Länkade produkter
K2 Pinnacle 130
5 recensioner, betyg 4

K2 Pinnacle 130

GoranC
589 inlägg
GoranC 589 inlägg 4 år sedan

Du har för starks nypor MM

TeamAsplund
2 inlägg
TeamAsplund 2 inlägg 4 år sedan

Någon som hunnit åka nåt på en 14/15-pjäxa och kan ge ett utlåtande?

Körde sönder 3(!) pjäxskal ifjol i Kanada. K2:s service har visserligen varit suverän och dom har repat pjäxan hos olika återförsäljare där jag för tillfället varit. Men det är lite olustigt då man efter ett tag inte riktigt litar på grejerna, sen är man ju inte alltid nära varken civilisation eller återförsäljare och då blir det jobbigare. Jag gillar pjäxan skarpt, prestandan är grym och jag har inget att anmärka på så länge dom är hela, annars hade man väl inte orkat hålla på utan bytt till något annat.

Hursomhelst, väntar på ett par nya 14/15-pjäxor från K2, hoppas dom ska vara bättre och att den här nya "stoppen" inte hämmar gåläget för mycket.

/J

ljungberg_sthlm
97 inlägg
ljungberg_sthlm 97 inlägg 4 år sedan

Har nya 15 skall till mina. Det man ser är omgjort är spännen och gåmekanismen bak. Säkert fler andra punkter också.

Skall premiäråka nu i helgen på dem.

JohanSundstrom
453 inlägg
JohanSundstrom 453 inlägg 4 år sedan

Har nu fått en rejäl spricka i mina Pinnacle 130's efter lite lugn åkning i helgen.. inte okej..

Har skickat ett mail till deras kundservice, men hade gärna velat få kontakt med någon ansvarig här i Sverige alt butik i Umeå-trakten. Någon som vet hur jag ska gå till väga?

https://www.freeride.se/img/photo/n/632716eb3ec1165ce2542ec26fa5a77b.jpg

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 4 år sedan

JohanSundstrom :

Har nu fått en rejäl spricka i mina Pinnacle 130's efter lite lugn åkning i helgen.. inte okej..

Fan vad du har sönder saker Johan. Surt, bättre säsongstart finns ju.

Generalagent för K2 verkar BA Sportprodukter AB vara. Bara att slå en pling och lyssna 08-54471960.

JohanSundstrom
453 inlägg

Piglet55 :

JohanSundstrom :

Fan vad du har sönder saker Johan. Surt, bättre säsongstart finns ju.

Generalagent för K2 verkar BA Sportprodukter AB vara. Bara att slå en pling och lyssna 08-54471960.

Ja, allt jag rör vid verkar gå sönder!

Tack för hjälpen! Ska ringa dit! smile)

ljungberg_sthlm
97 inlägg
ljungberg_sthlm 97 inlägg 4 år sedan

Har kört på mina uppdaterade i några dagar nu.

Kändes precis som fjolårets i känslan. Däremot bättre gåmekanism mot förra årets.

Förra säsongen åkte jag väldigt mycket på mina både i Sverige och i Alperna utan några problem.

Jag var mycket nöjd med mina innan och kommer säkert bli lika nöjd med dessa.

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan

bootfitta :

Det går bra nu, K2..

Japp..

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad xviggenx (4 år sedan)

Får väl kliva in och kontra med att mina 13/14 110:or (jaja det är inte en 130 så då kanske dom inte räknas..?) efter +30 skiddagar fortfarande är hela, rena, sprickfria och utan kärv i gåläget.
Har även hållt för mindre klippdrop to landning på sten, ej min mest graciösa stund på ett par skidor, osv.

Så helt värdelösa är ju inte pjäxskrällena, lider med er vars prylar tycks gå sönder stup i kvarten. Hoppas att årets modeller kanske kan hålla bättre i längden och att K2 snällt och redigt löser alla reklamationer å det rappaste.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 4 år sedan

Gött att höra eftersom jag köpte in ett par 110or i slutet av förra säsongen och knappt hunnit prova. Låter ju iaf som att dessa ska hålla bra då smile

Allther
1 inlägg
Allther 1 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Allther (4 år sedan)

Haha Johan! du är en stjärna!

hade alla kört som du hade det varit aktuellt att börja sälja både skidor och pjäxor i ental wink

@johansundstrom

JohanSundstrom
453 inlägg

Allther :

Haha Johan! du är en stjärna!

hade alla kört som du hade det varit aktuellt att börja sälja både skidor och pjäxor i ental wink

@johansundstrom

Det hade inte varit dumt faktiskt wink

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

Har fått mina fixade. Låsmekanismerna för gåläget utbytta på båda skorna och det verkar riktigt bra. Ett stort tack till Skistarshop Koncept Store (jo de kallar sig så numera) i Tandådalen som fixade det åt mig trots att jag inte köpt pjäxorna där! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pillard
3094 inlägg

Nån av er som haft problem med att få i sina liners? Mina har stått i förrådet hela sommaren och nu fick jag inte i linern i skalen alls. Antingen har jag gåläget låst och då hakar låset i hälen på linern eller så öppnar jag gåläget men då bildar ju nedre hälen på skalet ett V där hälen på linern kilas fast. Enda sättet jag fick i dem (efter att skavt bort all hud på knogarna medan jag brottades med dem) var genom att ta på linern på foten och sen vålda ner hela skiten med foten i. Detta kan ju omöjligt vara hälsosamt för linern på sikt?

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 4 år sedan

Detta kan ju omöjligt vara hälsosamt för linern på sikt?

Gör ett skohorn av en bit hårdplast och stoppa i pjäxbagen.
Typ 40cm ggr 20cm av en gammal plasthink, till exempel.
Underlättar rejält vid användande av pjäxor med walkmode och allt vad det innebär av mötande skaldelar och mekanik.

Equal rights and Justice. Citera
Pillard
3094 inlägg

rabbit :

Detta kan ju omöjligt vara hälsosamt för linern på sikt?

Gör ett skohorn av en bit hårdplast och stoppa i pjäxbagen.
Typ 40cm ggr 20cm av en gammal plasthink, till exempel.
Underlättar rejält vid användande av pjäxor med walkmode och allt vad det innebär av mötande skaldelar och mekanik.

Testade faktiskt med vanligt skohorn men det gick inte alls. Det här låter klart mer rimligt. Tackar...

bootfitta
810 inlägg

Pillard :

Nån av er som haft problem med att få i sina liners? Mina har stått i förrådet hela sommaren och nu fick jag inte i linern i skalen alls. Antingen har jag gåläget låst och då hakar låset i hälen på linern eller så öppnar jag gåläget men då bildar ju nedre hälen på skalet ett V där hälen på linern kilas fast. Enda sättet jag fick i dem (efter att skavt bort all hud på knogarna medan jag brottades med dem) var genom att ta på linern på foten och sen vålda ner hela skiten med foten i. Detta kan ju omöjligt vara hälsosamt för linern på sikt?

Knyter man linerna är det inga som helst problem att kliva ner i pjäxskalen med gåläget stängt.

Pillard
3094 inlägg

bootfitta :

Pillard :

Knyter man linerna är det inga som helst problem att kliva ner i pjäxskalen med gåläget stängt.

Nae, märkte det till slut, men om jag inte har foten i är det helt omöjligt. Så har det aldrig varit i några andra pjäxor utan där har det gått lätt och smidigt med handen

bootfitta
810 inlägg

Pillard :

bootfitta :

Pillard :

Nae, märkte det till slut, men om jag inte har foten i är det helt omöjligt. Så har det aldrig varit i några andra pjäxor utan där har det gått lätt och smidigt med handen

Jag tycker det brukar gå extra lätt på alla pjuck med intuition liner då den ofta har mer styrsel i sig än andra innerskor, även att ha en stabil sula i hjälper för styrseln och att den inte veckar sig när försöker stoppa i den.

Mountain_Man
4119 inlägg

@Pillard
Jag har inge större problem med att få i och ur innerskon, lite milt våld bara. Alltid med skaftet låst.

Däremot stod det en "farbror" i Tandådalens skiduthyrning och grimascherade i eftermiddags. Ett litet hel&@vete att få av skorna när de är kalla (-10 grader). Hoppas att jag inte skrämde några barn ...

/MM

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Pillard (4 år sedan)

Mountain_Man :

@Pillard
Jag har inge större problem med att få i och ur innerskon, lite milt våld bara. Alltid med skaftet låst.

Däremot stod det en "farbror" i Tandådalens skiduthyrning och grimascherade i eftermiddags. Ett litet hel&@vete att få av skorna när de är kalla (-10 grader). Hoppas att jag inte skrämde några barn ...

/MM

Fick i och ur dem i våras men nu var det helt kört. Fortfarande ont i knogen efter försöken. Det där med kallt känner jag väl igen. Mina gamla Lange dödade fötterna totalt så jag brukar försöka ta hjälp av nån kompis som får bända isär panelerna över fotryggen. I värsta fall har jag utvecklat en teknik för att hålla isär dem själv vilken brukar funka hjälpligt. Ända sedan mina Lange har jag drömt om att ha ett par Dalbello eller andra tredelade men de sitter alltid skitkasst på mina fötter tyvärr

Mountain_Man
4119 inlägg

@Pillard
Borde ju gå att tillverka något litet "verktyg" som håller isär skon över framfoten ... någon form av kil kanske. ;-) Märkligt det där att du har svårt att få i innerskorna, kan det vara så att de svällt under sommaren? Jag har haft mina i skorna och har inga problem. Prova med att låta dem sitta i spända skor, kan det hjälpa?

/MM

Mountain_Man
4119 inlägg

Mountain_Man :

Har fått mina fixade. Låsmekanismerna för gåläget utbytta på båda skorna och det verkar riktigt bra. Ett stort tack till Skistarshop Koncept Store (jo de kallar sig så numera) i Tandådalen som fixade det åt mig trots att jag inte köpt pjäxorna där! :-)

/MM

Yes, citera inte dig själv och dubbelposta inte ... ;-)

Skorna fungerar grymt bra nu och jag har inte haft något som helst problem de två dagar jag kört i helgen (förutom då att få av dem ...). Ingen tendens till "spontanöppning" av gåläget vilket hänt tidigare. Grymma skor! :-)

/MM

Pillard
3094 inlägg

Hm, ja det borde ju inte ens vara speciellt krångligt att tillverka. En bak och framvänd tång typ med låsning. Hm, bäst att någon maskinare här snappar upp och förverkligar idén. Jag är spekulant...

TeamAsplund
2 inlägg
TeamAsplund 2 inlägg 4 år sedan

Har hunnit köra mina nya i 2 dagar nu. Piståkning och inget turande(inte läge för något annan ännu här). Är en kanonfin pjäxa, och 2015-modellen verkar lite mer genomtänkt angående gåläget konta 2014.

Har kvar reservdelar(plastöverdelar som jag fick extra ifjol i samband med alla reparationer) till mina gamla som jag tror ska få åka med i skidbagen i vinter, som extra säkerhet. Att få pjäxorna fixade i Kanada gick ju relativt bra, men att knäcka en pjäxa ute i en japansk liten by kan nog ställa till med lite strul.

Håller bara pjäxorna så är de grymma smile

Jadin
84 inlägg
Jadin 84 inlägg 4 år sedan

Jag knäckte metalldelen på gåläget på högerskon igår efter en mindre graciös krash, inga problem att få dem fixade på den lokala skidshoppen här i Kanada så fort de får hem delar...
Kul att det har dumpat 15cm och jag måste sitta hemma för att pjäxan är trasig-.-'
Borde få ersättning från K2 för MINST en missad puderdag!yikes

The cake is a lie Citera
Pillard
3094 inlägg

Nån av er som haft problem och fått hjälp som har kontaktuppgifter till K2s rep i Sverige? En relativt normal krasch har renderat ett totalkrökt spänne i aluminium, efter typ 6 åkdagar...

m4kk4n
38 inlägg
m4kk4n 38 inlägg 4 år sedan

Pillard :

Nån av er som haft problem och fått hjälp som har kontaktuppgifter till K2s rep i Sverige? En relativt normal krasch har renderat ett totalkrökt spänne i aluminium, efter typ 6 åkdagar...

Agenturen för K2 drivs av ba sportprodukter.
Kontaktuppgifter finns på länken
http://www.sportfack.se/sportregistret/ … odukter-ab

/Markus

Pillard
3094 inlägg

m4kk4n :

Pillard :

Agenturen för K2 drivs av ba sportprodukter.
Kontaktuppgifter finns på länken
http://www.sportfack.se/sportregistret/ … odukter-ab

/Markus

Suveränt, tackar!

Pillard
3094 inlägg

En annan fråga när det rör pjäxan. Ni som fått gå-mekanismen utbytt; hur ser den nya ut? Ett problem jag upptäckt nu är ju piggarna på den gamla konstruktionen som gärna fastnar i hälen på innerskon vid i och urstigning. När jag kollat på andra pjäxor med walkmode verkar sådana piggar saknas, hur ser det ut på K2s nya?

Mountain_Man
4119 inlägg

@Pillard
Eftersom jag även är "Fikakungen" kommer några bilder. Den nya mekanismen i stängt läge. Lite svårt att se men ändå ... :-)

/MM
https://www.freeride.se/img/photo/n/83f08e69ad2fea662b618dba6ec5fc85.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/n/cf3db62c2b906bc0aaf9b4dcfaa34bf0.jpg

Pillard
3094 inlägg

Hm, det där ser ju mycket bättre ut. Nuvarande lär ju äta upp innerskon redan efter ganska kort användning. Misstänker iof att man kan kalla det en reklamation pga konstruktionsfel så då finns ju åtminstone 3 års reklamationstid från att man upptäckte felet. Så jag har ju lite marginal att kolla ifall min misstanke stämmer.

Hoppas bullen smakade förresten wink

bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad bootfitta (4 år sedan)

......

JohanSundstrom
453 inlägg

Precis samma spricka som jag nyligen fick. sad är det fjolårets modell?

bootfitta
810 inlägg

JohanSundstrom :

Precis samma spricka som jag nyligen fick. sad är det fjolårets modell?

Årets. Dags för hennes tredje(?) reklamation.

Crusade
40 inlägg
Crusade 40 inlägg 4 år sedan

Pillard :

Hm, ja det borde ju inte ens vara speciellt krångligt att tillverka. En bak och framvänd tång typ med låsning. Hm, bäst att någon maskinare här snappar upp och förverkligar idén. Jag är spekulant...

En liten snabbtving (enhands) som man vänder på (så att den puttar isär).

Pillard
3094 inlägg

Måste ju även här passa på att berömma både K2 och Alpingaraget (med viss reservation tills jag testat dem dock). Nu står det ett par 14/15 Pinnacle 110 hemma. Ingen verkade vilja göra en sån lösning som @mountain_man fick dock. Eftersom jag moddat mina skor i både läst och på fotrygg hade jag gärna velat byta ut bara gå-delen men det ansåg Garaget skulle bli väldigt dyrt så jag fick ett par nya från K2 och Garaget gjorde om tryckningarna och lovar att de ska ha mätt de gamla skorna för att trycka de nya lika mycket (det är det sista jag lämnar en viss reservation för)

Skillnaden mot de gamla är ju dock stor och helt plötsligt glider ju innerskon ner ordentligt. Allt som krävdes var att man lät gåmekanismen åka bakåt lite så att inte innerskon hakar i, volia!

Edebo
35 inlägg
Edebo 35 inlägg 3 år sedan

Har lyckats spräcka båda pjäxorna men min storlek finns tydligen inte att få tag på för tillfället så får vänta till i höst på ett par nya. Så tog och borrade hål (3 mm) precis vid kanten av sprickorna och det verkar funka för att hindra dem från att växa till sig ytterligare! Hoppas denna nödlösning håller för ytterligare några veckors åkning och NM bara…

https://www.freeride.se/img/photo/n/e76222316bc5586cf653eb41f6f92f14.jpg

Andra paret jag lyckas spräcka, båda av första årgången dock så hoppas nästa håller bättre. I övrigt den bästa friåkningspjäxa jag testat och den enda som funkar någorlunda med ett sargat underben!

#merladdänsladd!! Citera
bootfitta
810 inlägg
bootfitta 810 inlägg 3 år sedan

Vilken strl på pjäxan?

Edebo
35 inlägg
Edebo 35 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad gabstract (3 år sedan)

25/25,5 LV! @bootfitta

#merladdänsladd!! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook