Länkade produkter
K2 Pinnacle 130
5 recensioner, betyg 4

K2 Pinnacle 130

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

Efter omkring 30 dagar i mina Pinnacle både i Sverige, Norge, Schweiz och Italien, i allt från stenhårda försäsongspister till knädjupt powpow och det mesta däeimellan, kan jag dessbättre konstatera att de håller ihop utan snöläckage och problem med gåmekanismen (taiträ). Perfekt flex för friåkning, stöder utan att vara för styva när underlaget blir krävande (eller tekniken brister). Bra rörelse i gåläge, men uppenbart lite tunga i förhållande till ett par mer renodlade turskor.

Jag sprutar på universalolja (typ 5-56) med jämna mellanrum för att hålla gåmekanismen i trim vilket jag tror gjort sitt. Den två enda egentliga bristerna jag noterat är att sulan är rätt halkig i förhållande mot en hel "gummisula" samt att de är rätt jobbiga att komma ur när det är kallt (inget vidare att stå vid bilen i minus 15 och kränga av sig skorna). För övrigt , riktigt bra prestanda! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 5 år sedan

Fick in en häromdagen med sprucken canting-justering... Det går bra nu, K2..

bootfitta
818 inlägg

bootfitta :

Fick in en häromdagen med sprucken canting-justering... Det går bra nu, K2..

Och för typ en månad sedan en (efterblivet tillpassad av alpingaraget) som vars bootboards diffade i tjocklek med nästan en centimeter...

Och för ytterligare lite längre sedan en annan där det låg 2st innersulor i en sko...

Larssa
65 inlägg
Larssa 65 inlägg 5 år sedan

@bootfitta vilken skidbutik jobbar du i?

Man undrar ju om garaget ibland. Skulle du säga att du stöter på många konstiga garagetfix eller felsälj. Jag menar jag har vart där några gånger och fått så fantastiskt olika bemötande varje gång. Jag skulle tro att det är ett par som har koll och rezten kör lite höftskott ibland vilket gör det till ett stort lotteri att gå dit.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kan säga att de andra butiker jag har erfarenhet ifrån eller hört om är varken bättre eller sämre. Skidsport i Åre tex har jag besökt några gånger och dem ska väl vara duktiga men det är ju samma där men i mindre kostym så att säga. Har ett par bekanta som fått helt galna rekommendationer där.

Då blir ju frågan eg. Hur vet man att man får bra hjälp.
Nu blev detta rätt långt ifrån pinnacle 130 iofs men lite pjäxrelaterat.

Jag har själv vart sugen på 130:an men tänkte att barnsjukdomarna får jobbas bort.

bootfitta
818 inlägg

Alla kan göra felsälj. Tror inte garagets fel dyker upp oftare än någon annans(om man exkluderar xxl osv.).

Tror säkert att k2 kommer få ordning på sin produktion och sina produkter - men hittills så ser jag ingen på marknaden som prickar rätt på rando-fronten, atomic ligger nog bäst till fast ändå jävligt off.

Larssa
65 inlägg

Nä så är det ju med försäljningar, helt sant. Men jag tycker att jag märker att vissa butiker dyker upp mer ofta än andra när man diskuterar "fel" eller vad man nu ska kalla det.

Man väntar ju med spänning på nästa års pjäxor när det gäller Walk & Ride segmentet.

OHellsing
1360 inlägg
OHellsing 1360 inlägg 5 år sedan

En kompis här i stan spräckte sina Pinnacle i förra veckan, spricka från undre delen av gåläget till cantingen.
På Snell Sports så mumlade de om att det var den femte det här året som de fått in...

Testade en LV av eget intresse före ett tag sen och upplevde det som att skaftet satt riktigt bra, tight och fint, men framfoten var det inte det minsta low volume med. Åker vanligvis med Atomics 98mm läst och upplever den som betydligt smalare. K2n testades i samma storlek som mina Atomic, något som kanske inte var rätt, men ändå representativt. Någon som upplever samma sak eller är det bara jag som är en smula för smal om foten?

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 5 år sedan

bootfitta :

Alla kan göra felsälj. Tror inte garagets fel dyker upp oftare än någon annans(om man exkluderar xxl osv.).

Tror säkert att k2 kommer få ordning på sin produktion och sina produkter - men hittills så ser jag ingen på marknaden som prickar rätt på rando-fronten, atomic ligger nog bäst till fast ändå jävligt off.

Vad säger du om Tecnica då?
Bra gåläge, bekväma, alpin och tech sulor.
Dom är väl relativt lätta(tänker på cochise) och då har dom light versionen som däremot inte har speciellt bekväm innersko men som helt klart borde va en av dom bättre rando pjäxorna med bra utförsprestanda.

I love HEAD! Citera
Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 5 år sedan

Duffis :

bootfitta :

Dom är väl relativt lätta(tänker på cochise) och då har dom light versionen som däremot inte har speciellt bekväm innersko men som helt klart borde va en av dom bättre rando pjäxorna med bra utförsprestanda.

Det roliga med Technica Cochise vs Cochise Light är ju att det är den vanliga cochisens skal som är lättare än Lighten. Dvs all viktbesparing mellan vanliga Cochisen och Cochise Light ligger i inneskon. Trots att man hållit på och krångla med mindre/lättare spännen, tagit bort det fantastiska översta spännet osv.

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur technicas R&D tänkte här.

bootfitta
818 inlägg

Piglet55 :

Duffis :

bootfitta :

Det roliga med Technica Cochise vs Cochise Light är ju att det är den vanliga cochisens skal som är lättare än Lighten. Dvs all viktbesparing mellan vanliga Cochisen och Cochise Light ligger i inneskon. Trots att man hållit på och krångla med mindre/lättare spännen, tagit bort det fantastiska översta spännet osv.

Jag förstår faktiskt inte riktigt hur technicas R&D tänkte här.

Det största problemet enligt mig är att den övre delen av skaftet flexar så ojämnt kontra resten av pjäxan. Bristen på toppspänne är ju en bidragande anledning... Hittills så tycker jag waymaker 130 carbon hamnar närmast vad jag vill se. Ser heller ingen fördel med k2's kombi-sulor. Jag menar, hur jobbigt är det att byta sulor?

Problemet med waymakern är att man måste ha en enorm fot. 102-läst är ju rena skämtet, sedan så kan man ju skrota live-fit-panelen så att man kan lästa skiten som en vanlig pjäxa.

Hyfsat disträ, så inlägget vart lite konstigt... Håll till godo

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

bootfitta :

... Ser heller ingen fördel med k2's kombi-sulor. Jag menar, hur jobbigt är det att byta sulor? ...

Jag ser en enorm fördel med kombisulorna. Otroligt bekvämt att kunna växla mellan tur- (tech) och pistskidorna utan att behöva byta skor eller sulor. Och ja, jag växlar skidor under dagen. På mina Dynafit Titan är det definitivt för omständigt att byta sulor "på berget", knappast ett alternativ.

Jag gillar verkligen mina Pinnacle som har hållit ihop så här långt ... och enda nackdelen med kombisulan är att den inte har sammafäste som en hel gummisula.

/MM

ahagstroem
18 inlägg
ahagstroem 18 inlägg 5 år sedan

tjena!

har hört att vissa har problem med att gåläget glappar/går i på dessa pjäxor.
detta har uppenbarligen hänt mig då jag efter ett klippdropp upptäckte att pjäxan spruckit vid sidan om, se bild

https://www.freeride.se/img/photo/n/d7fa51f62dc630106d308a24267f915e.jpg

Så jag undrar om någon råkat ut för samma sak ?

/Alex

ljungberg_sthlm
97 inlägg
ljungberg_sthlm 97 inlägg 5 år sedan

Fast gör man ett klippdropp får man nog kanske förutse skador på sin utrustning. Blir fina g krafter på utrustningen. Jag hade problem med gåläget som jag nämde tidigare i tråden. Det fixades till.

Har annars varit kanonnöjd med mina denna säsong. Har blivit en hel del åka för mig så pjäxorna har fått vara med omen hel del.

Reklamera dem är mitt råd.

Vattendroppe
3051 inlägg
Vattendroppe 3051 inlägg 5 år sedan

ljungberg_sthlm :

Fast gör man ett klippdropp får man nog kanske förutse skador på sin utrustning. Blir fina g krafter på utrustningen. Jag hade problem med gåläget som jag nämde tidigare i tråden. Det fixades till.

Nu vet jag inte om det finns någon slags koncensus kring det här, men jag personligen räknar i alla fall med att mina pjäxor håller att droppa klippor, i alla fall förutsatt att man står dem och inte gör något allt för överjävelextremt.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 5 år sedan

BTW, Stadium+ ute i Sisjön i gbg hade dom för 2700kr, tror de fanns 26,5/27,5/28,5/29,5 kvar typ

www.mattiaslindqvist.com Citera
ahagstroem
18 inlägg
ahagstroem 18 inlägg 5 år sedan

ljungberg_sthlm :

Har annars varit kanonnöjd med mina denna säsong. Har blivit en hel del åka för mig så pjäxorna har fått vara med omen hel del.

Förstår absolut att saker kan gå sönder, men som vattendroppe skrev. förväntar mig ändå att en freeride pjäxa borde hålla för det den är menad för. tänkte hur som helst mest på om någon varit med om nåt liknande och vet om k2 ersätter en eller liknande?

har reklamerat pjäxorna men ännu inte fått svar. så får se vad som händer.

utöver detta vill jag bara tillägga att det är en väldigt bra pjäxa och "läckaget" har jag som tur är sluppit smile

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 5 år sedan

ljungberg_sthlm :

Hur tänkte du där? Klart de skall hålla för ett dropp?

Mountain_Man
4119 inlägg

Ingen tvekan om att det finns kvalitetsbrister i gåmekanismen på Pinnacle 130, finns ju dokumenterat både här och på Teton. Jag smörjer upp min frekvent med multiolja (typ 5-56, WD40 m.fl.) vilket definitivt gör att mekanismen fungerar smidigare. Klart ett par pjäxor för 5000 kr ska klara bakvikt utan att falla isär .... !

/MM

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 5 år sedan

Hasse_Lindborg :

ljungberg_sthlm :

Hur tänkte du där? Klart de skall hålla för ett dropp?

Reklamera till butiken och ge dig inte även om de säger nej. Många gånger reklamerar man en produkt till butiken, som kollar med leverantören som sen säger nej och man som kund tackar och tar emot. För det första konsumentköplagen gäller mellan dig som kund och butik, leverantören har inte med saken att göra. Och för det andra så säger samma lag att det är fel i varan om den inte fungerar till det den är avsedd för, så som sagt, du ska ha smaskat på rätt rejält för att man, objektivt, ska kunna hävda att du gjort något värre än vad en freeridepjäxa med 130 i flex är tänkt för...

Pillard
3124 inlägg

Mountain_Man :

Ingen tvekan om att det finns kvalitetsbrister i gåmekanismen på Pinnacle 130, finns ju dokumenterat både här och på Teton. Jag smörjer upp min frekvent med multiolja (typ 5-56, WD40 m.fl.) vilket definitivt gör att mekanismen fungerar smidigare. Klart ett par pjäxor för 5000 kr ska klara bakvikt utan att falla isär .... !

/MM

Exakt var är det du smörjer? Har precis fått hem mina och tänkte se till att hålla dem i skick, eller iaf försöka så här i början smile

Mountain_Man
4119 inlägg

@Pillard
Jag plockar ur innerskorna spejar på olja både på in- och utsidan av mekanismen (utan någon större precision) och kopplar i och ur gåläget några gånger för att få oljan att tränga in. Har fungerat bra för mig och har inte haft något problem med mekanismen sedan jag börjat smörja.

/MM

Pillard
3124 inlägg

Ok, tackar. Får hoppas att det funkar för min del också smile

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Det jag menade är att man nog får ha lite i åtanke att man kan skada utrustning om man gör ett drop.

Jag sade inte att de skulle gå sönder till 100%.

Har åkt i några dagar till nu med mina pjäxor. Gåläget använt frekvent och har inte haft några bekymmer förutom klacken som fixades till på gåmekanismen.

Så än så länge är jag fortfarande riktigt nöjd med dem. Får se om man hinner med några fler resor i år.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

ljungberg_sthlm :

Det jag menade är att man nog får ha lite i åtanke att man kan skada utrustning om man gör ett drop.

Jag sade inte att de skulle gå sönder till 100%.

Har åkt i några dagar till nu med mina pjäxor. Gåläget använt frekvent och har inte haft några bekymmer förutom klacken som fixades till på gåmekanismen.

Så än så länge är jag fortfarande riktigt nöjd med dem. Får se om man hinner med några fler resor i år.

Jag anser fortfarande att en "friåknings"pjäxa skall hålla för att åka som man gör med "friåknings"pjäxor.

Men det verka vara en bra pjäxa...

Nu finns det flera tillverkare som har haft problem med första seriebatchen på både pjäxor och bindningar... Så allt brukar vara bättre på nästa serie..

Vattendroppe
3051 inlägg
Vattendroppe 3051 inlägg 5 år sedan

ljungberg_sthlm :

Fast näe. En fullgod freeridepjäxa som inte är feldesignad eller feltillverkad ska hålla för drop. Punkt. I det här fallet verkar det ju vara vajsing med tillverkningen, som vanligt för förstasäsongsprodukter.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

Enligt K2 själva har dom gjort runt ett 50-tal småförbättringar på Pinnacle till nästa år. Bland annat har gåmekanismen fått ett tydligare stopp vilket enligt dom ska förhindra att plasten spricker och går sönder runt den. Spännet på skaftet, alltså inte powerstrapen, har gjorts bredare för att få lite bättre tryckyta och hålla fast underbenet lite bättre. På ytan kommer man inte att se speciellt mycket men funktionen ska vara lite förbättrad och förhoppningsvis lösa alla förstaårsproblem. Men det verkar som att det bara är Pinnacle som drabbats av problem, har inte hört något om Spyre utan gåläge. Om man haft oturen att pjucken gått sönder är jag mer 100% säker på att K2 tar hand om reklamationen utan problem, även om det självklart är surt när det händer.

Däremot kommer det tydligen inte att komma grövre sulor som löst tillval som jag först hade hört, vilket är lite synd.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Larssa
65 inlägg

På tal om K2 så hittade jag denna http://blogg.alpingaraget.se/2014/03/21/k2-pjux/

ljungberg_sthlm
97 inlägg

Dom gjorde dessa till en åkare har jag för mig. Kombinerade Spyne och Pinnacle.

Precis som Glisseur säger så är kommande Pinnacle uppdaterad på några områden bl a gåmekanismen och spännet som redan sagts. Vad jag har fått fram via nätet så uppdateras det även med 3 olika innerskor.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

Ping @Mattis-j

SeglarenGBG
6 inlägg
SeglarenGBG 6 inlägg 5 år sedan

Spontanköpte precis ett par Pinnacle 130 LV st27,5 som jag hittade av en slump på Stadium till nersatt pris (öppet köp). Men har inte så bra koll på flexen. Grejen är att jag är ganska lätt, väger ca 70kg och säljaren tvekade om de skulle passa mig eller inte. Är det någon av er som kört dem som väger motsvarande? Är 130 i värsta laget med min vikt? Är annars en god/avancerad åkare och tänkte köra dem på mina K2 Hardside 182. Ska tyvärr inte åka mera denna vintern men har bokat en månad med familjen i Italien nästa år och vill inte gärna åka på att köpa nya pjux där nere om jag inte fixar dem. Tacksam för råd!

bootfitta
818 inlägg

Äsch, de är inte så styv. Skidlärarkompis@65kg hon använder dom som vardagspjuck.

SeglarenGBG
6 inlägg

bootfitta :

Äsch, de är inte så styv. Skidlärarkompis@65kg hon använder dom som vardagspjuck.

Ok låter ju lovande!

SeglarenGBG
6 inlägg

En annan fråga. Fick snören medskickat till skorna. Snörar ni innerskona?
Kan också meddela att låsmekanismen klickar lite vid flexande som ljungberg_sthlm tidigare nämnt, fast bara på ena pjäxan. Känns väl inte helt 100 på en ny oanvänd pjäxa? Kanske man inte märker vid åkning...

ljungberg_sthlm
97 inlägg

SeglarenGBG :

En annan fråga. Fick snören medskickat till skorna. Snörar ni innerskona?
Kan också meddela att låsmekanismen klickar lite vid flexande som ljungberg_sthlm tidigare nämnt, fast bara på ena pjäxan. Känns väl inte helt 100 på en ny oanvänd pjäxa? Kanske man inte märker vid åkning...

Om du skall åka nästa år. Lämna tillbaks dem och köp ett par senare istället så slipper du klickandet.

Om du inte behöver gåläget så är Spyne riktigt fina. Jag pendlar mellan 88-93 beroendes på form. Jag valde 130 tack vare min vikt. En kompis till mig som väger under 80 valde 110.

SeglarenGBG
6 inlägg

ljungberg_sthlm :

Om du skall åka nästa år. Lämna tillbaks dem och köp ett par senare istället så slipper du klickandet.

Om du inte behöver gåläget så är Spyne riktigt fina. Jag pendlar mellan 88-93 beroendes på form. Jag valde 130 tack vare min vikt. En kompis till mig som väger under 80 valde 110.

Ok tack. Var priset som lockade nu (2990kr). Vill absolut ha med gåfunktion men låter kanske ska kolla efter några med mindre flex. Har dock lite svårt att förstå hur de kommer kännas? Jag menar är det verkligen sådan skillnad så det blir svårt att kunna flexa fram dem? För är väl mest flexen i längstled som gäller? Komforten i skon är det ju ingen fel på.

Pillard
3124 inlägg

Fundera även lite på hur stor prisskillnaden blir. Vill minnas att Pinnacle kostade nånstans runt 5000 i början på säsongen, så det är ju vad du har att vänta dig i höst om du lämnar tillbaka dem nu. Om det skulle visa sig att gåfunktionen havererar så kan du ju fortfarande reklamera dem.

SeglarenGBG
6 inlägg

Pillard :

Fundera även lite på hur stor prisskillnaden blir. Vill minnas att Pinnacle kostade nånstans runt 5000 i början på säsongen, så det är ju vad du har att vänta dig i höst om du lämnar tillbaka dem nu. Om det skulle visa sig att gåfunktionen havererar så kan du ju fortfarande reklamera dem.

Stämmer, för 5000kr så lockar de inte lika mycket som för 3000kr... smile

Mountain_Man
4119 inlägg

@SeglarenGBG
Vi är ju några stycken som faktiskt är nöjda med våra Pinnacle 130! ;-) Passar skorna din fot ska du självklart behålla dem, men spara på kvittot! Skulle de rasa är det ju bara att reklamera, gör du det nästa vinter är ju chansen stor att du får ett par 14/15 som ersättning för dina 13/14 ... tuta & kör!

/MM

SeglarenGBG
6 inlägg

Mountain_Man :

@SeglarenGBG
Vi är ju några stycken som faktiskt är nöjda med våra Pinnacle 130! ;-) Passar skorna din fot ska du självklart behålla dem, men spara på kvittot! Skulle de rasa är det ju bara att reklamera, gör du det nästa vinter är ju chansen stor att du får ett par 14/15 som ersättning för dina 13/14 ... tuta & kör!

/MM

ok!

Då återstår bara om jag fixar flex 130 eller inte. Blir väl samma där, tuta & kör så får vi se!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (4 år sedan)

Oooops ... de höll i en säsong (35-40 dgr) + 1/2 dag i vinter. Efter några lätt "stapplande" åk i ett dimmigt Trysil upptäckte jag att den silverfärgade "skaftspärren" på ena pjäxan brutits av. Inga brutal dropp, inga spektakulära fall, faktiskt inget speciellt alls. Ska bli intressant att se hur K2 hanterar reklamationen.

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook