Salomon Rocker2 eller Squad7?

Snobe
0 inlägg
Snobe 0 inlägg 5 år sedan

Hej!
Sitter framför datorn grå i skägget och med en sprängande huvudvärk. Jag har fruktansvärd beslutsångest över viket par lagg som får följa med på en säsong i St Anton.

De två kandidaterna är Salomons Rocker2 samt Rossignols Squad7.
Så Freeride. Vad tycker ni? Vilken skida är bäst. Hur är de olika att åka på. Jag har personligen inte testat någon av dessa. Så jag har ingen aning hur de är. Har dock hört att Salomons skida ska vara mer lekfull och något mjukare än Squaden. Är detta sant, eller har jag blivit grundlurad??
Kan även tillägga att förmodligen kommer köpa Guardians till skidorna.

Så om någon snäll och omtänksam människa kan hjälpa mig igenom detta träsket skulle det verkligen vara snällt!

Svar

Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 5 år sedan

Båda är ju fina skidor men frågan är om inte Squad7 är snäppet vassare, de har ju titt anal smile

malmbeck
35 inlägg
malmbeck 35 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad malmbeck (5 år sedan)

Har inte kört på Squad7 så kan inte säga något om den, men jag körde hela förra säsongen på Rocker2 108 och den är helt jävla grym kan jag säga. Flyter fantastiskt i puder och känns väldigt säker på sämre underlag. I pisten tycker jag man kan ha rätt kul med dom med.

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 5 år sedan

Vilken av rocker2-modellerna väljer du mellan? Eftersom du funderar på squaden så tänker jag att du kanske skulle kika på Q115 (ifjol R2 115) istället för ngn av årets R2. R2 är skidor med twin-rocker till skillnad från Q115 som har tiprocker och en lättare tailrocker. Skidan blir även styvare i bakändan och ger en mer traditionell känsla. Q115 för "större" åkning och R2 för mer lekfull åkning.

//jens, tech-rep salomon

Salomon/Atomic Citera
Snobe
0 inlägg
Snobe 0 inlägg 5 år sedan

snej :

Vilken av rocker2-modellerna väljer du mellan? Eftersom du funderar på squaden så tänker jag att du kanske skulle kika på Q115 (ifjol R2 115) istället för ngn av årets R2. R2 är skidor med twin-rocker till skillnad från Q115 som har tiprocker och en lättare tailrocker. Skidan blir även styvare i bakändan och ger en mer traditionell känsla. Q115 för "större" åkning och R2 för mer lekfull åkning.

//jens, tech-rep salomon

Jaa, menar ju självklart 122:an. Klantigt att inte skriva det...
Okej okej! Problemet är ju just det att jag inte vet exakt vilken åkning det är jag är ute efter. Jag gillar både att ta stora maffiga svängar i öppen terräng lika mycket som jag gillar att köra slalom i skogen. Vilken tror du är bäst för båda ändamålen, eller ska jag börja snegla på ett par andra skidor?

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 5 år sedan

Hur lång är du och hur mkt väger du. Är själv 172/70 och tycker 184 på 122an är en lekfull skojskida och 188 på Q115 är bra till det mesta, men ffa ger den bättre respons i tailen tack vare den jämförelsevis minimala tailrockern. För min vikt så tyckte jag att 192 122 gjorde sig bra i lite större åkning, men tappar jmf med 184 när det gäller lekfullhet. Skulle jag ha en skida till båda typerna av åkning så skulle det nog ändå bli just 192 122.

//jens

Salomon/Atomic Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook