligt bättre respons än Dynafit Titan, dock inte samma exakthet och kraftöverföring som Atomic Tracker 130 (som är superstyv). Men å andra sidan är Pinnacle trots sin styvhet hyggligt förlåtande och inte lika krävande som ett par racepjux.

För- och nackdelat:
+ Grön
+ Hög kvalitet
+ Utmärkta spännen
+ Utmärkt turfunktion
+ Formbar Intuition innersko
+ Rejält styv
+ Förlåtande trots sin styvhet
- Frågetecken avseende snöläckage
- Jobbig att komma i och ur
- Inte lika exakt i kraftöverföringen som en styv alpinpjäxa

Sammanfattning:
Bra pjäxa med traditionell uppbyggnad och bra turfunktion. Rejält styv men saknar det lilla extra när det gäller kraftöverföring och exakthet som en mer renodlad alpinsko leverar.

EDIT: Observera att detta är mitt första intryck efter några få timmar i skorna och att jag inte gjort någon direkt jämförelse med andra skor på plats vilket innebär att det kan finnas vissa brister i mina iaktagelser ...

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
torax
Online 153 inlägg
torax 153 inlägg 5 år sedan

@Mountain_Man
Hur tänker du avseende dina Titan nu? Jag har ett par Titan själv och har oxå sneglat lite på Pinnacle.
Finns det tillfällen/skidor där du tror att Titan kan ha fördelar gentemot Pinnacle?

Mountain_Man
4119 inlägg

torax :

@Mountain_Man
Hur tänker du avseende dina Titan nu? Jag har ett par Titan själv och har oxå sneglat lite på Pinnacle.
Finns det tillfällen/skidor där du tror att Titan kan ha fördelar gentemot Pinnacle?

Varken K2 Pinnacle 130 eller Dynafit Titan är ju några lättviktare men Titan är ju ändå omkring 300 gram lättare per sko. Vidare har Titan en "full" friktionssula. Så, i rena utförsegenskaper tror jag Pinnacle slår Titan alla dagar, men uppför vill man ju inte släpa på mer än nödvändigt ...

/MM

Vikt enligt http://www.evo.com/ski-boot-weight-char … boots.aspx

ljungberg_sthlm
97 inlägg
ljungberg_sthlm 97 inlägg 5 år sedan

Bra skrivet Mountain_Man

Själv får jag testa mina först om ca 1.5 vecka.

josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 5 år sedan

Testade Pinnacle i butik i helgen och fick Lange XT 130 vibbar. Alldeles för mjuka för mig. Fick dock upp ögonen för Dalbello Lupo SP. Riktigt bra styhet(i likhet med mina första generationens Factor). Nagon som kört pa dom?

Frankfurt Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

josh :

Testade Pinnacle i butik i helgen och fick Lange XT 130 vibbar. Alldeles för mjuka för mig. Fick dock upp ögonen för Dalbello Lupo SP. Riktigt bra styhet(i likhet med mina första generationens Factor). Nagon som kört pa dom?

Lupo har isf bytt tunga från den som kom ut i våras. Det var "jibbtungan" som satt i dem jag provade och var tvungen att byta ut den. Bra av Dalbello isf smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 5 år sedan

PNyberg :

josh :

Lupo har isf bytt tunga från den som kom ut i våras. Det var "jibbtungan" som satt i dem jag provade och var tvungen att byta ut den. Bra av Dalbello isf smile

Finns tre tungor nu. Har ett par hemma nu for att se om vi passar i hop..www.skibootsbride.com

Frankfurt Citera
ljungberg_sthlm
97 inlägg

Nu har man fått lite åkning i benen på de nya pjäxorna.

Är riktigt nöjd med dessa. Bra stabilitet, grymt gåläge samt att innerskon satt både bra och var varm.

Har däremot inte provat lössnö så angående om att de läcker in får testas senare.

Sprang även på en till som körde med dessa pjäxor och även han var mycket nöjd med dessa.

PNyberg
4251 inlägg

Nu var mina 130 LV i mina händer! Känner direkt att det kommer behövas tryckas vi 6e tån ett par mm men efter det bör den vara väldigt bra!
Ska bli intressant att köra i en 2-dels sko för första gången på 6år. Se om K2 har ett så smooth flex som de påstår.
Ang läcka snö så blir det väl lite silikon eller möjligtvis , bummarfavoriten, silvertejp....

JohanDahlstedt
789 inlägg
JohanDahlstedt 789 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

Hittade den här lilla trevliga beskrivningen ... http://johandahlstedtco.blogspot.se/201 … pjaxa.html

/MM

haha kul att du hittade mitt gamla blogginlägg. hoppas det kan vara till nytta för någon.

Rent allmänt tycker jag K2 pjäxorna känns grymma. Har inte prov åkt några, men sålt några par och fått väldigt possitiv feedback på dom. Som dom flesta skriver är flexet hårt, men rättvist då dom flesta pjäxor idag har en ganska mycket mjukare flex än för 5 år sen. Så jag tycker inte man behöver vara specielt orolig över att det "bara" står 110 på skalet.

Innerskon formar sig fint och har bra hållfasthet. Och gåläget är riktigt fint, Känns jämt och följsamt hela vägen både framåt och bakåt (vilket inte är fallet i alla pjäxor).

Progressivt flex och en riktigt go pjäxa.
något korta/rätt i skalet inte lika lätt att gå ner en storlek som i många andra.
Mer lik Head än t.ex. Salomon och Lange.

Spring och prova

Radarjoe
10 inlägg
Radarjoe 10 inlägg 5 år sedan

Nu är mina K2 Pinnacle 130 återlämnade till butiken.
En pjäxa som inte klarar 1 timma piståkning i Hemsedal utan att bli snöfylld är inget för mig.
Provade allt spänna hårdare, lösare osv. men allt resulterade med samma sak; - pjäxan blir fylld med snö på ovansidan och i skaftet. Orsaken är ett det inte sluter tätt.
När jag reklamerade pjäxan var butiken väldigt proffsiga, dom såg problemet direkt, kontaktade K2 agenten i sverige och kängan blev direkt godkänd för reklamering. Köpte mig istället ett par Dallbello Panterra 120 som jag är nöjd med.

Radarjoe
10 inlägg

Radarjoe :

Nu är mina K2 Pinnacle 130 återlämnade till butiken.
En pjäxa som inte klarar 1 timma piståkning i Hemsedal utan att bli snöfylld är inget för mig.
Provade allt spänna hårdare, lösare osv. men allt resulterade med samma sak; - pjäxan blir fylld med snö på ovansidan och i skaftet. Orsaken är ett det inte sluter tätt.
När jag reklamerade pjäxan var butiken väldigt proffsiga, dom såg problemet direkt, kontaktade K2 agenten i sverige och kängan blev direkt godkänd för reklamering. Köpte mig istället ett par Dallbello Panterra 120 som jag är nöjd med.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/ab7f0cb0fe14117e80fc9145032dd6ab.jpg

Mountain_Man
4119 inlägg

@Radarjoe

Jag har sex dagar på berget med mina Pinnacle och har dessbättre inte haft något problem med snöläckage ännu. Iofs ingen mer avancerad djupsnökörning ännu men några åk i decimeterdjupt har det i alla fall blivit ... Håller tummarna för att jag klarar mig även i fortsättningen.

Misstänker att det kan ha stor betydelse hur hårt man spänner skorna kring foten. Jag drar åt ganska hårt och det tycks som detta "tätar" skon. När det gäller eventuellt snöläckage i skaftet tror jag inte Pinnacle skiljer sig från de flesta andra skor. Har man en byxa med snöskydd borde detta vara en "ickefråga".

För övrigt kan jag konstatera att den något bristande responsen i hård pist enbart är till fördel när det är lite mjukare och uppkört. Känns som ett bra flex som hjälper till att "utjämna" när underlaget varierar där en mindre förlåtande pjäxa kan skicka åkaren direkt till baksätet ... Bra "freerideflex"! :-)

/MM

Radarjoe
10 inlägg

@Mountain:Man

Kul att det går bra för dig med dina Pjäxor.
Du missuppfattar nog var snön kommer in. Pjäxan är tvådelad och i skarven mellan vrist och läste som du ser på bilden kommer det in snö, något som knappats löses med ett snölås på byxan. Eftersom du inte sett problemet själv är min rek att du uttalar dig lite försiktigt. Vi är många därute som vet hur snölås på byxorna fungerar smile.
Skämt åt sido, du beskriver en bristande respons i hårt underlag, detta såg jag som en fördel med pjäxorna, jag väger 100 kg och behöver inte alla 100 kg direkt ner i backen i alla lägen, flexen i pjäxan gör det enklare för mig att moderera hur hårt jag vill sätta svängen.. Där ser man hur olika man uppfattar saker.

Har du märkt att spännet för gåläget öppnar sig ibland? Detta hände mig flera ggr. En gissning är att detta hände i liften, att spännet öppnas av fotstödet i liften när man sitter och "hänger" med skidorna framför fotstödet.

Igen, Grattis till att det går bra med nya pjäxorna....

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Njae ... du skriver att du får in snö i skaftet ... uppfattadet det som snö kommer in genom överlappet i skaftet på något sätt. Har svårt att se att detta är möjligt om man drar ner byxans snölås. Däremot saknar överlappet i foten en vettig tätning vilket uppenbart är en brist!

Nix, har inte haft några problem med att spännet för gåläget öppnar sig.

/MM

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Vad har du för storlek?

Radarjoe :

@Mountain:Man

Kul att det går bra för dig med dina Pjäxor.
Du missuppfattar nog var snön kommer in. Pjäxan är tvådelad och i skarven mellan vrist och läste som du ser på bilden kommer det in snö, något som knappats löses med ett snölås på byxan. Eftersom du inte sett problemet själv är min rek att du uttalar dig lite försiktigt. Vi är många därute som vet hur snölås på byxorna fungerar smile.
Skämt åt sido, du beskriver en bristande respons i hårt underlag, detta såg jag som en fördel med pjäxorna, jag väger 100 kg och behöver inte alla 100 kg direkt ner i backen i alla lägen, flexen i pjäxan gör det enklare för mig att moderera hur hårt jag vill sätta svängen.. Där ser man hur olika man uppfattar saker.

Har du märkt att spännet för gåläget öppnar sig ibland? Detta hände mig flera ggr. En gissning är att detta hände i liften, att spännet öppnas av fotstödet i liften när man sitter och "hänger" med skidorna framför fotstödet.

Igen, Grattis till att det går bra med nya pjäxorna....

Radarjoe
10 inlägg

28.5

Hasse_Lindborg
Online 2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

ljungberg_sthlm :

Vad har du för storlek?

Radarjoe :

text

Storleken har väl ingen betydelse? Eller är det inte så? Har jag blivit lurad?

MM: Står ju faktiskt var snön kommer in. wink Och god jul på dig. Var länge sedan vi sågs nu.

Hasse_Lindborg
Online 2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (5 år sedan)

Dubbel..

Mountain_Man
4119 inlägg

Skit samma ... ;-)

Helt klart en brist i konstruktionen att pjäxan är dåligt tätad över foten. Pjäxans storlek kan spela roll eftersom spännena sitter tätare på en mindre. Jag har 27.5. Fler som har upplevt problem med detta? Förslag på hur det kan fixas (förutom reklamation)?

/MM

PS! Hasse! God & Glad Jul på dig. Du skulle trivas i Sälen ... här är precis som en fin vinterdag på Nordjylland, blåsigt och blött! ;-) DS.

Mountain_Man
4119 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/69408230c9b682897a48ba82105bf35c.jpg

Inget snöläckage idag heller. :-)

/MM

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Varför jag frågade angående storlek är att det varit problem på några av 28.5 pjäxorna. Främst högerfoten om jag minns rätt. Metallen som håller gåläget har en skarv som måste justeras.

Jag fick göra det på mina då gåläget gick i automatiskt när man åkte nerför. Bara att prata med k2 så löser dom det.

Något snöläckage har jag inte haft på mina och då har jag gått i lårhög snö samt åkt en del djupsnö.

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Nu har man åkt med dessa i 3 dagar till utan några som helst problem med snöläckage.

Gilar verkligen intuition innerskon som är väldigt komfortabel och varm.

Mountain_Man
4119 inlägg

Har hunnit med ett gäng skiddagar i blandade förhållande och har fortfarande inte noterat något direkt snöläckage in i skon. Helt klart är dock att det finns flera riskpunkter på skon där överlappet över foten är det uppenbara , men på baksidan av kappan där själva "gåmekanismen" sitter är det otätt både i övre och nedre delen. Övre delen täcks normalt av byxans snölås medan det finns en uppenbar risk att snö trängre in i nedre delen.

Innerskon känns mycket bra i passform och prestanda men jag tycker inte att den är speciellt varm ... mina Dynafit Titan är betydligt varmare. Men jag måste reservera mig på denna punkt eftersom det är många faktorer som spelar in.

Har hunnit testa lite turande också vilket fungerar utmärkt. Ett litet frågetecken kring om det är tänkt att man ska ställa om det övre kardborrebandet för att få maximal rörlighet framåt vid gång. Ställer man det enbart i "gåläge" blir rörligheten klart begränsad. Ytterligare en liten detalj som jag uppmärksammat är att skon inte går direkt från gå till åkläge när man fällt ställt om den utan man måste "hjälpa" till genom att trycka in den nedre metallbiten på bakkappan för att den ska låsa sig. Konstruktionsmiss?

/MM

JohanSundstrom
452 inlägg
JohanSundstrom 452 inlägg 5 år sedan

Mina gamla pjäxor är slut och står nu i valet och kvalet om jag ska köpa ett par Pinnacle 130.

Har varit hos en duktig bootfitter här i Niseko och dem sitter riktigt bra, utan att varken ha värmt eller tryckt dem.

Tycker att dem känns mjuka för att ha flex 130 och då väger jag bara in på 71 kg. (Jag kanske har märkliga preferenser för hur en styv pjäxa ska känna?)

Förutom att vissa har haft snöläckage så verkar det vara en riktigt solid och bra pjäxa, med riktigt schysst gåläge.

Någon som har något annat negativt att påpeka innan ett ev. köp?

Tacksam svar!

Johan

Mountain_Man
4119 inlägg

Rejält styva om man drar åt spännena på skaftet, bör inte begränsa din friåkning ... Men det är klart, jämför du med ett par stenhårda racepjäxor kan de nog kännas lite flexiga.

/MM

JohanSundstrom
452 inlägg

Du går i god för att det är en grym pjäxa, MM? wink

Mountain_Man
4119 inlägg

JohanSundstrom :

Du går i god för att det är en grym pjäxa, MM? wink

Pjäxor är väldigt personligt ... men styvheten är det inget fel på. ;-)

/MM

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 5 år sedan

Kanske är bra att kika lite i den här tråden på TGR innan ett köp görs, verkar vara lite sisådär med kvalitén, såhär första året, på Pinnacle roll

Pinnacle 110 & 130 på TGR

Mountain_Man
4119 inlägg

Blide :

Kanske är bra att kika lite i den här tråden på TGR innan ett köp görs, verkar vara lite sisådär med kvalitén, såhär första året, på Pinnacle roll

Pinnacle 110 & 130 på TGR

Svårt att rekommendera skon efter denna läsning ... dessbättre har mina hållt ihop hitintills!

/MM

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 5 år sedan

Mm verkar vara svårt det här med första-års produkter. Läser lite samma grejer om Dynafit Beast, där tådelen löser ut i uppförsläge så fort skidan kantas.
För att inte tala om Salomons tech-inserts, Scarpa Maestrale, PLUM Guide eller K2 Sidestash och Dynafit Stoke (med plast-insertsen).

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Glisseur (5 år sedan)

Enligt önskemål i Opiniontråden kommer lite tankar angående Pinnacle 130 LV. Jag tror jag fått in en 20 dagar på dom så här långt. Till att börja med var jag aldrig riktigt nöjd med originalinnerskon. Jag tyckte den var alldeles för mjuk, speciellt i skaftet där den inte höll tag i underbenet ordentligt. Lösningen blev en betydligt hårdare Intuition HD Race som jag hade låg hemma som jag bakade till lite lätt.

Jag har ganska neutrala/smala fötter som passar bra i en 97-läst så det är ju en bra start. Däremot har jag ganska höga fotvalv men det löste jag genom att dra åt spännet över foten lite extra hårt när jag bakade innerskorna för att få mer plats. Slutresultatet blev som natt och dag och en helt ny pjäxa med perfekt passform.

Åkkänslan är direkt och responsiv för en pjäxa med gåläge. Jag har inte turat något med den ännu men ROM känns väldigt bra till och från liften till skillnad från många konkurrenter som knappt rör sig i skaftet (Dalbello Lupo SP, host...) . Och det går att köra bil med dom utan problem, viktigt...

Flexet känns skapligt progressivt. Inte fullt lika progressivt som en tredelad Dalbello men betydligt skönare än alla andra överlappspjäxor jag kört. Flexindex 130? Svårt att säga. Dom känns inte stenhårda men långt ifrån mjuka, inte alls. Säg 125 så kanske man landar på en vettig jämförelse. Jag är 185 lång och inte direkt fjäderlätt, tror mig åka hyfsat fort i dom flesta former av snö och har inga problem med att slå igenom flexet. Jag tänker inte på flexet vilket borde betyda att det är rätt för mig, vilket är ganska styvt och i klass med andra pjäxor som jag kört dom senaste åren (Salomon Ghost, Dalbello Lupo, Salomon Quest 130, Dynafit Vulcan med flera).

Som synes på bilden kör jag med Dynafit Beast, vilket är en snudd på löjligt potent och allsidig kombo. Integrerade techinserts är helt klart framtiden på pjäxor i den här kategorin, det är inget snack om det enligt mitt sätt att se på saken.

Dom enda smågrejerna som jag tänkt på är att greppet runt underbenets nedre del, ovanför hälen, är lite vagt, vilket kan bero på spännenas antal och placering. Lösningen med ett spänne i skaftet och en kraftig powerstrap gör ju att greppet blir lite av en kompromiss mellan funktion, prestanda och vikt. Sen är vikten på pjäxan ganska hög vilket kan bli problematiskt om man kör med en rambindning typ Duke eller Guardian, men på det stora är det inget jag tänker på mer än när jag lyfter upp dom med händerna. Jag saknar också en ordentlig gummisula, vilket jag tycker bör finnas för en pjäxa av den här typen. Det låter däremot på Honken hos K2 som att lösa gummisulor är på gång till nästa säsong, typ liknande dom som går att köpa lösa till Salomon Quest och Tecnica Cochise.

Angående snö i pjäxan så har inte jag heller haft några som helst problem. Men jag kör 27,5 och det kan vara så att avståndet mellan tåspännet och öppningen i fronten inte är tillräckligt stort för att släppa in snö och fukt.

Jag skulle nog säga att Pinnacle är en av dom bästa pjäxorna av den här typen som jag testat, om inte den bästa. Jag gillade åkkänslan i Dalbello Lupo lite mer men bristen på vettigt gåläge och inga utbytbara sulor eller techinserts på den tar ner betyget på den. All in all, Pinnacle 130 är en grym pjäxa och en imponerande start för K2, alla barnsjukdomar borträknade.

https://www.freeride.se/img/photo/l/c7455745c1c88b23d2fd0171eccf5d58.jpg

I like big dumps and I cannot lie Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

@Glisseur
Intressant rapport. :-)

Jag har oxå närmare 20 åkdagar i mina Pinnacle 130 och har kört alla mina skidor ... RTM 84, Code, Sidestash (Dynafit) och Super 7. Jag gillar verkligen åkegenskaperna hos pjäxan och tycker den fungerar kanon i såväl hård pist som i lössnö, går dessutom riktigt bra i uppkört tack vare sitt harmoniska flex.

Kör 100 mm och kan konstatera att volymen i foten är riktigt stor, hade kanske klarat mig med 97, men fungerar helt OK och jag har ett perfekt hälgrepp med originalskon, fast utan att "nöta".

Konstaterade i helgen att "låsanordningen" för gåläget kärvade vilket kändes oroande. Sprutade på universalolja (typ 5-56) vilket löste problemet. Kan vara en god ide att ha koll på detta. Konstruktionen känns inte 100%. Har även konstaterat att det finns ett litet glapp i åkläget, dvs låsningen är inte helt fast i upprättläge. Inget som märks vid åkning, men "klickar" till lätt när man flexar pjäxan. Kan vara anledning att ha koll på så det inte blir större.

Så om man bortser från "barnsjukdomarna" som framgår av denna tråd är det en grym pjäxa ... men det allmänna köprådet blir ... avvakta till nästa årgång! :-)

/MM

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Mountain_Man :

@Glisseur
Intressant rapport. :-)

Jag har oxå närmare 20 åkdagar i mina Pinnacle 130 och har kört alla mina skidor ... RTM 84, Code, Sidestash (Dynafit) och Super 7. Jag gillar verkligen åkegenskaperna hos pjäxan och tycker den fungerar kanon i såväl hård pist som i lössnö, går dessutom riktigt bra i uppkört tack vare sitt harmoniska flex.

Kör 100 mm och kan konstatera att volymen i foten är riktigt stor, hade kanske klarat mig med 97, men fungerar helt OK och jag har ett perfekt hälgrepp med originalskon, fast utan att "nöta".

Konstaterade i helgen att "låsanordningen" för gåläget kärvade vilket kändes oroande. Sprutade på universalolja (typ 5-56) vilket löste problemet. Kan vara en god ide att ha koll på detta. Konstruktionen känns inte 100%. Har även konstaterat att det finns ett litet glapp i åkläget, dvs låsningen är inte helt fast i upprättläge. Inget som märks vid åkning, men "klickar" till lätt när man flexar pjäxan. Kan vara anledning att ha koll på så det inte blir större.

Så om man bortser från "barnsjukdomarna" som framgår av denna tråd är det en grym pjäxa ... men det allmänna köprådet blir ... avvakta till nästa årgång! :-)

/MM

Precis detta problem hade på mina. Löstes genom att fila till klacken på låsanordningen.

Som alltid med en ny produkt följer det med barnsjukdomar. Jag är helnöjd med mina än så länge. Riktigt varma, skön passform på innerskon samt bra flex. Gåläget är också riktigt bra.

Mountain_Man
4119 inlägg

" ... fila till klacken ..." Kan du lägga in en bild och beskriva hur det är gjort?

/MM

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Mountain_Man :

" ... fila till klacken ..." Kan du lägga in en bild och beskriva hur det är gjort?

/MM

Tog tyvärr ingen bild när detta gjordes. Men detta gjordes:

1. Skruva bort skaftet på pjäxan
2. På skaftet sitter gåfunktion och på själva skon har du klacken som låsanordningen skall "sätta" sig emot vid låst läge alterantivt glida över vid öppet läge
3. Låsanordningen fick slipas lite i ytterkant samt plasten på skon slipas i innerkant så att den "låser" fast bättre.

Angående snöläckare så har jag inte haft något alls nu på mina. Några vänner hade sina nu i Japan och inget som helst snöläckage på deras pjäxor heller.

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Efter en vecka i de Italienska alperna kan jag inte göra annat än att rekommendera dessa. Har fungerat klockrent och något snöläckage har jag inte varit med om trots lössnö upp till midjan.

PNyberg
4251 inlägg

Jag är också brutalt nöjd med mina! Har inte haft några problem med dem än och flexet är helt fantastiskt!
Ska testa dem i dynafit bindningar nu i veckan så får vi se om dem levererar bättre känsla än vad min Mercury gjorde.

JohanSundstrom
452 inlägg

Är även jag väldigt nöjd med mina! Sitter otroligt bra på foten och är dessutom riktigt varma!

Har runt 20 skiddagar i dem här i Niseko och har inte haft problem med snöläckage. Men jag ser var snön skulle kunna komma in (om man inte spänner det främre spännet).

Något som gör mig lite orolig ibland är att vid vissa hårda landningar osv. när jag får lite bakåtvikt är det som att gå-läget hoppar in och ut..? Klickar till på ett obehaglig sätt, vilket gör att jag förlorar kraft framåt.

Någon med samma problem?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook