Skistoppers till Dynafit TLT Radical FT

iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

Hej!

Jag har ett par K2 Hardside som skall utrustas med Dynafit-bindning. Vill helst ha TLT Radical FT men de finns enbart med 110 mm bromsar hos SC. Radical ST finns med 100 mm bromsar men jag tycker att FT-modellen verkar mer robust.

Hardside har en midja på 98 mm. Är det möjligt att med gott resultat böja 110 mm bromsen att passa 98 mm eller går det att byta ut bromsen till en mindre? Eller är det så att TLT Radical FT finns med 100 mm broms fast inte hos SC?

/Carl

Svar

Vattendroppe
Online 3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan

Dynafits 110 mm bromsar på 98 mm midja är inga problem alls, bara köra. Kör den setupen själv.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
R00bert
282 inlägg
R00bert 282 inlägg 5 år sedan

Om du syftar på plastskrotet som följer med FT och gör att den ser mer robust än ST så fyller den absolut ingen som helst funktion. I övrigt är både tå och häl identiska mellan ST och FT. Enda anledningen vore väl om du är en tungviktare och behöver kunna ställa hälen på 12.

Till huvudfrågan annars: what Vattendroppe said smile

iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

Hej!

Med att den verkar mer robust menar jag att DIN-talet är högre, inget med utseendet att göra alltså. Ställer iofs aldrig bindningen högre än 10 oavsett så att gå på FT blir kanske onödigt. Det känns bara bättre att ligga lite mer i mitten av DIN-skalan än i ändarna.

Vattendroppe
Online 3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan

iLd0tt0re :

Hej!

Med att den verkar mer robust menar jag att DIN-talet är högre, inget med utseendet att göra alltså. Ställer iofs aldrig bindningen högre än 10 oavsett så att gå på FT blir kanske onödigt. Det känns bara bättre att ligga lite mer i mitten av DIN-skalan än i ändarna.

De ökar på DIN-talen genom att sätta brickor som kortar av fjädrarna lite (om jag förstått det rätt), i övrigt ingen skillnad i konstruktionen. Men FT ser häftigare ut wink Om du brukar ha ett DIN som är förhållandevis nära 10 kan det ändå finnas en poäng med att ta i lite med Vertical på bredare skidor, de har en tendens att behöva ställas lite högre i horistonalled än andra bindningar enligt min erfarenhet. Detta eftersom tån är lite vek i fjädrarna.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook